Is dit dubbeltractie?
-
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
Is dit dubbeltractie?
Opgelet voor gehoorschade
http://www.youtube.com/watch?v=nH5-ceSI ... e=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=nH5-ceSI ... e=youtu.be
Re: Is dit dubbeltractie?
Geweldig geluid. Zal de vertrekken onder de kap van Antwerpen Centraal of in de Noord-Zuid verbinding nooit vergeten.
Mijn bijnaam voor deze machines: " grasmaaier".
Mijn bijnaam voor deze machines: " grasmaaier".
Re: Is dit dubbeltractie?
Dit is geen echte dubbeltractie en toch een dubbeltractie.
Bij een dubbeltractie heb je in principe 2 treinbestuurders, 1 per loc.
Maar bij deze wordt de diesel apart bediend vanuit de eerste, elektrische loc. Dus er is slechts 1 treinbestuurder die beide loc's bediend.
Bij een treinschakeling zijn er 2 loc's met 1 treinbestuurder en die bedient ze allebei weliswaar gelijktijdig zonder aparte bediening van de tweede loc, wat in uw filmpje dus wel het geval is.
Bij een dubbeltractie heb je in principe 2 treinbestuurders, 1 per loc.
Maar bij deze wordt de diesel apart bediend vanuit de eerste, elektrische loc. Dus er is slechts 1 treinbestuurder die beide loc's bediend.
Bij een treinschakeling zijn er 2 loc's met 1 treinbestuurder en die bedient ze allebei weliswaar gelijktijdig zonder aparte bediening van de tweede loc, wat in uw filmpje dus wel het geval is.
Re: Is dit dubbeltractie?
Volgens mij is dit wél degelijk dubbeltractie. Lijkt me sterk dat locomotieven van die leeftijd in treinschakeling kunnen rijden, tussen de locomotieven hangt géén enkele communicatiekabel en een elektrische & diesellocomotief van die leeftijd in treinschakeling lijkt me sterk.Bibke schreef:Dit is geen echte dubbeltractie en toch een dubbeltractie.
Bij een dubbeltractie heb je in principe 2 treinbestuurders, 1 per loc.
Maar bij deze wordt de diesel apart bediend vanuit de eerste, elektrische loc. Dus er is slechts 1 treinbestuurder die beide loc's bediend.
Bij een treinschakeling zijn er 2 loc's met 1 treinbestuurder en die bedient ze allebei weliswaar gelijktijdig zonder aparte bediening van de tweede loc, wat in uw filmpje dus wel het geval is.
Houd het maar op dubbeltractie.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Is dit dubbeltractie?
Het was wel degelijk een treinschakeling, de reeks 62 van de NMBS was aangekocht door ATCS en aangepast voor dit werk.
Re: Is dit dubbeltractie?
Wat heet "treinschakeling", volgens mij had de machinist een apart kastje.
Vierkant kastje met lange kabel en draaischakelaar, waarmee hij de drukkende lok kon schakelen in een vermogenstand of acht (?).
Truukje dat lukt bij veel dieselloks met amerikaanse achtergrond (ik meen ook met een 66)
Signalen komen dus niet echt van de electrische lok.
De machinist rijdt met twee loks tegelijkertijd.....
Hoe men dat spoortechnisch korrekt benoemd ???
"voorspan" is het zeker niet eerder "achterspan"
Vierkant kastje met lange kabel en draaischakelaar, waarmee hij de drukkende lok kon schakelen in een vermogenstand of acht (?).
Truukje dat lukt bij veel dieselloks met amerikaanse achtergrond (ik meen ook met een 66)
Signalen komen dus niet echt van de electrische lok.
De machinist rijdt met twee loks tegelijkertijd.....
Hoe men dat spoortechnisch korrekt benoemd ???
"voorspan" is het zeker niet eerder "achterspan"
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Is dit dubbeltractie?
Amai, een elektrische loc en een diesel loc van die leeftijd die daartoe in staat is. Sterk. Maar met welke kabel worden de commando's dan doorgegeven ? want ik zie nergens een UIC of een T/D kabel tussen de 2 locomotieven ...Steven schreef:Het was wel degelijk een treinschakeling, de reeks 62 van de NMBS was aangekocht door ATCS en aangepast voor dit werk.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Is dit dubbeltractie?
je stelt vast dat het oude locs zijn en verwacht moderne communicatie tussen beide.
De HLD62 had al uit zichzelf voorzieningen om in TS te kunnen rijden. Deze bevinden zich onderaan op dezelfde hoogte van de luchtslangen.
Het zou me niet verbazen dat de geruchten kloppen en dat men vanuit de elektrische loc de diesel kon bedienen in twee standen. Namelijk max tractie of geen tractie. Dergelijk commando behoeft dan geen ingewikkelde bedrading.
De HLD62 had al uit zichzelf voorzieningen om in TS te kunnen rijden. Deze bevinden zich onderaan op dezelfde hoogte van de luchtslangen.
Het zou me niet verbazen dat de geruchten kloppen en dat men vanuit de elektrische loc de diesel kon bedienen in twee standen. Namelijk max tractie of geen tractie. Dergelijk commando behoeft dan geen ingewikkelde bedrading.
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
Re: Is dit dubbeltractie?
Gewoon via een drukleiding, treinschakelingen tussen 2 HLD waren enkel met een luchtleiding (geel als ik het goed voor heb) Steven, jij hebt met T51 gereden, die konden dat toch ook? T 62 had, dacht ik, ongeveer hetzelfde systeem. Dus een aangepaste treinschakeling is zeker mogelijk tussen Et en DT.
Re: Is dit dubbeltractie?
Bij een T51/T60/T61 wordt de treinschakeling inderdaad met luchtdruk bedient.e49memling schreef:Gewoon via een drukleiding, treinschakelingen tussen 2 HLD waren enkel met een luchtleiding (geel als ik het goed voor heb) Steven, jij hebt met T51 gereden, die konden dat toch ook? T 62 had, dacht ik, ongeveer hetzelfde systeem. Dus een aangepaste treinschakeling is zeker mogelijk tussen Et en DT.
Bij een T62/T55 gebeurt de treinschakeling elektrisch.
Re: Is dit dubbeltractie?
Klopt, de Cockerills die in treinschakeling konden rijden werden met lucht bediend, de GM locs werden elektrisch in treinschakeling geplaatst.Bibke schreef:Bij een T51/T60/T61 wordt de treinschakeling inderdaad met luchtdruk bedient.e49memling schreef:Gewoon via een drukleiding, treinschakelingen tussen 2 HLD waren enkel met een luchtleiding (geel als ik het goed voor heb) Steven, jij hebt met T51 gereden, die konden dat toch ook? T 62 had, dacht ik, ongeveer hetzelfde systeem. Dus een aangepaste treinschakeling is zeker mogelijk tussen Et en DT.
Bij een T62/T55 gebeurt de treinschakeling elektrisch.
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
Re: Is dit dubbeltractie?
Weer wat bijgeleerd, ik ga nog ne 'slimme' worden. Inderdaad, nu ik erover nadenk: bij de versneller bij een T51 hoorde je duidelijk perslucht. Bij die van T 62/55/52... (GM) niet. Maar de TD M1-stuurrijtuigen destijds, konden met de 2 systemen trek-en-duw rijden, dus hadden die de dubbele bediening al.Klopt, de Cockerills die in treinschakeling konden rijden werden met lucht bediend, de GM locs werden elektrisch in treinschakeling geplaatst.
Re: Is dit dubbeltractie?
Daarom hing er altijd een AB-rijtuig tegen de loc met de eerste klasse afdeling tegen de loc.e49memling schreef:Weer wat bijgeleerd, ik ga nog ne 'slimme' worden. Inderdaad, nu ik erover nadenk: bij de versneller bij een T51 hoorde je duidelijk perslucht. Bij die van T 62/55/52... (GM) niet. Maar de TD M1-stuurrijtuigen destijds, konden met de 2 systemen trek-en-duw rijden, dus hadden die de dubbele bediening al.Klopt, de Cockerills die in treinschakeling konden rijden werden met lucht bediend, de GM locs werden elektrisch in treinschakeling geplaatst.
Aan die kant van het rijtuig hing er een pneumatische elektroklep die de elektrische signalen omzette in luchtdruk voor de bediening van de woodward controller gemonteerd op de motoren van de Cockerill's.
Re: Is dit dubbeltractie?
Straffe kost! Weer veel bijgeleerd. Sterk hoe ver ze in die tijd al stonden kwa techniek.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Is dit dubbeltractie?
Woodward is gemonteerd op GM motorenBibke schreef: de woodward controller gemonteerd op de motoren van de Cockerill's.