Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door TB_worden »

Steve schreef: 05 sep 2021, 17:34 Wat denken we hiervan, als er inderdaad een rechtstreekse IC Hasselt - Heist-odB - Lier - Antwerpen komt?

- IC Antwerpen - Luchthaven - Leuven - Tienen - Landen - Luik-Guillemins

- IC Gent-Sint-Pieters - Aalst - Brussel - Leuven (in plaats van Landen)

- S9 permanent doortrekken tot Landen (was volgens mij al gepland), op termijn misschien ook nog één S2 per uur hetzelfde laten doen
Voordelen: eindelijk een rechtstreekse verbinding tussen alles ten oosten van Leuven en de luchthaven, ook weer een rechtstreekse trein van Antwerpen naar Luik, nog een trein minder die midden op z'n traject (Leuven) een frontverandering moet doen, lange IC Gent-Landen wordt ietwat ingekort
Dit klopt toch niet, want:
Nadelen: een reismogelijkheid minder tussen Hasselt/Diest en Aarschot/Leuven en ook geen rechtstreekse verbinding met de luchthaven meer uit die stations (maar door de lange stop in Leuven is die sowieso al relatief)
De twee andere voordelen kan je ook bereiken door de IC29 naar Landen door te trekken naar Luik en ze dagelijks aan te bieden voor wat betreft een rechtstreekse trein tussen Luik en de luchthaven, en door de nieuwe IC Antwerpen - Hasselt door te trekken naar Luik (zoals het vroeger was) voor wat betreft de rechtstreekse trein tussen Antwerpen en Luik. Om eventueel de druk op L34 te verlichten kan je de S43 afschaffen en door de nieuwe IC vervangen.

Voor Limburgers met bestemming Brussels Airport zou de IC03 nog soelaas kunnen bieden (en om de betrouwbaarheid iets te verhogen zou je de stops in Landen en Tienen kunnen afschaffen die dan gebruik zouden kunnen maken van een overstap in Leuven om naar Brussel te gaan), maar pendelaars uit Diest en Aarschot verliezen wel een verbinding naar Leuven én naar de luchthaven.

Bovendien is de bezetting van de IC08 tussen Hasselt en Leuven vrij hoog, tenminste dat stuk zou je dan moeten behouden. Of het afschaffen van een frontwissel en de daaruit volgende kruising in Leuven een dusdanig grote meerwaarde heeft is een vraag die de NMBS moet beantwoorden, maar het feit dat de verbinding nog geüpgrade wordt naar een dagelijkse uurverbinding doet mij vermoeden dat de NMBS zelf het antwoord al wel weet...
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door TB_worden »

jan_olieslagers schreef: 05 sep 2021, 18:08
*/
eindelijk een rechtstreekse verbinding tussen alles ten oosten van Leuven en de luchthaven
Hier zie ik niet zoveel meerwaarde, "alles oostelijk van Leuven" is economisch een woestijn en brengt dus niet zoveel reizigers voor de (dure) luchthaven in Zaventem.
Zullen we dan maar niet tegelijk alle sporen ten Oosten van Leuven opbreken? :roll:
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door jan_olieslagers »

Welnee, het is van de hoogste prioriteit dat de Luikse politici (x/v/m) tijdig hun parlementaire woordje kunnen afsteken!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door TB_worden »

jan_olieslagers schreef: 05 sep 2021, 18:24 Welnee, het is van de hoogste prioriteit dat de Luikse politici (x/v/m) tijdig hun parlementaire woordje kunnen afsteken!
Die gaan met Koning Auto.

En anders hebben ze nog de Thalys of de ICE.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door overweg13 »

Ja, zeg, alsof de Vlaamse politici wél allemaal de trein nemen. We glijden met de snelheid van een HST af naar een bedenkelijk niveau.
Met vriendelijke groet

overweg13
Floris Cappelle
Berichten: 100
Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Floris Cappelle »

TB_worden schreef: 05 sep 2021, 18:16
Steve schreef: 05 sep 2021, 17:34 Wat denken we hiervan, als er inderdaad een rechtstreekse IC Hasselt - Heist-odB - Lier - Antwerpen komt?

