Fictieve spoorwegmaatschappij

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Fictieve spoorwegmaatschappij

Bericht door kika »

Ik weet niet hoe realistisch je het wilt hebben? In Düsseldorf overstappen maakt het geen hele lange afstandsverbinding, maar zeker erg bruikbaar. Sporen in Keulen, Hannover-Berlijn, Berlijn zelf (vast nog een paar andere) zitten al behoorlijk vol. Ik zou enkele haltes weglaten: Gütersloh, Herford, Spandau of Berlijn Hbf, Dresden-Neustadt, Ehrenfeld, Düren, springen me daar direct in het oog. Brühl vind ik ook maar niks aan, daar mogen mensen wel even een stukje S-bahn rijden, Plopsaland hoeft ook geen tgv naar Maastricht :wink: Vooral omdat het om langere afstanden gaat, kan je kleinere knooppunten weglaten vind ik. Bij een lokale IC mag Berchem er graag bij, voor mensen ten zuiden of deels ook centrum maken 15 minuten reistijd veel meer uit op hun rit naar Gent/Brussel/.. Bij langere afstanden mag de aanreistijd net iets meer zijn. Het lijkt in tegenstelling te zijn, maar een reistijd op langere afstand wordt vaak vergeleken met vliegtuig of maakt het minder interessant voor bvb. een verlengd weekend in Praag. Erg tof dat je alle treinen de hele week door laat rijden.

Een route naar Parijs via de (deels stilgelegde) spoorlijn Namen-Givet-Charleville-Mézières lijkt me ook wel te passen in je voorstellen: met stations in plaatsen als Rethel. Daar stopt nu ook een TGV, met nog geen 8000 inwoners 8) .
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Fictieve spoorwegmaatschappij

Bericht door ovspotter_be »

kika schreef: 17 jan 2022, 11:37 Ik weet niet hoe realistisch je het wilt hebben? In Düsseldorf overstappen maakt het geen hele lange afstandsverbinding, maar zeker erg bruikbaar. Sporen in Keulen, Hannover-Berlijn, Berlijn zelf (vast nog een paar andere) zitten al behoorlijk vol. Ik zou enkele haltes weglaten: Gütersloh, Herford, Spandau of Berlijn Hbf, Dresden-Neustadt, Ehrenfeld, Düren, springen me daar direct in het oog. Brühl vind ik ook maar niks aan, daar mogen mensen wel even een stukje S-bahn rijden, Plopsaland hoeft ook geen tgv naar Maastricht :wink: Vooral omdat het om langere afstanden gaat, kan je kleinere knooppunten weglaten vind ik. Bij een lokale IC mag Berchem er graag bij, voor mensen ten zuiden of deels ook centrum maken 15 minuten reistijd veel meer uit op hun rit naar Gent/Brussel/.. Bij langere afstanden mag de aanreistijd net iets meer zijn. Het lijkt in tegenstelling te zijn, maar een reistijd op langere afstand wordt vaak vergeleken met vliegtuig of maakt het minder interessant voor bvb. een verlengd weekend in Praag. Erg tof dat je alle treinen de hele week door laat rijden.

Een route naar Parijs via de (deels stilgelegde) spoorlijn Namen-Givet-Charleville-Mézières lijkt me ook wel te passen in je voorstellen: met stations in plaatsen als Rethel. Daar stopt nu ook een TGV, met nog geen 8000 inwoners 8) .
Oostende - Düsseldorf is al een redelijk lange afstand, maar ik denk dat ik deze route eerder ga doortrekken naar Berlin dan in te korten tot Düsseldorf, op die manier is er ook meer capaciteit op de as Ruhrgebiet - Berlin, één van de meer populaire trajecten binnen Duitsland.
Die 3e route tussen Oostende en Hannover / Praha is ook de route waar ik momenteel nog het minste tevreden van ben omdat ik nog niet goed wist waar te eindigen en welke tussenstops.
De haltes in Gütersloh en Herford had ik gewoon overgenomen van de eerste de beste ICE tussen Düsseldorf en Hannover die uit de planner van Google Maps kwam, maar bij het maken van de dienstregelingen besefte ik ook dat deze niet veel meerwaarde zullen hebben aangezien Hamm en Bielefeld zeer dichtbij liggen.

De stations in Berlin en Dresden heb ik ook gewoon overgenomen van de huidige EuroCity-treinen tussen Hamburg en Praha, zodat mijn treinen van Berlin eventueel zouden kunnen verder rijden als EuroCity met České dráhy-personeel.

