Met de fiets op de trein

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Met de fiets op de trein

Bericht door overweg13 »

groentje schreef:Als het opstappen zo lang duurt, is er misschien iets mis met het materieel en de infrastructuur. Er zijn nog teveel stations waar je bergbeklimmer moet zijn om in een trein te geraken, en er rijden teveel treinen rond waar je, zelfs op stations met hoge perrons, teveel moeite moet doen om erop te geraken. Het probleem zit hem daar, niet bij mensen die op een trein willen stappen, al dan niet met bagage of fietsen.
En toch: ik zie eerlijk gezegd niet in waar die fietsen zelfs al op het perron zouden moeten staan in de grote stations als er een drukke trein met enkele honderden reizigers verwacht worden. Ik volg de spits vaak genoeg om te beseffen dat het meenemen van fietsen (als het succes ervan zou stijgen door het gratis te maken) eigenlijk onmogelijk is in de stations van de NZV en dat voor een hele reeks drukke treinen. 's Morgens zouden zich ook hallucinante dingen kunnen afspelen in andere grote stations waar treinen naar de NZV vertrekken. Ik blijf er bij: het is gemakkelijk om politieke redenen nog maar iets gratis te maken, je moet de gevolgen van zo ene maatregel correct inschatten. En dat is hier duidelijk niet gebeurd.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Met de fiets op de trein

Bericht door groentje »

Dat het voorstel ondoordacht was, daar heb je gelijk in. Maar dat is wel vaker het geval met politieke ballonnetjes. Wil je het fietsvervoer gratis maken, dan heb je aangepast materieel nodig en omkaderende maatregelen, zoals een verbod tijdens de spits. Overigens, officieel is het nu al verboden om je fiets in- en uit te laden in Brussel-Centraal. En terecht, wat mij betreft.
Maar het voorstel heeft wel de nodige merites. Je kan niet aan elk station een fietspunt installeren, maar het kan soms wel nuttig zijn om ergens je fiets mee naartoe te kunnen nemen. In sommige gevallen is het handiger om een tweede (stations)fiets te kopen die je op je bestemmingsstation kan achterlaten, maar dat lukt alleen maar wanneer je een vaste bestemming hebt. Dat is niet voor iedereen het geval.
franksken

Re: Met de fiets op de trein

Bericht door franksken »

Gratis fietsvervoer zal vele pendelaars als muziek in de oren klinken.
Maar de discussies die gaan ontstaan in sommige stations zijn dat voor mij niet.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Met de fiets op de trein

Bericht door Dieselfreak »

Ik ben van plan vrijdag een fiets te huren in Leuven en die mee te nemen op lijn 139 om de omgeving te verkennen. Weet iemand of er momenteel Desiro's rijden op die lijn? Vorig najaar zag ik daar nu eens een Desiro, dan eens een wit klassiekje, ook al eens een Varkensneus.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Met de fiets op de trein

Bericht door Lukas »

Hoi,

Dieselfreak,

Op lijn 139 worden alle treinen verzekerd door Desiro's dus je fiets kan gemakkelijk mee.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Plaats reactie