Onderhoud

Alles over modelspoor
Plaats reactie
Frédéric

Onderhoud

Bericht door Frédéric »

Hallo,

Ik heb als kind, ergens begin jaren '70, een Märklin-baantje gekregen. Een ovaal in M-spoor met een kleine stoomlok (3029) en 2 wagonnetjes. Deze werd in de loop der jaren uitgebreid tot een iets grotere baan waarvoor het decor destijds bij Märklin beschikbaar was als poster die op een plank gekleefd werd. Er kamen nog een aantal lokomotieven, een kraan en een draaibrug bij.
Na een aantal jaren werd het geheel gedemonteerd, in de originele dozen gestopt en in de rommelkamer opgeborgen.
Het ligt daar nu al bijna 25 jaar...
Vorig jaar werd owv verbouwingen de "doos" naar de zolder verhuisd. Heet in de zomer, koud en vochtig in de winter; ik weet niet of het kwaad kan maar vertrouw het toch niet.
Ik heb vorige week mijn lokomotieven naar beneden gehaald en op een stukje spoor getest.
Ze rijden nogal schokkend en haperend, sommigen rijden nog maar in één richting, een andere is verlicht en zoemt maar beweegt niet.
Ik heb een brochure over het onderhoud en herstellen van Märklin-lokomotieven waar ze aanraden de wielen en contacten te reinigen met "du papier à polir imbibé d'alcool" (ja, 't is in 't frans...).
Wat is zo'n "polijstpapier" en waar kan ik dat kopen?
Ik veronderstel dat de sporen op dezelfde manier kunnen gereinigd worden.

Mijn bedoeling is niet nu een nieuwe baan te gaan bouwen (daar heb ik momenteel helaas noch ruimte, noch tijd voor) maar ik zou hetgene ik heb willen onderhouden voor het veilig te bewaren tot ik wat meer tijd en ruimte zal hebben. :roll:

Ik woon te Overijse, weet er soms iemand of er ergens in de buurt een club is?

Bedankt voor de info,
Frédéric
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Onderhoud

Bericht door stefanic »

Hallo,

Je kan je vraag best eens opnieuw stellen op het modelspoorforum:
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/
Op HGBTF zitten vooral de grootspoorliefhebbers (waaronder ook wel wat modelspoorfans). Op het MSM-forum is het net omgekeerd.

Wat betreft je vraag: gewoon reinigen met een niet pluizend doekje of zelfs een stukje keukenrol, eventueel wat bevochtigd met alcohol. Warm-koud en vocht is nooit goed voor electronica en mechanica als treintjes.

Stefan
spoorwegrealist
Schaap
Site Admin
Berichten: 325
Lid geworden op: 31 jan 2006, 01:51
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: Onderhoud

Bericht door Schaap »

Kooltjes vervangen en contactpunten van loc opschuren met staalwol of heel fijn schuurpapier!

Succes!
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Onderhoud

Bericht door stefanic »

oeioei!
Staalwol, schuurpapier (zelfs fijn)... vooral niet gebruiken! Dit werkt wel voor even, maar de minuscule krasjes die je daarmee maakt, dienen daarna enkel voor vuilophoping waardoor je al snel terug kan gaan schuren.
Stefan
spoorwegrealist
Frédéric

Re: Onderhoud

Bericht door Frédéric »

Hallo Stefanic en Schaap,

Bedankt voor jullie snelle reacties!
Over dat schuren had ik al ergens gelezen dat het niet ideaal zou zijn.
Ik doe vooral aan scheepsmodelbouw en ben dus een totale leek op gebied van modelspoor; ik ga zowieso je tips al uitproberen en mijn vraag (over een eventuele club) nog eens op http://www.modelspoormagazine.be/newforum/ stellen.

Bedankt,
Frédéric
OMC

Re: Onderhoud

Bericht door OMC »

Schaap schreef:Kooltjes vervangen en contactpunten van loc opschuren met staalwol of heel fijn schuurpapier!

Succes!
Contactpuntjes reinigen met wattenstaafje en ethanol :wink:
Frédéric

Re: Onderhoud

Bericht door Frédéric »

Bedankt voor de tip.
Blijkbaar heeft ieder een beetje zijn eigen methode.
Ik heb gisteren geprobeerd een wieltje te reinigen met een wattenstaafje en alcool; ging prima.
Nogmaals bedankt voor jullie raad,
Frédéric
TSP

Re: Onderhoud

Bericht door TSP »

Ik weet niet hoeveel je weet van het technische gedeelte van de treinen, maar als je de motor even uit elkaar haalt moet je ook even de collector en de koolborstels schoonmaken. Die laatste misschien ook vervangen. Meestal is een vettige stofophoping in de motor een probleem als je een tijd niet gereden hebt. Het vet wordt dan harder en een dergelijke afzetting op de magneten is niet wenselijk weet ik uit ervaring. :( Als je meer wil weten moet je ff een PM sturen.

TSP

(btw: The Signal Page is weer geupdate! http://www.thesignalpage.nl)
Frédéric

Re: Onderhoud

Bericht door Frédéric »

Hallo,

Bedankt voor deze uitleg! :D
Je hebt een pb'tje.

Groetjes,
Frédéric
TSP

Re: Onderhoud

Bericht door TSP »

Gezien!
Plaats reactie