Ongevallen op het spoor

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Knipex
Berichten: 335
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Knipex »

Vandaag koekenbak op L35 in Halen nadat auto tegen overweg signalisatie bost.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/09/25 ... n-signali/
4017-4018
Berichten: 594
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door 4017-4018 »

Ciao Ciao
Knipex
Berichten: 335
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Knipex »

Jongen van 15 ziet trein aankomen aan gesloten overweg in Wervik, maar steekt toch nog over: "Als bij wonder slechts lichtgewond"
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/11/07 ... ng-wervik/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231107_94165345
JPL107
Berichten: 126
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

Aanrijding tussen trein en vrachtwagen in Ardooie

Bericht door JPL107 »

In Ardooie is een zwaar treinongeval gebeurd. Een trein botste er met een vrachtwagen. Het treinverkeer tussen Tielt en Lichtervelde is daardoor volledig onderbroken.

Aan de overweg met de Oude Heirweg in Ardooie is een botsing gebeurd tussen een vrachtwagen en een trein. Het treinverkeer is daardoor onderbroken tussen Lichtervelde en Tielt. Of er ook gewonden vielen bij het ongeval is voorlopig nog niet duidelijk.

Aan dezelfde overweg in Ardooie gebeurde vorig jaar ook al een aanrijding tussen een trein en een vrachtwagen.

bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/11/14 ... n-ardooie/
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22557
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Steven »

Heb het in het algemene onderwerp van ongevallen geplaatst.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5335
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Steve »

Te oordelen aan de foto's van de grotendeels samengedrukte stuurpost heeft de TB enorm veel geluk gehad dat hij het ongeval zag aankomen en nog naar acheteren kon rennen (en meteen ook de noodrem bedienen om de impact enigszins te beperken). Je mag er niet aan denken dat dit gebeurd zou zijn op een plek met slechte zichtbaarheid (na een bocht, in het donker enzovoort).
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door overweg13 »

Overwegen moeten ALLEMAAL zo snel mogelijk verdwijnen. Er zijn mogelijkheden genoeg om alternatieven te voorzien.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5335
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Steve »

Zonder dat debat helemaal te willen openen geldt natuurlijk dat de gemiddelde vervanging van een overweg - en zeker nu de meeste "quick wins" weggewerkt zijn - enorm veel kost, lang duurt en veel politieke wil vereist gezien de grote kunstwerken (lange tunnels, bruggen...) of anderszins grote impact (nieuwe wegen aanleggen, verkeer door buurten sturen...) die bijna onvermijdelijk zijn bij de meeste overgebleven exemplaren. En laat dat nu net drie elementen zijn die erg moeilijk liggen in de huidige stand van het land.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door overweg13 »

Ik heb ook wel even geaarzeld om het item hier opnieuw te lanceren, maar het blijft een feit dat elke overweg een enorm risico inhoudt. En dus moet men naar de goedkoopste oplossingen zoeken en dat kan eventueel in het nadeel van het wegverkeer zijn. Een tunneltje voor zacht verkeer kan toch niet zo veel kosten, misschien wel minder dan de kost van de herstellingen die zich nu opdringen en dan zijn er waarschijnlijk nog geen slachtoffers, want de kost daarvan zou nauwelijks te berekenen zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
ronny
Berichten: 544
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door ronny »

Steve schreef: 14 nov 2023, 13:38 Zonder dat debat helemaal te willen openen geldt natuurlijk dat de gemiddelde vervanging van een overweg - en zeker nu de meeste "quick wins" weggewerkt zijn - enorm veel kost, lang duurt en veel politieke wil vereist gezien de grote kunstwerken (lange tunnels, bruggen...) of anderszins grote impact (nieuwe wegen aanleggen, verkeer door buurten sturen...) die bijna onvermijdelijk zijn bij de meeste overgebleven exemplaren. En laat dat nu net drie elementen zijn die erg moeilijk liggen in de huidige stand van het land.
Er zijn ook plaatsen waar er al 20 jaar sprake is van een brug over het spoor te maken maar er niets gerealiseerd wordt.
Dit is het einde van break 355 vermoed ik.
jan_olieslagers
Berichten: 3560
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door jan_olieslagers »

