Het grote quiztopic

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Het grote quiztopic

Bericht door trainlovertje »

Door het gebrek aan respons: een foto (zelf gemaakt :P ) als tip. Zichtbaar is dat slechts 1 spoor geëlektrificeerd is, wat dit station voor mij nog merkwaardiger maakt. Er bestaan, zoals ik met het vorige bericht probeerde duidelijk te maken, geen wissels tussen deze beide perronsporen/spoorlijnen. Wie bijzonder goede ogen heeft, kan misschien lezen waarheen deze beide treinen rijden.

Iemand al een idee?
Bijlagen
DSCN4617.JPG
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Het grote quiztopic

Bericht door Portbou »

Iserlohn Stadtbahnhof
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Het grote quiztopic

Bericht door trainlovertje »

Exact!
Aan jou de eer :wink:
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Het grote quiztopic

Bericht door Nadleeh »

Het is een beetje valsspelen maar het Nederlandse station Enschede kent ook een dergelijke situatie dat twee spoorlijnen bij elkaar komen, maar geen uitwisseling tussen beide mogelijk is. Het fungeert dus als een dubbelkopstation. Het laat zich best illustreren met een plaatje:
Afbeelding Spoor 4 loopt in principe over de gehele lengte door. Aangelegen is dan ook een perron wat opgedeeld is in een zijde voor de treinen uit de richting Hengelo en treinen uit de richting Gronau, Duitsland. Als scheiding fungeren twee stootblokken, op de luchtfoto en hier goed te zien.

Paar jaar terug is het emplacement en de lay-out van Enschede totaal op de schop gegaan. Voorheen was er een daadwerkelijke knip tussen de sporen (in het toenmalige spoor 5) en dus een fysieke scheiding. Dat is te zien op foto's op deze website (beetje in het midden, zoeken naar "Enschede, 20 april 2006").
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Het grote quiztopic

Bericht door Steve »

Portbou, aan jou de eer!

Mocht je geen opgave hebben, kan ik eventueel depanneren.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Het grote quiztopic

Bericht door Portbou »

Bedankt Steve, je mag me depanneren.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Het grote quiztopic

Bericht door Steve »

Oké, daar komt ie. Ik zoek twee antwoorden.

Welke Belgische reizigerstrein (HST en speciallekes als Luxemburg-Blankenberge niet inbegrepen) doet het langste ononderbroken traject tussen twee reizigershaltes:

- In tijd
- In afgelegde afstand?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Het grote quiztopic

Bericht door trainlovertje »

Wat als eerste in mijn hoofd voorbij kwam:
In tijd: IC+ tussen Libramont en Namen
In afstand: P tussen Brussel-Noord en Ans
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Het grote quiztopic

Bericht door Steve »

Sterk dat je dat zo snel en laat op de avond kon voorschotelen, want volgens mij heb je het bij het rechte eind. De rechtstreekse treinen tussen Namen en Libramont (niet alle 46xx trouwens, wel bijvoorbeeld de 4614) rijden 56 minuten non-stop over een afstand van zo'n 89-90 km. De P-treinen Brussel-Zuid - Visé leggen op het stuk Brussel-Noord - Ans dan weer zo'n 94 km zonder halte af in zo'n 40 minuten en winnen dus qua afstand.

Aan jou de eer!
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Het grote quiztopic

Bericht door trainlovertje »

Waar is deze foto genomen? Als je de foto downloadt, kan je hem in de juiste positie zien.

Bijkomende vraag, waarvan ik het antwoord zelf niet ken: wat betekent dat plaatje met R 16/3 aan de bovenleiding? De reden waarom ik deze oorspronkelijk gemaakt had, was om deze vraag te stellen, maar dat is er tot dusver niet van gekomen. Er bestaan trouwens ook van die plaatjes met onder anderen de letters X,Y en I. Ik Dacht dat Y misschien voor een wissel stond en X voor een Engelse wissel. Iemand die het mij kan vertellen?
Bijlagen
20150821_200936.jpg
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Het grote quiztopic

Bericht door overweg13 »

Allereerst: ik wilde je niet uitdrukkelijk danken voor deze post, het was a slip of the finger. Wat niet betekent dat ik je post niet apprecieer. Als ik me niet vergis hebben die bordjes wat te maken met de opdeling in secties van de stroomvoorziening. Op die manier weet men nauwkeurig welke delen nog onder stroom staan en welke niet. Waarschijnlijk zijn er wel nog lezers op het forum die je een veel deskundiger uitleg kunnen geven.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Het grote quiztopic

Bericht door trainfreak »

overweg13 schreef:Allereerst: ik wilde je niet uitdrukkelijk danken voor deze post, het was a slip of the finger. Wat niet betekent dat ik je post niet apprecieer.
Even off-topic maar je kan die 'bedanking' terug verwijderen door nogmaals op dat icoontje te klikken, ditmaal wel met de duim naar beneden.
Hierna dien je wel nog eens te bevestigen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Het grote quiztopic

Bericht door overweg13 »

Bah ja, af en toe eens een gratuit bedankje kan geen kwaad...
Met vriendelijke groet

overweg13
wrpint
Berichten: 206
Lid geworden op: 06 feb 2006, 16:07
Locatie: MI

Re: Het grote quiztopic

Bericht door wrpint »

trainlovertje schreef:Waar is deze foto genomen? Als je de foto downloadt, kan je hem in de juiste positie zien.

Bijkomende vraag, waarvan ik het antwoord zelf niet ken: wat betekent dat plaatje met R 16/3 aan de bovenleiding? De reden waarom ik deze oorspronkelijk gemaakt had, was om deze vraag te stellen, maar dat is er tot dusver niet van gekomen. Er bestaan trouwens ook van die plaatjes met onder anderen de letters X,Y en I. Ik Dacht dat Y misschien voor een wissel stond en X voor een Engelse wissel. Iemand die het mij kan vertellen?
Die plaatjes met R en I duiden op een sectionering (sectiescheiding) in de bovenleiding. R staat voor een sectiescheiding met luchtstrook, I staat voor een klassieke sectiescheiding.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Het grote quiztopic

Bericht door trainlovertje »

Niemand die weet waar de foto gemaakt is? De foto is genomen net na de splitsing van twee spoorlijnen, en net na die splitsing ligt dat station waar ik me op dat moment bevond.
Plaats reactie