Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door LML »

Toch is en blijft het een missing link, een trein vanuit de Kempen richting Mechelen-Brussel via Lier op zater-, zon- en feestdagen.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 21 jun 2020, 20:39
Een Kempen-Lier-Mechelen-Brussel (of het nu vanaf Mol, of zoals op de weekdagen vanaf Turnhout is) mag er zeker komen op zater-, zon- en feestdagen.
Wie/wat zou(den) hiervoor het typische doelpubliek zijn?
* Kempenaren die willen gaan winkelen in de grootsteden?
* Stedelingen die willen gaan ontspannen in de Kempen, hetzij in Bobbejaanland of fietsend langs de kanalen en rivieren?
* ?

Mij komt het voor dat Kempenaren eerder in Antwerpen gaan winkelen dan in Mechelen of in Brussel, en dat Brusselaars eerder gaan recreatieveren in Walibi dan in Bobbejaanland.
Mij valt het vooral op dat in het weekend je de verplaatsingen veel moeilijker kan groeperen dan in de week.
In de week zijn de school- en werkbestemmingen overduidelijk. Maar in het weekend gaat iemand uit Vilvoorde al eens op bezoek bij de tante in Herentals of spreekt iemand uit Tielen af met vrienden in Leuven. Het verplaatsingspatroon is veel diverser en onduidelijke.
Dat neemt niet weg dat de laatste jaren de vervoersvraag overal is toegenomen, dus ook voor deze diverse verplaatsingen. Een gelijkaardige dienstregeling als in de week kan dan wel eens succes hebben.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door groentje »

Mits goede overstappen zou er wellicht minder geklaagd worden, maar via Berchem is echt wel serieus om, vooral dat steekt bij veel mensen, vermoed ik.
ianryckewaert13
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door ianryckewaert13 »

ianryckewaert13 schreef:
AlexNL schreef:Ik bedoelde het inderdaad als een logistieke doorkoppeling.

Vandaag de dag is Amsterdam - Luik het snelste via Maastricht en dat zal wel zo blijven. Rotterdam - Luik gaat het snelste via L53, ik verwacht niet dat een ommetje via Brussel ooit sneller zal zijn.
Brussel - Brussels airport- Luik - Maastricht zou kunnen fusie rijden met NMBS
Om de 2 u naar Maastricht ( NMBS materieel) en overstap in Maastricht naar Amsterdam en om de 2 u naar Maastricht Amsterdam (ICNGB)
• tussen Brussel Maastricht een uursdienst
• nederlands limburg / luik en Brussels airport direct verbonden
• 2 de verbinding met Brussels airport van Nederland
• alternatieve route moest er iets gebeuren op de lijn Brussel Amsterdam
1 probleem Brussel noord zuid gaat niet al de nieuwe verbindingen kunnen slikken
Of ze zouden de internationale verbindingen moeten omleiden via westelijk ring spoor



Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Of de verbinding doortrekken via bordet Brussel Schumann naar Brussel Luxemburg en eventueel naar ottignies of s'gravenbrakel of Eigenbrakel of eventueel stoppen op Brussel west en dan naar zuid

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk

jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door jan_olieslagers »

Die "directe" Antwerpen-Hasselt lijkt mij een stevige meerwaarde. Bravo, NMBS!

Wel vraag ik me af of het dan veel zin heeft om de huidige Antwerpen-Hasselt, via de luchthaven, nog te behouden. Was dat niet een samenvoeging van eerdere diensten Antwerpen-Luchthaven-Leuven en Leuven-Hasselt? Het zou nmbm de dienstverlening kunnen verbeteren om deze terug op te splitsen; alleen kan men dan van Hasselt (of Tongeren, of Alken) niet meer naar de luchthaven zonder overstap.

Ook: hoe belangrijk is het nog om de Hasselt-Mol te verlengen naar Antwerpen, door samenvoeging met die uit Hamont, als deze nieuwe IC een prima verbinding Hasselt-Antwerpen biedt? Mij lijkt het niet onoverkomelijk dat reizigers uit Balen, Leopoldsburg, Beringen, &c in Mol moeten overstappen om naar de koekestad te sporen. Mits ze daar niet al te lang moeten wortel schieten :) weliswaar.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door LML »

Het is de bedoeling om opnieuw Antwerpen-Mol-Hamont/Hasselt te rijden met (ont)koppeling in Mol met elektrisch materieel. Dat zal pas vanaf december 2022 zijn (dienstregeling 2023) - nog niet voor dit jaar dus - met elektrische treinstellen...

