Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel
Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel
Voor het eerst in meer dan 50 jaar zijn er sociale verkiezingen bij de spoorwegen. Tot nu toe verliep de verdeling van de verschillende afgevaardigden in de overlegraden volgens een vaste verdeelsleutel (ongeveer 60/40) tussen ABVV en ACV, ongeacht van het reële aantal leden of aanhang van deze organisaties.
Begin december mogen de personeelsleden van Infrabel en de NMBS voor het eerst kiezen wie hen gaat afvaardigen.
6 verschillende vakbonden komen op met de verkiezingen: ABVV, ACV, VSOA, OVS, ASTB en Metisp-Protect. Hoe de afvaardiging in de overlegorganen er volgend jaar exact zal uitzien is nog koffiedik kijken, maar het lijkt vast te staan dat het grondig zal veranderen tegenover vandaag.
Begin december mogen de personeelsleden van Infrabel en de NMBS voor het eerst kiezen wie hen gaat afvaardigen.
6 verschillende vakbonden komen op met de verkiezingen: ABVV, ACV, VSOA, OVS, ASTB en Metisp-Protect. Hoe de afvaardiging in de overlegorganen er volgend jaar exact zal uitzien is nog koffiedik kijken, maar het lijkt vast te staan dat het grondig zal veranderen tegenover vandaag.
Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel
Voor de bestuurders zal het in élk geval al zeker geen VSOA of ACV worden.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel
even een provocerende vraag stellen:
Gaat er gestaakt worden, en zoja:
Gaat er gestaakt worden, en zoja:
- VOOR de kiezingen, om zieltjes te winnen?
- of net erNA omdat de uitslag tegenvalt?
- of stiekum toch niet ?
Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel
Vermits er een specifieke vakbond voor treinbestuurders op de lijst staat zou je kunnen vermoeden dat die goed gaan scoren bij de bestuurders?
Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel
Ik denk niet dat erNA gestaakt gaat worden. De bedrijven doen er alles aan om de verkiezingen eerlijk te organiseren en de vakbonden mogen toezien op het verloop. Als bepaalde vakbonden minder stemmen halen dan gehoopt wilt dat gewoon zeggen dat ze onder het personeel niet zo populair zijn als ze zelf denken.
Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel
- https://www.gva.be/cnt/dmf20180611_0355 ... af-27-juni 24 u staking van OVS. om een voorstel tot herwaardering tegen te houden. Datum op 27/6 om de blokkende studenten niet te storen.
Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel
Niet helemaal onbegrijpelijk natuurlijk, OVS heeft veel leden maar mag (tot aan de sociale verkiezingen op zijn minst) niet meepraten op het overleg. Veel andere opties dan een staking hebben ze nog niet.profke schreef: ↑11 jun 2018, 14:00
- https://www.gva.be/cnt/dmf20180611_0355 ... af-27-juni 24 u staking van OVS. om een voorstel tot herwaardering tegen te houden. Datum op 27/6 om de blokkende studenten niet te storen.
Daarmee dat het goed is dat er eindelijk sociale verkiezingen komen, dan kunnen zulke organisaties wel spreken op de plaats waar het moet en niet enkel aan het stakingspiket.
Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/06/11 ... f-27-juni/
En ASTB gaat voor 48 uur vanaf vrijdag 22 juni 3 uur 's morgens tot zondag 24 juni 3 uur 's morgens.
Trouwens ook geen idee in welke wereld OVS leeft, maar tot 30 juni zijn er gewoon examens hoor...
En ASTB gaat voor 48 uur vanaf vrijdag 22 juni 3 uur 's morgens tot zondag 24 juni 3 uur 's morgens.
Trouwens ook geen idee in welke wereld OVS leeft, maar tot 30 juni zijn er gewoon examens hoor...
Re: Staking als "reiziger" op de trein
De OVS heeft de aanzegging ingediend, maar elke treinbestuurder, ongeacht of ze nu bij OVS, ACOD, VSOA, ASTB, ... of onafhankelijk zijn mag staken.
