Vraagje over de schermen in stations

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Olivier_Doorne
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
Contacteer:

Re: Vraagje over de schermen in stations

Bericht door Olivier_Doorne »

Het feit dat zoveel treinkenners niet weten waarvoor dit rode vierkantje dient is toch een bewijs dat het weinig nut heeft. Want de gewone treinreiziger weet het dan al helemaal niet. Dus er uitleg bij geven op het scherm of afvoeren.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Vraagje over de schermen in stations

Bericht door groentje »

Ook als veel mensen het niet echt precies 'weten', velen voelen wel aan wat het zou kunnen betekenen. In die zin is dat lampje een handige herinnering voor mensen die beneden staan te wachten, dat ze misschien toch beter eens gaan kijken. Het stoort ook niet, integendeel, dus waarom zou het weg moeten worden gelaten?
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Vraagje over de schermen in stations

Bericht door Glodenox »

Op basis van wat ik in Brussel-Noord zie lijkt me de uitleg van Shrek correct: eenmaal het pad is aangelegd voor de trein om tot aan het perron te komen wordt er met dit knipperend rood vierkantje aangeduid met als bedoeling de melding te geven dat de trein op elk moment kan aankomen. Heel echt duidelijk is het inderdaad niet. Op luchthavens wordt/werd(?) dit dacht ik gedaan om de boarding aan te duiden, maar nu wordt dit meestal met tekst aangeduid.
Ik weet echter niet wanneer het stopt met knipperen: mogelijk pas bij omhalen van AVG, misschien al bij het bezetten van de sectie naast het perron of misschien bij het vrijmaken van de sectie voor het perron (waardoor de trein dus naast het perron staat). Omhalen van de AVG lijkt me het meest waarschijnlijk.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vraagje over de schermen in stations

Bericht door Steven »

Het verdwijnt op hetzelfde moment als de rest van de tekst. Bij het vertrek van de trein.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Vraagje over de schermen in stations

Bericht door Steve »

Glodenox schreef:Op basis van wat ik in Brussel-Noord zie lijkt me de uitleg van Shrek correct: eenmaal het pad is aangelegd voor de trein om tot aan het perron te komen wordt er met dit knipperend rood vierkantje aangeduid met als bedoeling de melding te geven dat de trein op elk moment kan aankomen. Heel echt duidelijk is het inderdaad niet. Op luchthavens wordt/werd(?) dit dacht ik gedaan om de boarding aan te duiden, maar nu wordt dit meestal met tekst aangeduid.
Ik weet echter niet wanneer het stopt met knipperen: mogelijk pas bij omhalen van AVG, misschien al bij het bezetten van de sectie naast het perron of misschien bij het vrijmaken van de sectie voor het perron (waardoor de trein dus naast het perron staat). Omhalen van de AVG lijkt me het meest waarschijnlijk.
Het knippert in ieder geval nog behoorlijk laat: al meermaals meegemaakt dat het lichtje nog knipperde bij aankomst in het station, maar dat de trein al aan het aanzetten was toen ik op het perron aankwam, ook al zaten daar niet meer dan 30 seconden tussen.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Vraagje over de schermen in stations

Bericht door Bibke »

Officiële mededeling van de NMBS: Dit betekent dat de trein kortelings het station zal binnenrijden.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Vraagje over de schermen in stations

Bericht door dentheo »

Zomaar: het is op zich goed nieuws dat de trein er is...maak het dan ook groen .... rood is voor "slecht" nieuws, vertraging enzo. ergonomie!!!
Theo
Groeten vanop de Heide
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Vraagje over de schermen in stations

Bericht door Glodenox »

Zoals ik eerder al zei: het is gebaseerd op wat er (vroeger) in luchthavens gebruikt werd om duidelijk te maken voor welke vluchten de boarding-procedure begonnen is. Dit waren altijd rode lampjes.
EDIT: of toch waar ik ze heb gezien, wat wel een vrij beperkt aantal plaatsen was.
In plaats van ons te behelpen met kleurtjes zou ik eigenlijk eerder gaan voor een symbool om dit aan te duiden. Een knipperend zakhorloge ofzo, maar dat wordt volgens mij vrij klein om weer te geven.
Laatst gewijzigd door Glodenox op 23 okt 2014, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Vraagje over de schermen in stations

Bericht door dentheo »

Glodenox schreef:Zoals ik eerder al zei: het is gebaseerd op wat er (vroeger) in luchthavens gebruikt werd om duidelijk te maken voor welke vluchten de boarding-procedure begonnen is. Dit waren altijd rode lampjes.
.
Eigenaardig , ik heb tien jaar naar Zwitserland gependeld maandagmorgen weg donderdag avond terug, dat waren volgens mij groene lampjes die afwisselend oplichtten.
Theo
Groeten vanop de Heide
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Vraagje over de schermen in stations

Bericht door Glodenox »

Ah. Hmm. Dan moet ik mijn vorige bewering bijstellen. Op zich vind ik rood niet per se een slechte kleur voor zo'n lampje. Je kan het namelijk ook als een waarschuwing bekijken dat de trein er aan komt en dat je je moet haasten als je hem nog wilt halen. Er valt natuurlijk ook wel iets te zeggen voor een groen lampje. Mij maakt het in elk geval weinig uit.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Vraagje over de schermen in stations

Bericht door Paul »

Ik heb ondertussen gemerkt dat de kleur niet overal dezelfde is.
Vanmorgen in Berchem: op het grote scherm in de stationshal zijn de knipperende blokjes in dezelfde kleur als de tekst: groenachtig geel. Maar op de tv-schermen in de onderdoorgang en op de perrons zijn het rode blokjes.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Vraagje over de schermen in stations

Bericht door dentheo »

Belangrijk is dat men bijkomende informatie geeft, kleur kan altijd nog veranderen. Software is "geduldig".
Ik kan mij ook inbeelden dat men het vierkantje "ontsteekt" als de rijweg is ingesteld en het laat pinken als de trein in het perron blok (sectie :) ) is.

Sommige verkeerslichten hebben ook zoiets bij het einde van de groentijd, of heb ik dat weer in een ander land gezien.
Blijkbaar moet dat pinken aanzetten tot een spurtje ??
Theo
Groeten vanop de Heide
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Vraagje over de schermen in stations

Bericht door kika »

dentheo schreef:Belangrijk is dat men bijkomende informatie geeft, kleur kan altijd nog veranderen. Software is "geduldig".
Ik kan mij ook inbeelden dat men het vierkantje "ontsteekt" als de rijweg is ingesteld en het laat pinken als de trein in het perron blok (sectie :) ) is.

Sommige verkeerslichten hebben ook zoiets bij het einde van de groentijd, of heb ik dat weer in een ander land gezien.
Blijkbaar moet dat pinken aanzetten tot een spurtje ??
Het zet mij eerder aan tot 'ach ik wacht wel, geen zin om halverwege wanneer het rood geworden is, omver gekegeld te worden door een ongeduldige automobilist. Zonder een legende ben je er in ieder geval weinig mee: het hangt er al jaren en blijkbaar is er nog best veel verwarring over. Weghalen zou ik zeggen, of (boven het scherm op karton?) informatie toevoegen over wat het betekend.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Vraagje over de schermen in stations

Bericht door groentje »

De meeste mensen negeren het, zij die wel ongeveer weten wat het betekent, kunnen er maar mee geholpen zijn... Laat dus maar staan, wat mij betreft.
Plaats reactie