Wat er nu in december 2021 gaat wijzigen in deze regio zullen we waarschijnlijk de dag voor de nieuwe dienstregeling allicht wel weten... :mrgreen:
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door jan_olieslagers »

Ja, dat is geweten - het ene door hier te lezen, het andere uit lange ervaring... ;)

Ik kan niet laten me te bedenken dat, na jarenlange klachten over onderbediening van de Kempen en Limburg, de balans nu overslaat in de andere richting. Allicht onder politieke druk. Drie diensten per uur tussen Hasselt en Antwerpen lijkt mij toch een beetje danig ruim - weliswaar drie zeer verschillende - ook al gun ik het de jeneverstokers van harte :) !
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door jan_olieslagers »

Nabedenking: deze nieuwe IC Hasselt-Antwerpen is misschien wel een prima toepassing voor de stilaan overtallig wordende MS96 (zie ander draadje)? De reizigersaantallen zullen in het begin allicht niet overdonderen, en het comfort kan velen charmeren.

Al te veel haltes zijn er ook niet: behalve de eindstations Antwerpen en Hasselt zie ik enkel Lier en Diest, en misschien mogelijks Heist-op-den-Berg.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door TB_worden »

jan_olieslagers schreef: 05 sep 2021, 12:04 Die "directe" Antwerpen-Hasselt lijkt mij een stevige meerwaarde. Bravo, NMBS!

Wel vraag ik me af of het dan veel zin heeft om de huidige Antwerpen-Hasselt, via de luchthaven, nog te behouden. Was dat niet een samenvoeging van eerdere diensten Antwerpen-Luchthaven-Leuven en Leuven-Hasselt? Het zou nmbm de dienstverlening kunnen verbeteren om deze terug op te splitsen; alleen kan men dan van Hasselt (of Tongeren, of Alken) niet meer naar de luchthaven zonder overstap.

Ook: hoe belangrijk is het nog om de Hasselt-Mol te verlengen naar Antwerpen, door samenvoeging met die uit Hamont, als deze nieuwe IC een prima verbinding Hasselt-Antwerpen biedt? Mij lijkt het niet onoverkomelijk dat reizigers uit Balen, Leopoldsburg, Beringen, &c in Mol moeten overstappen om naar de koekestad te sporen. Mits ze daar niet al te lang moeten wortel schieten :) weliswaar.
Brussels Airport wil zelf zoveel mogelijk differentiëren in de manier waarop mensen naar de luchthaven reizen. Dan is het geen goed idee om bepaalde IC's terug af te schaffen.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door jan_olieslagers »

"Brussels Airport" mag willen wat ze maar willen - gaan ze daar dan ook voor betalen? NMBS en Infrabel hebben al meer dan hun handen vol met de vele partijen die ze wel moeten bedienen, ik denk niet dat de verlangens van Brussels Airport erg zwaar gaan wegen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door TB_worden »

jan_olieslagers schreef: 05 sep 2021, 17:16 "Brussels Airport" mag willen wat ze maar willen - gaan ze daar dan ook voor betalen? NMBS en Infrabel hebben al meer dan hun handen vol met de vele partijen die ze wel moeten bedienen, ik denk niet dat de verlangens van Brussels Airport erg zwaar gaan wegen.
Oké, maar de politieke trend neigt ook naar meer openbaar (trein)vervoer ten koste van autoverkeer en zeker om de al zwaar belaste R0 te ontlasten kan je het niet maken om een treinverbinding af te schaffen.

Het is ook het verhaal van het kip en het ei waar Limburg al wel vaker slachtoffer van is geworden.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door jan_olieslagers »

Het beperken van de stoptrein tot Mol zal weinig impact hebben op de R0. Het opnieuw opsplitsen van de IC Antwerpen-luchthaven-Leuven-Hasselt al evenmin.

En die "politieke trend" die is er natuurlijk wel, maar die verdwijnt als een sluierwolkje in de wind zodra er over de bijhorende kost wordt gesproken! Precies daarom ben ik zo blij met deze nieuwe "directe" IC Antwerpen-Hasselt - maar het zou me niet onlogisch lijken dat er daar iets tegenover moet staan.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Steve »

Wat denken we hiervan, als er inderdaad een rechtstreekse IC Hasselt - Heist-odB - Lier - Antwerpen komt?

