65+

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
ermonneke

65+

Bericht door ermonneke »

beste mensen jongeren en ouderen ik lees net dat er nogal wat mensen problemen hebben met rechtstaan voor ouderen. Ik denk dat het voor de meeste mensen die het woordje respect echt begrijpen hellemaal geen probleem kan zijn. Ik zelf hoor bij de ouderen maar ik heb er geen probleem mee om op te staan voor een zwangere vrouw of een nog oudere persoon als ik, of minder mobiele mensen, maar voor oude mensen beladen met allerhande chopping zakken die mogen van mij ook nog even blijven rechtstaan.(ik denk maar wie ben ik) dat het gewoon een kwestie van een beetje geven en nemen is. Groetjes ermonneke
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: 65+

Bericht door groentje »

Een interessante discussie. Ik zit er ook niet me in om mijn plaats af te staan. Als er tenminste geen andere plaats meer is, de lust om mijn goed hart te tonen smelt als sneeuw voor de zon als ik een of andere bomma krijg die mijn plaats opeist, omdat de andere vrije zitplaatsen naast een Maghrebijn of een zwarte is, of tegen de rijrichting in.
Bovendien, als ik dan toch eens advocaat van de duivel mag spelen, waarom verkiezen heel wat van deze dames en heren om net in de spits te reizen, als ze vaak zonder al te veel problemen een trein of bus eerder of later kunnen nemen? En ik weet dat dat niet voor elke senior geldt, sommigen hebben echt wel een drukke agenda, maar toch.
ermonneke

Re: 65+

Bericht door ermonneke »

Dat is wat ik in feite wil zeggen begrip en respect daar gaat het om. Maar dat wil zeker niet zeggen dat ik den onnozele gaan uithangen, ik bezien een open plaats naast eender welk mens kleur, gestalte, ras als een plaats voor iedereen en zolang die er zijn zal ik zeker men plaats niet afstaan. Of het moet zijn dat het vlak bij is dan zal ik naast die man of vrouw gaan zitten waar de andere niet naast wil gaan zitten om aan te geven hoe belachelijk ze doen tegen over andere mensen. Groetjes Mon
Jani

Re: 65+

Bericht door Jani »

groentje schreef:Een interessante discussie. Ik zit er ook niet me in om mijn plaats af te staan. Als er tenminste geen andere plaats meer is, de lust om mijn goed hart te tonen smelt als sneeuw voor de zon als ik een of andere bomma krijg die mijn plaats opeist, omdat de andere vrije zitplaatsen naast een Maghrebijn of een zwarte is, of tegen de rijrichting in.
Bovendien, als ik dan toch eens advocaat van de duivel mag spelen, waarom verkiezen heel wat van deze dames en heren om net in de spits te reizen, als ze vaak zonder al te veel problemen een trein of bus eerder of later kunnen nemen? En ik weet dat dat niet voor elke senior geldt, sommigen hebben echt wel een drukke agenda, maar toch.

Haha, mensen die niet tegen de rijrichting in willen gaan zitten, daar krijg ik het echt van op mijn heupen. Gewoon een beetje willen opvallen, want als er enkel nog plaatsen tegen de richting in open zijn dan hoor je ze niet klagen.
Rikkie

Re: 65+

Bericht door Rikkie »

Jani schreef:haha, mensen die niet tegen de rijrichting in willen gaan zitten, daar krijg ik het echt van op mijn heupen.
Jani, ik kan U verzekeren, als ik (en ook nog anderen) niet in de rijrichting kan zitten op een trein, word ik ziek. Hopelijk heb jij daar geen last van want het is niet plezant :shock:
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2628
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: 65+

Bericht door trainfreak »

