Ongevallen op het spoor

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5287
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door overweg13 »

Opvallend toch dat blijkbaar niemand (hier toch...) de vraag stelt wat hij zelf gedaan zou hebben? Ik zou waarschijnlijk gedaan hebben wat die arbeider deed: uitkafferen en daarna proberen wat goede raad te geven. En gezien de hoogdringendheid is de snelheid, het geluidsvolume en de overtuiging belangrijker dan wat hij ook had kunnen doen: het allemaal rustig aanpakken en uitleggen. Als je een snel naderende auto op een zebrapad ziet, moet je ook niet beginnen met "weet je wel hoe gevaarlijk snel die auto komt aanrijden?" maar roep je zo luid als je kan "pas op" en indien mogelijk geef je ook nog een stevige ruk aan het slachtoffer zodat die niet onder de auto terechtkomt. Maar als ik veel bijdragen hier lees, is dat dus niet meer van deze tijd. Het enige wat ik zeker niet zou doen is het allemaal filmen; op dat vlak is de arbeider wel degelijk een kind van zijn tijd.
Met vriendelijke groet

overweg13
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door JonasV91 »

overweg13 schreef: 13 mei 2023, 13:03 Opvallend toch dat blijkbaar niemand (hier toch...) de vraag stelt wat hij zelf gedaan zou hebben? Ik zou waarschijnlijk gedaan hebben wat die arbeider deed: uitkafferen en daarna proberen wat goede raad te geven. En gezien de hoogdringendheid is de snelheid, het geluidsvolume en de overtuiging belangrijker dan wat hij ook had kunnen doen: het allemaal rustig aanpakken en uitleggen. Als je een snel naderende auto op een zebrapad ziet, moet je ook niet beginnen met "weet je wel hoe gevaarlijk snel die auto komt aanrijden?" maar roep je zo luid als je kan "pas op" en indien mogelijk geef je ook nog een stevige ruk aan het slachtoffer zodat die niet onder de auto terechtkomt. Maar als ik veel bijdragen hier lees, is dat dus niet meer van deze tijd. Het enige wat ik zeker niet zou doen is het allemaal filmen; op dat vlak is de arbeider wel degelijk een kind van zijn tijd.
Het moeilijke aan het beantwoorden van die vraag is dat je de situatie niet kan simuleren. Als je dat wel zou kunnen, dan is er vooraf al heel wat misgegaan. Wat ook een belangrijke impact heeft is hoe jij jezelf voelt op het moment het moment van het incident. Die arbeider kan al (serieus) gefrustreerd zijn door diegene die er al de hele tijd doorreden. Da's waarschijnlijk de reden waarom die toenadering zoekt (de overweg is dan nog niet 'actief'). Maar, mijn vrees/vermoeden is dat net die toenadering ervoor gezorgd heeft dat de situatie geëscaleerd is.

Ik zou er in de eerste plaats al niet bij stilgestaan hebben of het een manuele of automatische schakeling was. Laat staan dat er een belletje zou rinkelen naast die van de overweg wat betreft de automatische handrem. Ik rij immers nog met een manuele Corsa uit de jaren stilletjes. Ik heb dat allemaal niet dus dat maakt het lastig om erbij stil te staan.
Wat ik wel weet is dat de 'brulaap' uithangen niet helpt om een situatie te optimaliseren. Integendeel, zoals ik eerder al zei. Ik kan ook niet zeggen of ik zo rationeel zou nadenken als ik nu doe.

Wat je kan doen is, als er een voertuig het vrije ruimteprofiel binnendringt, meteen bellen naar 112 zonder dat je intervenieert (motief: eigen veiligheid eerst). Aks de bel gaat is het bij de meeste overwegen toch te laat. Blijkbaar is dat het voordeel in Duitsland. (Heel) Lange wachttijden aan bepaalde overwegen maar de seinen zouden pas vrije rit geven als de overwegen geen foutmelding geven. Nuja, detectie van 'vreemde' voorwerpen is er waarschijnlijk ook niet dus als die overweg 'veilig gesloten' detecteert, dan rijdt die trein toch door. Slimme camera's die stilstaande voorwerpen op of naast de overweg kunnen detecteren zouden dit hiaat kunnen dichten of een alarmsignaal kunnen versturen.

