Londen: "heetste" plaatsen in metrosysteem

Smalspoor, tram en light-rail in het buitenland
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Londen: "heetste" plaatsen in metrosysteem

Bericht door Patrick »

Kaartje waar het eind juli het warmst was:
Afbeelding Het warmst was de Central Line tussen Holland Park en Mile End: 32° C.
Maatregelen: nieuwe stellen met airco, opwaardering van buiten dienst gestelde ventilatiekokers en een proefproject met gekoeld grondwater.

(Bron BBC-news)
melle

Re: Londen: "heetste" plaatsen in metrosysteem

Bericht door melle »

Ze hebben daar zowieso al problemen met hitte en stof in de tunnels.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Londen: "heetste" plaatsen in metrosysteem

Bericht door K V B »

Patrick schreef: Maatregelen: nieuwe stellen met airco, opwaardering van buiten dienst gestelde ventilatiekokers en een proefproject met gekoeld grondwater.
Je moet wel opletten met airco in een metro. Een airco produceert namelijk nogal wat warmte, en die komt allemaal in de kokers en de stations terecht. In Barcelona hebben de metrostellen ook airco, en een van de gevolgen is dat de stations zelf vaak bloedheet zijn.
Ik denk dat het zinvol is te kijken naar mogelijkheden om de treinstellen zelf minder warmte te laten produceren. Bijvoobeeld dynamisch remmen met energieterugwinning ipv. gewoon stroom in remweerstanden te verstoken.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Londen: "heetste" plaatsen in metrosysteem

Bericht door Kristofke »

in New York hebben de meeste stellen ook airco.

Echter zijn de stations bloedheet vanwege de warmte dat die airco produceert. Je stapt daar dikwijls compleet bezweet van het perron in een ijskoude metrotrein om dan weer uit te stappen in een bloedheet station.

Daar lopen volgens mij een pak mensen een verkoudheid op.
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Londen: "heetste" plaatsen in metrosysteem

Bericht door Teach2 »

Maatregelen: nieuwe stellen met airco, opwaardering van buiten dienst gestelde ventilatiekokers en een proefproject met gekoeld grondwater.
Stellen met airco zijn enkel mogelijk voor de sub-surface lijnen, en dat zijn net de lijnen die het minst last hebben van de warmte (omdat ze veel minder diep liggen dan de Tube-lijnen, en er in de tunnels verluchting is naar de oppervlakte). Op de 'Tube'-lijnen, zoals de Central Line, is airco niet mogelijk: de tunnels zijn te krap om de lucht van de airco af te voeren. De nieuwe stellen voor de Victoria Line (ook een tube-line) zullen dan ook niet van airco worden voorzien.
melle

Re: Londen: "heetste" plaatsen in metrosysteem

Bericht door melle »

In feite is het ook niet nodig he.
De maximale wachttijden op die drukste plaatsen is ook nooit langer dan 3-5 minuten :wink:
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Londen: "heetste" plaatsen in metrosysteem

Bericht door Patrick »

Vandaag is in Londen de eerste nieuwe trein met airco in gebruik genomen op de Metropolitan Line.
Tegen 2015 zou 40% van het netwerk met airco-treintjes uitgerust zijn.
(Bron: BBC News Online)
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Londen: "heetste" plaatsen in metrosysteem

Bericht door groentje »

Wellicht wordt het dan wel warmer in de stations, de warmte van die airco's moet ook ergens naartoe.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Londen: "heetste" plaatsen in metrosysteem

Bericht door dentheo »

ssst niet zeggen !!!
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Londen: "heetste" plaatsen in metrosysteem

Bericht door Dieselfreak »

Ik begrijp niet goed waarom metrostellen airco zouden moeten hebben, tenzij ze geregeld bovengronds rijden. Diep onder de grond heerst toch een vrij constante temperatuur?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Londen: "heetste" plaatsen in metrosysteem

Bericht door dentheo »

Zie kaartje waarmee de draad startte....
Theo
Groeten vanop de Heide
pietje

Re: Londen: "heetste" plaatsen in metrosysteem

Bericht door pietje »

Maar als het daar te warm is kan dat toch enkel komen door:
*teveel warmteproductie door vast/rollend materieel
*te weinig ventilatie om die opwarming te compenseren
melle

Re: Londen: "heetste" plaatsen in metrosysteem

Bericht door melle »

Je moet begrijpen dat het ongelooflijk oude tunnels zijn. Deze zijn enorm klein en smal. Door de enorme drukte die er elke dag plaatsvindt is het bijna onmogelijk om echte ingrijpende veranderingen door te voeren.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Londen: "heetste" plaatsen in metrosysteem

Bericht door dentheo »

pietje schreef:Maar als het daar te warm is kan dat toch enkel komen door:
*teveel warmteproductie door vast/rollend materieel
*te weinig ventilatie om die opwarming te compenseren
100% akkoord en airco in treinen maakt het alleen erger.....trein koeler, station warmer...
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Londen: "heetste" plaatsen in metrosysteem

Bericht door nighttrain »

Dieselfreak schreef:Ik begrijp niet goed waarom metrostellen airco zouden moeten hebben, tenzij ze geregeld bovengronds rijden. Diep onder de grond heerst toch een vrij constante temperatuur?
Ik ga niet spreken van voordelen , maar met airco of HVAC systemen kan je in geval van brand de stellen rookvrij houden.
En dit door het sluiten van de air intakes en ook door het feit dat er geen raampjes niet meer open staan of geopend kunnen worden.
Maar inderdaad dat is de grootste uitdaging van de toekomst! Hoe gaan we het materiaal afkoelen die gebruikt word om andere zakens af te koelen.
Idem voor de afkoeling van alle informatika systemen. Heb ergens gelezen dat er in theorie 1 atoomcentrale werkt in de USA, enkel en alleen om alle PC en andere informatica toestanden af te koelen aldaar. Dus de theoretische capaciteit van 1 atoomcentrale=verbruik electriciteit afkoeling PC,databases enz enz.
Plaats reactie