Nieuwe Chinese bus rijdt over auto's heen

Smalspoor, tram en light-rail in het buitenland
Plaats reactie
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Nieuwe Chinese bus rijdt over auto's heen

Bericht door bobke »

Nieuwe Chinese bus rijdt over auto's heen

4 augustus 2010

Tegen sommige files doe je niks. Zo stond er gisteren een koe in de berm en sloot de ANWB de halve A12. Voor al het andere zou extra asfalt werken. Maar wat te denken van een bus die over auto’s rijdt?

In China denken ze er serieus over na. Een bedrijf denkt er zelfs zijn bestaan op te kunnen baseren. Shenzhen Huashi Future Car-Parking Equipment Company ontwikkelt nu enorme bussen voor stadsdistricten in Peking. Het openbaar vervoermiddel rijdt niet alleen over de snelweg, maar ook over auto’s: forensen stappen in de bus bij een verhoogd platform, terwijl onder hen het verkeer rustig zijn weg kan vervolgen. Daardoor ontstaan minder opstoppingen.

Het onderscheidende aan de dubbeldekkerbussen van Shenzhen Huashi is dat ze geen benedendek bevatten en niet op normale banden, maar op pijlers met kleine wieltjes rijden. Daardoor ontstaat de ruimte voor auto’s om onder de bussen door te rijden, zo toont een demovideo. Omdat het transport van Shenzhen Huashi langwerpig is, is er op het bovendek voldoende ruimte om naar schatting zo’n 1200 à 1400 passagiers te vervoeren.

Verkeersrisico’s
Wel worden er vraagtekens gezet bij het huidige concept: de bus heeft in totaal een hoogte van 4,5 meter, maar het bovendek bevindt zich op een hoogte van twee meter. Daardoor kunnen vrachtwagens hun weg niet onder het 40 à 60 kilometer per uur rijdende transport vervolgen, met gevaarlijke verkeerssituaties tot gevolg.

Ultrasonische golven, die zowel aan de voor- als achterzijde van de bus worden verzonden, zouden deze situaties tegen moeten gaan. Wanneer een vrachtwagen de zes meter brede bus te veel nadert, gaat daardoor een alarm af die de chauffeur moet waarschuwen. Ook geeft de bus waarschuwingssignalen aan andere weggebruikers als het een bocht gaat maken, of als auto’s niet voldoende in het midden van een rijstrook blijven rijden.

Constructie eind dit jaar
Volgens de fabrikant kan het systeem het aantal files in China met zo’n 25 à 30 procent reduceren. Verder zou de bus, die deels ook rijdt op zonne-energie, de jaarlijkse CO2-uitstoot met 2640 ton verminderen.

Het bouwen van de bus en het aanleggen van een speciaal traject van 40 kilometer kost volgens Shenzhen Huashi zo’n 56 miljoen euro. Een traject van 184 km zal eind dit jaar in het stadsdistrict Mengouzo gerealiseerd worden.
http://www.idealize.nl/2010/08/nieuwe-c ... utos-heen/

Op de site staat er een filmpje.
Ik vraag me wel af of dit energiezuinig is. Zo'n gevaarte in beweging brengen. Ze zouden beter gewoon een metrolijn aanleggen.
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Nieuwe Chinese bus rijdt over auto's heen

Bericht door b-loc »

Waar zijn die chinesen nu allemaal mee bezig eerst die ondergrondse metro die met vacuum wordt voortbewogen
en nu een bus die over auto's rijdt.
Het lijkt wel meer op een trein dan op een bus
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Nieuwe Chinese bus rijdt over auto's heen

Bericht door bobke »

b-loc schreef:Waar zijn die chinesen nu allemaal mee bezig eerst die ondergrondse metro die met vacuum wordt voortbewogen
en nu een bus die over auto's rijdt.
Het lijkt wel meer op een trein dan op een bus
Dat het meer op een trein dan een op een bus lijkt vond ik ook. Volgens het artikel kan het meer dan duizend mensen vervoeren, dus dat lijkt mij toch al een zeer grote trein :p dat een bus genoemd zal worden.
Trammist

Re: Nieuwe Chinese bus rijdt over auto's heen

Bericht door Trammist »

Eerlijk gezegd vind ik dat idee zeker niet gek. Het neemt nagenoeg geen plaats in, en het is sowieso een pak goedkoper dan een metrolijn.
pietje

Re: Nieuwe Chinese bus rijdt over auto's heen

Bericht door pietje »

Ik vind het goed dat men creatief nadenkt over de problemen, maar om zoiets praktisch verwezenlijkt te krijgen tegen een prijs die verantwoord is, daar twijfel ik toch sterk aan.
Om nog maar te zwijgen van de auto's die er onderdoor rijden, ik denk dat daar nogal wat ongevallen gaan gebeuren.
Je moet ook opletten dat de veiligheidsafstanden, die je in acht moet nemen, niet te groot worden, anders had je evengoed gewoon een vrije busbaan of een tramlijn gelegd.
Op dat filmpje rijd die bus over 2 smalle strookjes, maar ik vermoed dat die in de praktijk wel telkens een meter breed zullen zijn, dat is samen al een half rijvak.
Hoe dat opladen van die "bus" zo snel kan gebeuren, wil ik ook wel eens zien, gaan ze dat met condensatoren doen of zo, want een accu kan je niet in enkele seconden opladen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe Chinese bus rijdt over auto's heen

Bericht door dentheo »

In andere berichten staat de bus op rails.. lijkt dus een extra brede tram op stelten.
Anderzijds een bus met 1000 passagiers, hoe groot zou die zijn ? 100m lang en 8m breed (twee rijvakken) ?
Interessant maar ik zie nog wel wat (?) praktische problemen..
Theo
Groeten vanop de Heide
pietje

Re: Nieuwe Chinese bus rijdt over auto's heen

Bericht door pietje »

dentheo schreef:In andere berichten staat de bus op rails.. lijkt dus een extra brede tram op stelten.
Anderzijds een bus met 1000 passagiers, hoe groot zou die zijn ? 100m lang en 8m breed (twee rijvakken) ?
Interessant maar ik zie nog wel wat (?) praktische problemen..
Ja ik dacht ook aan iets als rails, maar dan wordt het prijsverschil met een gewone tramlijn ook al kleiner (ik denk zelfs dat dat goedkoper zou zijn).
En de "poten" of "zijkanten" waar het ding op steunt zullen toch ook vlug een dikte van een halve meter per stuk hebben.

Maar ja, eind dit jaar is niet zo lang meer, dus ik ben wel benieuwd :wink:
Plaats reactie