ovspotter_be schreef: ↑10 jan 2022, 22:29
Dat is wel niet de enige blunder in coronatijden hoor, deze middag 4x M6 zien rijden op de IC Charleroi - Antw.-Luchtbal, ik ben wel benieuwd hoe de situatie daarbinnen was.
Was dat tegenwoordig niet de voorziene samenstelling op een aantal van die paren (dan wel met een M6 BDx in plaats van tweede T27)?
Dat is inderdaad de voorziene samenstelling in de avond denk ik, overdag rijden deze rond als "drommedaris", aan beide kanten een T27 met 2 stuurstandrijtuigen in het midden.
Deze reed met 4x M6 rond 16:00, volgens mij rijdt die dan normaal gezien nog in de "drommedaris"-versie.
Er hebben een paar mensen bij de NMBS hier zitten lezen en luisteren, ik passeerde in Aalst en ik denk (ben niet zeker, lette er niet op totdat we de stelplaats bijna voorbij waren) dat ik daar 3 stammen van 2 MW41 zag (mss dat 1 een M4 was, ik herinner me de platte kop) ik zal er volgende keer beter op letten. Het kan mss ook zijn dat de MW41's van de 7975 daar tijdelijk staan aangezien de 8971 ook met MW's rijdt, en volgens haltelink ook de 8970 soms.
Een paar weken geleden kondigden de NMBS en voogdijminister Gilkinet met veel vreugde aan dat quasi het gehele treinaanbod (met uitzondering van een 5-tal P-treinen van en naar Brussel) weer zou rijden. Ondertussen heeft Omikron, tot volle verbazing van bovenstaanden , ook toegeslagen bij het spoorpersoneel en worden er weer volop treinen afgeschaft rond Antwerpen en Gent zonder dat reizigers daar duidelijk op voorhand van op de hoogte worden gebracht.
Aangezien de besmettingscijfers voorlopig nog blijven stijgen: wanneer slaat men bij de NMBS mea culpa en beperkt men weer het treinaanbod voor een aantal weken zodat reizigers duidelijke informatie krijgen? Dat lijkt mij toch een veel betere situatie dan elke dag in real-time treinen afschaffen.
Freken schreef: ↑21 jan 2022, 16:48
Aangezien de besmettingscijfers voorlopig nog blijven stijgen: wanneer slaat men bij de NMBS mea culpa en beperkt men weer het treinaanbod voor een aantal weken zodat reizigers duidelijke informatie krijgen? Dat lijkt mij toch een veel betere situatie dan elke dag in real-time treinen afschaffen.
Kijk eens aan, men heeft het licht gezien!
Laten we hopen dat het volledige aanbod binnenkort weer kan hernemen zonder last-minute afschaffingen.
COVID-19: NMBS moet aanbod opnieuw tijdelijk aanpassen Door de evolutie van de pandemie en het stijgend aantal besmettingen wordt NMBS net zoals andere economische sectoren op dit ogenblik geconfronteerd met medewerkers die afwezig zijn door ziekte of die thuis in quarantaine verblijven. Dit brengt met zich mee dat het treinaanbod vanaf 26 januari tijdelijk en georganiseerd wordt verminderd, en dat met ongeveer 6,5%. NMBS wil de hinder voor haar reizigers beperken door haar treinaanbod tijdelijk aan te passen: op die manier wil ze voorkomen dat dagelijks treinritten onvoorzien moeten worden geschrapt. Extra aandacht gaat naar de treinen die vooral worden gebruikt door scholieren en studenten.
Het zit nu precies niet meer alleen in Antwerpen, aangezien de volledige S7 ook is afgeschaft.
Wel spijtig dat men voor Arcaden dan bijvoorbeeld de S5 niet een extra halte laat maken, aangezien je vanuit Watermaal-Bosvoorde geen verbindingen hebt van/naar Mechelen en Halle zonder overstap in Brussel-Luxemburg of -Schuman.
