Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
WielandW
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jan 2023, 14:06

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door WielandW »

In theorie krijg je een leesbaarder netwerk, elk halfuur hetzelfde. Als dit verbindingen zijn met nood aan een grotere capaciteit, dan kan je ook elke trein in z'n ruimste samenstelling laten rijden zonder dat je vooral lucht vervoert. Er is nog een enkele verbinding waar je amper een stelletje mee kan vullen, maar zo'n trein vraagt wel evenveel capaciteit...
Inderdaad, en er komt dan ook ruimte op het overige netwerk vrij om meer lokale treinen te laten rijden met betere overstap mogelijkheden naar Brussel. Bijvoorbeeld in plaats van 1x per uur rechtstreeks door de N-Z verbinding kan men 3x/u reizen met overstap in bv. Mechelen, Gent of Leuven waar dan elke 10 min een trein genomen kan worden.
Voor een aantal grote steden is er zuiver winst met bv. 6x u een trein in plaats van bv. 4 (voor Antwerpen zijn er nu maar 2 snelle IC's per uur naar Brussel)

Ook even heel ruw proberen in te schatten wat de mogelijke marge nog is:
Max naar Bxl.jpg
(enerzijds een overschatting om 3u aan 100% gevulde zitplaatsen te rekenen, anderzijds is enkel op zitplaatsen rekenen een onderschatting voor de absolute piek, vooral bij de kortere GEN verbindingen. Het blijft natuurlijk een ruwe inschatting)

Ter vergelijking er zijn nu in Brussel N, C en Z ongeveer elk 60.000 (in 2019) opstappende reizigers per dag -> 180.000 totaal. Stel dat daarvan 70% in de spits reist geeft dat 126.000. Vergeleken met potentieel 213.000 lijkt het toch mogelijk om meer en beter te doen zonder zeer grote investeringen in de Noord-Zuid verbinding.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door groentje »

En daar ben ik het deels mee eens, niet elke verbinding moet rechtstreeks. Maar er valt wel degelijk ook wat te zeggen voor bijvoorbeeld een uurlijkse rechtstreekse verbinding die aangevuld wordt met een verbinding met overstap, denk aan Antwerpen-Oostende. Mensen voor wie geen overstap willen, omdat ze bijvoorbeeld slecht te been zijn, of gewoon geen zitplaats willen opgeven voor de hoop een andere zitplaats te vinden in de aansluitende trein, kunnen dat, terwijl mensen voor wie het tijdstip belangrijker is, niet per se moeten wachten op de rechtstreekse trein om ter bestemming te raken.
WielandW
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jan 2023, 14:06

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door WielandW »

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/06/13 ... dam-en-pa/
Naar aanleiding hiervan nog eens een ontwerp dienstregeling met meer HST treinen (en een poging om andere zaken te verbeteren ten opzichte van vorige ontwerpen)

De uitgangspunten in grote lijnen zijn:
  • Maximaal behoud van de bestaande infrastructuur: geen extra Noord-Zuid spoortunnel in Brussel maar wel bv. aanpassingen van wissels bij Brussel Noord en Zuid).
  • Maximaal conflictvrije routes (een eenvoudige splitsing van 2 lijnen zonder fly-over veroorzaakt al een conflict), vooral bij Brussel Noord en Zuid bepalend voor de mogelijke routes.
  • Beperken van het aantal verschillende routes om gevolgvertraging door storingen & incidenten te beperken.
  • Minimum frequentie van 30 min voor alle treinen via de Noord-Zuid verbinding.

