Seinen voor Dummies

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.

Wil je aanwezig zijn op seinen voor dummies

ja
19
76%
nee
6
24%
 
Totaal aantal stemmen: 25

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Seinen voor Dummies

Bericht door Steven »

Naar analogie met de welbekende boeken maar dan niet in boekvorm.
Ik heb de indruk dat er vele mensen zijn die wel enige interesse hebben voor de signalisatie voor de trein maar het geheel nogal is door elkaar durven smijten en daardoor soms een situatie verkeerd inschatten.

Daarom de vraag of er hier mensen zijn die aanwezig(datum later te bepalen) willen zijn op een meeting waarin ik (en eventueel nog een paar ander mensen) een iets duidelijk beeld willen schetsen op de verschillende soorten seinen en hoe ze te bezien. Met als enige doel om uw zicht op hoe men treinverkeer regelt beter te doen verlopen.

Ik bekijk zo'n meeting in twee delen waarin deel 1 zal bestaan uit een beknopte uitleg over de indeling van de seinen en hoe ze gebruikt worden. In het tweede deel voorzie ik dan de mogelijkheid om wat vragen te stellen voor de mensen die dat wensen.

deze info kan nuttig zijn voor zowel spotters als modelbouwer die een baan maken naar Belgisch model.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Seinen voor Dummies

Bericht door Bordensteker »

Dat is een interessant onderwerp.
En het lijkt me zowat ondenkbaar dat de belangstellende buitenstaanders hier al voldoende over weten, als je bedenkt dat de vaklui zelf er af en toe nog over dreigen te struikelen ...
Dus als ik kan ben ik van de partij!
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Seinen voor Dummies

Bericht door trainfreak »

Als ik kan dan zou ik dit ook wel willen meemaken.
De meest gangbare seinen kennen de meeste wel, maar hoe het zit met combinaties enzo is dan weer voor velen moeilijker.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Seinen voor Dummies

Bericht door Steven »

Dat is net de bedoeling, wat groen en rood wil zeggen weet iedereen, maar hoe moet een bestuurder reageren op al die andere gevallen. Welke combinaties bestaan er en waartoe dienen ze.
Mark7758
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Seinen voor Dummies

Bericht door Mark7758 »

Ik zeg JA. Maar direct de vermelding dat de afstand voor zo iets leuks wel erg groot is voor mij.
Vanuit Utrecht is de reistijd al gauw 2 uur. Dus onder voorbehoud van werk en andere zaken. GRAAG.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Seinen voor Dummies

Bericht door Shrek »

komt er ook cabinesignalisatie aan bod? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Seinen voor Dummies

Bericht door Steven »

Shrek schreef:komt er ook cabinesignalisatie aan bod? :mrgreen:

Daar vertel ik waarschijnlijk heel kort iets over maar niet te veel, het zal zo al vol genoeg zitten met de gewone seinen.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Seinen voor Dummies

Bericht door deadlock »

In aansluiting hierop; In Nederland is er een Seinenboek wat gewoon in pdf formaat online staat. Bestaat er in België niet ook zoiets?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Seinen voor Dummies

Bericht door Steven »

Het officiële boek van de NMBS berust onder copyright. Samenvattingen bestaan maar de NMBS jaagt er geregeld op om deze offline te halen. Je zal dus iemand persoonlijk moeten kennen om er vlot aan te geraken. Hoe de andere SO er mee omgaan weet ik niet maar ik vermoed dat ook daar op de handboeken een copyright rust.
flyingscotchman

Re: Seinen voor Dummies

Bericht door flyingscotchman »

Steven,

Heb je al een datum en plaats in het vooruitzicht?
Zou graag aanwezig zijn indien ik me vrij kan maken.
Leuk initiatief! :-)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Seinen voor Dummies

Bericht door Steven »

neen heb ik nog niet bepaald, dit onderwerp dient vooral om te polsen hoeveel mensen er interesse tonen. Het had weinig zin een grootse meeting te plannen als er slechts twee mensen kandidaat zouden zijn.
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Seinen voor Dummies

Bericht door TrainzDr3ver »

Spijtig dat dit nooit eerder voorgesteld is, anders had ik wel is mee komen kijken :D
Maarja, dat zie ik nu dagelijks in Fase1 :lol:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Seinen voor Dummies

Bericht door Steven »

TrainzDr3ver schreef:Spijtig dat dit nooit eerder voorgesteld is, anders had ik wel is mee komen kijken :D
Maarja, dat zie ik nu dagelijks in Fase1 :lol:
Het is niet de bedoeling om zo diep in te gaan op het geheeld zoals men doet in de opleiding TB, vooral de basis duidelijk maken zodat de mensen de seinen begrijpen en beseffen wat de verschillen zijn.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Seinen voor Dummies

Bericht door deadlock »

Steven schreef:Het officiële boek van de NMBS berust onder copyright. Samenvattingen bestaan maar de NMBS jaagt er geregeld op om deze offline te halen. Je zal dus iemand persoonlijk moeten kennen om er vlot aan te geraken. Hoe de andere SO er mee omgaan weet ik niet maar ik vermoed dat ook daar op de handboeken een copyright rust.
Oh jeej, en dat is allemaal met publiek geld gefinancierd :D :(
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5268
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Seinen voor Dummies

Bericht door overweg13 »

deadlock schreef:
Steven schreef:Het officiële boek van de NMBS berust onder copyright. Samenvattingen bestaan maar de NMBS jaagt er geregeld op om deze offline te halen. Je zal dus iemand persoonlijk moeten kennen om er vlot aan te geraken. Hoe de andere SO er mee omgaan weet ik niet maar ik vermoed dat ook daar op de handboeken een copyright rust.
Oh jeej, en dat is allemaal met publiek geld gefinancierd :D :(
De hele NMBS is met publiek geld gefinancierd, en de weg die voor je deur loopt: houdt dat dan per definitie in dat je daar ook zo ongeveer van kunt eisen en mee doen wat je goeddunkt?
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie