Een scherpe pen over de NMBS-CEO
Re: Een scherpe pen over de NMBS-CEO
Wat een overdreven cynisch en schromelijk veralgemenend stuk. De toon is al meteen gezet met onderstaand citaat in het begin: als je durft te beweren dat een pendeltraject van Antwerpen naar Brussel in volle spits altijd "vlot" verloopt met de auto, dan heb je duidelijk twee maten en gewichten. Sinds 2007 pendel ik tussen Antwerpen en Brussel, waar ik werk. Tot enkele maanden geleden deed ik dat in een verfoeide bedrijfswagen, en dat ging vlot."
-
- Berichten: 3290
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Een scherpe pen over de NMBS-CEO
Inderdaad erg goedkoop, bovendien is Mw. Dutordoir een gemakkelijk slachtoffer voor wie eens lekker de pen in vitriool wil dopen.
Zeker presteert het spoorbedrijf ondermaats, maar in welke mate kan men mw. Dutordoir daar persoonlijk op aanspreken?
Vulgaire riooljournalistiek is dit - ze noemen het een ingezonden stuk, maar het zou net zo goed kunnen door iemand van de redactie geschreven zijn, en dan gecamoufleerd als lezersbrief.
Zeker presteert het spoorbedrijf ondermaats, maar in welke mate kan men mw. Dutordoir daar persoonlijk op aanspreken?
Vulgaire riooljournalistiek is dit - ze noemen het een ingezonden stuk, maar het zou net zo goed kunnen door iemand van de redactie geschreven zijn, en dan gecamoufleerd als lezersbrief.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Een scherpe pen over de NMBS-CEO
Is het nu zo onredelijk om een CEO van een bedrijf af te rekenen op de prestaties van zijn/haar bedrijf ?jan_olieslagers schreef: ↑13 sep 2023, 15:41 Inderdaad erg goedkoop, bovendien is Mw. Dutordoir een gemakkelijk slachtoffer voor wie eens lekker de pen in vitriool wil dopen.
Zeker presteert het spoorbedrijf ondermaats, maar in welke mate kan men mw. Dutordoir daar persoonlijk op aanspreken?
Vulgaire riooljournalistiek is dit - ze noemen het een ingezonden stuk, maar het zou net zo goed kunnen door iemand van de redactie geschreven zijn, en dan gecamoufleerd als lezersbrief.
-
- Berichten: 3290
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Een scherpe pen over de NMBS-CEO
Voor een echte CEO is zo'n kritiek toegestaan, alhoewel nog altijd laag-bij-de-gronds. Voor iemand die alleen maar uit te voeren krijgt wat de politici beslissen is het onrechtvaardig. Eigenlijk hebben NMBS en Infrabel helemaal geen CEO, in de plaats hebben ze iemand met (boutadegewijs) nauwelijks meer bevoegdheden dan een concierge, maar die wel het petje van CEO mag/moet dragen en dus alle p_s en k_k over zich heen mag krijgen. Delegeren van verantwoordelijkheid, heet dat tegenwoordig; maar zonder de normaliter bijhorende delegatie van bevoegdheid.Portbou schreef: ↑13 sep 2023, 19:18Is het nu zo onredelijk om een CEO van een bedrijf af te rekenen op de prestaties van zijn/haar bedrijf ?jan_olieslagers schreef: ↑13 sep 2023, 15:41 Inderdaad erg goedkoop, bovendien is Mw. Dutordoir een gemakkelijk slachtoffer voor wie eens lekker de pen in vitriool wil dopen.
Zeker presteert het spoorbedrijf ondermaats, maar in welke mate kan men mw. Dutordoir daar persoonlijk op aanspreken?
Vulgaire riooljournalistiek is dit - ze noemen het een ingezonden stuk, maar het zou net zo goed kunnen door iemand van de redactie geschreven zijn, en dan gecamoufleerd als lezersbrief.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Een scherpe pen over de NMBS-CEO
Als het echt zo is zoals jij schrijft dan is het wel een erg goed betaalde conciërge.jan_olieslagers schreef: ↑13 sep 2023, 19:42Voor een echte CEO is zo'n kritiek toegestaan, alhoewel nog altijd laag-bij-de-gronds. Voor iemand die alleen maar uit te voeren krijgt wat de politici beslissen is het onrechtvaardig. Eigenlijk hebben NMBS en Infrabel helemaal geen CEO, in de plaats hebben ze iemand met (boutadegewijs) nauwelijks meer bevoegdheden dan een concierge, maar die wel het petje van CEO mag/moet dragen en dus alle p_s en k_k over zich heen mag krijgen. Delegeren van verantwoordelijkheid, heet dat tegenwoordig; maar zonder de normaliter bijhorende delegatie van bevoegdheid.Portbou schreef: ↑13 sep 2023, 19:18Is het nu zo onredelijk om een CEO van een bedrijf af te rekenen op de prestaties van zijn/haar bedrijf ?jan_olieslagers schreef: ↑13 sep 2023, 15:41 Inderdaad erg goedkoop, bovendien is Mw. Dutordoir een gemakkelijk slachtoffer voor wie eens lekker de pen in vitriool wil dopen.
