Pagina 3 van 7

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Geplaatst: 11 mei 2020, 00:32
door ianryckewaert13
Shrek schreef:
ianryckewaert13 schreef:
Steven schreef: Ja ok, beschouw ik eerder als stopplaats. Ik bedoelde dan vooral eindstation. Dan heb je keuze uit Roosendaal, Breda of Maastricht.
Roosendaal en Maastricht L trein en Roosendaal Breda(-Eindhoven) en Maastricht IC trein

Breda kan je geen L verbinding geven door de HSL


Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Ian, deze post is heel onduidelijk. Kan je wat meer aandacht besteden aan je zinsconstructies aub?
S/L trein : Roosendaal/Maastricht.
IC trein : Roosendaal/Maastricht/Breda-Eindhoven.
S/L trein tot Breda: onmogelijk wegens HSL.

• IC (kust of Kortrijk - Gent -) Brussel zuid / centraal / noord / airport - Leuven - Luik-Guillemins - Bressoux - visé - Maastricht (geen halte in Eijsden en Maastricht-Randwyck).

• IC Charleroi-zuid - Marchienne-au-pont - Luttre - Nijvel - Eigenbrakel - Brussel zuid-centraal-noord Mechelen Antwerpen Berchem centraal - Ekeren - kapellen - Kalmthout - Essen - Roosendaal.
(nu essen)

• IC Charleroi-zuid - Marchienne-au-pont - Luttre - Nijvel - Eigenbrakel - Brussel zuid-centraal-noord - Mechelen - Antwerpen Berchem - centraal - Noorderkempen - Breda( - Eindhoven).
(nu tot noorderdokken)

• S 32 Puurs - Roosendaal halfuursdienst.

• S 43 Luik - Visé - Maastricht (- Heerlen - Aachen. drie landen trein). Halfuursdienst.





Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk


Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 15 mei 2020, 01:24
door ianryckewaert13
AlexNL schreef:Ik bedoelde het inderdaad als een logistieke doorkoppeling.

Vandaag de dag is Amsterdam - Luik het snelste via Maastricht en dat zal wel zo blijven. Rotterdam - Luik gaat het snelste via L53, ik verwacht niet dat een ommetje via Brussel ooit sneller zal zijn.
Brussel - Brussels airport- Luik - Maastricht zou kunnen fusie rijden met NMBS
Om de 2 u naar Maastricht ( NMBS materieel) en overstap in Maastricht naar Amsterdam en om de 2 u naar Maastricht Amsterdam (ICNGB)
• tussen Brussel Maastricht een uursdienst
• nederlands limburg / luik en Brussels airport direct verbonden
• 2 de verbinding met Brussels airport van Nederland
• alternatieve route moest er iets gebeuren op de lijn Brussel Amsterdam
1 probleem Brussel noord zuid gaat niet al de nieuwe verbindingen kunnen slikken
Of ze zouden de internationale verbindingen moeten omleiden via westelijk ring spoor



Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk


Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 21 mei 2020, 01:18
door ianryckewaert13
AlexNL schreef:Wellicht gaat het om het laten doorrijden van de IC22 (Antwerpen - Brussel) of de IC31 (Antwerpen - Brussel/Charleroi), en is er tegen die tijd voldoende M7 om mee naar Noorderkempen te kunnen rijden? Daarmee zouden reizigers uit de regio Brecht iets minder afhankelijk zijn van de Benelux om naar Brussel te geraken.
En die verlenging eventueel naar Breda om de Benelux te ontlasten halfuursdienst op Antwerpen noorderkempen Breda

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk


Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 21 mei 2020, 01:23
door Shrek
ianryckewaert13 schreef: 21 mei 2020, 01:18
AlexNL schreef:Wellicht gaat het om het laten doorrijden van de IC22 (Antwerpen - Brussel) of de IC31 (Antwerpen - Brussel/Charleroi), en is er tegen die tijd voldoende M7 om mee naar Noorderkempen te kunnen rijden? Daarmee zouden reizigers uit de regio Brecht iets minder afhankelijk zijn van de Benelux om naar Brussel te geraken.
En die verlenging eventueel naar Breda om de Benelux te ontlasten halfuursdienst op Antwerpen noorderkempen Breda
Dat zal niet zomaar gaan met M7 die geen ATB hebben en geen 1500v lusten.

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 21 mei 2020, 06:36
door Steve
Shrek schreef: 21 mei 2020, 01:23
ianryckewaert13 schreef: 21 mei 2020, 01:18
AlexNL schreef:Wellicht gaat het om het laten doorrijden van de IC22 (Antwerpen - Brussel) of de IC31 (Antwerpen - Brussel/Charleroi), en is er tegen die tijd voldoende M7 om mee naar Noorderkempen te kunnen rijden? Daarmee zouden reizigers uit de regio Brecht iets minder afhankelijk zijn van de Benelux om naar Brussel te geraken.
En die verlenging eventueel naar Breda om de Benelux te ontlasten halfuursdienst op Antwerpen noorderkempen Breda
Dat zal niet zomaar gaan met M7 die geen ATB hebben en geen 1500v lusten.
ATB oké, maar geen 1500 V lusten? Het was toch de bedoeling dat ze ook op de grensbaanvakken naar Nederland konden rijden?

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 21 mei 2020, 08:33
door rvdborgt
Steve schreef: 21 mei 2020, 06:36
Shrek schreef: 21 mei 2020, 01:23
ianryckewaert13 schreef: 21 mei 2020, 01:18 En die verlenging eventueel naar Breda om de Benelux te ontlasten halfuursdienst op Antwerpen noorderkempen Breda
Dat zal niet zomaar gaan met M7 die geen ATB hebben en geen 1500v lusten.
ATB oké, maar geen 1500 V lusten? Het was toch de bedoeling dat ze ook op de grensbaanvakken naar Nederland konden rijden?
Jazeker. Zowel NS als NMBS heeft het al over M7 gehad voor een IR-achtige treindienst naar Roosendaal.

Groetjes,
Rian

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 21 mei 2020, 14:58
door Shrek
Steve schreef:
Shrek schreef: 21 mei 2020, 01:23
ianryckewaert13 schreef: 21 mei 2020, 01:18 En die verlenging eventueel naar Breda om de Benelux te ontlasten halfuursdienst op Antwerpen noorderkempen Breda
Dat zal niet zomaar gaan met M7 die geen ATB hebben en geen 1500v lusten.
ATB oké, maar geen 1500 V lusten? Het was toch de bedoeling dat ze ook op de grensbaanvakken naar Nederland konden rijden?
Voor een samenstelling met een 18/19 misschien wel, maar kan de M7Bmx 1500v aan?

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 21 mei 2020, 16:52
door rvdborgt
Shrek schreef: 21 mei 2020, 14:58
Steve schreef:
Shrek schreef: 21 mei 2020, 01:23
Dat zal niet zomaar gaan met M7 die geen ATB hebben en geen 1500v lusten.
ATB oké, maar geen 1500 V lusten? Het was toch de bedoeling dat ze ook op de grensbaanvakken naar Nederland konden rijden?
Voor een samenstelling met een 18/19 misschien wel, maar kan de M7Bmx 1500v aan?
Ze zijn besteld om dat aan te kunnen.

Groetjes,
Rian

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 21 jun 2020, 02:15
door ianryckewaert13
Steve schreef:En ook al MS96, zelfs meer dan de MS80 die slechts één heen-en-terugrit doet in de avonduren. In essentie is het echter M4 buiten de spits en M6 erin... en niet te vergeten de M7-rijtuigen die nu al een hele tijd meerijden met een van de M4-stammen. Dat maakt dat je momenteel tot 6 materieeltypes kunt vinden op één en dezelfde verbinding, ik vermoed een record.
M7 zie ik niet direct op die lijnen, eerder break, ms96, ms75, m5 of m6 met18.
Door de elektrificatie heeft de lijn 19
mol Hasselt meer optie voor verlenging naar Tongeren.
De lijn 15 kan de 2de verbinding uit Brussel nemen,

IC Antwerpen lier mol Hasselt Tongeren.
IC Antwerpen lier Turnhout.
IC Brussel zuid of Luxemburg Brussels airport Mechelen lier mol Hamont (noord Limburg verbonden met Brussels airport).
IC binche Brussel lier Turnhout.
S 33 Antwerpen mol.
Half uur dienst Brussel/Antwerpen lier.
15 min dienst lier Herentals.
Half uur Herentals mol.
Uur dienst Hamont/Hasselt mol.
En uurdienst s 33.
Idem in het weekend.




Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk


Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 21 jun 2020, 10:44
door LML
ianryckewaert13 schreef: 21 jun 2020, 02:15
Steve schreef:En ook al MS96, zelfs meer dan de MS80 die slechts één heen-en-terugrit doet in de avonduren. In essentie is het echter M4 buiten de spits en M6 erin... en niet te vergeten de M7-rijtuigen die nu al een hele tijd meerijden met een van de M4-stammen. Dat maakt dat je momenteel tot 6 materieeltypes kunt vinden op één en dezelfde verbinding, ik vermoed een record.
M7 zie ik niet direct op die lijnen, eerder break, ms96, ms75, m5 of m6 met18.
Door de elektrificatie heeft de lijn 19
mol Hasselt meer optie voor verlenging naar Tongeren.
De lijn 15 kan de 2de verbinding uit Brussel nemen,

IC Antwerpen lier mol Hasselt Tongeren.
IC Antwerpen lier Turnhout.
IC Brussel zuid of Luxemburg Brussels airport Mechelen lier mol Hamont (noord Limburg verbonden met Brussels airport).
IC binche Brussel lier Turnhout.
S 33 Antwerpen mol.
Half uur dienst Brussel/Antwerpen lier.
15 min dienst lier Herentals.
Half uur Herentals mol.
Uur dienst Hamont/Hasselt mol.
En uurdienst s 33.
Idem in het weekend.




Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
1. Uw topic staat al verkeerd. Het gaat hier over L19 Mol-Hamont, niet over Mol-Hasselt (dat is L15, eveneens een ander onderwerp).
2. Ik ben heel benieuwd hoe je al die treindiensten gaat inzetten op een (grotendeels) enkelsporig baanvak tussen Mol-Hasselt (L15). Als je ook L19 zou bedoelen,... succes ermee, die spoorlijn is helemaal enkelsporig.
3. Resultaat: keep on dreaming. Als de IC-trein wordt doorgetrokken van HAmont naar Weert, mogen we ons al heel gelukkig prijzen.

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Geplaatst: 21 jun 2020, 17:46
door Shrek
ianryckewaert13 schreef: 21 jun 2020, 02:15 IC Antwerpen lier mol Hasselt Tongeren.
IC Antwerpen lier Turnhout.
IC Brussel zuid of Luxemburg Brussels airport Mechelen lier mol Hamont (noord Limburg verbonden met Brussels airport).
IC binche Brussel lier Turnhout.
S 33 Antwerpen mol.
Half uur dienst Brussel/Antwerpen lier.
15 min dienst lier Herentals.
Half uur Herentals mol.
Uur dienst Hamont/Hasselt mol.
En uurdienst s 33.
Idem in het weekend.
Oeioeioei, dit is wel heel onrealistisch.

Een extra IC uit Brussel-Zuid richting noorden is sowieso een no-go. Voor een extra luchthaven-noorden is het wachten op het beëindigen van de volledige werf Mechelen- St-Katelijne-Waver (waarvan het gedeelte Otterbeek nog niet eens begonnen is). Verwacht dat niet voor pakweg 2030.
Een halfuurdienst Mechelen-Lier zou net gaan, ook al is het krap.
Voor de extra trein Antwerpen-Lier-Mol-Tongeren is er geen ruimte tot Herentals.
Wat eventueel wel zou kunnen: splits de IC uit Binche in Herentals in een tak naar Hamont en een tak naar Turnhout. Splits de IC uit Antwerpen in Mol in een tak naar Hamont en een tak naar Hasselt. Zo krijg je toch een verhoging van de frequentie op Herentals-Hamont zonder onmogelijke dingen te moeten doen op de overbelaste stukken.