Verder is de opzet van het IC, S en GEN netwerk:
  • Rechtstreekse IC treinen naar Brussel vanuit de grootste steden in België (alle 20 grootste steden behalve Sint-Niklaas).
  • Een GEN netwerk rond Brussel in het gebied Mechelen – Leuven – Ottignies - Nijvel – s’Gravenbrakel – Edingen – Denderleeuw – Dendermonde.
  • Buiten de GEN zone rijden S treinen en IC treinen (niet via Brussel). De routes van het GEN netwerk zijn volledig gescheiden van deze treinen om gevolgvertragingen te beperken.
  • Langs de rand van de GEN zone kunnen reizigers overstappen op treinen naar Brussel elke 10 of 15 min (stations Mechelen, Leuven, Ottignies, Nijvel, Halle, Denderleeuw). Daarnaast hebben ook Antwerpen, Gent en Brugge elke 10 min een trein naar Brussel.
  • 4 Airport Express treinen die de 12 grootste steden rechtstreeks verbinden met de luchthaven elke 30 min. In Brussel is er elke 15 min een trein naar de luchthaven. Er is ook een verbinding met de luchthaven van Charleroi (via station Fleurius of Charleroi-Zuid)
ICD v3.jpg
IC netwerk naar Brussel

GEN v3.jpg
GEN Netwerk

N-Z detail V3.jpg
Detail van het gebruik van de Noord-Zuid verbinding

Bxl N perrons V03.jpg
Detail van station Brussel Noord. Door de GEN treinen komende van Jette niet door de Noord-Zuid te laten rijden wordt vermeden dat de HST treinen gemixt worden met de lokale treinen. Hierdoor komt er meer ruimte vrij voor HST treinen en is er minder risico op vertragingen. Om dit zo goed mogelijk te compenseren kan men vanuit Jette via het westelijk ringspoor wel naar Brussel-West en Brussel-Zuid reizen.
Bijlagen
Schema N-Z verbinding.jpg
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door desirootje »

WielandW schreef: 22 jun 2023, 22:45 https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/06/13 ... dam-en-pa/
Naar aanleiding hiervan nog eens een ontwerp dienstregeling met meer HST treinen (en een poging om andere zaken te verbeteren ten opzichte van vorige ontwerpen)

De uitgangspunten in grote lijnen zijn:
  • Maximaal behoud van de bestaande infrastructuur: geen extra Noord-Zuid spoortunnel in Brussel maar wel bv. aanpassingen van wissels bij Brussel Noord en Zuid).
  • Maximaal conflictvrije routes (een eenvoudige splitsing van 2 lijnen zonder fly-over veroorzaakt al een conflict), vooral bij Brussel Noord en Zuid bepalend voor de mogelijke routes.
  • Beperken van het aantal verschillende routes om gevolgvertraging door storingen & incidenten te beperken.
  • Minimum frequentie van 30 min voor alle treinen via de Noord-Zuid verbinding.

Verder is de opzet van het IC, S en GEN netwerk:
  • Rechtstreekse IC treinen naar Brussel vanuit de grootste steden in België (alle 20 grootste steden behalve Sint-Niklaas).
  • Een GEN netwerk rond Brussel in het gebied Mechelen – Leuven – Ottignies - Nijvel – s’Gravenbrakel – Edingen – Denderleeuw – Dendermonde.
  • Buiten de GEN zone rijden S treinen en IC treinen (niet via Brussel). De routes van het GEN netwerk zijn volledig gescheiden van deze treinen om gevolgvertragingen te beperken.
  • Langs de rand van de GEN zone kunnen reizigers overstappen op treinen naar Brussel elke 10 of 15 min (stations Mechelen, Leuven, Ottignies, Nijvel, Halle, Denderleeuw). Daarnaast hebben ook Antwerpen, Gent en Brugge elke 10 min een trein naar Brussel.
  • 4 Airport Express treinen die de 12 grootste steden rechtstreeks verbinden met de luchthaven elke 30 min. In Brussel is er elke 15 min een trein naar de luchthaven. Er is ook een verbinding met de luchthaven van Charleroi (via station Fleurius of Charleroi-Zuid)
ICD v3.jpg
IC netwerk naar Brussel