- IC Antwerpen - Luchthaven - Leuven - Tienen - Landen - Luik-Guillemins

- IC Gent-Sint-Pieters - Aalst - Brussel - Leuven (in plaats van Landen)

- S9 permanent doortrekken tot Landen (was volgens mij al gepland), op termijn misschien ook nog één S2 per uur hetzelfde laten doen

Voordelen: eindelijk een rechtstreekse verbinding tussen alles ten oosten van Leuven en de luchthaven, ook weer een rechtstreekse trein van Antwerpen naar Luik, nog een trein minder die midden op z'n traject (Leuven) een frontverandering moet doen, lange IC Gent-Landen wordt ietwat ingekort

Nadelen: een reismogelijkheid minder tussen Hasselt/Diest en Aarschot/Leuven en ook geen rechtstreekse verbinding met de luchthaven meer uit die stations (maar door de lange stop in Leuven is die sowieso al relatief)
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door TB_worden »

jan_olieslagers schreef: 05 sep 2021, 17:27 Het beperken van de stoptrein tot Mol zal weinig impact hebben op de R0. Het opnieuw opsplitsen van de IC Antwerpen-luchthaven-Leuven-Hasselt al evenmin.

En die "politieke trend" die is er natuurlijk wel, maar die verdwijnt als een sluierwolkje in de wind zodra er over de bijhorende kost wordt gesproken! Precies daarom ben ik zo blij met deze nieuwe "directe" IC Antwerpen-Hasselt - maar het zou me niet onlogisch lijken dat er daar iets tegenover moet staan.
De stoptrein tot Mol is niet relevant. Een beetje flauw om dat aan te halen.

Het lijkt mij net uitermate onlogisch om te zeggen "Hey, Limburgers, jullie hebben terug een directe Hasselt - Antwerpen, dus we pakken een verbinding weg..."

Ik gebruik sinds begin dit jaar de bewuste verbinding als pendelaar naar Brussels Airport. Het gros van de mensen die tussen Hasselt en Leuven opstappen, hebben Leuven als bestemming. In Leuven stapt er vervolgens flink wat volk af, maar worden die quasi 1 op 1 vervangen met passagiers tussen Leuven en Antwerpen, met ook weer een niet gering aantal passagiers dat afstapt in Brussels Airport.

Ook al zou het gros van de 'Hasseltse' passagiers Brussels Airport niet als bestemming hebben, dan nog heeft het geen enkele zin om die verbinding te splitsen. De gecombineerde populariteit van Hasselt - Leuven en Leuven - Antwerpen moet ruim voldoende zijn om de gehele IC08 in stand te houden en voor Limburgse passagiers biedt het een interessante rechtstreekse verbinding met Brussels Airport.

Voor de volledigheid, dat ik pendelaar ben op de bewuste lijn doet niet ter zake. Als ik een betrouwbare en vlotte overstap zou hebben in Leuven is dat voor mij ook al goed. De IC03 vertrekt 7' vroeger in Hasselt om op hetzelfde uur - want dezelfde trein in Leuven - aan te komen in Brussels Airport, al is mijn weekendervaring dat de IC03 niet de meest klokvaste verbinding is. Ik zou dan wel het gros van mijn reis doorbrengen op de veel comfortabelere M6. Maar ik zie met de beste wil van de wereld niet wat de meerwaarde is van het splitsen van de IC08 als beide 'deeltrajecten' op zichzelf al voldoende populair zijn. Je spaart een frontwissel in Leuven uit, maar je creëert wel een extra trein.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door jan_olieslagers »

Een goede aanzet , @Steve, volgens uw suggestie denk ik er eventjes wild op los :) :

*/
een rechtstreekse IC Hasselt - Heist-odB - Lier - Antwerpen
Diest niet vergeten?

*/
IC Gent-Sint-Pieters - Aalst - Brussel - Leuven (in plaats van Landen)
Dit is toch sowieso slechts een aanvulling van de "echte" IC Oostende-Liége? Lijkt mij eigenlijk eerder een P-trein, of hij dan tot Landen gaat dan wel beperkt blijft tot Leuven is niet zo relevant.

*/
S9 permanent doortrekken tot Landen (was volgens mij al gepland), op termijn misschien ook nog één S2 per uur hetzelfde laten doen
Kan nooit verkeerd zijn, maar zijn er echt zoveel reizigers uit Landen? En ook: is er daar wel voldoende perroncapaciteit?

*/
eindelijk een rechtstreekse verbinding tussen alles ten oosten van Leuven en de luchthaven
Hier zie ik niet zoveel meerwaarde, "alles oostelijk van Leuven" is economisch een woestijn en brengt dus niet zoveel reizigers voor de (dure) luchthaven in Zaventem.

*/
ook weer een rechtstreekse trein van Antwerpen naar Luik
Ja, een goed punt, maar wie zit daar op te wachten? Men weet al vooruit welke politici zich zullen verzetten... De historisch/culturele band vanuit Liège ("Littch" :) ) gaat tenandere veeleer naar Hasselt dan naar Brussel, laat staan Antwerpen.

*/
nog een trein minder die midden op z'n traject (Leuven) een frontverandering moet doen
Dat is een absoluut pluspunt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie