Ongevallen op het spoor

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Klassiekje »

https://www.rail-investigation.be/nl/on ... te_id=1309

Hier kan je nog eens alles nalezen voor de geïnteresseerden...
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door trainlovertje »

Klassiekje schreef: 25 okt 2021, 13:28 https://www.rail-investigation.be/nl/on ... te_id=1309

Hier kan je nog eens alles nalezen voor de geïnteresseerden...
Daaruit blijkt nog maar eens dat het niet de schuld was van treinbestuurder. Ik snap dus echt niet waarom men een even zware straf vordert voor beiden... Had de procureur z'n huiswerk niet goed gemaakt misschien?
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door pietje »

Ik ga hier zeker niet beweren dat de TB een fout heeft gemaakt of nalatig is geweest, maar jullie doen hier uitschijnen dat als je je beperkt tot het volgen van de reglementen, je altijd vrijuit zal gaan.
Dat is niet noodzakelijk het geval.

Als de rechtbank zou vaststellen dat de TB eigenlijk had kunnen weten dat er iets mis was, bv omwille van het feit dat hij vreemd gedrag ziet op de voorgaande overwegen, had hij zelf actie moeten ondernemen.
Ik zeg helemaal niet dat hij dat effectief had moeten vaststellen, maar het zal aan de rechtbankt zijn om die afweging te maken.
Maar naast de verschillende reglementen, zijn er nog algemene wetten die op elk van ons van toepassing zijn, waarbij er altijd verwacht wordt om schade en letsel te voorkomen. Die kunnen hier ook van toepassing zijn.

Dat er een fout gemaakt is door de seingever, staat volgens mij wel vast, maar ook daar zal de rechtbank moeten vaststellen in hoeverre dit de persoonlijke verantwoordelijkheid is van de betrokken seingever.

Er is bij dat ongeval wel een dode gevallen en het is de normale gang van zake dat daarbij schuldigen aangeduid worden.
Het staat nog helemaal niet vast of de TB schuldig zal verklaard worden en indien dat het geval is, in hoeverre hij daarvoor gestraft wordt. Daar dient een rechtszaak voor, maar ik begrijp dat het niet leuk is voor de TB om deze beschuldigingen te horen.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door trainlovertje »

Ik heb ook nooit beweerd dat die treinbestuurder sowieso vrijuit moet gaan, want er kunnen inderdaad elementen zijn die erop wijzen dat hij het misschien wel door had, maar voor hun beiden een even zware straf geven? Dat vind ik niet evenwichtig...
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door CursorX »

Ik zal het dan maar zeggen he... Nee de treinbestuurder moet niet gestraft worden, waarom niet?

1. Hij heeft alles toegepast zoals exact door de reglementering voorgeschreven.
2. Als je het rapport leest wordt er op geen enkel moment nog maar een klein beetje op aangestuurd dat hij een fout zou gemaakt hebben.
3. Nog volgens het rapport kun je afleiden dat de slagbomen die hij ervoor had gepasseerd misschien wel dicht waren. Ze maakten gebruik van de korte kant van de lus zogezegd, als de treinbestuurder op dat moment met een lage snelheid passeert is de kans dus groot dat de slagbomen van de 2 voorgaande overwegen al dicht waren.
4. Indien ze niet dicht waren is het als treinbestuurder echt heel erg moeilijk te zien of een slagboom dicht of open is. Het is al erg moeilijk bij daglicht, laat staan bij schemering of nacht. Iedereen die het tegendeel beweert heeft simpelweg nog nooit met een trein gereden.
5. Waarschijnlijk was de treinbestuurder extra aandachtig op het bevel dat hij had gekregen, was hij extra aandachtig naar de seinen en km punten aan het kijken om referenties te zoeken welke opdracht hij op dat moment moest uitvoeren, waardoor er ook geen mogelijkheid was om naar de slagbomen te kijken.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door trainlovertje »

CursorX schreef: 25 okt 2021, 19:15 5. Waarschijnlijk was de treinbestuurder extra aandachtig op het bevel dat hij had gekregen, was hij extra aandachtig naar de seinen en km punten aan het kijken om referenties te zoeken welke opdracht hij op dat moment moest uitvoeren, waardoor er ook geen mogelijkheid was om naar de slagbomen te kijken.
Je zegt het zelf: waarschijnlijk. Wat als er elementen zouden zijn - die wij niet kennen - die erop wijzen dat dat niet het geval is? Je moet de situatie langs alle kanten onderzoeken. Daarom oordeelt een rechter en niet Jan met de pet die een verhaal, hoe uitgebreid of beknopt ook, bij de bakker heeft horen vertellen.
Het kan dus wel zijn dat de bestuurder door had dat er iets niet pluis was en daar niet naar gehandeld heeft, maar die kans lijkt me zeer klein, om eerder genoemde redenen. En ik zeg het nog maar eens: als er langs beide kanten foute handelingen gemaakt zijn, vind ik die van de seinhuisbediende een stuk zwaarder doorwegen dan die van de treinbestuurder...
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Tim »