GEN v3.jpg
GEN Netwerk


N-Z detail V3.jpg
Detail van het gebruik van de Noord-Zuid verbinding


Bxl N perrons V03.jpg
Detail van station Brussel Noord. Door de GEN treinen komende van Jette niet door de Noord-Zuid te laten rijden wordt vermeden dat de HST treinen gemixt worden met de lokale treinen. Hierdoor komt er meer ruimte vrij voor HST treinen en is er minder risico op vertragingen. Om dit zo goed mogelijk te compenseren kan men vanuit Jette via het westelijk ringspoor wel naar Brussel-West en Brussel-Zuid reizen.
Je steekt hier altijd veel tijd en energie in en bedankt daarvoor. Toch heb ik hier toch een paar vragen bij.
Ten eerste, die trein vanuit Roeselare rijdt toch door tot Brugge, het niet doortrekken is gwn om mensen uit Lichtervelde en Torhout te pesten, alsook mensen die gwn tussen Kortrijk en Brugge willen sporen.
Je hebt Aalst en Dendermonde van het IC netwerk gegooid, hierdoor moeten mensen van Dendermonde langer op een trein zitten die niet eens Brussel-Centraal bedient, ik denk ook dat Dendermonde belangrijk voor zijn omgeving is (Sint-Niklaas, Lokeren, Londerzeel). Aalst heeft het beter met zijn S treinen, maar Wetteren en Lede zijn hiermee vergeten, evenals de reizigers op L50 richting Gent. Voor Dendermonde zou ik een IC Dendermonde-Blankenberge inlasten (in plaats van Namen-Oostende) (Oostende krijgt veel te veel directe treinen in dit plan btw) en voor Aalst Gent-Aalst-Bru Airport-Namen (in plaats van S Aalst-Leuven), met stop in Anderlecht. Leuven krijgt dan een S naar 's Gravenbrakel.
Je S netwerk ziet heel veel treinen naar Mechelen, dus zou ik Ath-Mechelen veranderen in Ath-Leuven.
Voor de rest zou ik ook wat meer S treinen zien die Brussels-Airport bedienen vanaf de kleinere stations dichter in de buurt ervan, maar ik kan niet echt klagen want momenteel is dat ook niet echt het geval (1 S19 vanuit Boondaal en 1 IC in Diegem per uur zijn niet genoeg)
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door jan_olieslagers »

Voor de rest zou ik ook wat meer S treinen zien die Brussels-Airport bedienen vanaf de kleinere stations dichter in de buurt ervan
Was er niet een soort stilzwijgende afspraak dat de luchthaven enkel bediend wordt door IC-treinen?
Er was toch ooit een S-trein die enkel in het weekeinde werd omgeleid langs de luchthaven, en dan prompt een IC werd genoemd?

Niemand die zegt dat dat zo moet blijven, natuurlijk, dat niet. Maar er zit misschien wel een verhaal achter, misschien zelfs een goede reden of verklaring.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 23 jun 2023, 01:01
Voor de rest zou ik ook wat meer S treinen zien die Brussels-Airport bedienen vanaf de kleinere stations dichter in de buurt ervan
Was er niet een soort stilzwijgende afspraak dat de luchthaven enkel bediend wordt door IC-treinen?
Er was toch ooit een S-trein die enkel in het weekeinde werd omgeleid langs de luchthaven, en dan prompt een IC werd genoemd?

Niemand die zegt dat dat zo moet blijven, natuurlijk, dat niet. Maar er zit misschien wel een verhaal achter, misschien zelfs een goede reden of verklaring.
Vroeger kwamen er inderdaad enkel IC-treinen in de luchthaven. Of dat intentioneel was, weet ik niet.
Een tweetal jaar geleden heeft men de 'IC'-trein richting Charleroi (op weekdagen)/Nijvel (in het weekend) omgedoopt tot S19. Bij deze rijden er dus niet enkel IC-treinen door het station van Brussels Airport.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door Steve »

