Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
TB_worden
Berichten: 137
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door TB_worden »

Steve schreef: 05 sep 2021, 17:34 Wat denken we hiervan, als er inderdaad een rechtstreekse IC Hasselt - Heist-odB - Lier - Antwerpen komt?

- IC Antwerpen - Luchthaven - Leuven - Tienen - Landen - Luik-Guillemins

- IC Gent-Sint-Pieters - Aalst - Brussel - Leuven (in plaats van Landen)

- S9 permanent doortrekken tot Landen (was volgens mij al gepland), op termijn misschien ook nog één S2 per uur hetzelfde laten doen
Voordelen: eindelijk een rechtstreekse verbinding tussen alles ten oosten van Leuven en de luchthaven, ook weer een rechtstreekse trein van Antwerpen naar Luik, nog een trein minder die midden op z'n traject (Leuven) een frontverandering moet doen, lange IC Gent-Landen wordt ietwat ingekort
Dit klopt toch niet, want:
Nadelen: een reismogelijkheid minder tussen Hasselt/Diest en Aarschot/Leuven en ook geen rechtstreekse verbinding met de luchthaven meer uit die stations (maar door de lange stop in Leuven is die sowieso al relatief)
De twee andere voordelen kan je ook bereiken door de IC29 naar Landen door te trekken naar Luik en ze dagelijks aan te bieden voor wat betreft een rechtstreekse trein tussen Luik en de luchthaven, en door de nieuwe IC Antwerpen - Hasselt door te trekken naar Luik (zoals het vroeger was) voor wat betreft de rechtstreekse trein tussen Antwerpen en Luik. Om eventueel de druk op L34 te verlichten kan je de S43 afschaffen en door de nieuwe IC vervangen.

Voor Limburgers met bestemming Brussels Airport zou de IC03 nog soelaas kunnen bieden (en om de betrouwbaarheid iets te verhogen zou je de stops in Landen en Tienen kunnen afschaffen die dan gebruik zouden kunnen maken van een overstap in Leuven om naar Brussel te gaan), maar pendelaars uit Diest en Aarschot verliezen wel een verbinding naar Leuven én naar de luchthaven.

Bovendien is de bezetting van de IC08 tussen Hasselt en Leuven vrij hoog, tenminste dat stuk zou je dan moeten behouden. Of het afschaffen van een frontwissel en de daaruit volgende kruising in Leuven een dusdanig grote meerwaarde heeft is een vraag die de NMBS moet beantwoorden, maar het feit dat de verbinding nog geüpgrade wordt naar een dagelijkse uurverbinding doet mij vermoeden dat de NMBS zelf het antwoord al wel weet...
TB_worden
Berichten: 137
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door TB_worden »

jan_olieslagers schreef: 05 sep 2021, 18:08
*/
eindelijk een rechtstreekse verbinding tussen alles ten oosten van Leuven en de luchthaven
Hier zie ik niet zoveel meerwaarde, "alles oostelijk van Leuven" is economisch een woestijn en brengt dus niet zoveel reizigers voor de (dure) luchthaven in Zaventem.
Zullen we dan maar niet tegelijk alle sporen ten Oosten van Leuven opbreken? :roll:
jan_olieslagers
Berichten: 2075
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door jan_olieslagers »

Welnee, het is van de hoogste prioriteit dat de Luikse politici (x/v/m) tijdig hun parlementaire woordje kunnen afsteken!
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TB_worden
Berichten: 137
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door TB_worden »

jan_olieslagers schreef: 05 sep 2021, 18:24 Welnee, het is van de hoogste prioriteit dat de Luikse politici (x/v/m) tijdig hun parlementaire woordje kunnen afsteken!
Die gaan met Koning Auto.

En anders hebben ze nog de Thalys of de ICE.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 4636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door overweg13 »

Ja, zeg, alsof de Vlaamse politici wél allemaal de trein nemen. We glijden met de snelheid van een HST af naar een bedenkelijk niveau.
Met vriendelijke groet

overweg13
Floris Cappelle
Berichten: 61
Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Floris Cappelle »

TB_worden schreef: 05 sep 2021, 18:16
Steve schreef: 05 sep 2021, 17:34 Wat denken we hiervan, als er inderdaad een rechtstreekse IC Hasselt - Heist-odB - Lier - Antwerpen komt?

- IC Antwerpen - Luchthaven - Leuven - Tienen - Landen - Luik-Guillemins

- IC Gent-Sint-Pieters - Aalst - Brussel - Leuven (in plaats van Landen)

- S9 permanent doortrekken tot Landen (was volgens mij al gepland), op termijn misschien ook nog één S2 per uur hetzelfde laten doen
Voordelen: eindelijk een rechtstreekse verbinding tussen alles ten oosten van Leuven en de luchthaven, ook weer een rechtstreekse trein van Antwerpen naar Luik, nog een trein minder die midden op z'n traject (Leuven) een frontverandering moet doen, lange IC Gent-Landen wordt ietwat ingekort
Dit klopt toch niet, want:
Nadelen: een reismogelijkheid minder tussen Hasselt/Diest en Aarschot/Leuven en ook geen rechtstreekse verbinding met de luchthaven meer uit die stations (maar door de lange stop in Leuven is die sowieso al relatief)
De twee andere voordelen kan je ook bereiken door de IC29 naar Landen door te trekken naar Luik en ze dagelijks aan te bieden voor wat betreft een rechtstreekse trein tussen Luik en de luchthaven, en door de nieuwe IC Antwerpen - Hasselt door te trekken naar Luik (zoals het vroeger was) voor wat betreft de rechtstreekse trein tussen Antwerpen en Luik. Om eventueel de druk op L34 te verlichten kan je de S43 afschaffen en door de nieuwe IC vervangen.

Voor Limburgers met bestemming Brussels Airport zou de IC03 nog soelaas kunnen bieden (en om de betrouwbaarheid iets te verhogen zou je de stops in Landen en Tienen kunnen afschaffen die dan gebruik zouden kunnen maken van een overstap in Leuven om naar Brussel te gaan), maar pendelaars uit Diest en Aarschot verliezen wel een verbinding naar Leuven én naar de luchthaven.

Bovendien is de bezetting van de IC08 tussen Hasselt en Leuven vrij hoog, tenminste dat stuk zou je dan moeten behouden. Of het afschaffen van een frontwissel en de daaruit volgende kruising in Leuven een dusdanig grote meerwaarde heeft is een vraag die de NMBS moet beantwoorden, maar het feit dat de verbinding nog geüpgrade wordt naar een dagelijkse uurverbinding doet mij vermoeden dat de NMBS zelf het antwoord al wel weet...
betreft de IC 29, het doortrekken van de trein tot Luik-Guillemins en hem dagelijks aanbieden; Tijdens het weekend heb je dan De Panne - Aalst - Luchthaven - Landen - Luik. Lijkt me toch een serieuze verbinding die niet ongevoelig zal zijn voor vertragingen.
Tenzij je de IC 28 ook in het weekend laat rijden. Mss geen slecht plan, maar in hoeverre is er tijdens het weekend vraag naar een derde verbinding Gent - Antwerpen. Mss op zaterdag wel meer dan op zondag...

Mvg,
Floris Cappelle
Plaats reactie