Op de tast in schuilhuisjes van De Lijn

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Op de tast in schuilhuisjes van De Lijn

Bericht door Asterix »

Als dagelijkse busgebruiker valt het mij al langere tijd op dat de verlichting in steeds meer schuilhuisjes van De Lijn niet meer werkt. Dat is - zeker in de wintermaanden - bijzonder vervelend: het maakt het moeilijk de dienstregeling die er uithangt te raadplegen, het zorgt voor een gevoel van onveiligheid en ook voor de buschauffeur is het moeilijker om een wachtende klant tijdig op te merken. Zonder overdrijven mag ik stellen dat in quasi-alle schuilhuisjes die ik frequenteer de verlichting niet meer werkt.

Het Besluit van 14 mei 2004 van de Vlaamse regering betreffende de exploitatie en de tarieven van de VVM bepaalt nochtans duidelijk:

Art. 23. Er wordt minstens in de woonzones en langs primaire en secundaire wegen aan elke halte een schuilhuisje opgericht, tenzij dat wegens andere reglementeringen of fysieke omstandigheden onmogelijk is, of als het aantal opstappende reizigers aan de halte verwaarloosbaar klein is.

Art. 24. § 1. Het schuilhuisje biedt aan de reizigers voldoende wachtcomfort, veiligheid en bescherming tegen weersinvloeden. In het schuilhuisje wordt een zitbank geplaatst en er wordt voldoende ruimte voor reizigersinformatie vrijgemaakt. Naast het schuilhuisje wordt een vuilnisbak geplaatst. Elk schuilhuisje is voldoende verlicht tijdens de bedieningstijden tussen zonsondergang en zonsopgang. De verlichting wordt in het schuilhuisje ingebouwd en wordt zo geplaatst dat de reizigersinformatie maximaal wordt verlicht.


Niet dus.

Bij de klantendienst van De Lijn verwijst men mij door naar - in mijn geval - stad Leuven. Het zouden immers de stadsdiensten zijn die zouden moeten instaan voor het onderhoud van dat patrimonium.
Van een leidende ambtenaar bij stad Leuven kreeg ik op mijn klacht/melding dan weer volgende reactie:
Beste

Het onderhoud is inderdaad voor de stad, maar volgens onze technische dienst is Iverlek verantwoordelijk voor de aansluiting van de verlichting in de schuilhokjes. Ze bekijken of de stad het probleem kan oplossen, maar wanneer er zich een probleem stelt met de aansluiting zelf kan het door de stadsdiensten niet opgelost worden. In het verleden deed de stad dit wel, maar men werd door Iverlek teruggefloten.

Volgens onze technische dienst zouden er recent ook hokjes afgekoppeld zijn van het elektriciteitsnet. (Besparingen…?) Men heeft er het raden naar welke nu nog wel en welke niet meer aangesloten zijn. De contactgegevens van de bevoegde dienst/persoon bij Iverlek hebben ze niet en ikzelf heb ze ook nog niet te pakken gekregen. Via de website van Iverlek kom ik nergens… Bij Eandis heb ik de vraag gesteld of zij toevallig over deze contactgegevens beschikken, maar ik kreeg nog geen antwoord.

Hopelijk wordt het probleem snel opgelost.
Qua Kafka kan dit tellen....

Tot op heden is het probleem echter nog altijd NIET opgelost. Mijn mails worden zelfs niet meer beantwoord.

Ziet er iemand klaar in deze situatie?
Wat zijn jullie ervaringen?
Plaats reactie