Pagina 2 van 5

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Geplaatst: 19 mar 2015, 19:01
door am62
rdv schreef:In Gent SP is er voorbij de Starbucks nog een zaak die veel van een stationsbuffet weg heeft. Alleen jammer dat ze zover weggestopt zit, zodat er weinig volk komt, en het waarschijnlijk niet lang zal volhouden. Hoewel dat die rust ook zijn charmes heeft.
Het is er inderdaad rustig. Normaal zit ik er elke ma, di en wo wachtende op de P8968 Gent - Geraardsbergen. De tafeltjes staan ver uit elkaar en er wordt geen schreeuwerige muziek gedraaid. De tv geeft beeld maar geen klank (enkel ondertiteling) en dat maakt het daar inderdaad charmerend rustig.

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Geplaatst: 19 mar 2015, 19:08
door LHOON
rdv schreef:
LHOON schreef:Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso: de teloorgang van de traditionele stationshoreca
In Gent-Sint-Pieters moest het traditionele buffet evenzo wijken voor een Starbucks.
In Gent SP is er voorbij de Starbucks nog een zaak die veel van een stationsbuffet weg heeft. Alleen jammer dat ze zover weggestopt zit, zodat er weinig volk komt, en het waarschijnlijk niet lang zal volhouden. Hoewel dat die rust ook zijn charmes heeft.
Goed om weten als ik nog eens in Gent kom!

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Geplaatst: 19 mar 2015, 19:25
door trainspotterstef
In Wien Hbf het nieuwe station dat in oktober 2014 opgegaan is (ik was daar bij tijdens dat openingsweekend) zijn het ook maar enkel grote ketens
En zelf een stukje goedkoper dan hier in België
Ik vind het echter jammer dat ze op zo'n top locatie geen buffet hebben :cry:

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Geplaatst: 19 mar 2015, 19:49
door kika
Shrek schreef:Het is volgens mij meer een maatschappelijke evolutie: alles moet snel gaan, er is geen tijd meer voor rustig eten...
Ik had eerder gegokt op 'hoe sla ik zo snel als mogelijk een klein fortuin uit de occasionele vertraagde of verdwaalde reiziger die zijn boterhammen thuis is vergeten.'

Voor een gemiste avond- of weekendaansluiting, zit ik ook liever ergens anderhalf uur gezellig en warm. En dan heb ik liever 2 democratische geprijsde koffies met speculaasje dan 1 duur siroopding zonder hapje. Maar er is nog meer potentie: een snelle vergadering of werklunch op of naast het station betekend minder verplaatsingstijd voor alle deelnemers. Dat is een variant op 'alles moet snel,' waar wel degelijk net een tikkeltje meer gastvrijheid en gezelligheid op z'n plek kan zijn. Dat kan ongeïnspireerd, zoals bij Amsterdam CS, unheimlich, zoals op Frankfurt Flughafen (boven Fernbahnhof). En daarom denk ik steeds vaker 'weg van het station,' helaas. Parvis St-Gilles op 10 minuutjes van Brussel Zuid, 5 minuutjes stappen van Liège Palais of inderdaad 10 minuutjes vanaf Maastricht is de binnenstad met heel wat meer mogelijkheden. Toch had ik het vroeger vaker prima in stationsrestauraties.

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Geplaatst: 19 mar 2015, 19:57
door LHOON
Shrek schreef:Het is volgens mij meer een maatschappelijke evolutie: alles moet snel gaan, er is geen tijd meer voor rustig eten...
Maar veel van die thans verdwenen zaken die de aanleiding gaven tot dit bericht (de stabar in Brussel-Noord, de perrontoog in Leuven,... ) waren nu juist eerder gericht op snelle reizigers!

In Antwerpen-Centraal zou het buffet op niveau +1, dat een tijd gesloten is geweest, overigens thans terug open zijn, kan iemand dit bevestigen?

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Geplaatst: 19 mar 2015, 21:09
door Dieselfreak
Het is helaas een trend in de gehele maatschappij dat eenheidsworst de norm wordt en diversiteit verdwijnt. :( Zo gaat het ook met de horeca: ketens verdringen de individuele zaken.

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Geplaatst: 19 mar 2015, 21:22
door groentje
Een keten hoeft geen probleem te zijn, wel dat men uitsluitend mikt op de gehaaste reiziger, die niet wordt uitgenodigd om even te blijven zitten, vaak zijn er in het beste geval een soort van barkrukken aan een toog, en vaak zelfs dat niet. Er is wel degelijk een markt voor beide, als de NMBS, of NS, uitsluitend mikken op snackbartoeristen, dan heeft dat uitsluitend met kortzichtig winstbejag te maken. Want het is kortzichtig om een deel van je publiek te vervreemden.