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Geplaatst: 21 jun 2020, 18:06
door LML
Shrek schreef: 21 jun 2020, 17:46
ianryckewaert13 schreef: 21 jun 2020, 02:15 IC Antwerpen lier mol Hasselt Tongeren.
IC Antwerpen lier Turnhout.
IC Brussel zuid of Luxemburg Brussels airport Mechelen lier mol Hamont (noord Limburg verbonden met Brussels airport).
IC binche Brussel lier Turnhout.
S 33 Antwerpen mol.
Half uur dienst Brussel/Antwerpen lier.
15 min dienst lier Herentals.
Half uur Herentals mol.
Uur dienst Hamont/Hasselt mol.
En uurdienst s 33.
Idem in het weekend.
Oeioeioei, dit is wel heel onrealistisch.

Een extra IC uit Brussel-Zuid richting noorden is sowieso een no-go. Voor een extra luchthaven-noorden is het wachten op het beëindigen van de volledige werf Mechelen- St-Katelijne-Waver (waarvan het gedeelte Otterbeek nog niet eens begonnen is). Verwacht dat niet voor pakweg 2030.
Een halfuurdienst Mechelen-Lier zou net gaan, ook al is het krap.
Voor de extra trein Antwerpen-Lier-Mol-Tongeren is er geen ruimte tot Herentals.
Wat eventueel wel zou kunnen: splits de IC uit Binche in Herentals in een tak naar Hamont en een tak naar Turnhout. Splits de IC uit Antwerpen in Mol in een tak naar Hamont en een tak naar Hasselt. Zo krijg je toch een verhoging van de frequentie op Herentals-Hamont zonder onmogelijke dingen te moeten doen op de overbelaste stukken.
Een Kempen-Lier-Mechelen-Brussel (of het nu vanaf Mol, of zoals op de weekdagen vanaf Turnhout is) mag er zeker komen op zater-, zon- en feestdagen. Hoe sneller hoe beter. In de weekends ben je ellenlang onderweg tussen de Kempen en Brussel via Antwerpen (1ste aansluiting in Antwerpen-B is de S-trein naar Brussel (en verder). Leuk hé, overal stoppen tussen Antwerpen en Brussel :roll:

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Geplaatst: 21 jun 2020, 20:39
door jan_olieslagers
Een Kempen-Lier-Mechelen-Brussel (of het nu vanaf Mol, of zoals op de weekdagen vanaf Turnhout is) mag er zeker komen op zater-, zon- en feestdagen.
Wie/wat zou(den) hiervoor het typische doelpubliek zijn?
* Kempenaren die willen gaan winkelen in de grootsteden?
* Stedelingen die willen gaan ontspannen in de Kempen, hetzij in Bobbejaanland of fietsend langs de kanalen en rivieren?
* ?

Mij komt het voor dat Kempenaren eerder in Antwerpen gaan winkelen dan in Mechelen of in Brussel, en dat Brusselaars eerder gaan recreatieveren in Walibi dan in Bobbejaanland.

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Geplaatst: 22 jun 2020, 10:49
door LML
jan_olieslagers schreef: 21 jun 2020, 20:39
Een Kempen-Lier-Mechelen-Brussel (of het nu vanaf Mol, of zoals op de weekdagen vanaf Turnhout is) mag er zeker komen op zater-, zon- en feestdagen.
Wie/wat zou(den) hiervoor het typische doelpubliek zijn?
* Kempenaren die willen gaan winkelen in de grootsteden?
* Stedelingen die willen gaan ontspannen in de Kempen, hetzij in Bobbejaanland of fietsend langs de kanalen en rivieren?
* ?

Mij komt het voor dat Kempenaren eerder in Antwerpen gaan winkelen dan in Mechelen of in Brussel, en dat Brusselaars eerder gaan recreatieveren in Walibi dan in Bobbejaanland.
Je spreekt enkel over recreanten. Er zijn ook mensen die werken op zaterdagen, zondagen, feestdagen.

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Geplaatst: 22 jun 2020, 11:01
door jan_olieslagers
Die zijn er. Maar het lijkt me dat het in grote meerderheid ofwel shiftwerkers zijn in 7x24-bedrijven, en die komen met hun ongelukkige uurrooster 6-14-22 zelfs in de week vaak niet rond met het openbaar vervoer; of anders is het personeel van winkels of horeca, en ik denk dat die meestal dichter bij hun werk wonen, dichter dan de klanten. Die van de horeca hebben trouwens ook vaak onmogelijke uren, de meeste restaurants bv. zijn later open dan 22h.