RhB bestelt 42 nieuwe rijtuigen.

Smalspoor, tram en light-rail in het buitenland
Plaats reactie
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

RhB bestelt 42 nieuwe rijtuigen.

Bericht door K V B »

De RhB maakte vandaag bekent dat ze 42 nieuwe rijtuigen bestelt heeft voor de lijn Chur - st. Moritz. Met deze rijtuigen worden 7 stammen gevormd van telkens 6 rijtuigen, waarbij deze in principe permanent gekoppeld worden. De RhB spreekt van "gliederzüge". Het zijn dus een soort niet gemotoriseerde treinstellen...

Interessant is dat de wagen aan een uiteinde een speciaal fotografencompartiment heeft. De RhB vergeet dus de spoorwegfans niet.

http://www.rhb.ch/fileadmin/user_upload ... 7_STAR.pdf
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: RhB bestelt 42 nieuwe rijtuigen.

Bericht door 2012 »

ziet er goed uit 8)
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: RhB bestelt 42 nieuwe rijtuigen.

Bericht door K V B »

In de Schweizer Eisenbahn Revue van Februari is een heel artikel aan deze rijtuigen gewijd. En volgens dat artikel kunnen de ramen in het "fotografencompartiment" aan het einde van de trein open! De bovenste helft schuift telkens naar beneden. In een tijd dat alle nieuwe treinen Airco hebben is dat best opvallend.
De RhB is dus de fans niet vergeten.
Kris G

Re: RhB bestelt 42 nieuwe rijtuigen.

Bericht door Kris G »

ik ben nog maar pas terug van 8 dagen RhB :D was een super belevenis :!: een absolute aanrader voor elke treinliefhebber, zelfs niet treinliefhebbers zullen het top vinden

de Bernina Express van Sankt-Moritz (of de Heide Express vanuit Davos > met het Wiesener Viaduct) heb ik tot Poschiavo gedaan met een open panorama wagen (enkel bepaalde ritten in juli en augustus hebben 1 of 2 extra cabrio-wagons) > een fantastische ervaring (warme kledij en eventueel oordopjes zijn wel een must) : een adembenemend uitzicht en die tunnels zijn ook super : je ziet gewoon niks, maar je voelt dat de tunnelwand heel dicht bij is ;) in Poschiavo moet je overstappen in gewone wagons om het laatste stuk naar Tirano te doen : wat ook prachtig is : hij reed een paar keer als tram door de straten, er is een prachtige passage langs het meer van Poschiavo en kort erna volgt het viaduct van Brusio :) de aankomst in Tirano via het rond punt is ook uniek

ik ben ook nog eens van Sankt-Moritz naar Filisur geweest (die nieuwe treinen nog niet gezien), het stuk Preda-Bergün in de beide richtingen volledig gefilmd (ik plaats hier wel link van zodra ze op Youtube staan), vanuit Filisur nog even naar Wiesen gereden voor het viaduct, en van daar te voet (met een prachtig frontaal zicht op het Wiesener Viaduct) naar het Landwasser Viaduct, er zijn 3 prachtige uitzichtpunten : eronder, en een Zuid en Noord uitkijkpunt (van het ene naar het andere wandelen vraagt toch een klein uur) : een 7-tal treinen op het viaduct zien rijden en prachtige filmpjes en foto's kunnen maken

het stuk tussen Cinuos-Chel en Zernez ziet er ook de moeite uit met heel veel grote viaducten (op de terugweg vanuit de wagen gezien > ik zal dus nog eens moeten teruggaan ;) )

ik hoop echt dat ze steeds de keuze gaan maken dat ook in nieuwe stellen de ramen naar beneden kunnen : met gesloten ramen is de fun er wel grotendeels af

echt een absolute aanrader!
Plaats reactie