Fuiven in stations

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Fuiven in stations

Bericht door TimJ36 »

Groot was mijn verbazing toen ik deze namiddag het Brusselse Centraal station binnenstapte en zag dat de grote hal werd omgebouwd tot fuifzaal.
Dit is blijkbaar het Listen Festival die tevens doorgaat in het Congres Station. Daar was het feestje overigens al bezig en kon je de muziek van ver horen.

Het ging hier om een privaat (betalend) evenement. Ik vraag mij of één van de drukste stations van ons land wel de uitgelezen plaats is om evenementen te organiseren? Zeker omdat de huidige CEO altijd de mond vol heeft over de kerntaken van het spoorbedrijf. Gaat het publieke belang niet voorop? Ik weet wel, dit is een unieke locatie, maar het is en blijft in eerste instantie een station.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Fuiven in stations

Bericht door groentje »

Het station zelf? Dat heb ik eerlijk gezegd nog niet geweten, maar bijvoorbeeld de Horta Gallery wordt regelmatig afgehuurd.
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Fuiven in stations

Bericht door Hobbes »

Vrijdagavond ook in de inkomhal van Antwerpen-Centraal.

Als je van het Astridplein het station binnen wilde, kon je enkel ingang Pelikaanstraat gebruiken. Tof in de regen...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fuiven in stations

Bericht door Shrek »

TimJ36 schreef: 01 apr 2023, 23:37 Het ging hier om een privaat (betalend) evenement. Ik vraag mij of één van de drukste stations van ons land wel de uitgelezen plaats is om evenementen te organiseren? Zeker omdat de huidige CEO altijd de mond vol heeft over de kerntaken van het spoorbedrijf. Gaat het publieke belang niet voorop? Ik weet wel, dit is een unieke locatie, maar het is en blijft in eerste instantie een station.
De CEO heeft het ook over extra inkomsten zoeken naast de dotaties, dan is dit wel een makkelijke manier natuurlijk. Ik ken de exacte prijs niet, maar hier moeten we het toch over vele duizenden € extra inkomsten hebben. Dat is mooi meegenomen in een tijd waarin de regering wel meer treinen wilt maar geen extra dotatie geeft.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Fuiven in stations

Bericht door TimJ36 »

Artikel op BRUZZ: Raven in Brussel-Centraal
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Fuiven in stations

Bericht door TimJ36 »

Shrek schreef: 02 apr 2023, 14:42 De CEO heeft het ook over extra inkomsten zoeken naast de dotaties, dan is dit wel een makkelijke manier natuurlijk. Ik ken de exacte prijs niet, maar hier moeten we het toch over vele duizenden € extra inkomsten hebben. Dat is mooi meegenomen in een tijd waarin de regering wel meer treinen wilt maar geen extra dotatie geeft.
Waarom moet dit in één van de drukste stations van ons land? Los van de mening dat ik nog steeds vind dat dit geen taak van de NMBS is: ze hebben bijvoorbeeld het befaamde "Midi Station" tegenover het Zuidstation dat nu al jarenlang leegstaat en zich leent voor dit soort evenementen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Fuiven in stations

Bericht door groentje »

Is die ruimte eigendom van de NMBS? Ik vind alvast niets daarvan terug...
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Fuiven in stations

Bericht door TimJ36 »

groentje schreef: 03 apr 2023, 21:34 Is die ruimte eigendom van de NMBS? Ik vind alvast niets daarvan terug...
Midi Station werd door de NMBS Holding via Euro Immo Star / Eurostation uitgebaat tot medio 2015. Dit werd overgeheveld naar NMBS Reizigers, waarna het nog een tijdje door een concessiehouder werd opengehouden. Sindsdien staat het pand leeg.

Midi Station had twee ingangen en was tevens een doorsteek voor reizigers tussen de Rossinistraat en het Hortaplein.

Het is naar mijn weten nog steeds eigendom van NMBS. De rest van het gebouw wordt beheert door een tweetal investeringsmaatschappijen.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Fuiven in stations

Bericht door TimJ36 »

In afwachting van een definitieve invulling werden de paleizen onder het Zuidstation voor één dag geopend als fuifzaal.
Paleizen onder Zuidstation voor het eerst in twintig jaar open voor rave
Plaats reactie