Rikkie schreef:
Jani schreef:haha, mensen die niet tegen de rijrichting in willen gaan zitten, daar krijg ik het echt van op mijn heupen.
Jani, ik kan U verzekeren, als ik (en ook nog anderen) niet in de rijrichting kan zitten op een trein, word ik ziek. Hopelijk heb jij daar geen last van want het is niet plezant :shock:
Ik heb gelezen dat het ziek worden inbeelding is...
Wat ga je doen als je eens met een of andere TGV rijdt, waar je een plaats toegewezen krijgt?
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: 65+

Bericht door kika »

trainfreak schreef:Wat ga je doen als je eens met een of andere TGV rijdt, waar je een plaats toegewezen krijgt?
Vandaag rijdt de ICE naar Hamburg-Altona met omgekeerde rijtuigvolgorde.... Meestal kan je door even lief te vragen wel omwisselen met iemand anders.

Waar ik zelf een tyfushekel aan heb zijn mensen die niet opstaan voor niet-ouderen zonder zichtbare gebreken. Alsof je krukken moet hebben of een epelipsiehelm moet ophebben vooraleer mensen geloven dat een zitplaats belangrijk voor je is.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: 65+

Bericht door Dieselfreak »

kika schreef:Waar ik zelf een tyfushekel aan heb zijn mensen die niet opstaan voor niet-ouderen zonder zichtbare gebreken. Alsof je krukken moet hebben of een epelipsiehelm moet ophebben vooraleer mensen geloven dat een zitplaats belangrijk voor je is.
Dat is helaas een feit: niet-zichtbare ziektes en gebreken worden door de meeste mensen veel moeilijker aanvaard dan bijvoorbeeld iemand in een rolstoel of op krukken. Met iemand die slecht te been is wordt bijna nooit gelachen, maar met mensen met onzichtbare problemen wél.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: 65+

Bericht door Nils »

Respect is iets wat van twee kanten moet komen!

Vaak heb je al een gevoel dat een deel van de ouderen de jongeren minachten.
Bovendien komen ze je op het perron voorbij gespurt, drummen ze om als eerste op de trein zijn en wachten tot iedereen is uitgestapt zit er ook al niet in. als dergelijke mensen verwachten van mij verwachten dat ik respect heb voor hen, kunnen ze wat mij betreft recht staan tot in Oostende.

Wanneer dezelfde persoon op een vriendelijke en deftige manier met de medereizigers omgaat,
zal ik de eerste zijn om mijn plaats af te staan...
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: 65+

Bericht door Dieselfreak »

Nils schreef:Vaak heb je al een gevoel dat een deel van de ouderen de jongeren minachten.
Klopt, veel senioren kijken neer op personen die veel jonger zijn, ze beschouwen hen als minderwaardig, ook al beseffen ze het zelf vaak niet.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
TbsGent

Re: 65+

Bericht door TbsGent »

Nils schreef:Respect is iets wat van twee kanten moet komen!

Vaak heb je al een gevoel dat een deel van de ouderen de jongeren minachten.
Bovendien komen ze je op het perron voorbij gespurt, drummen ze om als eerste op de trein zijn en wachten tot iedereen is uitgestapt zit er ook al niet in. als dergelijke mensen verwachten van mij verwachten dat ik respect heb voor hen, kunnen ze wat mij betreft recht staan tot in Oostende.

Wanneer dezelfde persoon op een vriendelijke en deftige manier met de medereizigers omgaat,
zal ik de eerste zijn om mijn plaats af te staan...
Mijn vrouw neemt regelmatig (dagelijks) de tram in Gent. Ook in de periode dat ze hoogzwanger was (8+ maanden). In al de maanden dat ze (duidelijk zichtbaar) zwanger was is er NOOIT één iemand voor haar rechtgestaan op de tram. INCLUSIEF al die 65+ , die allemaal om ter hardst deden alsof hun neus bloedde.
Toen ik mijn vrouw hierop attent maakte , keek ze me verbaasd aan.. ze had daar niet op gelet omdat ze dat al GEWOON is.

