Station Noorderkempen - Brecht

Alles over modelspoor
Oneliner

Station Noorderkempen - Brecht

Bericht door Oneliner »

Beste treinliefhebbers,

Ik ben een 23 jarige student Journalistiek die in februari/maart op stage moet naar Brussel. Bij het kiezen van de stageplaats (Mei 2008) stond september als startdatum voor de spooktrein uit Brecht. Rekening houdend met het feit dat ik PAS in februari op stage vertrok, had ik een beetje vertraging/uitstel wel ingecalculeerd.

Het uitstel naar oktober, later november was geen probleem, want 14 december werd dé nieuwe startdatum van de trein. Als ik de discussies hier goed gevolgd heb (ik ben trouwe lezer hier, sinds de polemiek rond het station) stond de halte zelfs in de dienstregelingstabellen vanaf 14 december. De trein zou rijden vanaf 6:07 tot 20:07, elk uur 1 trein.

ZO concreet was het allemaal nog niet geweest. Ondertussen zette ik mijn handtekening onder een stagecontract bij de VRT. De trein ging rijden, ik raakte "vlot" in Brussel. Ondertussen heeft de top van de NMBS ook die datum afgeschoten...
Volgende datum? "Goh, voor 2010 zien we die niet rijden"

Concreet, ik mag dus nu mijn hoofd breken over hoe ik vlot in Brussel geraak. Antwoord: Niet.
Neem ik de bus naar Roosevelt, Trein Antwerpen - Brussel, Brussel - Meiser ben ik zo'n twee en half uur onderweg, enkel. Totaal niet realistisch dus om dag in, dag uit op die manier te pendelen.
Dus moet ik op zoek naar een wagen om heen en weer te pendelen, of een kot/studio zoeken in Leuven/Brussel. Dit grapje kost mij, als student, enorm veel spaarcentjes! Een Kot + treinabonnement kost snel 650€ voor de twee maanden.

Nu was de vraag in hoeverre ik via de NMBS iets kan recupereren? Niet alleen ben ik die zever rond dat station kotsbeu, maar dat die trein mij nu al geld begint te kosten zonder dat hij effectief rijdt maakt me kwaad.
Ergens las ik dat de NMBS aansprakelijk kan geacht worden als je, ondanks een bestaande route in de dienstregelingstabellen, niet op je bestemming raakt. Wetende dat ik het contract getekend heb in de veronderstelling dat de trein zou rijden...?

Anders had ik een stageplaats uit het Antwerpse gekozen natuurlijk!

Hopelijk zitten hier een aantal mensen met kennis van zaken die me een beetje verder kunnen helpen, desnoods via PM als het niet publiek gemaakt mag worden.

Teleurgestelde doch beleefde groeten,

Chris
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Station Noorderkempen - Brecht

Bericht door rvdborgt »

Oneliner schreef:Concreet, ik mag dus nu mijn hoofd breken over hoe ik vlot in Brussel geraak. Antwoord: Niet.
Neem ik de bus naar Roosevelt, Trein Antwerpen - Brussel, Brussel - Meiser ben ik zo'n twee en half uur onderweg, enkel. Totaal niet realistisch dus om dag in, dag uit op die manier te pendelen.
Dus moet ik op zoek naar een wagen om heen en weer te pendelen, of een kot/studio zoeken in Leuven/Brussel. Dit grapje kost mij, als student, enorm veel spaarcentjes! Een Kot + treinabonnement kost snel 650€ voor de twee maanden.

Nu was de vraag in hoeverre ik via de NMBS iets kan recupereren? Niet alleen ben ik die zever rond dat station kotsbeu, maar dat die trein mij nu al geld begint te kosten zonder dat hij effectief rijdt maakt me kwaad.
Ergens las ik dat de NMBS aansprakelijk kan geacht worden als je, ondanks een bestaande route in de dienstregelingstabellen, niet op je bestemming raakt. Wetende dat ik het contract getekend heb in de veronderstelling dat de trein zou rijden...?
De dienstregeling is helaas nog niet gepubliceerd in wat volgens de NMBS de officiële dienstregeling is: de vertrekstaten op de stations. Ook en het spoorboekje is deze trein nog niet verschenen. Niettemin heb je wel een punt, denk ik.
De te bewandelen weg is, op het moment dat het je echt geld gaat kosten, een klacht indienen bij de NMBS en als het antwoord niet bevredigend is, door naar de ombudsman. Levert dat ook niets op, dan kun je nog steeds via (ik dacht) de vrederechter proberen om iets gedaan te krijgen.
Verder zijn er ook wel een paar Kamerleden die erg geïnteresseerd zullen zijn, bv. Jef van den Bergh, die al vele kamervragen over dit onderwerp heeft geschreven.
Als noodoplossing: woon je misschien niet al te ver van een van de IR/IC-stations op lijn 12? Daarvandaan is er een rechtstreekse IC naar Brussel.

Groetjes,
Rian
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Station Noorderkempen - Brecht

Bericht door Robin »

de trein stond inderdaad op de INTERNATIONALE dienstregeling van de NMBS op hun website maar niet op de binnenlandse (althans toen ik keek).

het beste is de bus nemen naar de rooseveld, dit buzzypas voor 1 maand kost u 20€. voor een treinkaart best is horen in een station.
Bij mij op het werk, in CW Mechelen werkt een collega en die moet elke dag naar wuustwezel, hij vertrekt elke dag om half 6 en is pas om 6uur savonds thuis.

