Onder artikel 11 vinden we het volgende:
Kort en goed: als er geen pakweg 3300 personeelsleden lidgeld betalen is de vakbond niet erkend.Onder "representatieve syndicale organisatie" wordt verstaan elke in de Nationale Arbeidsraad vertegenwoordigde op nationaal vlak opgerichte interprofessionele organisatie van werknemers, evenals de vakorganisatie die aangesloten is bij of deel uitmaakt van genoemde interprofessionele organisatie, die ook in Infrabel, in NMBS en in HR-Rail vertegenwoordigd is.
Onder "erkende syndicale organisatie" wordt verstaan iedere vakorganisatie die naast het criterium dat vereist is om te worden beschouwd als representatieve organisatie tevens een aantal individueel betalende aangeslotenen telt dat ten minste gelijk is aan 10 procent van het totale personeelsbestand bij Infrabel, de NMBS en HR Rail samen
Verder laat de eerste paragraaf niets aan de verbeelding over.
Op zich begrijp ik het wel.
Als in navolging van een paar kleine bestuurdersvakbonden ook ingenieurs, spoorleggers, secretarissen... een vakbond oprichten dan dreigt totale onwerkbaarheid voor het geheel.
Vraag is of deze aanpassingen gezien moeten worden als de aanval van twee partijen uit de regering die de vakbonden liefst van al buitenspel zouden zetten.
Mijn gedacht is dat de klassieke bonden zich nu best koest houden.
Ze hebben in het (verre) verleden veel gedaan en hebben recent een zeer slechte naam verworven louter door eigen toedoen.
In de toekomst zouden ze wel eens hard nodig kunnen zijn moest eenzelfde soort regering mogen verderdoen.