Asterix schreef: ↑21 jun 2019, 19:41
Dit ruikt sterk naar een terugrit met E377 zonder dat er SF05 werd opgelegd/uitgevoerd.
Dat blijkt het ook te zijn.
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190621_04472504
DIT ARTIKEL IS EXCLUSIEF VOOR JOU ALS ABONNEE
Op volle snelheid voorbij open slagbomen: trein die dodelijk ongeval veroorzaakte, volgde veiligheidsprocedure niet
Brent (20) kwam bij aanrijding om het leven
Vandaag om 03:01 door Jonas Mayeur, Koen Baumers, Marc Klifman en Alain Trappeniers
Op volle snelheid voorbij open slagbomen: trein die dodelijk ongeval veroorzaakte, volgde veiligheidsprocedure niet
AARSCHOT - De goederentrein die donderdagavond in Langdorp een dodelijk ongeval veroorzaakte, reed veel te snel als gevolg van een communicatiefout. Dat heeft onze redactie vernomen uit betrouwbare bron. De trein viel voorbij de overweg in panne, en werd in de omgekeerde rijrichting weggesleept door een hulplocomotief. Die moest eigenlijk stoppen voor elke overweg, om die daarna aan maximum 5 per uur over te steken. De machinist wist dat niet omdat een medewerker van Infrabel het vergat te melden.
De klap was enorm, donderdag rond 22.30 uur aan de overweg in de Winterstraat in Langdorp. Brent Van Eylen uit Aarschot, 20 jaar oud, wilde de overweg oversteken aan het stuur van zijn Volkswagen Polo. Naast hem zat een van zijn beste maten Robbe (21), achterin zijn vriendin Yentel (18). Brent was op weg om Robbe thuis af te zetten toen een trein met grote snelheid zijn auto ramde. Nochtans waren de slagbomen open en stonden de lichten op wit. Brent had dus het volste recht om de overweg over te steken.
Play Video
De trein sleepte de Volkswagen meer dan honderd meter ver mee. Brent overleefde het ongeval niet, zijn kameraad en vriendin raakten lichtgewond. Tragisch genoeg werd de broer van Brent als vrijwillige brandweerman opgeroepen naar het ongeval en was hij als een van de eersten ter plaatse.
LEES OOK. Familie van Brent (20) reageert na fatale treinaanrijding: “Die overweg moest al weken afgesloten zijn”
Communicatiefout
Vrijdagochtend al bevestigde het parket van Leuven wat getuigen ook hadden gezien: de seinen aan de overweg werkten niet. Maar dat kwam niet door een technische fout, aldus infrastructuurbeheerder Infrabel. Er was dus geen probleem met de automatische sensoren die in de sporen steken. Zij signaleren normaal gezien op tijd dat een trein op komst is.
De rode lichten, het belsignaal en de slagbomen functioneerden donderdagavond correct, zegt woordvoerder Thomas Baeken, die uitdrukkelijk zijn medeleven betuigde aan de nabestaanden van Brent en de twee andere slachtoffers. “De piste die nu bekeken wordt om de oorzaak van dit drama te verklaren, is die van een menselijke fout.”
Infrabel verspreidde die informatie om de grote ongerustheid te sussen. Veel mensen vroegen zich na de crash af of ze nog wel veilig een overweg kunnen oversteken. In ons land zijn er zo meer dan 1.700 (zie kader). Meer details over de menselijke fout wil de beheerder niet kwijt uit respect voor het gerechtelijk onderzoek. Uit onze informatie blijkt echter dat het drama een gevolg was van een pijnlijke vergetelheid van een medewerker van Infrabel.
Spookrijden
De goederentrein die de crash veroorzaakte, reed donderdag in de richting van Aarschot toen hij voorbij de overweg in de Winterstraat in panne viel. Een hulplocomotief reed daarna in dezelfde richting tot aan de staart van de trein. De bedoeling was dat de locomotief de kapotte trein met trage snelheid terug naar Hasselt zou slepen. In de tegenovergestelde richting dus. In vaktermen heet dat ‘op tegenspoor’.
Dat een defecte trein in omgekeerde richting wordt geëvacueerd, is niet ongewoon. Soms is dat gewoon sneller. Het hoeft ook geen probleem te zijn. Er moest wel een noodprocedure worden opgestart, maar dat gebeurde dus niet. Een medewerker liet na om aan de machinist door te geven dat hij niet sneller mocht rijden dan 20 per uur. Hij moest ook stoppen aan elke overweg, claxonneren, kijken of de overweg vrij was, en dan heel traag, met 5 per uur, de overweg kruisen.
Extreem uitzonderlijk
De machinist lijkt met andere woorden geen schuld te treffen. Wellicht wist hij niet dat de slagbomen zouden openstaan. De sensoren aan een overweg kunnen soms ‘geswitcht’ worden, waardoor ze ook perfect werken als een trein spookrijdt. Op de lijn waarop de crash gebeurde, kon dat niet om technische redenen. Vandaar dat een noodprocedure had moeten worden toegepast. Zonder noodprocedure en zonder switch had de slagboom niet voldoende tijd om te sluiten toen de trein naderde.
Kenners noemen een ongeval zoals dat van donderdagavond extreem uitzonderlijk. De medewerker die in de fout ging, is intussen uit zijn functie ontheven maar wordt van nabij begeleid.