Düren heb ik besloten wel te stoppen, omdat mijn materieel vooral bestaat uit RailJet's (zoals de Oostenrijkers en Tsjechen er hebben) en Düren ook nog wel een relatief grote stad is zonder veel aanbod in langeafstandstreinen (hooguit 1 ICE op vrijdag en zondag naar Aachen en Berlin).

Brühl is ook nog ééntje om over na te denken, ik zat al te denken om treinen daar eventueel enkel te laten stoppen dichtbij openings- en sluitingstijd van Phantasialand, om toch reizigers naar daar ook te kunnen lokken, eventueel ook met iets B-Dagtrip-achtig: trein+toegang.

En een aparte dienstregeling voor week en weekend lijken me voor deze verbindingen niet handig, ik wil ook nog wat regionale treinen uitwerken (vooral een nachtnet van S-treinen rond Brussel dan), en daar zal wel onderschijd gemaakt worden tussen weekdagen en de nachten vrijdag/zaterdag en zaterdag/zondag.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Fictieve spoorwegmaatschappij

Bericht door rvdborgt »

*
ovspotter_be schreef: 17 jan 2022, 12:52 De haltes in Gütersloh en Herford had ik gewoon overgenomen van de eerste de beste ICE tussen Düsseldorf en Hannover die uit de planner van Google Maps kwam, maar bij het maken van de dienstregelingen besefte ik ook dat deze niet veel meerwaarde zullen hebben aangezien Hamm en Bielefeld zeer dichtbij liggen.
De gewone ICE's Keulen - Berlijn stoppen niet in Gütersloh en Herford. Alleen enkele vroege en late ICE's stoppen daar.

Groetjes,
Rian
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Re: Fictieve spoorwegmaatschappij

Bericht door SteC »

De vroegere ICs Oostende-Keulen stopten ook in Düren.
Op dit moment rijdt er tussen Aachen en Keulen slechts een stoptrein, waardoor de reistijd tussen Aachen en Keulen bijna dubbel zo lang is als in de tijd van de ICs uit Belgie.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Fictieve spoorwegmaatschappij

Bericht door rvdborgt »

SteC schreef: 17 jan 2022, 22:55 De vroegere ICs Oostende-Keulen stopten ook in Düren.
Op dit moment rijdt er tussen Aachen en Keulen slechts een stoptrein, waardoor de reistijd tussen Aachen en Keulen bijna dubbel zo lang is als in de tijd van de ICs uit Belgie.
Tussen Aken en Keulen rijden geen (rechtstreekse) stoptreinen en wees blij, want dan zou het nog veel langer duren. Er rijden RE's, die best wel wat stations overslaan. En natuurlijk de ICE's en een paar Thalysen.

Groetjes,
Rian
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Re: Fictieve spoorwegmaatschappij

Bericht door SteC »

rvdborgt schreef: 18 jan 2022, 01:31
SteC schreef: 17 jan 2022, 22:55 De vroegere ICs Oostende-Keulen stopten ook in Düren.
Op dit moment rijdt er tussen Aachen en Keulen slechts een stoptrein, waardoor de reistijd tussen Aachen en Keulen bijna dubbel zo lang is als in de tijd van de ICs uit Belgie.
Tussen Aken en Keulen rijden geen (rechtstreekse) stoptreinen en wees blij, want dan zou het nog veel langer duren. Er rijden RE's, die best wel wat stations overslaan. En natuurlijk de ICE's en een paar Thalysen.

Groetjes,
Rian
Bedankt voor de correctie. Ik heb het nog even nagekeken en mijn geheugen heeft me inderdaad in de steek gelaten. Het tijdsverschil tussen de huidige RE en de tijd van de IC's uit Oostende is inderdaad maar een minuut of 5 (53 minuten nu tegenover 48 minuten met de IC).
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Fictieve spoorwegmaatschappij

Bericht door ovspotter_be »

groentje schreef: 16 jan 2022, 21:20 Berlijn is al langere tijd zeer populair als bestemming, maar een calvarietocht met de trein.
Ik heb de route EX-3 verlengd tot Berlijn en ineens ook tot de nieuwe luchthaven van Berlin-Brandenburg (ex-Schönefeld).
Het stoppatroon heb ik ook onder de loep genomen: zo zijn de stops in o.a. Herford, Gütersloh, Köln-Ehrenfeld, Köln Messe/Deutz, Mülheim (Ruhr), ... verdwenen.
Wel heb ik extra haltes toegevoegd te Düsseldorf Flughafen (voor een eventuele "AirRail"-verbinding tussen Düsseldorf en Berlin) en te Wolfsburg.
Ook gaan er meer ritten richting Praha, ong. elke 4u naar beide bestemmingen (Flughafen BER en Praha Hl. N.)
EX3_1.png
EX3_2.png