- IC Antwerpen - Luchthaven - Leuven - Tienen - Landen - Luik-Guillemins

- IC Gent-Sint-Pieters - Aalst - Brussel - Leuven (in plaats van Landen)

- S9 permanent doortrekken tot Landen (was volgens mij al gepland), op termijn misschien ook nog één S2 per uur hetzelfde laten doen
Voordelen: eindelijk een rechtstreekse verbinding tussen alles ten oosten van Leuven en de luchthaven, ook weer een rechtstreekse trein van Antwerpen naar Luik, nog een trein minder die midden op z'n traject (Leuven) een frontverandering moet doen, lange IC Gent-Landen wordt ietwat ingekort
Dit klopt toch niet, want:
Nadelen: een reismogelijkheid minder tussen Hasselt/Diest en Aarschot/Leuven en ook geen rechtstreekse verbinding met de luchthaven meer uit die stations (maar door de lange stop in Leuven is die sowieso al relatief)
De twee andere voordelen kan je ook bereiken door de IC29 naar Landen door te trekken naar Luik en ze dagelijks aan te bieden voor wat betreft een rechtstreekse trein tussen Luik en de luchthaven, en door de nieuwe IC Antwerpen - Hasselt door te trekken naar Luik (zoals het vroeger was) voor wat betreft de rechtstreekse trein tussen Antwerpen en Luik. Om eventueel de druk op L34 te verlichten kan je de S43 afschaffen en door de nieuwe IC vervangen.

Voor Limburgers met bestemming Brussels Airport zou de IC03 nog soelaas kunnen bieden (en om de betrouwbaarheid iets te verhogen zou je de stops in Landen en Tienen kunnen afschaffen die dan gebruik zouden kunnen maken van een overstap in Leuven om naar Brussel te gaan), maar pendelaars uit Diest en Aarschot verliezen wel een verbinding naar Leuven én naar de luchthaven.

Bovendien is de bezetting van de IC08 tussen Hasselt en Leuven vrij hoog, tenminste dat stuk zou je dan moeten behouden. Of het afschaffen van een frontwissel en de daaruit volgende kruising in Leuven een dusdanig grote meerwaarde heeft is een vraag die de NMBS moet beantwoorden, maar het feit dat de verbinding nog geüpgrade wordt naar een dagelijkse uurverbinding doet mij vermoeden dat de NMBS zelf het antwoord al wel weet...
betreft de IC 29, het doortrekken van de trein tot Luik-Guillemins en hem dagelijks aanbieden; Tijdens het weekend heb je dan De Panne - Aalst - Luchthaven - Landen - Luik. Lijkt me toch een serieuze verbinding die niet ongevoelig zal zijn voor vertragingen.
Tenzij je de IC 28 ook in het weekend laat rijden. Mss geen slecht plan, maar in hoeverre is er tijdens het weekend vraag naar een derde verbinding Gent - Antwerpen. Mss op zaterdag wel meer dan op zondag...

Mvg,
Floris Cappelle
WielandW
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jan 2023, 14:06

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door WielandW »

Versie 2 van een optimalisatie oefening voor de N-Z verbinding
Deze keer zonder grote aanpassingen van de infrastructuur, enkel een oefening qua dienstregeling met hoogstens wat kleine aanpassingen (andere wissels etc.)
Het zijn nogal veel schema's geworden. Deze zijn allemaal in HQ hier terug te vinden:
https://www.dropbox.com/sh/edr77gyi4oni ... sDOPa?dl=0