Deze extra stop zal waarschijnlijk maar 2min. in beslag nemen en dat is (naar mijn ervaring) op de S5 snel ingehaald.
En de IC'tjes naar Frankrijk (Aulnoye-Aymeries en Maubeuge) zijn wederom opnieuw slachtoffer, deze zijn precies populair om af te schaffen bij personeelstekort.
ovspotter_be schreef: ↑24 jan 2022, 18:25
En de IC'tjes naar Frankrijk (Aulnoye-Aymeries en Maubeuge) zijn wederom opnieuw slachtoffer, deze zijn precies populair om af te schaffen bij personeelstekort.
Wallonië heeft minder verbindingen die je kunt schrappen, 1 IC minder tussen Brussel en Antwerpen is jammer voor de mensen van Mortsel, Vilvoorde en Mechelen Nekkerspoel, maar voor mensen die pendelen tussen Brussel, Mechelen en Antwerpen is het eerder een irritatie. Mocht het mogelijk zijn om 1 IC trein/h te laten rijden over L50 en alle stations aan te doen had men daar hetzelfde gedaan.
Voor de rest zijn het enkel verbindingen waar je kan terugvallen op minstens 2 andere treinen voor de grotere stations (sorry Puurs). En Wallonië heeft niet zo veel verbindingen die je zo kunt splitsen, dus moeten de Franse IC's eraan. Dat is beter dan extra treinen schrappen in Vlaanderen om dan meer Vlaams personeel op de Waalse treinen te krijgen. Hoe dan ook zijn die verbindingen naar Parijs niet zo populair (of het nu ligt aan de vraag of de communicatie rond die treinen) en dus makkelijker om te schrappen.
Zoals wel verwacht blijft in het openbaar vervoer de mondmaskerplicht overeind. Wel zal deze enkel nog gelden in de trein/tram/bus zelf en hoeft het niet meer opgezet te worden in de stations en op het perron en dat vind ik al een grote vooruitgang.
Ik verwacht de eerste dagen nog een hoop discussies met Securail...
Davy schreef: ↑04 mar 2022, 19:36Wel zal deze enkel nog gelden in de trein/tram/bus zelf en hoeft het niet meer opgezet te worden in de stations en op het perron en dat vind ik al een grote vooruitgang.
Bron? Dit is de eerste keer dat ik dit lees! Maar als het klopt, vind ik het ook al een verbetering.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Zag het in een overzichtje ergens op een nieuwssite, en de NMBS heeft het ondertussen zelf ook al bevestigd op Twitter: enkel nog in de treinen zelf.
Zoals ik zei: ik verwacht veel discussie in het begin. Vaak genoeg gezien dat Securail reizigers op het perron in openlucht aanmaande een masker op te zetten terwijl dat al een tijd niet meer verplicht is.
Hoe zit het nu als je een trein neemt die de Belgisch-Nederlandse grens overschrijdt? Vanaf welk punt verandert de regel? Stel, de trein vertrekt vanuit het laatste Belgische station richting het eerste Nederlandse, mag het masker dan af zodra je de landsgrens gepasseerd bent? Stel, de trein vertrekt vanuit het laatste Nederlandse station richting het eerste Belgische, vanaf wanneer moet je het masker op?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Dieselfreak schreef: ↑23 mar 2022, 21:05
Vanaf vandaag is in Nederland een mondmasker niet meer verplicht in de trein:
[...]
Hoe zit het nu als je een trein neemt die de Belgisch-Nederlandse grens overschrijdt? Vanaf welk punt verandert de regel? Stel, de trein vertrekt vanuit het laatste Belgische station richting het eerste Nederlandse, mag het masker dan af zodra je de landsgrens gepasseerd bent? Stel, de trein vertrekt vanuit het laatste Nederlandse station richting het eerste Belgische, vanaf wanneer moet je het masker op?
De regels veranderen op de grens, dus vanaf de grens mag je masker af of moet het op.