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Geplaatst: 19 mar 2015, 22:45
door Asterix
groentje schreef:Een keten hoeft geen probleem te zijn, wel dat men uitsluitend mikt op de gehaaste reiziger, die niet wordt uitgenodigd om even te blijven zitten,
En dat had je nu net in van die "stacafés" of bij een toog die uitkomt op het perron.

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Geplaatst: 20 mar 2015, 10:31
door dentheo
LHOON schreef:
Shrek schreef:
In Antwerpen-Centraal zou het buffet op niveau +1, dat een tijd gesloten is geweest, overigens thans terug open zijn, kan iemand dit bevestigen?
Klopt, ik heb het nog niet geprobeerd, kennissen wel, heel goede kofiie !!!

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Geplaatst: 20 mar 2015, 11:33
door groentje
Dan is het nu aan ons on te bewijzen dat zo'n zaak bestaansrecht heeft door er regelmatig langs te gaan...

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Geplaatst: 20 mar 2015, 13:36
door dentheo
Anderzijds is men in Antwerpen begonnen met het strooien van koffietentjes..
Zowel in wachtruimte op 0, als op perrons op -2...

Ik heb de indruk dat de reizigers naar het Noorden iets meer koffie kopen .. :D :D

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Geplaatst: 20 mar 2015, 16:05
door brunel
LHOON schreef:
brunel schreef:Een Nederlands station van enig formaat lijkt eigenlijk nog het meest op een food court. Nu kom ik niet dagelijks in Maastricht, maar het verdwijnen van die morsige restauraties vind ik geen verlies. Meestal is er beter gekomen.
In elk zichzelf respecterend Nederlands station is er tenminste een automatiek om een vleeskroket "uit de muur" te eten....

Dat ook natuurlijk. :D
Maar mijn ervaring is eigenlijk dat eten en drinken op een doorsnee Nederlands station alleen maar belangrijker is geworden.
Je begon met Brussel Noord. Op een vergelijkbaar Nederlands station vraag ik me zo langzamerhand af of het nu om de treinen of om het eten gaat. Utrecht CS heeft op zowat ieder perron een kiosk en in de nieuwe hal in verbouwing zitten tientallen winkels en vreterijen.
En zelfs op middelgrote stations kan je je helemaal ongans eten en drinken. Kom ook vaak op Amsterdam Sloterdijk. Klinkt indrukwekkend Amsterdam, maar Sloterdijk is gewoon een overstapstation op een industrieterrein. Daar heb ik de situatie zien veranderen van de bekende kiosk plus morsige stationsrestauratie naar nog steeds de bekende kiosk maar met nog een stuk of acht andere uitbaters. Voor elk wat wils: inderdaad Starbucks maar ook een broodjestent, een frituur maar ook een sushi-loket :shock: , Italiaans bij Julia's en weet ik veel.

Of ik op het station kom om te eten is wat anders. Kennelijk genoeg mensen wel anders kon het niet bestaan.
Dus het verschilt echt wel. Ik noemde het niet voor niks een food court, behoorlijk Amerikaans aandoend. Het oogt wel moderner allemaal, maar ik denk dat de klandizie voor de traditionele pintjes met pensioen aan het gaan is, zelfs in België. :D

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Geplaatst: 20 mar 2015, 18:21
door kika
Hoe zit dat eigenlijk in Nederland, is dat voor 80% eigendom van een subgroep van de NS, zoals NMBS ook poten heeft die in ongerelateerde zaken actief is? En zo ja, rendeert dat echt?

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Geplaatst: 20 mar 2015, 18:42
door giuseppe
Servex...of nee NS stations retailbedrijf tegenwoordig is een van de winstmakers binnen NS. Al is er sinds de veranderingen in het bestuur twijfel over de noodzaak van dit soort zaken. http://nl.wikipedia.org/wiki/NS_Stations_Retailbedrijf

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Geplaatst: 20 mar 2015, 22:33
door dentheo
kika schreef:Hoe zit dat eigenlijk in Nederland, is dat voor 80% eigendom van een subgroep van de NS, zoals NMBS ook poten heeft die in ongerelateerde zaken actief is? En zo ja, rendeert dat echt?
Nog sterker, het personeel in al die winkels staat in Nederland op de loonlijst van NS stations.. ook al hebben ze een uniform aan van de keten.
Al staat dat nu ter discussie heb ik mij laten vertellen.

Ik meen dat het vroeger op Schiphol ook ooit zo was, maar nu ook niet meer.
Nu betalen ze daar per m2 en een percentage op de omzet.