Quarantaine bij terugkomst

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Quarantaine bij terugkomst

Bericht door 4017-4018 »

@Rian en RDV bedankt voor jullie antwoorden
Dus voor Duitsland is er niks nodig voor een bezoek van minder dan 24 uur.
Ciao Ciao
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Quarantaine bij terugkomst

Bericht door rdv »

Reizen naar het buitenland wordt nog altijd afgeraden, en Duitsland is nog steeds in strikte lockdown. Ik denk dat je in Duitsland ook niet veel kan doen op dit moment. Winkels, musea etc. zijn gesloten.

Het is inderdaad toegelaten om voor minder dan 24u naar Duitsland te gaan zonder test, maar dat is niet bedoelt voor toeristische/hobby-uitstappen. Wel voor mensen die noodzakelijke boodschappen willen/moeten doen, dichte familie willen bezoeken of helpen etc., zonder een hele poespas van documenten en maatregelen te moeten volgen.

Voor exacte informatie per land, zie https://diplomatie.belgium.be/nl.

Voor info over grensoverschrijdend verkeer tussen BE, NL en DE, zie https://euregio-mr.info/

Het is mss wel toegelaten om naar Aachen te gaan, maar het is niet slim om dat nu te doen. Aken staat onder verscherpt toezicht (noodremprocedure). De situatie in Duitsland evolueert gunstig, binnen 3 tot 4 weken zal er wellicht meer weer mogelijk zijn.

Als je wil treinspotten in het station, bestaat er volgens mij een grote kans dat de politie je wegstuurt o.w.v. een niet-noodzakelijke aanwezigheid in het station.
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Quarantaine bij terugkomst

Bericht door jpvdveer »

rvdborgt schreef: 07 mei 2021, 20:14 Nederland gaat binnenkort (15 mei dacht ik) waarschijnlijk een quarantaineverplichting invoeren.
Die verplichting zal alleen voor "zeerhoogrisicolanden" gaan gelden en het is niet de verwachting dat België hieronder zal vallen. Er is momenteel wel een dringend advies om in quarantaine te gaan, maar daar is geen wettelijke basis voor.
rdv schreef: 07 mei 2021, 20:36 Om NL binnen te mogen moet je een heel recente PCR test bij hebben.
Dit is niet het geval als je met de auto of lokale trein (?) komt. Wordt waarschijnlijk vanaf 15/18 mei meer algemeen ingevoerd, maar opnieuw alleen voor zeerhoogrisicolanden.
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Quarantaine bij terugkomst

Bericht door 4017-4018 »

Dat begrijp ik dus niet:
Als je met de IC komt (richting Nederland bedoel ik), heb je een negative PCR test nodig
Als je met de L-trein komt, is dat niet nodig
Waarom doet men dat zo?
Ciao Ciao
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Quarantaine bij terugkomst

Bericht door jpvdveer »

Het is een compromisoplossing - voor grenswerkers is een PCR-testverplichting enorm belastend en om de gevolgen voor die groep binnen de perken te houden heb je momenteel geen PCR-test nodig binnen een zone van 30 km voor de grens. Reizigers in lokale treinen zullen (veelal) binnen 30 km reizen en reizigers op internationale treinen zullen (veelal) verder dan 30 km reizen. Vandaar het onderscheid.

Waterdicht is dit natuurlijk niet, maar dat is ook niet de bedoeling. Het idee is om de verspreiding van nieuwe varianten zoveel mogelijk tegen te gaan en de kans dat je een nieuwe variant binnenhaalt is nu eenmaal veel groter op lange afstand dan voor een verplaatsing net over de grens.
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Quarantaine bij terugkomst

Bericht door jens123 »

Ik heb de laatste weken geen enkele vorm van controle gezien op de PCR-testen in Breda. :mrgreen:
Plaats reactie