En dan was er ook nog de pech dat op L35 de tegenspoorseinen gewoon open staan, iets wat op de meeste lijnen intussen al gewijzigd is: voor de niet normaal bereden rijrichting staan alle seinen rood.
Groene seinen, nacht dus niet veel passage op de overwegen, ik acht de kans héél klein dat de bestuurder effectief doorhad dat et iets niet pluis was.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Klassiekje »

Iets wat beslist is om aan te passen na Pécrot (2001!).

Maar de onderfinanciering van de spoorwegen, daar zal wel weer niet over gesproken worden.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door dentheo »

Klassiekje schreef: 26 okt 2021, 10:30 Iets wat beslist is om aan te passen na Pécrot (2001!).

Maar de onderfinanciering van de spoorwegen, daar zal wel weer niet over gesproken worden.

Infrabel kiest "haar" prioriteiten, niet de politiek.
Theo
Groeten vanop de Heide
traindriverbe
Berichten: 62
Lid geworden op: 18 okt 2020, 18:37

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door traindriverbe »

trainlovertje schreef: 25 okt 2021, 21:32
CursorX schreef: 25 okt 2021, 19:15 5. Waarschijnlijk was de treinbestuurder extra aandachtig op het bevel dat hij had gekregen, was hij extra aandachtig naar de seinen en km punten aan het kijken om referenties te zoeken welke opdracht hij op dat moment moest uitvoeren, waardoor er ook geen mogelijkheid was om naar de slagbomen te kijken.
Je zegt het zelf: waarschijnlijk. Wat als er elementen zouden zijn - die wij niet kennen - die erop wijzen dat dat niet het geval is? Je moet de situatie langs alle kanten onderzoeken. Daarom oordeelt een rechter en niet Jan met de pet die een verhaal, hoe uitgebreid of beknopt ook, bij de bakker heeft horen vertellen.
Het kan dus wel zijn dat de bestuurder door had dat er iets niet pluis was en daar niet naar gehandeld heeft, maar die kans lijkt me zeer klein, om eerder genoemde redenen. En ik zeg het nog maar eens: als er langs beide kanten foute handelingen gemaakt zijn, vind ik die van de seinhuisbediende een stuk zwaarder doorwegen dan die van de treinbestuurder...
Zou het niet beter zijn de bevoegde instanties hierover te laten beslissen???

Ik krijg het steeds aan mijn ****** met die posts en speculaties met bijgevoegde links naar sensatie kranten artikels :evil: :evil: :evil:

Ben zelf ook bestuurder en als je denkt dat het allemaal zo eenvoudig is , awel ik nodig ik eens een dagje uit , al eens bij nagedacht dat de bestuurder hiermee voor de rest van zijn leven opgezadeld zit , z'n job wss kwijt is en de kans bestaat dat ie al diene 'zever' hier leest???

Trouwens openstaande overwegen zijn wij niet verplicht van op te merken :wink:
Kevin
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Kevin »

Tim schreef: 25 okt 2021, 22:54 En dan was er ook nog de pech dat op L35 de tegenspoorseinen gewoon open staan, iets wat op de meeste lijnen intussen al gewijzigd is: voor de niet normaal bereden rijrichting staan alle seinen rood.
Groene seinen, nacht dus niet veel passage op de overwegen, ik acht de kans héél klein dat de bestuurder effectief doorhad dat et iets niet pluis was.
Gezien het met een 66'er was zonder LEDs denk ik dat de TB'er maar weinig kans had om een open slagboom te kunnen zien...
Gebruikersavatar
Mitch67
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 jan 2018, 14:14
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Mitch67 »

...tja, zoals het altijd al geweest is, en steeds zal blijven : de beste stuurlui staan aan wal ...
Kennis dient om te delen, niet om stof te verzamelen
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door trainlovertje »

Zes maanden cel met uitstel voor seingever, machinist vrijgesproken na dodelijk treinongeval in Aarschot
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/11/19 ... rijgespro/
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door pietje »

Ik had het daarstraks op de radio al gehoord.
Voor zover ik kan inschatten is het een logische uitspraak.

Het valt mij ook op dat de uitleg op Vrtnws vrij duidelijk en accuraat is, zijn we in de pers niet zo gewoon.
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door 4017-4018 »

Een TGV is tegen een tractor gebotst: https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2021/ ... duinkerke/
Ciao Ciao
Plaats reactie