Zeker presteert het spoorbedrijf ondermaats, maar in welke mate kan men mw. Dutordoir daar persoonlijk op aanspreken?
Vulgaire riooljournalistiek is dit - ze noemen het een ingezonden stuk, maar het zou net zo goed kunnen door iemand van de redactie geschreven zijn, en dan gecamoufleerd als lezersbrief.
Re: Een scherpe pen over de NMBS-CEO
Wat is een echte CEO? In de privésector hangt zijn carrière af van de grillen van de aandeelhouders, bij overheidsbedrijven van de bevoegde ministers. Wat is het verschil?jan_olieslagers schreef: ↑13 sep 2023, 19:42 Voor een echte CEO is zo'n kritiek toegestaan, alhoewel nog altijd laag-bij-de-gronds. Voor iemand die alleen maar uit te voeren krijgt wat de politici beslissen is het onrechtvaardig. Eigenlijk hebben NMBS en Infrabel helemaal geen CEO, in de plaats hebben ze iemand met (boutadegewijs) nauwelijks meer bevoegdheden dan een concierge, maar die wel het petje van CEO mag/moet dragen en dus alle p_s en k_k over zich heen mag krijgen. Delegeren van verantwoordelijkheid, heet dat tegenwoordig; maar zonder de normaliter bijhorende delegatie van bevoegdheid.
Re: Een scherpe pen over de NMBS-CEO
De CEO van de NMBS wordt toch de gedelegeerd bestuurder genoemd? Google zegt mij:
Thibault Georgin is de voorzitter.
Dus in opdracht van de raad van bestuur. De raad van bestuur staat op de website van de NMBS, maar wie heeft hun aangesteld?Gedelegeerd bestuurder of directeur: deze natuurlijke persoon of rechtspersoon neemt de dagelijkse leiding van de vennootschap in handen, in opdracht van de raad van bestuur. Zo hoeft die laatste niet samen te komen voor dagelijkse of dringende beslissingen.
Thibault Georgin is de voorzitter.
-
- Berichten: 3290
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Een scherpe pen over de NMBS-CEO
In de privésector willen de aandeelhouders snel en veel dividend zien uitbetaald worden, en laten het hoe en waarom over aan de CEO en haar/zijn team - daarvoor worden ze betaald. Bij NMBS is het alsof de beheerraad van een transportbedrijf beslist of er camions met zes dan wel met acht wielen gaan aangekocht worden.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Een scherpe pen over de NMBS-CEO
Als een CEO van een transportbedrijf geld verkwist aan vrachtwagens met 8 wielen wanneer 6 voldoende zijn, zal hij niet lang CEO blijven.jan_olieslagers schreef: ↑14 sep 2023, 10:25 In de privésector willen de aandeelhouders snel en veel dividend zien uitbetaald worden, en laten het hoe en waarom over aan de CEO en haar/zijn team - daarvoor worden ze betaald. Bij NMBS is het alsof de beheerraad van een transportbedrijf beslist of er camions met zes dan wel met acht wielen gaan aangekocht worden.
-
- Berichten: 3290
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Een scherpe pen over de NMBS-CEO
Dat is te simpel. Die met acht wielen kunnen overkill lijken op het eerste zicht, en zullen allicht duurder zijn, maar als ze minder slijten of moeilijker situaties aankunnen of minder brandstof verstoken of wettelijk meer uren mogen rijden (voorbeelden in het wilde weg) dan kunnen ze toch de beste keuze blijken. Zoiets inschatten valt onder de verantwoordelijkheid van de uitvoerende macht (=CEO+team) - de wetgevende macht (=beheerraad) heeft slechts een budget goed te keuren, en de jaarlijkse resultaten goed te keuren - of niet.
Trouwens, hoewel ik moet toegeven dat het niet meer dan een indruk van me is, maar het lijkt me dat zowel de posterijen als RTT/Belgacom/Proximus aardig wat beter functioneren sedert de overheid er zich wat minder mee bemoeit.
Trouwens, hoewel ik moet toegeven dat het niet meer dan een indruk van me is, maar het lijkt me dat zowel de posterijen als RTT/Belgacom/Proximus aardig wat beter functioneren sedert de overheid er zich wat minder mee bemoeit.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.