Bovendien had je tot minder dan 10 jaar geleden zelfs vooral IR-treinen naar de luchthaven, dus ik weet niet of het echt zo'n prestigeverhaal was. Misschien heeft dat idee er heel even ingezeten toen de hele zone daar flink vernieuwd is met lijn 25N, de Schuman-Josaphattunnel, de (geflopte) bediening door de Thalys enzovoort.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door pietje »

Het probleem om S-treinen in te leggen naar de luchthaven, is dat L25N eigenlijk als "snelle lijn" is aangelegd en dat er dus amper stops mogelijk zijn als men die lijn neemt.
S-treinen laten kopmaken in de luchthaven is al helemaal geen goed idee als het op capaciteit aankomt, dus de mogelijkheden zijn nogal beperkt.

Maar ik ben er mee akkoord dat er toch minstens 1 S-trein verbinding zou moeten zijn die de luchthaven aandoet en dat met een bruikbare frequentie, wat ook al niet vanzelfsprekend is bij de S-treinen in en rond Brussel
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door jan_olieslagers »

Een kleine omleiding van een van de S-diensten tussen Leuven en Brussel lijkt mij het makkelijkste om in te voeren, en zou ook moeten volstaan. Een Vilvoorde-Luchthaven zou mooi zijn, maar zo liggen de sporen nu eenmaal niet. Dat Eppegem en Vilvoorde en Hofstade geen direkte dienst hebben naar de luchthaven, tsja, men kan nu eenmaal niet alles hebben. Wellicht zijn die reizigers beter bediend met de bus?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door overweg13 »

Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom het zo belangrijk is dat een S-trein de luchthaven zou bedienen. En overigens: er is al één, nl. de van IC naar S herdoopte Brussels-Airport Charleroi-Sud. Die is wel gekoppeld aan de IC naar Dinant.
Met vriendelijke groet

overweg13
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door ovspotter_be »

jan_olieslagers schreef: 23 jun 2023, 13:19 Dat Eppegem en Vilvoorde en Hofstade geen direkte dienst hebben naar de luchthaven, tsja, men kan nu eenmaal niet alles hebben. Wellicht zijn die reizigers beter bediend met de bus?
Als die bus tussen Hofstade, Eppegem en de luchthaven niet afgeschaft zou worden in het nieuwe vervoersplan van De Lijn, dan wel ja.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door Portbou »

overweg13 schreef: 23 jun 2023, 13:25 Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom het zo belangrijk is dat een S-trein de luchthaven zou bedienen.
Nabij stations zoals Nossegem, Veltem,… wonen wellicht heel wat werknemers van Brussels Airport.
En ook : die mensen leven heel het jaar door onder het lawaai van de luchthaven. Mogen ze dan die ene keer per jaar dat ze op reis gaan geen vlotte verbinding naar hun vliegtuig hebben ?
Ook vanuit Brusselse stations als Schaarbeek en Haren-Zuid zou een snelle verbinding niet misstaan. En als ik eens mag doordromen : ook vanuit Jette, Bockstael, Brussel-West, Simonis.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door groentje »

Een deel van die werknemers werkt natuurlijk wel op een locatie die beter ontsloten is met de rechtstreekse buslijn over het luchthaventerrein, maar an sich ben ik het daarmee eens, geen probleem dat de toeristen van heinde en verre en rechtstreeks met de trein naar de luchthaven kunnen, maar als je de dagelijkse pendelaars kan verleiden, en die wonen vaak in de buurt, haal je veel meer wagens van de weg. Minstens zouden iets meer treinen naar de luchthaven ook in Zaventem dorp mogen stoppen, die ene trein per uur is te weinig.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door pietje »

groentje schreef: 23 jun 2023, 16:21 Minstens zouden iets meer treinen naar de luchthaven ook in Zaventem dorp mogen stoppen, die ene trein per uur is te weinig.
Verbindingen van één trein per uur zijn in deze grootstedelijke context eigenlijk altijd te weinig.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door Shrek »

Ik vind de 2 S-treinen per uur naar Halle en Leuven in dot voorstel ook veel te weinig.
Plaats reactie