EX3_3.png
EX3_4.png
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Fictieve spoorwegmaatschappij

Bericht door ovspotter_be »

Ik heb in de voorbije weken nog wat andere routes uitgewerkt, waarover ik graag jullie mening zou hebben of deze maatschappelijk wenselijk zijn, eventuele gemaakte fouten bij het opstellen van de tijden, ...
Alvast bedankt!

Huidige netkaart met alle routes: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... sp=sharing
EX-1 t.e..m. EX-3 werden al gedeeld in eerdere berichten in deze topic.
EX-4: Barcelona - Montpellier - Marseille - Nice - Milano
EX4_1.png
EX4_2.png
EX-5: Praha - Linz - Villach - Ljubljana
EX5_1.png
EX5_2.png
EX-6: Ljubljana - Venezia - Milano - Torino - Lyon
EX6_1.png
EX6_2.png
EX-7: Brussel - Köln - Hamburg - København
EX7_1.png
EX7_1.png (22.54 KiB) 5202 keer bekeken
EX7_2.png
EX7_2.png (22.27 KiB) 5202 keer bekeken
EX-8: Frankfurt (Main) - Zürich - Milano - Firenze - Roma
Terugweg (Roma > Zürich/Frankfurt) moet nog uitgewerkt worden.
EX8_1.png
EX8_1.png (35.43 KiB) 5202 keer bekeken
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Fictieve spoorwegmaatschappij

Bericht door Steven »

Frankfurt Milaan is wat SBB graag wil doen met de motorstellen Giruno RABe 501 (Stadler), momenteel al actief tussen Zürich en Milaan.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Fictieve spoorwegmaatschappij

Bericht door ovspotter_be »

Steven schreef: 30 jan 2022, 14:36 Frankfurt Milaan is wat SBB graag wil doen met de motorstellen Giruno RABe 501 (Stadler), momenteel al actief tussen Zürich en Milaan.
Waarom nemen ze met deze stellen dan niet gewoon de huidige Trenitalia treindienst over tussen Milano en Frankfurt, of hebben de RaBe 501 nog geen toelating voor Duitsland?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Fictieve spoorwegmaatschappij

Bericht door Steven »

Voor Duitsland is men inderdaad nog aan het testen. Hoever de procedure staat weet ik niet. Idem voor Oostenrijk trouwens waarvoor men deze stellen ook wil gebruiken.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Fictieve spoorwegmaatschappij

Bericht door ovspotter_be »

Steven schreef: 31 jan 2022, 09:20 Idem voor Oostenrijk trouwens waarvoor men deze stellen ook wil gebruiken.
In plaats van de mooie en comfortabele RailJets?
Of voor de EC Transalpin?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Fictieve spoorwegmaatschappij

Bericht door Steven »

ovspotter_be schreef: 31 jan 2022, 12:17
Steven schreef: 31 jan 2022, 09:20 Idem voor Oostenrijk trouwens waarvoor men deze stellen ook wil gebruiken.
In plaats van de mooie en comfortabele RailJets?
Of voor de EC Transalpin?
Geen idee welke verbinding SBB op het oog heeft naar Oostenrijk.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Fictieve spoorwegmaatschappij

Bericht door ovspotter_be »

Vandaag mij weer even beziggehouden met het plannen van een route voor mijn fictieve spoorwegmaatschappij, en volgens mij gaat deze route wel redelijk populair worden, namelijk een vleugeltrein naar Barcelona en Madrid met een treindeel afkomstig uit Amsterdam en Brussel en het andere uit Frankfurt en Bern met koppeling te Lyon.
De terugweg plannen is voor een andere keer, hoogstwaarschijnlijk morgenavond of tijdens het weekend.
Feedback is steeds welkom.
Schermafbeelding 2022-02-16 223511.png
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fictieve spoorwegmaatschappij

Bericht door dentheo »

Volgens mij reed er ooit een Thalys, op zaterdag, een "retour" Ams-Marseille-Ams met een uurtje pauze in Marseille, best mooie dagafstand.
Ik meen rond 8u30 Antwerpen...
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie