Windows Vista

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
pietje

Bericht door pietje »

Wover schreef:"meer populair", misschien dat daar 0.1% er gebruik van maakt en hier 0.06% ofzo...
Ik vrees dat ge de Linux populariteit onderschat. Iedere sichzelf respecterende comuterfreak heeft op minstens 1 PC Linux draaien, zelfs voor de desktop.

Ik ben zelf geen programmeur/heacker/... maar ik werk toch al jaren met linux voor mijn desktop thuis. Enig minpunt voor mij: geen bekende spelletjes voor de klein gasten (je weet wel: Winnie the pooh, nijntje,..), maar daarvoor heb ik dan een 2de hands P3 ke met win2000.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

da percentage heeft onlangs in de krant gestaan, dacht da het rond de 1% was
pietje

Bericht door pietje »

zoiets had ik ook begrepen, maar het is natuurlijk moeilijk schatten als er geen verkoopscijfers zijn. Ubuntu kan je bv niet kopen, maar als je wil kan je wel gratis een CD'tje laten opsturen. Downloaden heeft de voorkeur natuurlijk
Schaap
Site Admin
Berichten: 327
Lid geworden op: 31 jan 2006, 01:51
Locatie: Oostende
Contacteer:

Bericht door Schaap »

5% van de nieuwe PC's wordt zelfs verkocht met linux..

Misschien de volgende keer ook degelijk statistieken opzoeken voor je uitspraken doet?

Onder het moto: "Mijn vrienden hebben geen linux, ik heb geen linux, dus niemand heeft linux"

Geen persoonlijke aanval hoor! :wink:
Wover

Bericht door Wover »

Ik heb hier 2 PC's staan met Linux en heb hier CD'tjes van zo'n 6tal distro's liggen, dus ik doe in ieder geval moeite om het te gebruiken hoor.

Maar mijn 35/100 van Linux zegt genoeg zeker :p
Gebruikersavatar
JC
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:55
Locatie: Mechelen

Bericht door JC »

Ik heb thuis 3 linux systemen, waarvan één dual boot is met Windhoos XP. Dat staat er alleen maar op om nu en dan eens 'Age of mythology' te kunnen spelen. Voor de rest gebruik ik Ubuntu. Ik ben nog geen pc tegen gekomen waar dat niet op installeerde. Gewoon schijfje erin en een half uur later staat je systeem te blinken. Ik gebruik Ubuntu trouwens lever voor multimedia dan Windhoos, al mijn content speelt af, onder windhoos heb ik wel eens een codec probleem.

Mijn desktop-pc draait nu al 1,5 jaar Ubuntu en ik heb er nog geen problemen mee gehad. De windhoos die in dual boot staat heb ik al twee maal terug gerestored (ghosting) omdat er weer wat brol was binnengekomen via het surfen (ja ik heb een antivirusprogramma met de laatste updates).

Als je bij bedrijven gaat kijken vind je nu nog dikwijls Windhoos op de werkplek, de servers geven echter een ander plaatje. Vele database- of webservers draaien Linux, dit omdat het performanter is, veiliger, meer flexibel, ...

Ik zie in de toekomst steeds meer overheden overschakelen op Linux. Het lijkt me gevaarlijk om je volledige administratie af te stemmen op één commercieel product. Omdat de source code niet beschikbaar is weet je nooit volledig wat erin zit. Het 100$ laptop project zal ook een stimulans zijn, in ontwikkelingslanden zullen studenten opgroeien met Linux. China zal ook meer en meer overschakelen op Linux, net omdat ze dit beter kunnen controleren. Op wereldschaal zal het aandeel van Linux in een 5-tal jaren wel eens zeer belangrijk kunnen worden.
Wover

Bericht door Wover »

Wat er in de toekomst gebeurt zullen we alleen in de toekomst kunnen zien ;). Met een markt als die van de PC's weet je maar nooit.

In ieder geval: Ik heb in Ubuntu een poging gedaan om bv een film af te spelen: hij zei dat ik geen codec had; toen probeerde ik een mp3: zelfde probleem; en dvd's moet ik al helemaal niet proberen, laat staan dat dan op mijn extern beeldscherm (tv) krijgen...

Degene die dat hier perfect kan doen draaien krijgt van mij een pint :P
paljas

Bericht door paljas »

Wover schreef:Wat er in de toekomst gebeurt zullen we alleen in de toekomst kunnen zien ;). Met een markt als die van de PC's weet je maar nooit.

In ieder geval: Ik heb in Ubuntu een poging gedaan om bv een film af te spelen: hij zei dat ik geen codec had; toen probeerde ik een mp3: zelfde probleem; en dvd's moet ik al helemaal niet proberen, laat staan dat dan op mijn extern beeldscherm (tv) krijgen...

Degene die dat hier perfect kan doen draaien krijgt van mij een pint :P
VLC al geprobeerd?
Gebruikersavatar
JC
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:55
Locatie: Mechelen

Bericht door JC »

Ik wou net hetzelfde te zeggen, VLC speelt in principe alles. MP3's werken perfect via Amarok. Kijk even in het repository en je vindt een massa spelers voor DVD's.
Natuurlijk wie niet even wil zoeken en zich het nieuwe OS wil eigen maken ...
Mijn vrouw had nochtans zonder enige linux kennis onmiddellijk gevonden hoe ze DVD's, MP4's en realaudio content moest afspelen.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Bericht door treinbruno »

ik gebruik windows vista. makkelijk - mooiere lay out - maar nog enkele kleine foutjes -- ik vind het toch veel beter dan XP
(wij hadden een nieuwe PC gekocht -- vista (home premium) zat daar al op
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Overigens zou in januari de K-DE4 uitkomen, en die zou ook geschikt zijn voor Windows!
(K-DE is net als Gnome en Xfce een Linux-desktop, wat bij Window$ explorer.exe is).
Lay-Out speelt bij mij niet zo veel rol. Dat pikt enkel 'krachten' van m'n pc, en dat wil ik niet.
Ik werk voorlopig nog onder XP, maar voor hoe lang nog...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Een extra desktopomgeving zoals KDE draaien op Windows zal alleszins ook wel een flink aandeel afsnoepen. Denk niet dat je de native UI van Windows volledig kan elemineren door KDE erop te zetten.

Ik draai al van in 2003 Gnome en mijn keuze verandert niet. Vroeger gebruikte ik al eens KDE en in tussentijd al eens XFCE en anderen geprobeerd maar ik mis te veel zaken of het is te veel zoek- en prutswerk om het goed te krijgen.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Onder Linux (Ubuntu) gebruik ik vrij vaak de KDE, maar ook Gnome (beiden staan erop).
native UI = explorer.exe ? KDE zou niet op de Windows desktop terechtkomen, maar hem weldegelijk helemaal vervangen.
Nuja, het is ook maar van horen zeggen...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
ken
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jul 2017, 22:50

Re: Windows Vista

Bericht door ken »

ik heb onlangst nieuwe laptop gekocht met vista.

het heeft mij zeer hard overtuigd!

sindsdien draai ik op al mijn pc's linux
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Windows Vista

Bericht door Shrek »

Ken schreef:ik heb onlangst nieuwe laptop gekocht met vista.
Bij alles wat je doet 10x "bent u zeker dat u dit wilt doen" klikken raak je snel beu he :mrgreen:
Plaats reactie