Vorige week,
weeral op de tram, zat mijn dochter (3 jaar oud) naast mijn vrouw op een bankje. Er stapte een 65+ vrouw op , die deed alsof ze mijn dochter niet gezien had, en gewoon OP haar ging zitten. op het laatste moment kon mijn vrouw haar nog wegtrekken. En geloof me , ze had ze wel gezien hoor...

Laten we gewoon zeggen dat ik nog weinig zin heb om voor 65+ mijn plaats af te staan.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: 65+

Bericht door Asterix »

Ik doe het consequent NIET want het is eigenlijk een pervers kastesysteem. Jarenlang hebben de overheden kosten noch moeite gespaard om quasi iedereen (studenten, leefloners, gepensioneerden, mensen die hun nummerplaat hadden ingestuurd etc etc) het OV op te jagen aan spotprijzen of zelfs helemaal gratis. Nu er een capaciteitstekort is ontstaan, mogen de burgers het onderling oplossen. Wel, ik denk het niet. Dan heb ik liever dat men klachtenbrieven stuurt. Ik ben niet zinnens om met mijn relatief duur ticket mijn plaats af te staan aan een bobonneke dat gratis bolt maar tegelijk de luxe van een taxi wil.

Trouwens, wat betreft de zwangere echtgenote van TbsGent, was het devies niet "je koopt een vervoersbewijs, geen ZITplaats" of zoiets?
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: 65+

Bericht door Dieselfreak »

Jeroen schreef:Jarenlang hebben de overheden kosten noch moeite gespaard om quasi iedereen (studenten, leefloners, gepensioneerden, mensen die hun nummerplaat hadden ingestuurd etc etc) het OV op te jagen aan spotprijzen of zelfs helemaal gratis. Nu er een capaciteitstekort is ontstaan, mogen de burgers het onderling oplossen.
& Kent men dan geen andere oplossingen voor het capaciteitstekort dan rechtstaan?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: 65+

Bericht door MaartendeJ »

Ik vind het altijd wel grappig, bejaarden die over het perron rennen, zodat ze als eerste bij de deur (soms instappen voordat de mensen die uitstappen eruit zijn), en dan gaan schelden op iemand dat ze niet opstaan.

Dan kan ik het niet laten om deze mensen zelf ook even op hun plek te wijzen, zo gaan we niet met elkaar om.

En als er een oud vrouwtje aankomt,die -bij wijze van spreke- morgen d'r rollator krijgt, dan ben ik echt niet de laatste die opstaat hoor, maar het mag wel van twee kanten komen.

Respect moet je verdienen, niet opeisen.

Over studenten: Hun OV-kaart kost dan wel geld, maar als je het niet doet, kunnen sommige mensen gewoonweg niet studeren, omdat ze het geld het er niet voor hebben. Daarnaast levert een student de overheid/regering zo ongeveer 5x zoveel op, dan dat ze erin stoppen. En als 40-er zou je maar moeten denken dat deze mensen straks je AOW (of hoe doen jullie dat?) betalen. :)
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: 65+

Bericht door kika »

MaartendeJ schreef:Over studenten: Hun OV-kaart kost dan wel geld, maar als je het niet doet, kunnen sommige mensen gewoonweg niet studeren, omdat ze het geld het er niet voor hebben. Daarnaast levert een student de overheid/regering zo ongeveer 5x zoveel op, dan dat ze erin stoppen. En als 40-er zou je maar moeten denken dat deze mensen straks je AOW (of hoe doen jullie dat?) betalen. :)
OV is een stuk zwaarder gesubsidieerd in .be, en er zijn campuskaarten, schoolabbonementen, ... maar geen studentenOV. Niet teveel op rekenen, dat AOW, wat in België gewoon pensioen wordt genoemd. VUT pré- of brugpensioen. En als je wat wilt combineren uit verschillende landen wordt het helemaal een merde, gewoon zelf regelen en niet op de staat rekenen.
Plaats reactie