Basis concepten:
  • Zo conflict mogelijke aansluitingen van de verschillende IC en GEN lijnen op de Noord-Zuid kokers
  • Minder verschillende IC en GEN treinen via de Noord-Zuid verbinding maar met een hogere frequentie
  • Op een aantal plaatsen lijkt een 20 min interval (3 treinen per uur) handiger omdat dat 4 verschillende lijnen gecombineerd kunnen worden met 5 min tijd tussen de treinen. Bij een 15 min interval geeft dat 3,5 min wat mij te krap lijkt (of enkel mogelijk met volledig conflictvrije metro achtige treinen
Overzicht van de IC lijnen naar Brussel
ICD V01.jpg
Lang getwijfeld om Turnhout en Lier ook aan te sluiten op de N-Z verbinding. Niet ideaal omdat oa. het stuk Lier - L27 enkelsporig is en de aansluiting ook niet conflictvrij is -> hogere kans op vertragingen. Maar een beter oplossing voor die regio heb ik niet gevonden.
(er is een extra spoorboog bij Wichelen nodig om de verbinding Dendermonde - Aalst te maken)

Overzicht van het GEN netwerk:
GEN 01.jpg
(De treinen die eindigen bij Brussel Airport keren beide op het 3de spoor, omdat de perrons daar zo langs zijn ga ik er vanuit dat er 2 treinen tegelijk kunnen keren in verschillende richtingen)

Detail van de IC en GEN treinen via de N-Z verbinding:
N-Z detail.jpg
Detail Brussel Noord:
Bxl N ingang N-Z.jpg
Bxl N aansluitingen.jpg
Indeling perrons Brussel Noord:
Bxl N perrons.jpg
Detail Brussel Zuid:
Bxl Z zoom 1.jpg
Bxl Z volledig(small).jpg
Indeling perrons Brussel Zuid:
Bxl Z perrons.jpg
En om af te sluiten nog wat IC lijnen die niet langs Brussel passeren:
IC overige V01.jpg
En alle IC lijnen bij elkaar:
ICD + IC V01.jpg
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door Steven »

Je moet relaties aan elkaar koppelen zodat je van dat kopmaken in Brussel en Brussels airport verlost bent, je wint enorm veel tijd daarmee. Kopmaken in stations vreet veel te veel capaciteit weg die je aan andere verbindingen kan geven, kijk maar hoe Brussels airport vandaag werkt. De Charleroi -Brussels Airport is gekoppeld aan Dinant Brussels Airport en dit door beide verbindingen vanuit een andere kant de luchthaven te laten benaderen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door Shrek »

Bovendien zijn Belgische stations absoluut niet voorzien om twee treinen op hetzelfde perron te ontvangen. Op sommige plaatsen is er nog een kleine beweging, maar zelfs dat gaat een stuk trager dan in bijvoorbeeld Nederland waar er seinen halfweg het perron staan.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door desirootje »

Voor de boog ter hoogte van Wichelen, NMBS/Infrabel ging een studie doen over de heropening van L57 tussen Aalst en Dendermonde. Dus dat zou zelfs beter zijn.
WielandW
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jan 2023, 14:06

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door WielandW »

Waar de post eigenlijk vooral over gaat is een suggestie voor gebruik van de N-Z verbinding, en bij uitbreiding hoe een bijpassend IC/GEN netwerk er zou kunnen uitzien. Het is zeker niet de bedoeling om overal 2 treinen te laten stoppen op 1 perron, dat leek mij enkel een optie voor één specifieke locatie waar perfect ook een doorgaande lijn kan zijn. Wel ben ik in het algemeen geen voorstander van zeer lange lijnen door heel het land. Bepaalde lijnen kunnen perfect opgedeeld worden als de hele lange verbinding weinig interessant is voor gebruikers. Dat maakt de dienstregeling robuuster en minder gevoelig voor verstrekkende vertragingen door één incident.

