Niemand voelt zeebeving aan Belgische kust

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Niemand voelt zeebeving aan Belgische kust

Bericht door Patrick »

wo 24/01/07 - Gisteravond heeft even na 18.30 uur een zeebeving plaatsgevonden voor de Frans-Belgische kust.
Het epicentrum lag op 37 kilometer van Duinkerke en 73 kilometer van Brugge.

De schok had slechts een kracht van 4 op de schaal van Richter. Daardoor werd de zeebeving niet gevoeld aan land.

Het crisiscentrum van Binnenlandse Zaken kreeg geen meldingen van schade. Ook de tunnel onder het Kanaal liep geen gevaar. :shock:

Volgens experts is een beving van 4 op de schaal van Richter niet uitzonderlijk. Pas vanaf een kracht van 6 is er kans op een tsunami.

De laatste keer dat ons land werd getroffen door een aardbeving was al vijf jaar geleden. In 2002 was er een schok van 4,9 op de schaal van Richter in Eschweiler, net over de grens met Duitsland.
Bron: http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_mast ... ndex.shtml
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

die tunnel is daarop voorzien he :wink: (nogal logish als ze da daar al meer voorgehad hebben) :P
nicken

Bericht door nicken »

K'em niks gevoeld jong :D
Gebruikersavatar
JC
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:55
Locatie: Mechelen

Bericht door JC »

In hoeverre kan je zo'n tunnel voorzien op een aardbeving. Als er aardplaten beginnen te schuiven (wat een aardbeving eigenlijk is) en de tunnel loopt door die twee platen dan heb je een probleem ! De kanaaltunnel gaat trouwens door 2 grote actieve breuken. Geef mij maar de boot, ik kan goed zwemmen, maar ik ben een slechte mol. :D
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

JC schreef:In hoeverre kan je zo'n tunnel voorzien op een aardbeving. Als er aardplaten beginnen te schuiven (wat een aardbeving eigenlijk is) en de tunnel loopt door die twee platen dan heb je een probleem ! De kanaaltunnel gaat trouwens door 2 grote actieve breuken. Geef mij maar de boot, ik kan goed zwemmen, maar ik ben een slechte mol. :D
als zon aardplaten verschuiven spreken we over hoogstens enkele millimeters he (alleen als je echt op de rank van grote tektonische platen zit is het meer). Een tunnel met sterk genoeg beton kan zon kleine verschuiven wel hebben :wink:
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

... Earthquakes. The Channel is not a tremor zone, but the possibility of quakes was taken into account in the tunnel design. "Even if there were an earthquake or a large explosion in the tunnel or on the seabed, the chalk marl [kalkspecie] would seal itself without letting in the sea," Mr. Clutterbuck said.
http://www.iht.com/articles/1994/04/25/safe.php
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Hopla, opnieuw een bevingske, zaterdag.
4,3 op de Richter-schaal. De klassieke schade: schoorstenen, dakpannen. Afbeelding
Plaats reactie