Pagina 18 van 21

Re: Ongevallen op het spoor

Geplaatst: 14 nov 2023, 21:38
door Wout912
overweg13 schreef: 14 nov 2023, 13:43 Een tunneltje voor zacht verkeer kan toch niet zo veel kosten, misschien wel minder dan de kost van de herstellingen die zich nu opdringen en dan zijn er waarschijnlijk nog geen slachtoffers, want de kost daarvan zou nauwelijks te berekenen zijn.
Een tunneltje voor fietsers en voetgangers zal inderdaad relatief goedkoop kunnen worden aangelegd in vergelijking met een alternatief voor gemotoriseerd verkeer, maar daarmee zijn alle problemen zeker nog niet opgelost.
Aan het station in Diepenbeek is de voetgangers- en fietstunnel ter vervanging van de overweg nu bijvoorbeeld meer dan een jaar open, en nog steeds kan je wekelijks mensen zien die 'de kortste weg nemen' en gewoon onreglementair de sporen oversteken. Zo'n twee maanden geleden al eens met tragische afloop, overigens: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/09/13 ... -slachtof/.

Om maar te zeggen dat ongevallen (en de bijhorende kosten) ook bij afschaffing van overwegen kunnen blijven voorkomen, zolang mensen de regels blijven overtreden.

Re: Ongevallen op het spoor

Geplaatst: 14 nov 2023, 22:15
door fietser
jan_olieslagers schreef: 14 nov 2023, 13:55 Ik zie toch ook wel een zeker verband met de "publieke mentaliteit". Hier in Portugal zijn er zelfs gelijkgrondse overwegen op de hoofdlijn Lisboa-Porto ('s lands beste benadering van een HSL), sommige nauwelijks te overzien; toch heb ik op het dikke jaar dat ik hier woon nog nooit van zo'n ongeval gehoord. Het kan natuurlijk dat zoiets niet in het nieuws komt, hier, dat kan ik niet inschatten. Maar in het algemeen lijkt het me dat de Portugezen wat minder stress en wat meer gezond boerenmensenverstand hebben dan de Belgen - niet alleen op dit punt, trouwens.
In Portugal lijkt men inderdaad anders om te gaan met gelijkvloerse overwegen, getuige onderstaande foto van een overweg in Portugal over een wat rustiger spoorlijn.

AfbeeldingOverweg in Linha do Oeste door Arnold Metselaar, op Flickr

Op de borden staat vertaald: "STOP voor het rode licht" en "ATTENTIE bij langdurig wachten belt u naar 800 128 366".
In België en Nederland moeten na tien respectievelijk vijf minuten de machinisten een lang gesloten overweg voorzichtig passeren omdat de spoorbeheerder ervan uitgaat dat de ongeduldige weggebruikers dan tussen de spoorbomen door gaan slalommen.

Re: Ongevallen op het spoor

Geplaatst: 15 nov 2023, 06:51
door Hobbes
jan_olieslagers schreef: 14 nov 2023, 13:55 Ik zie toch ook wel een zeker verband met de "publieke mentaliteit". Hier in Portugal zijn er zelfs gelijkgrondse overwegen op de hoofdlijn Lisboa-Porto ('s lands beste benadering van een HSL), sommige nauwelijks te overzien; toch heb ik op het dikke jaar dat ik hier woon nog nooit van zo'n ongeval gehoord. Het kan natuurlijk dat zoiets niet in het nieuws komt, hier, dat kan ik niet inschatten. Maar in het algemeen lijkt het me dat de Portugezen wat minder stress en wat meer gezond boerenmensenverstand hebben dan de Belgen - niet alleen op dit punt, trouwens.
Hoeveel "Belgen" zijn er bij de vrachtwagenbestuurders die de meeste ongevallen veroorzaken? Als men de aanrijdingen in de haven tussen trein en vrachtwagen bekijkt, zijn daar niet veel Belgen bij...

Re: Ongevallen op het spoor

Geplaatst: 15 nov 2023, 09:19
door Steve
Er zijn bij de vrachtwagenschauffeur in het algemeen al jarenlang weinig "Belgen" (net zoals in talloze andere sectoren met relatief lage lonen en weinig interessante voorwaarden...), dus ik zie niet goed in wat dat argument echt bijdraagt aan het debat.

Re: Ongevallen op het spoor

Geplaatst: 15 nov 2023, 09:23
door DR-fan
Hobbes schreef: 15 nov 2023, 06:51 Hoeveel "Belgen" zijn er bij de vrachtwagenbestuurders die de meeste ongevallen veroorzaken? Als men de aanrijdingen in de haven tussen trein en vrachtwagen bekijkt, zijn daar niet veel Belgen bij...
Het is inderdaad onvoorstelbaar dat er veel buitenlandse chauffeurs naar een wereldhaven in een klein landje komen :roll:

Overwegen zullen er altijd zijn, alleen is dat op sommige lijnen minder wenselijk dan op andere. L73, met een basisdienst van één trein per uur in een toch wel landelijke streek, is niet bepaald een prioriteit en dat is te begrijpen.