Als conclusie zou ik dan zeggen: zie je een voertuig op een overweeg stilstaan en lijkt de kans te bestaan dat het voertuig die overweg niet snel kan verlaten. Bel dan 112. Hou je zo rustig mogelijk, kijk na wat het probleem is. Technische probleem? Medische probleem? Blijf aan de lijn met 112 tot de overweg vrij is of anders gezegd, zo lang er een probleem is. Ondertussen wordt het treinverkeer achter de schermen stilgelegd. Komt de overweg toch nog vrij, dan kan je meedelen dat het in orde is. Maar mogelijks zal er sowieso politie en Infrabel ter plaatse komen om dat zelf vast te stellen. Probeer zoveel mogelijk updates te geven aan de operator. Is het een technisch defect? Kan je de wagen wegduwen? Is het een medische probleem? Kan je de bestuurder uit het voertuig halen en zelf de wagen verplaatsen?

Doe dat enkel zolang de overweg niet actief is. Komt de overweg actief, evacueer de personen en geef a.u.b. geen moer meer om die wagen. Voorkomen van persoonlijk leed is prioritair over materiële schade. Nuja, als je moet kiezen tussen een slagboom afrijden of urenlange ellende omdat het voertuig gegrepen werd door de 'aanstormende' trein kies je wel voor die slagboom.

Trouwens, was het hier of ergens anders, geen idee maar een hypothese was dat de handrem niet loste doordat de deur iet of wat open bleef staan (zolang die niet in 't slot zit lost de automatische handrem niet?).

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/05/11 ... in-bilzen/
Ik heb het filmpje nogmaals bekeken. De overweg wordt actief op 0:18. Deur gaat dicht op 0:21/22. Op 0:23 is er een mini-stukje geknipt. Tot 0:26 is er beweging van 't voertuig te zien. De vrouw manoeuvreert dus duidelijk om door het midden van die afsluiting te rijden. Ze had beter in de omgekeerde richting achteruit gereden maar bon. Op 0:27, terwijl de overweg actief is wordt ze extra gestoord en gaat die deur open met een discussie tot gevolg. Tot 0:34 gaan waardevolle seconden verloren zonder enige beweging maar wel met veel gezever. Op 0:35 is er weer geknipt, verzet die man het andere paneel. Nu is het helemaal omzeep. De vrouw geeft gas op 0:36/37 maar er komt totaal geen beweging in. Wat is er hier foutgelopen? Gewoon in neutraal blijven hangen? Handrem die (automatisch?) was opgetrokken? Etc. Op 0:51 wordt het voertuig uiteindelijk gegrepen door de trein.

Ik kan niet anders dan mijn mening te behouden dat de tussenkomst van die man tot een veel ernstiger resultaat heeft geleid. Ik ga ervan uit dat de kans reëel was dat, als die interventie er niet was, die vrouw gewoon was weggereden.

Een smartphone kan multitasken. Dus, ik ga doen wat ik eerder zei. Preventief 112 bellen en me zo rustig mogelijk proberen houden om die situatie constructief te verhelpen. Wat ik hier geleerd heb is: 'Kijk na of je in versnelling staat en of jouw handrem al dan niet is opgetrokken.' Blijf zo rustig mogelijk want paniek maakt het allemaal zoveel erger.
Die vrouw was dom om de afsluiting te negeren maar die man heeft net zoveel schuld want de tussenkomst speelt, volgens mij en de beschikbare gegevens, een bijzonder cruciale rol. Ik ben echt benieuwd wat het parket/de politie/de rechtbank hier als antwoord op zullen hebben...
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
jan_olieslagers
Berichten: 3528
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door jan_olieslagers »

TimJ36 schreef: 12 mei 2023, 23:27
jan_olieslagers schreef: 12 mei 2023, 17:42
TimJ36 schreef: 12 mei 2023, 17:15
Daar is nog geen duidelijkheid over. Zoals eerder vermeld: een afsluiting van de weg dient altijd vergezeld te worden van een C3-verbodsbord en bij werken ook een A31-bord. Enkele hekkens op de weg plaatsen is geen veilige en correcte afsluiting.
Sorry hoor, maar dat is advocatenpraat. De correctheid van de signalisatie kan bepalen of ze een overtreding heeft begaan, voor de rechtbank zal dat relevant zijn. In de praktijk heeft ze gereden op een plaats waar het duidelijkerwijs niet de bedoeling was dat ze reed. Dat is een fout tegen het gezond verstand. Okee, "waar ze niet mag rijden" verwijst naar wettelijkheid, en daarover kan discussie zijn. Lees dan maar "waar ze niet hoorde te rijden", advocaatje.
Het wettelijke aspect zorgt er net voor dat dit soort incidenten vermeden kunnen worden.
Wie een zekere dosis gezond boerenmensenverstand aan boord heeft, die heeft geen wetgeving nodig om dit soort stommiteiten te vermijden.
Wie te lomp is om te helpen donderen, die zal aan de wetgeving al helemaal niks hebben.
Wetgeving is noodzakelijk, en zal erg nuttig zijn om voor de rechtbank de aansprakelijkheden vast te leggen. Voor het vermijden van stommiteiten is wetgeving nutteloos: mensen zien het ofwel van zichzelf in, of anders toch niet. Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar 1 burger zou redeneren van "oei, nu zou ik mijn auto liefst hier op de sporen neerzetten, voor een minuutje maar, om die stomme afspanning van kant te zetten, maar ik weet wel dat dat wettelijk niet mag, dus ik doe maar iets anders". Ofwel heeft men uit zichzelf voldoende inzicht om er zelfs niet aan te denken, ofwel heeft men dat niet en dan doet men het sowieso.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
maarten
Berichten: 337
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door maarten »