Een kleine opoffering van 2 maand is nu niet zoveel he? wel?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Oneliner

Re: Station Noorderkempen - Brecht

Bericht door Oneliner »

Het probleem, beste Robin, zit hem zeker niet in de "opoffering". Als er niets anders opzit zal het sowieso wel moeten. Toch wil ik er nog even op wijzen dat het traject Sint-Lenaarts - Brussel Meiser (VRT) nog wel een stuk langer duurt dan Wuustwezel - Mechelen.

Bedankt ook rvdborgt voor de snelle reactie alvast.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Station Noorderkempen - Brecht

Bericht door Robin »

weet ik wel, maar wil gewoon zegge dat er mense zijn die ok van zo ver kome en op tijd op hun werk gerake ;)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Oneliner

Re: Station Noorderkempen - Brecht

Bericht door Oneliner »

Je hebt gelijk hoor Robin, daar niet van.

Ik wilde gewoon even melden dat Brussel nog een pak langer reizen is dan Mechelen. Een snelle zoektocht geeft 1hr07 voor de trip Sint Lenaarts - Mechelen. Eenzelfde dag, op hetzelfde uur, geeft 2hr10 tot Meiser...

Om maar te zeggen dat ik er niets mee inzit om lang te pendelen, maar dat 4hr en half onderweg nog wel net iets anders is dan 2hr en een kwart (reistijd per dag dan).
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Station Noorderkempen - Brecht

Bericht door Robin »

anders op kot in Antwerpen, dan heb je toch al een betere verbinding met brussel.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
jan_olieslagers
Berichten: 3506
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Station Noorderkempen - Brecht

Bericht door jan_olieslagers »

Robin schreef:anders op kot in Antwerpen, dan heb je toch al een betere verbinding met brussel.
Als er dan toch een kot aan te pas komt dan beter in Mechelen, of nog beter in Vilvoorde: overstappen vermijden. Aansluitingen zijn erg kwetsbaar, dezer dagen heb ik er al flink wat gemist.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Station Noorderkempen - Brecht

Bericht door groentje »

Misschien kan het een idee zijn om een -bijkomend- kot te huren in Brussel? Allemaal niet goedkoop, ik weet het, maar op sites als samenhuizen.be kan je soms wel interessante aanbiedingen vinden voor enkele maanden. Zeker als je bereid bent om niet in de meest branché wijken van Brussel te verblijven. Dat kan nog interessante dingen opleveren voor je werk, ook.
Overigens volledig off topic: een collega van me doet elke werkdag de trip La Roche-Brussel Zuid. Als je dan om 6 uur moet beginnen... :mrgreen: Volgend jaar mag ze dichter bij huis gaan werken.
Ook de perikelen rond Noorderkempen kunnen een interessant stageonderwerp zijn, natuurlijk.

Sorry dat ik je niet meer kan helpen, mijn appartement is niet groot genoeg om logeerders te slapen te leggen :cry:
Bartjedj

Re: Station Noorderkempen - Brecht

Bericht door Bartjedj »

De internationale routeplanner is, net als de nationale, niet officiëel en dus niet bindend.

Enkel de vertrekstaten in de stations zijn bindend voor de NMBS.

BDJ
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Station Noorderkempen - Brecht

Bericht door treinbruno »

Bartjedj schreef:De internationale routeplanner is, net als de nationale, niet officiëel en dus niet bindend.

Enkel de vertrekstaten in de stations zijn bindend voor de NMBS.

BDJ
jammer :(

anders hadden we leuke cijfers voor het aantal afgeschafte treinen :)
Afbeelding
Bartjedj

Re: Station Noorderkempen - Brecht

Bericht door Bartjedj »

Die hebben we zo ook al :wink:

BDJ
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Station Noorderkempen - Brecht

Bericht door rvdborgt »

Bartjedj schreef:De internationale routeplanner is, net als de nationale, niet officiëel en dus niet bindend.

Enkel de vertrekstaten in de stations zijn bindend voor de NMBS.
Ik betwijfel of dat juridisch houdbaar is (hoe moet ik dan de officiële dienstregeling raadplegen?), maar zo staat het in de algemene voorwaarden.

Groetjes,
Rian
Bartjedj

Re: Station Noorderkempen - Brecht

Bericht door Bartjedj »

Zo staat het toch in de algemene vervoersvoorwaarden, en die zijn gerechtelijk al vaker bekrachtigd (en dus geldig in elke rechtszaak).

BDJ
Oneliner

Re: Station Noorderkempen - Brecht

Bericht door Oneliner »

Probeer maar is te zoeken naar dienstregelingstabellen in een leegstaand station.
Als er totaal niet gecommuniceerd wordt over wijzingen tov de shuttlelijn Noordekempen - Antwerpen Centraal is het toch normaal dat je je baseert op wat ter beschikking wordt gesteld?

Dat je in een normaal station moet gaan kijken naar de dienstregelingstabellen is logisch, maar in een nieuw station vind ik dat zo logisch nog niet...
Plaats reactie