Ongevallen op het spoor

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Steven »

Er is er weer eentje toe te voegen aan de lijst met rare ongevallen op een overweg. Deze ochtend te Herne gebeurde een ongeval op een overweg met een auto.

https://www.ultimedia.com/deliver/gener ... -LPCpcAqO8
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door pietje »

Steven schreef: 09 mar 2023, 20:41 Er is er weer eentje toe te voegen aan de lijst met rare ongevallen op een overweg. Deze ochtend te Herne gebeurde een ongeval op een overweg met een auto.

https://www.ultimedia.com/deliver/gener ... -LPCpcAqO8
Ik kan mij zelfs levendig voorstellen dat de betrokken TB hier niets van merkt, tenzij er iets kapot is aa nde loc dat een alarm geeft in de stuurpost of zo.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door jan_olieslagers »

Inderdaad niet, de trein reed gewoon verder. Zelfs zijn dubbele pinkers gingen niet aan...

Zonder te willen vooruitlopen op het onderzoek zie ik hier toch niet zozeer een "raar" ongeval maar veel meer een "dom" ongeval.

In de eerste plaats: niks ernstigs gebeurd, blijkbaar, de trein reed rustig verder en de chauffeur was nog wel voldoende bij de pinken om de dubbele pinkers te activeren, en het portier te openen. Hopelijk een les geleerd...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Steven »

De loc gaat naar alle waarschijnlijkheid de melding onstabiel draaistel geven. Aan de zijkant van zo’n draaistel zitten heel wat aansluitingen. Afhankelijk van de kracht die op de aspotten kwam moet deze loc misschien aan de kant, de kans op een warme asbus verhoogt volgens mij toch. Je ziet de trein inderdaad niet onmiddellijk remmen maar dat zegt niets. Als de ‘lamp’ storing onstabiel draaistel gaat branden zal de tb wel maatregelen nemen. Deze zijn dan wel buiten beeld genomen van deze camera. Zelfs als de sensor loskomt die de temperatuur van een of meerdere aspot(ten) meet geeft dit een foutmelding.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Steve »

Lijkt erop dat de bestuurder/-ster zich van pedaal vergist heeft, na het raken van de slagboom is er immers een duidelijke versnelling zichtbaar. Ook nogal schrijnend dat de auto in de andere richting na het aanschouwen van de hele scène gewoon doorrijdt alsof er niets aan de hand was...
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door maarten »

Onwel geworden misschien.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Steve »

Intussen is er wat meer info verschenen op een aantal nieuwssites (onder meer hier: https://www.dhnet.be/regions/tournai-at ... Y42SGZNOU/ ) en die vermelden dat de bestuurder zich vergist zou hebben bij de bediening van z'n automatische versnellingsbak. Het valt ook nog te bezien wat de andere auto al dan niet gedaan heeft - als je heel goed kijkt, lijkt die zich helemaal aan het einde van het fragment alsnog aan de kant te zetten.
Knipex
Berichten: 326
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Knipex »

Het ongeval zou te wijten zijn aan een technische fout van de auto.
https://www.hln.be/herne/kijk-wagen-sch ... ~ac331e7a/


In Wichelen was er ook een aanrijding op 15 Feb, daar stond een auto stil op de sporen.
De autobestuurder kon zelf de hulpdiensten verwittigen. Die alarmeerden de NMBS.
De treinbestuurder voerde nog een noodremming uit, maar kon de aanrijding tegen een lage snelheid niet meer vermijden.
https://www.hln.be/wichelen/aanrijding- ... ~a342753e/
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door maarten »

Knipex schreef: 10 mar 2023, 13:10 Het ongeval zou te wijten zijn aan een technische fout van de auto.
https://www.hln.be/herne/kijk-wagen-sch ... ~ac331e7a/
Dat zou heel erg zeldzaam zijn. Ik denk dat 99,99% van de meldingen waar gesproken wordt over een technische fout van de auto uiteindelijk toch een bedieningsfout was.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door pietje »

ik denk dat "technische fout" hier wel erg ruim wordt geïnterpreteerd.
We mogen er wel zeker van zijn dat de bestuurder niet op de rem gedrukt heeft, ook niet toen de auto in beweging kwam.
Ook al sta je stil aan een verkeerslicht of een overweg, je moet als bestuurder je wagen altijd onder controle hebben en ook klaar zijn om te reageren als er iets onverwachts gebeurt.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door TB_worden »

jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door jan_olieslagers »

Ja, ik zag het op VRT-nieuws ook. Het hart van die TB moet hebben stilgestaan - medeleven!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Steven »

Idioten sterven vroeg of laat maar meestal vroeger dan dat ze zelf denken.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door nighttrain »

Steven schreef: 20 apr 2023, 12:24 Idioten sterven vroeg of laat maar meestal vroeger dan dat ze zelf denken.
Wat Is de huidige situatie op de lijn 50 (Denderleew - Brussel Noord)? Vroeger dagelijkse kost ‘s ochtends. Stations Groot-Bijgaarden enz,. Richting Brussel Noord ,overweg en dan perrons, veel laat khmers die nog hun trein willen halen....en dan vlug vlug oversteken.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door TB_worden »

jan_olieslagers schreef: 20 apr 2023, 11:00 Ja, ik zag het op VRT-nieuws ook. Het hart van die TB moet hebben stilgestaan - medeleven!
Ik neem aan dat 'ie een tijd gedacht heeft een scooter onder zijn trein te hebben steken :? :shock:
Plaats reactie