JonasV91 schreef: 13 mei 2023, 14:20
Ik zou er in de eerste plaats al niet bij stilgestaan hebben of het een manuele of automatische schakeling was.
Heel goed mogelijk dat het een automaat was en die automatisch in de parkeerstand ging toen ze de deur openmaakte en dat ze dat niet in de gaten had en dus ook niet meer wegkwam.
Dus nog meer redenen waarom die arbeider niet had moeten doen wat hij deed. Ik denk dat er een hele grote kans was dat het ongeval niet was gebeurd als hij zich er niet mee bemoeid had.
Maar ja, dan had mevrouw natuurlijk "haar lesje niet geleerd", en laten we wel wezen: het is tegenwoordig belangrijk om iemand de les te lezen dan om veilig te zijn.
jan_olieslagers
Berichten: 3528
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door jan_olieslagers »

"Heel goed mogelijk" dat de TB een blauwe onderbroek droeg op het moment van de feiten, of net bezig was een boterham met kaas te eten. Wat is de relevantie van "heel goed mogelijk"???

De feiten zijn dat beide figuren heel stom hebben gedaan. De wettelijke aansprakelijkheid zal door de rechtbanken worden vastgesteld - en het belooft een lang verhaal te worden!

Maar als mevrouw niet was begonnen met stom te doen dan had meneer zelfs geen kans gehad om zijn stommiteiten toe te voegen.
Ik denk dat er een hele grote kans was dat het ongeval niet was gebeurd als hij zich er niet mee bemoeid had.
En ik weet heel zeker dat het ongeval niet was gebeurd als zij van het begin af haar gezond boerenmensenverstand had gebruikt.
Of, bij gebrek daaraan, de wetgeving had nageleefd, maar daarop hoefde men al helemaal niet te rekenen. [[ bijgewerkt: nuja, als ze niet had gereden waar het duidelijkerwijs de bedoeling was dat ze niet zou rijden. Op de wettelijke aspecten moeten we niet vooruitlopen, dat is de bevoegdheid van het gerecht ]]
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 13 mei 2023, 21:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Shrek »

Het belangrijkste is wel dat noch de treinbestuurder, noch de passagiers gewond zijn geraakt. Alles staat duidelijk op beeld en het parket is ermee bezig, er zal dus een gerechtelijk gevolg komen, in tegenstelling tot de meeste dommigheden rond overwegen waar er niet genoeg bewijs is voor rechtzaken.
jan_olieslagers
Berichten: 3528
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door jan_olieslagers »

Shrek schreef: 13 mei 2023, 17:09 Het belangrijkste is wel dat noch de treinbestuurder, noch de passagiers gewond zijn geraakt. Alles staat duidelijk op beeld en het parket is ermee bezig, er zal dus een gerechtelijk gevolg komen, in tegenstelling tot de meeste dommigheden rond overwegen waar er niet genoeg bewijs is voor rechtzaken.
O ja. Dat een stom kieken met een stevige Mercedes de hele treintrafiek ontwricht is bijkomstig, er waren immers geen slachtoffers? Dat er nog maar eens een TB totaal nodeloos een bijna-hartstilstand heeft ondergaan is al evenmin relevant, blijkbaar. Fraaie solidariteit tussen het spoorpersoneel! Of begint men de scheiding Infrabel/NMBS dan toch te aanvaarden, tenminste als het al eens goed uitkomt? Het gerecht zal het allemaal uitvlooien, wat kunnen we nog meer verlangen?