Ik verwacht enorme hinder. Ik ben zelf aan het twijfelen of ik zou meestaken aangezien ik niet verwacht dat er iets uit de bus gaat komen, maar genoeg is genoeg. Ze hebben al lang genoeg met ons kloten gerammeld en het is tijd dat ze eens zien dat ze ons moeten respecteren in plaats van ons uit te buiten.
Re: Staking als "reiziger" op de trein
Zoals je weet ben ik ook niet echt voorstander van het stakingswapen, heb ook nog geen enkele keer deelgenomen, maar nu wel. Genoeg is genoeg, we worden vierkant uitgelachen, zowel door de firma als door de zogenaamde grote erkende organisaties ...Ducktape schreef: ↑13 jun 2018, 15:02De OVS heeft de aanzegging ingediend, maar elke treinbestuurder, ongeacht of ze nu bij OVS, ACOD, VSOA, ASTB, ... of onafhankelijk zijn mag staken.
Ik verwacht enorme hinder. Ik ben zelf aan het twijfelen of ik zou meestaken aangezien ik niet verwacht dat er iets uit de bus gaat komen, maar genoeg is genoeg. Ze hebben al lang genoeg met ons kloten gerammeld en het is tijd dat ze eens zien dat ze ons moeten respecteren in plaats van ons uit te buiten.
Re: Staking als "reiziger" op de trein
Het is zover: de NMBS-vakbonden zijn uitgezaaid. En dat maakt genezen quasi onmogelijk, tenzij de patiënt sterft. RIP NMBS.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Staking als "reiziger" op de trein
Zo zou ik het zeker niet bekijken. Het klopt dat er één en ander beweegt binnen de vakbonden, maar daarom is een oplossing niet verder weg.
De vakbonden die nu aan het opkomen zijn (zie ok mijn topic over de sociale verkiezingen) houden zich niet bezig met politiek en politieke stakingen maar enkel met de werknemers. Als die vakbonden belangrijker worden gaan er volgens mij net minder overbodige stakingen zijn.
Re: Staking als "reiziger" op de trein
Wait and see, zeker nu de vakbonden bij de SNCF overwinning op overwinning behalen.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Staking als "reiziger" op de trein
Vertel, hoe worden jullie "uitgebuit"?
Het hangt er maar van af hoe je het bekijkt. Alles is politiek en politiek heeft altijd invloed op burgers en dus ook op de werknemers van de Belgische Spoorwegen. Dat zal zeker zo zijn als sommigen arrogant blijven beweren dat de vakbonden bij de Spoorwegen de behoeder van de werkende mens zijn en dat ze dus een soort sociaal contract met die Belgische werkmens hebben (qua staken dan, niet qua dagelijkse dienstverlening). Aangezien het een wetmatigheid lijkt te zijn dat nieuwe partijen die aan politiek willen doen (en dat doen vakbonden en belangenorganisaties) enkel kunnen groeien door zich radicaal op te stellen, verwacht ook ik nog veel miserie.Shrek schreef: ↑14 jun 2018, 13:21Zo zou ik het zeker niet bekijken. Het klopt dat er één en ander beweegt binnen de vakbonden, maar daarom is een oplossing niet verder weg.
De vakbonden die nu aan het opkomen zijn (zie ok mijn topic over de sociale verkiezingen) houden zich niet bezig met politiek en politieke stakingen maar enkel met de werknemers. Als die vakbonden belangrijker worden gaan er volgens mij net minder overbodige stakingen zijn.
Re: Staking als "reiziger" op de trein
We glijden af in dit onderwerp. Het valt me op dat daar waar in het verleden goed gevochten is voor min- of meer fatsoenlijke of betere arbeidsvoorwaarden, deze niet meer worden aanzien als een 'laat ons ook naar iets gelijkaardigs streven' maar ze worden bekeken als profiteurs, en 'zij moeten het minstens zo slecht als wij hebben.' Ik laat het me graag in een ander draadje toelichten hoe ver van de waarheid die indruk ligt