Ik zie toch ook wel een zeker verband met de "publieke mentaliteit". Hier in Portugal zijn er zelfs gelijkgrondse overwegen op de hoofdlijn Lisboa-Porto ('s lands beste benadering van een HSL), sommige nauwelijks te overzien; toch heb ik op het dikke jaar dat ik hier woon nog nooit van zo'n ongeval gehoord. Het kan natuurlijk dat zoiets niet in het nieuws komt, hier, dat kan ik niet inschatten. Maar in het algemeen lijkt het me dat de Portugezen wat minder stress en wat meer gezond boerenmensenverstand hebben dan de Belgen - niet alleen op dit punt, trouwens.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pietje
Berichten: 650
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door pietje »

overweg13 schreef: 14 nov 2023, 13:43 Ik heb ook wel even geaarzeld om het item hier opnieuw te lanceren, maar het blijft een feit dat elke overweg een enorm risico inhoudt. En dus moet men naar de goedkoopste oplossingen zoeken en dat kan eventueel in het nadeel van het wegverkeer zijn. Een tunneltje voor zacht verkeer kan toch niet zo veel kosten, misschien wel minder dan de kost van de herstellingen die zich nu opdringen en dan zijn er waarschijnlijk nog geen slachtoffers, want de kost daarvan zou nauwelijks te berekenen zijn.
En niet vergeten dat er de jongste jaren een stevige bijvangst kan gerealiseerd worden door overwegen af te schaffen: de veelal naastgelegen fietsostrades gaan dan eindelijk hun naam waarmaken!

Ik lees op de website van Infrabel dat er op 1 januari 2023 nog 1630 overwegen waren en dat er dat in 2005 442 meer waren.
Louter rekenkundig zijn dat dus 24.5 overwegen per jaar, dus hebben we nog 67 jaar te gaan.
Er zullen ongetwijfeld nog heel erg moeilijke overwegen zijn om te vervangen, maar bij die 1630 zullen er ook nog heel wat zijn waar er totaal geen ruimtegebrek of andere moeilijkheden zijn uitgezonderd het financiële dan.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door overweg13 »

pietje schreef: 14 nov 2023, 14:50
Er zullen ongetwijfeld nog heel erg moeilijke overwegen zijn om te vervangen, maar bij die 1630 zullen er ook nog heel wat zijn waar er totaal geen ruimtegebrek of andere moeilijkheden zijn uitgezonderd het financiële dan.
Inderdaad, neem nu lijn 94 tussen Halle en het vroegere Beert-Belingen. Men is al enkele jaren bezig om de OW11, 14 en 15 (het vroegere Beert-Bellingen) af te schaffen. Vooral ow11 is levensgevaarlijk: de weg maakt een soort ezelsrug over de sporen en er is al een vrachtwagen vastgeraakt. OW14 is ondertussen afgesloten, zonder alternatief, maar er zouden een brug en een tunnel komen die meteen alle resterende en al afgesloten (overweg13!) comfortabel zouden vervangen. Je vraagt je dan toch af waarom het allemaal zo lang moet duren. En ondertussen zijn er knappe bollen bezig met wetgeving die het voor Infrabel allemaal nog een stuk moeilijker moeten maken om overwegen af te sluiten. Wat wil men eigenlijk?
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7296
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door groentje »

De eenvoudigste manier om een overweg te sluiten is dat: slagboom weg, overpad weg en een afsluiting in de plaats. In sommige gevallen is er een haalbaar alternatief niet ver (vaak een andere overweg...), maar regelmatig zorgt het ook voor een totale Isola van bepaalde wijken. Die alternatieve wegen zijn trouwens ook niet altijd veel veiliger, bijvoorbeeld wanneer een rustige weg , veel gebruikt door fietsers en voetgangers, wordt afgesloten en die weggebruikers worden verwezen naar een drukke weg met een hogere maximumsnelheid. Zelfs wanneer die met een brug of tunnel het spoor oversteken, beter dat voor die actieve weggebruikers vaak enkel een verschuiving van het risico.
Daarom pleit ik toch voor wat nuance in het debat, ondanks het risico hebben overwegen ook hun nut, en ik wil het kind niet met het badwater weggooien.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22557
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Steven »

Volgens beelden aan de overweg (er hangt daar een camera) is te zien dat hij de overweg nog wou overrijden toen de signalisatie al werkte. Er is dus geen sprake van defect zijn op de overweg in dit geval.
Plaats reactie