Re: Ongevallen op het spoor

Geplaatst: 15 nov 2023, 09:30
door overweg13
DR-fan schreef: 15 nov 2023, 09:23

Overwegen zullen er altijd zijn, alleen is dat op sommige lijnen minder wenselijk dan op andere. L73, met een basisdienst van één trein per uur in een toch wel landelijke streek, is niet bepaald een prioriteit en dat is te begrijpen.
Precies daardoor zijn lijnen als de 73 het gevaarlijkst: de vele landelijke overwegen en het beperkte treinverkeer verleiden velen tot toch maar te proberen.

Re: Ongevallen op het spoor

Geplaatst: 15 nov 2023, 09:38
door BlackEagle
fietser schreef: 14 nov 2023, 22:15
jan_olieslagers schreef: 14 nov 2023, 13:55 Ik zie toch ook wel een zeker verband met de "publieke mentaliteit". Hier in Portugal zijn er zelfs gelijkgrondse overwegen op de hoofdlijn Lisboa-Porto ('s lands beste benadering van een HSL), sommige nauwelijks te overzien; toch heb ik op het dikke jaar dat ik hier woon nog nooit van zo'n ongeval gehoord. Het kan natuurlijk dat zoiets niet in het nieuws komt, hier, dat kan ik niet inschatten. Maar in het algemeen lijkt het me dat de Portugezen wat minder stress en wat meer gezond boerenmensenverstand hebben dan de Belgen - niet alleen op dit punt, trouwens.
In Portugal lijkt men inderdaad anders om te gaan met gelijkvloerse overwegen, getuige onderstaande foto van een overweg in Portugal over een wat rustiger spoorlijn.
Portugal heeft minder overwegongevallen per inwoner en per km spoorlijn, maar méér ongevallen per overweg. Dit omdat het land ongeveer de helft minder overwegen telt dan België.

Re: Ongevallen op het spoor

Geplaatst: 15 nov 2023, 09:48
door maarten
overweg13 schreef: 15 nov 2023, 09:30
DR-fan schreef: 15 nov 2023, 09:23
Overwegen zullen er altijd zijn, alleen is dat op sommige lijnen minder wenselijk dan op andere. L73, met een basisdienst van één trein per uur in een toch wel landelijke streek, is niet bepaald een prioriteit en dat is te begrijpen.
Precies daardoor zijn lijnen als de 73 het gevaarlijkst: de vele landelijke overwegen en het beperkte treinverkeer verleiden velen tot toch maar te proberen.
Dat is toch een heel erg vreemde gedachtengang. Ten eerste: als weggebruiker heb je niet altijd kennis van de dichtheid van het treinverkeer, maar zelfs als je dat hebt, dan ga je toch niet denken "de spoorbomen gaan dicht, maar er komen hier toch niet veel treinen, dan zal er nu ook wel geen komen"?
Dan ben je toch (om het even bot te zeggen) zo dom als het achtereind van een varken? Of hoe moet ik dat zien.

Re: Ongevallen op het spoor

Geplaatst: 15 nov 2023, 09:50
door overweg13
Je moet dat zien als de waarneming van iemand die 12 jaar langs een ondertussen (gelukkig) gesloten overweg heeft gewoond, en dat in een tijd dat er nog veel discipline was.

Re: Ongevallen op het spoor

Geplaatst: 15 nov 2023, 09:56
door nighttrain
Steve schreef: 15 nov 2023, 09:19 Er zijn bij de vrachtwagenschauffeur in het algemeen al jarenlang weinig "Belgen" (net zoals in talloze andere sectoren met relatief lage lonen en weinig interessante voorwaarden...), dus ik zie niet goed in wat dat argument echt bijdraagt aan het debat.
Meerdere jaren geleden heb ik nog enkele "euro-parlemntariers" aangeschreven met een voorstel tot het afleveren van een rijbewijs per land dat bereden gaat worden. Ik weet het is een utopie. Niemand had interesse.Dat was ook na ongevallen met buitenlandse chauffeurs...
Dus ik bedoelde, dat je een test/opleiding moest volgen en afleggen om bv met een Belgisch rijbewijs te mogen rijden in een ander Europees land.
Want de plaatselijke reglementering en signalisatie is soms zeer verschillend.
Had dit het ongeluk van vandaag kunnen vermijden ? Mischien.
Ik denk dat velen met het huidige "Europees rijbewijs" zouden verschieten. Stomme voorbeeldjes: reserve bril bij hebben in sommige landen, verboden te rijden met dikke vest (UK),gebruik van claxon(It) enz.ook de signalisatie van overwegen is zeer verschillend.
Maar het afschaffen van overwegen zou een hele goede oplossing zijn voor het autoverkeer....maar voor de voetgangers/fietsers ??? Soms mag men dromen...

