Ongevallen op het spoor

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Steve »

Geen idee wat de precieze plannen zijn, maar makkelijk wordt het niet in beide gevallen (moeilijke hoogteverschillen, weinig plaats om bv. een hele tunnel uit te graven). In het geval van de Nestor Martinstraat (waar je de meeste passage hebt en ook dit ongeval kennelijk gebeurd is) zou je eventueel nog naar een volledige sluiting kunnen gaan, maar dat zal de nodige impact hebben voor de bereikbaarheid van onder meer een aantal bedrijven in de buurt (alles zou dan immers via de al verzadigde N9 en Keizer Karellaan moeten gaan). Voor de overweg bij de Vanderveken-/Bosstraat is dat geen optie door alle achterliggende infrastructuur (sportclubs, begraafplaats...) en zal het wellicht wel een tunnel worden.
Dwarsligger
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 nov 2021, 15:33
Locatie: Sint-Katelijne-Waver

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Dwarsligger »

trainlovertje schreef: 13 jul 2022, 00:22 In het station van Sint-Agatha-Berchem zelf zie ik ook wel af en toe iemand de sporen oversteken, terwijl er een trap (in de vorm van een stelling) aanwezig is. Deze tijdelijke trap is nu vrij onhandig, maar zal heel binnenkort vervangen worden; de voorbereidende werken zijn hiervoor reeds gestart.
Wat volgens mij ook een rol speelt in het aantal overstekers uitgerekend in het station van Sint-Agatha-Berchem, is een klein metalen trapje tussen de rails en de perronrand (voor Infrabelmedewerkers, vermoed ik?). Dat trapje ligt pál waar je als voetganger het perron opwandelt.
De verantwoordelijkheid van spoorongevallen ligt uiteraard nog steeds bij de spoorloper en niet bij de NMBS/Infrabel, maar ik zie toch geregeld iemand naar die trede kijken en denken "waarom ook niet". Het is de kat bij de melk zetten natuurlijk om het net dáár waar de potentiële spoorloper aankomt, het perron zo te maken dat je niet eens hoeft te klauteren om de overkant te bereiken.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door trainlovertje »

Steve schreef: 13 jul 2022, 14:01 Geen idee wat de precieze plannen zijn, maar makkelijk wordt het niet in beide gevallen (moeilijke hoogteverschillen, weinig plaats om bv. een hele tunnel uit te graven). In het geval van de Nestor Martinstraat (waar je de meeste passage hebt en ook dit ongeval kennelijk gebeurd is) zou je eventueel nog naar een volledige sluiting kunnen gaan, maar dat zal de nodige impact hebben voor de bereikbaarheid van onder meer een aantal bedrijven in de buurt (alles zou dan immers via de al verzadigde N9 en Keizer Karellaan moeten gaan).
De fietssnelweg F211 zou via de spoorovergang in de Nestor Martinstraat in St-Agatha-Berchem gaan lopen. Deze zonder alternatief sluiten, zal dus waarschijnlijk niet gebeuren.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Adler »

Afgelopen woensdag belandde een vrachtwagen op de zij na een aanrijding met een locomotief.
Het ongeval gebeurde in de Waaslandhaven in Kallo, nadat de vrachtwagenchauffeur de signalisatie negeerde aan de spoorwegovergang.
De beelden, die vanuit de goederentrein gefilmd werden, tonen hoe het ongeval precies gebeurde.

https://www.gva.be/cnt/dmf20220721_92965750
Knipex
Berichten: 326
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Knipex »

4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door 4017-4018 »

Deze morgen werd er een voertuig aangereden: https://www.hln.be/oud-heverlee/trein-r ... ~a89a90aa/

Iemand idee van materieel/nr?
Ciao Ciao
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door 4017-4018 »

Op Treinbestuurder.be staat het volgende:
L53: Dendermonde - Baasrode-Zuid: botsing

Weet er iemand wat er gebeurd is?
Ciao Ciao
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Terminus »

Hoewel ik dit nog steeds een rare fascinatie blijf vinden... het incident heeft de krant gehaald: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230207_93292287
Knipex
Berichten: 326
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Knipex »

https://www.hln.be/dendermonde/tweehond ... ~a33b0286/

Een machinist van een werfkraan had door de dichte mist en het lawaai van de kraan de trein niet gezien waardoor hij niet meer tijdig kon wegrijden.
De schade was miniem, maar de trein mocht toch niet meer verder rijden.
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door maarten »

Hoe moet ik dat begrijpen: hij was op of binnen profiel van het spoor bezig terwijl het spoor niet gestremd was?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door jan_olieslagers »

... en de gesloten slagboom had hij ook niet gezien, zeker? Ni zwanzen, hee! Of het moest zijn dat de slagboom defect was?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door 4017-4018 »

Als ik me niet vergis is dit E4129, gereden met stellen 08064 + 08140
Ciao Ciao
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 07 feb 2023, 13:25 ... en de gesloten slagboom had hij ook niet gezien, zeker? Ni zwanzen, hee! Of het moest zijn dat de slagboom defect was?
Als ik het artikel lees, lijkt het erop dat de machine daar aan het werk was, deze poogde de overweg dus niet over te steken.
VDL Sitea
Berichten: 105
Lid geworden op: 18 sep 2021, 20:34

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door VDL Sitea »

Welke stel was er hier uiteindelijk bij betrokken?
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door LML »

Terminus schreef: 07 feb 2023, 11:48 Hoewel ik dit nog steeds een rare fascinatie blijf vinden... het incident heeft de krant gehaald: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230207_93292287
Ik zie het nut ook niet van ramptoerisme en nummers noteren van beschadigd materieel. Maar ja, wie ben ik...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Plaats reactie