Het komt dus vooral neer op dit schema:
N-Z detail.jpg
Met indeling van de 3 kokers van de N-Z verbinding:
  • Oostkoker: Noord-Zuid IC treinen (incl. IC verbindingen met Nederland). Allemaal M7 treinen (en ICNG in de toekomst). Uitzondering is de GEN trein naar Nijvel (Desiro).
  • Centrale koker: Voor GEN verbindingen, allemaal Desiro treinen. Uitzondering is de IC verbinding Bergen - Namen maar die kunnen dan ook met Desiro's rijden. Hierdoor wordt de meest belaste koker gebruikt door één type dat snel en efficiënt door de N-Z kan rijden (enkel 1x/u een ander type voor de IC naar Luxemburg)
  • Westkoker voor Oost-West IC verbindingen en HST, alle IC's met M7 treinen. Uitzondering is de trein naar de luchthaven waarvoor men toch beter lage vloer treinen (Desiro) kan gebruiken denk ik.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door groentje »

Maar België heeft amper lange lijnen. Zelfs de langste verbinding is van oorsprong tot eindbestemming minder dan 4 u, da's wat in de meeste landen doorgaat voor een regionale verbinding. De meerwaarde die je ziet in kortere verbindingen ontgaat me eerlijk gezegd, de betrouwbaarheid stijgt maar marginaal en elke bijkomende overstap schrikt reizigers af. De bijkomende keringen, zeker in Brussel, kosten bovendien een hoop capaciteit die je nodig hebt. Er is een reden waarom zoveel verbindingen aan elkaar gekoppeld worden doorheen de NZV...
Het idee van een betere corridorverdeling over de verschillende kokers is niet onverdienstelijk, en ik wil zelfs een stuk meegaan in je verhaal dat we minder, maar frequentere verbindingen nodig hebben. Onderschat echter niet de tegenstand wanneer je mensen hun rechtstreekse trein af neemt, denk aan het protest vanuit L73, waar de rechtstreekse trein naar Brussel is verdwenen (ook al ging die dan via Aalst, zoals nog steeds het geval in het weekend), of nog schijnbaar belachelijker, toen een P-treim uit Dendermonde niet meer via de NZV reed, want meer dan genoeg treinen die wel nog naar daar bleven rijden. Ik weet niet of je bijvoorbeeld de Kempenaars hun verbinding naar Brussel nog kan afnemen zonder een storm van protest...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door overweg13 »

Waar zit eigenlijk de winst als je minder verbindingen door de NZV stuurt, maar de frequenties van andere opvoert? Of laat de rekenkunde me in dit geval in de steek? Overigens zijn die doorgaande verbindingen een zegen voor veel gebruikers.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door jan_olieslagers »

Over het optimalizeren van de trafiek in L0=NZV is al zoveel gepolemizeerd... Ik zie nog het meeste in het idee om de treintypes te sorteren per koker, bv. de middelste koker enkel nog voor Desiro's en wellicht de aankomende reeks 30. Maar daarover is er een aparte draad.

En eerlijk gezegd: de NZV is een citroen die reeds decennialang wordt uitgeperst, er schiet maar een dun en triestig velletje van over. Veel valt er daar niet meer uit te halen, men mag persen wat men ook maar wil en kan.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door groentje »

overweg13 schreef: 29 jan 2023, 11:48 Waar zit eigenlijk de winst als je minder verbindingen door de NZV stuurt, maar de frequenties van andere opvoert? Of laat de rekenkunde me in dit geval in de steek? Overigens zijn die doorgaande verbindingen een zegen voor veel gebruikers.
In theorie krijg je een leesbaarder netwerk, elk halfuur hetzelfde. Als dit verbindingen zijn met nood aan een grotere capaciteit, dan kan je ook elke trein in z'n ruimste samenstelling laten rijden zonder dat je vooral lucht vervoert. Er is nog een enkele verbinding waar je amper een stelletje mee kan vullen, maar zo'n trein vraagt wel evenveel capaciteit...
Plaats reactie