de slachtoffers van ERTMS

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

de slachtoffers van ERTMS

Bericht door Shrek »

Het hele ERTMS-verhaal heeft overduidelijke voordelen, maar er zijn ook enkele jammere kantjes aan.
In dit topic komen de verliezers aan bod.
Afbeelding (foto van Marc Vandenberk)
Allereerst is er de radioverbinding, sinds vorig jaar is de analoge radio definitief vervangen door de digitale GSM-R.
Afbeelding TBL 1-bakens werden in de jaren 80 ontwikkeld om het spoorverkeer te beveiligen. In realiteit kunnen ze eigenlijk ni zo heel veel, en omdat ze niet compatibel zijn met ETCS worden ze dus uitgebroken waar TBL1+ verschijnt. Enkel op L96N zullen deze bakens nog enkele jaren te zien zijn.
Afbeelding Over een goeie 15-20 jaar wil Infrabel overal ETCS level 2 hebben liggen. Dit vereist moderne inklinkingsapparatuur in de seinposten. Alles wat mechanisch of met relais werkt zal dus in sneltempo verdwijnen.
Afbeelding Het modernste seinsysteem ooit ontworpen in België: TBL 2. Omdat vlak na de ontwikkeling hiervan ETCS in de steigers werd gezet is TBL 2 enkel nog op lijn 2 in gebruik. Hier zal het over 2 jaar vervangen worden door ETCS.
Afbeelding De krokodil is het meest rudimentaire hulpmiddel bij de signalisatie: hij kent maar 2 standen. Niet veel mee aan te vangen dus, maar volgens de wetgeving voorlopig nog wel verplicht. Door TBL1+ worden ze wel al bijna niet meer uitgelezen en naar alle waarschijnlijkheid zullen ze massaal verdwijnen eens de wetgeving verandert (wanneer ETCS verplicht wordt).
Afbeelding Nu zitten we al heel ver in de toekomst, maar ooit komt het eraan. Overeen jaar of 30 zal alle seingeving verplicht via de cabine gebeuren. Lichtseinen zullen dan enkel nog op museumlijnen te bewonderen zijn, geniet ervan nu het nog kan :lol:
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door Retard »

Dit verdient zeker een topic!
Dit is ook jammer voor de reiziger die aan de seinen kan zien waar de eerste trein vertrekt of de spotter die wil weten waar er een goederentrein zal passeren :(
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door Asterix »

Ook voor de scannerluisteraar is de komst van GSM-R jammer, al zat er op die analoge grond-treintelefoon steeds een zeer vervelende ondertoon.

Wat zijn de precieze verschillen tussen TBL1en 2?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door Steven »

TBL2 is net zoals ETCS een volwaardige cabsignalisatie, TBL1 is gewoon een hulpmiddel
door rood = noodremming, punting bij 2 gele, controle op aard van beweging (grote of kleine beweging) meer niet.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door Shrek »

Jeroen schreef:Wat zijn de precieze verschillen tussen TBL1en 2?
Het aantal verschillende codes dat gestuurd kan worden bij TBL 2 is veel groter. TBL1 kan eigenlijk amper nuttige informatie sturen, terwijl TBL2 alle nodige info voor een seinsysteem kan versturen: aantal vrije secties, lengte van die secties, profiel van de lijn, maximale snelheden op het komende stuk lijn, bovenleidingsinfo,...
In feite kan TBL2 bijna alles wat ETCS level 1 kan, de enige reden dat het weg moet is omdat het niet compatibel is. Want technisch gezien is TBL2 nog perfect bruikbaar en het is 100% veilig (wat bij de andere TBL-varianten absoluut niet het geval is).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door Steven »

Inderdaad TBL2 is een volwaardig veiligheidsysteem, stuurpossignalisatie. Daar waar TBL1 en TBL1+ en TBL1++ dit niet zijn.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door Bordensteker »

Bedoel je TBL1+ update?
Of heb ik iets gemist?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door Steven »

sinds kort bestaat TBL1++, hierbij gaat bij het opeenvolgend voorkomen van het seinbeeld 2G ook een snelheidscontrole gebeuren en niet sneller dan 40 km/u gereden worden. Zover ik weet is HLE2123 hier mee uitgerust.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door Bordensteker »

Nu herinner ik me dat weer. Er is op de PV (permanente vorming) even over gesproken.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door Retard »

Steven schreef:sinds kort bestaat TBL1++, hierbij gaat bij het opeenvolgend voorkomen van het seinbeeld 2G ook een snelheidscontrole gebeuren en niet sneller dan 40 km/u gereden worden. Zover ik weet is HLE2123 hier mee uitgerust
Wat is 2G? Een snelheidsbeperking?
In ieder geval, wat dat het ook is, wel leuk dat een HLE21 hier mee uitgerust is :D
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door Asterix »

Retard schreef:Wat is 2G? Een snelheidsbeperking?
Het seinbeeld dubbel-geel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door Shrek »

Steven schreef:sinds kort bestaat TBL1++, hierbij gaat bij het opeenvolgend voorkomen van het seinbeeld 2G ook een snelheidscontrole gebeuren en niet sneller dan 40 km/u gereden worden. Zover ik weet is HLE2123 hier mee uitgerust.
En wat is het nut daar nu van? Als je een dubbel geel passeert kan je toch gerust nog eventjes optrekken? 1500 meter aan 40 km/h duurt een stuk langer dan even optrekken tot 70-80 km/h en dan op tijd weer afremmen tot 40.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door loic1811 »

dat mag niet :)
De remming ten laatste aanvatten aan het verwittigingsein.
volgend sein is gesloten voorzichtig naderen(dus MAX 40km/h) versnellen mag pas als men het volgende sein duidelijk open ziet zonder beperkingen. En je moet minder dan 40km/h rijden op 300m van het gesloten sein ...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door Shrek »

hle2127 schreef:dat mag niet :)
De remming ten laatste aanvatten aan het verwittigingsein.
volgend sein is gesloten voorzichtig naderen(dus MAX 40km/h) versnellen mag pas als men het volgende sein duidelijk open ziet zonder beperkingen. En je moet minder dan 40km/h rijden op 300m van het gesloten sein ...
Dat duurt dan wel onnodig lang. Met ETCS mag je in zo'n geval wel optrekken en dan rustig uitbollen naar het gesloten sein.
Maar goed, als de reglementering het oplegt kan TBL1++ het natuurlijk maar beter ook controleren. Voor de hardware op de sporen is er trouwens geen verschil tussen TBL1+ en TBL1++, enkel de software op de treinen zelf verandert een beetje.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door Retard »

Dit is inderdaad niet zo'n goed idee. Als de seinen op bv. 1,5 km van elkaar staan, kan met toch gerust 60 à 70 km/h rijden tot op 500 meter.
Het is bescheten dan uitgerekend een HLE21 hier mee is uitgerust :evil:
Plaats reactie