Trouwens, men moet nooit vooruitlopen op een gerechtelijke beslissing. Zal er echt een gerechtelijk gevolg komen? Wie garandeert dat de rechtbank het dossier niet afsluit "zonder gevolg", met welke motivatie dan ook? Ook uit die hoek hoort men gejammer over beperkte budgetten, en tekort aan personeel.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Commendatore »

Shrek schreef: 13 mei 2023, 17:09 Het belangrijkste is wel dat noch de treinbestuurder, noch de passagiers gewond zijn geraakt. Alles staat duidelijk op beeld en het parket is ermee bezig, er zal dus een gerechtelijk gevolg komen, in tegenstelling tot de meeste dommigheden rond overwegen waar er niet genoeg bewijs is voor rechtzaken.
Dat is dan wel een groot voordeel van dat filmen. Zijn er in België eigenlijk overwegen waar camera's hangen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Shrek »

Commendatore schreef: 13 mei 2023, 20:07 Dat is dan wel een groot voordeel van dat filmen. Zijn er in België eigenlijk overwegen waar camera's hangen?
Ja hoor, een heel aantal overwegen heeft dat. Maar dat is helaas niet altijd voldoende om de daders te pakken.
Kevin
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Kevin »

Shrek schreef: 13 mei 2023, 17:09 Het belangrijkste is wel dat noch de treinbestuurder, noch de passagiers gewond zijn geraakt. Alles staat duidelijk op beeld en het parket is ermee bezig, er zal dus een gerechtelijk gevolg komen, in tegenstelling tot de meeste dommigheden rond overwegen waar er niet genoeg bewijs is voor rechtzaken.
Das helaas geen garantie dat ze de zaak gaan voordragen hoor...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22527
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Steven »

Shrek schreef: 13 mei 2023, 21:14
Commendatore schreef: 13 mei 2023, 20:07 Dat is dan wel een groot voordeel van dat filmen. Zijn er in België eigenlijk overwegen waar camera's hangen?
Ja hoor, een heel aantal overwegen heeft dat. Maar dat is helaas niet altijd voldoende om de daders te pakken.
Laat ons dan verwijzen naar het scooter incident dat werd gefilmd door Infrabel camera.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 14 mei 2023, 02:17
Shrek schreef: 13 mei 2023, 21:14
Commendatore schreef: 13 mei 2023, 20:07 Dat is dan wel een groot voordeel van dat filmen. Zijn er in België eigenlijk overwegen waar camera's hangen?
Ja hoor, een heel aantal overwegen heeft dat. Maar dat is helaas niet altijd voldoende om de daders te pakken.
Laat ons dan verwijzen naar het scooter incident dat werd gefilmd door Infrabel camera.
Daar hebben de camera's inderdaad geholpen, maar het was een buurtbewoner die de gouden tip gaf waardoor de dader gevat kon worden.
De camera's helpen nadien wel enorm om de zaak te bewijzen voor een rechter.
Davy
Berichten: 646
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Davy »

maarten schreef: 13 mei 2023, 16:07
JonasV91 schreef: 13 mei 2023, 14:20
Ik zou er in de eerste plaats al niet bij stilgestaan hebben of het een manuele of automatische schakeling was.
Heel goed mogelijk dat het een automaat was en die automatisch in de parkeerstand ging toen ze de deur openmaakte en dat ze dat niet in de gaten had en dus ook niet meer wegkwam.
Dus nog meer redenen waarom die arbeider niet had moeten doen wat hij deed. Ik denk dat er een hele grote kans was dat het ongeval niet was gebeurd als hij zich er niet mee bemoeid had.
Maar ja, dan had mevrouw natuurlijk "haar lesje niet geleerd", en laten we wel wezen: het is tegenwoordig belangrijk om iemand de les te lezen dan om veilig te zijn.
De kans was nog veel groter dat dit ongeval niet was gebeurd als die domme doos niet de afgesloten weg was ingereden.

En wat ik eerder zei: allemaal makkelijk praten achteraf waarbij je nu rustig de situatie kan overzien. Ik snap die man perfect, hier komt een hoop frustratie naar boven. Ja hij maakte misschien niet de goede beslissing en over het filmen kan je wat zeggen, maar die man veroordelen als de echte schuldige gaat mij veel en veel te ver. De hoofdschuldige blijft die vrouw.
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Hagelander »

Er is al veel gezegd over de betrokken mevrouw en meneer, maar mijn vraag is: hoe gaat het met de treinbestuurder? Ik vermoed, via de artikels die ik gelezen heb, dat die fysiek niets heeft overgehouden, maar wat op mentaal vlak? Is die, letterlijk, de klap te boven gekomen? Heeft iemand daar info over?
nighttrain
Berichten: 2556
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door nighttrain »

[/quote]

De kans was nog veel groter dat dit ongeval niet was gebeurd als die domme doos niet de afgesloten weg was ingereden.

[/quote]
Geachte ,ik vind uw taalgebruik is beneden alle peil, respectloos t.o.v. die vrouw en de dames in het algemeen. U zei toch ook niet dat die man een domme lul is.
Er is nog altijd schrijftaal hoop ik?
Plaats reactie