Re: Ongevallen op het spoor

Geplaatst: 15 nov 2023, 10:09
door overweg13
Wat me opvalt, is dat iedereen bij het afschaffen van overwegen bijna automatisch aan bruggen over het spoor denkt. Eén van de tegenargumenten is dan dat er geen plaats is om een brug te bouwen. Maar... je kunt de spoorlijn evengoed in een tunnel leggen. In Halle is daar een prachtig voorbeeld van. De overweg vormde daar een ernstige hindernis tussen het stadscentrum en de wijk Sint-Rochus en de tunnel werd bijna als voorwaarde beschouwd om de toestemming te geven voor de grootscheepse werken van de ondertunneling. (Hiermee wordt trouwens een ander argument tegen de afschaffing van overwegen van de kaart geveegd: je hoort soms dat de overweg de verbinding is tussen 2 wijken, maar in Halle was het net omgekeerd: de aanleg van de tunnel verbond net opnieuw 2 wijken.) Overigens werd de tunnel niet met open armen ontvangen door de spoorwegingenieurs, omdat ze vreesden dat treinen de helling niet zouden kunnen nemen. Nu, de enige trein waarvan ik weet dat die ooit in nood heeft gestaan, stond vast toen er van een tunnel nog lang geen sprake was: de HLE26 heeft toen letterlijk een stuk uit de rails gesleten en hoe de wielen van de loc eruit zagen laat zich raden...

Re: Ongevallen op het spoor

Geplaatst: 15 nov 2023, 10:27
door maarten
overweg13 schreef: 15 nov 2023, 09:50 Je moet dat zien als de waarneming van iemand die 12 jaar langs een ondertussen (gelukkig) gesloten overweg heeft gewoond, en dat in een tijd dat er nog veel discipline was.
Maar ik kan er met mijn verstand niet bij dat je spoorbomen naar beneden zit gaan en dan denkt "het is hier erg rustig op het spoor dus er zal ook wel geen trein aankomen dus ik kan nog wel onder die bomen door". Dan ben je zo achterlijk dat je niet kunt functioneren in de maatschappij (en dat blijkt ook wel). Ik hoef toch niet uit te leggen dat spoorbomen die naar beneden gaan een signaal zijn dat er zeer binnenkort een trein passeert.

Re: Ongevallen op het spoor

Geplaatst: 15 nov 2023, 10:30
door maarten
overweg13 schreef: 15 nov 2023, 10:09
In Halle is daar een prachtig voorbeeld van. De overweg vormde daar een ernstige hindernis tussen het stadscentrum en de wijk Sint-Rochus en de tunnel werd bijna als voorwaarde beschouwd om de toestemming te geven voor de grootscheepse werken van de ondertunneling.
Me dunkt dat het kanaal daar de grootste hindernis is. Het spoor verlagen lijkt me niet tot meer verbindingen tussen de stad en Sint-Rochus geleid te hebben. Een Klarabrug had je ook kunnen maken als het spoor hoog gelegen had.
Dat een laag spoor tot minder overlast leidt dat zal duidelijk zijn. Ik twijfel er ook niet aan dat de leefbaarheid daar nu beter is. Maar die hindernis is een oneigenlijk argument voor het verlagen.

Re: Ongevallen op het spoor

Geplaatst: 15 nov 2023, 10:36
door groentje
Sporen verdiept of verhoogd aanleggen zorgt inderdaad voor een flinke verbetering, maar dit is niet toevallig ook de duurste optie, om nog te zwijgen over de gigantische overlast die de aanleg ervan veroorzaakt gedurende vaak jaren. Een spoorhelling moet aan bepaalde vereisten voldoen, het gaat dan ook om een bouwwerk van vaak meerdere 100-en meters.
Dat doe je daarom in dichtbevolkt gebied, en dan nog, want he wil dat gebied niet zonder trein zetten gedurende enkele maanden of zelfs jaren.
Het komt steeds weer op hetzelfde neer, hoe duur mag het zijn, en hoeveel geld heb je? Daarom Gail ervan uit dat veel overwegen gewoon zonder alternatief zullen worden gesloten.

Re: Ongevallen op het spoor

Geplaatst: 15 nov 2023, 10:55
door pietje
Maar op sommige plaatsen in een bebouwde kom, waar de overwegen elkaar soms op korte afstand opvolgen en het erg onwenselijk is om het aantal kruisingen te beperken, zou het soms een goed idee kunnen zijn om de spoorlijn verdiept of verhoogd aan te leggen.
Met de huidige stand van de techniek i het niet onmogelijk om de totale onderbreking van de lijn toch wat te beperken.

Uiteraard was de plaats van dit ongeval hier geen goed voorbeeld van, maar het is vooral belangrijk om de verschillende mogelijkheden open te houden en voor elke overweg de juiste keuze te maken.