Kusttram tot Duinkerke

Smalspoor, tram en light-rail in het buitenland
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Steven schreef:ga jij da betalen? :-)
als ik multimiljonair zou zijn zou ik libramont-bastogne ofzo wel willen kopen en dat dan zelf uitbaten :D
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

ha zo gij ook al :-)
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Ik zou Ronse-Leuze opkopen. Ziet er nog een mooi lijntje uit en mits wat onkruid wegdoen tussen Ronse en Frasnes-lez-Anvaing is die lijn nog in goede staat! :)
1607

Bericht door 1607 »

ik zou lijn 47a terug opknappen en direct 47 en 48 in orde stellen. 8)
Grumpy

Bericht door Grumpy »

Ik ga regelmatig naar de regio genaamd de Cote d'Opale om weg te zijn van de drukke belgische kust.
Tijdens een wandeling in de 'Dunes de Marchand' tussen Bray Dunes en Dunkerque heb ik eens foto's genoen van de niet meer in gebruik zijnde lijn die ik héél graag heropend zou zien.

Graag wil ik ze eens uploaden om deze lijn in beeld te tonen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Ik heb er al foto's van gezien op http://www.trekhaak73.be, maar extra foto's zijn vanzelfsprekend steeds welkom.
Grumpy

Bericht door Grumpy »

groentje schreef:Ik heb er al foto's van gezien op http://www.trekhaak73.be, maar extra foto's zijn vanzelfsprekend steeds welkom.
hier zie je er paar : http://community.webshots.com/myphotos? ... ity=XyFfxs
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Met de kusttram naar Duinkerke
Vlaamse regering steunt oprichting Eurodistrict

KORTRIJK/ RIJSEL - Een stevige (West-)Vlaamse delegatie, met minister-president Yves Leterme (CD&V) en Vlaams minister voor Buitenlands Beleid Geert Bourgeois (N-VA) op kop, holde maandag de hele dag door Duinkerke en Rijsel van de ene instelling naar de andere. Ze stelden er de Fransen de ,,beleidsstrategie ten aanzien van Noord-Frankrijk" voor. Vlaanderen staat achter de oprichting van het Eurodistrict dat de grensoverschrijdende samenwerking beter moet stroomlijnen. Evntueel wordt ook de kusttram doorgetrokken tot in Duinkerke.

Noord-Frankrijk staat helemaal bovenaan in het buurlandenbeleid van de Vlaamse regering. Nord-Pas de Calais is niet alleen de derde industriële regio van Frankrijk, rond Rijsel is een metropool van Europese allure aan het groeien met 3,5 miljoen inwoners. Daar wil Vlaanderen mee van profiteren.

Maar de grensoverschrijdende samenwerking tussen West-Vlaanderen en Noord-Frankrijk was tot op heden een doolhof waarin amper iemand nog zijn weg terugvindt en waarvan de burger nog maar weinig concrete resultaten ziet. Om het allemaal wat beter te structureren werd de West-Vlaamse gouverneur Paul Breyne in maart vorig jaar al aangesteld tot Vlaams coördinator.

Kusttram doortrekken

Nu wil de Vlaamse regering een stevige stap verder gaan met de oprichting van het Eurodistrict. Dat zou er misschien volgend jaar al kunnen komen, als ook de Franse regering haar fiat geeft. Bij zijn bezoek aan Duinkerke en Rijsel maakte de minister-president alvast bekend dat Geert Bourgeois de opdracht krijgt om zich intensief met de voorbereiding daarvan te gaan bemoeien.

Fransen en Vlamingen bespraken maandag een hele reeks gemeenschappelijke thema's die om een oplossing vragen. Op het vlak van mobiliteit kon Leterme de burgemeester van Duinkerke, Michel Delebarre, meegeven dat De Lijn de mogelijkheid onderzoekt om de kusttram door te trekken tot in Duinkerke.

Dat kan op de spoorwegbedding die er al meer dan vijf jaar ongebruikt bijligt.
De doortrekking van de kusttram kan onder meer perspectieven bieden voor een uitbreiding van het openluchtkunstproject Beaufort langs de Noord-Franse kust.

Olympische Spelen

Wat de treinverbinding tussen Rijsel en Kortrijk betreft - die is traag, duur en weinig frequent - zijn er minder goede perspectieven. De Vlaamse regering zal bij de NMBS aandringen om het probleem prioritair aan te pakken.

Zowel Pierre Mauroy, voorzitter van Lille Métropole Communauté Urbain , als de Kortrijkse burgemeester Stefaan De Clerck (CD&V) hopen een graantje te kunnen meepikken van de Olympische Spelen in 2012 in Londen.

Er komt een grensoverschrijdende werkgroep die de mogelijkheden moet onderzoeken om sportteams en buitenlandse delegaties in de grensregio te ontvangen en trainingsfaciliteiten aan te bieden. ,,Net voor de start van het toeristisch seizoen kan dat extra inkomsten voor de regio opleveren", vinden zij.

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... =GC811JCA2
ThomSten

Bericht door ThomSten »

Patrick schreef:
Dat kan op de spoorwegbedding die er al meer dan vijf jaar ongebruikt bijligt.
Ja, dat is inderdaad perfect mogelijk! De kusttram heeft namelijk verstelbare assen. :P
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

ThomSten schreef:
Patrick schreef:
Dat kan op de spoorwegbedding die er al meer dan vijf jaar ongebruikt bijligt.
Ja, dat is inderdaad perfect mogelijk! De kusttram heeft namelijk verstelbare assen. :P
Euh, die bedding is dan normaalspoor dacht ik zo? En de kusttram rijdt op smalspoor... Dat is gelijk ze de Kusttram zouden doortrekken naar Brugge: "Geen probleem, de trams kunnen gerust gebruikmaken van de infrastructuur van de NMBS". Arm arm België, niet moeilijk dat ze zeggen dat we hier achterlopen.

Verder, aan de zuid-westelijke kant van het land is men dus van plan het grensoverschrijdend vervoer (opnieuw) in te voeren, terwijl men in het noorden en oosten van het land de laatste jaren meer en meer grensoverschrijdende (bus)lijnen opdoekt...

Grtz,
Maikel
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

de bedding gebruiken wil zeggen treinsporen weg, tramspoor leggen en bovenleiding aanpassen aan de spanning voor de trams
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Die trage verbinding met Rijsel, dat is toch wel de verantwoordelijkheid van Nord-Pas de Calais, die van de NMBS eisen dat ze als stoptrein rijden tussen de Franse grens en Lille Flandres, in ruil voor het betalen van hun rijpad aan RFF. Je zal bij NPC moeten lobbyen om onze candansering niet naar de kl*ten te helpen, en de verbinding te versnellen. De NMBS is meen ik zelf vragende partij...
De verlenging van de kusttram over de bedding van L73 vind ik spijtig, want daardoor lijken de kansen dat de trein er terug gaat rijden, nog verder te verminderen. Maar beter de kusttram, dan de verloedering, natuurlijk.

Overigens, zijn het niet vooral de Nederlandse maatschappijen die de grenstrajecten niet meer rijden, en niet zozeer De Lijn? Dat weet ik niet, ik woon niet langs de grens.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Ik vind dat er terug een treindienst moet komen tussen De Panne en Duinkerke, in plaats van een tram. Dat moet toch erfect mogelijk zijn en niet teveel kosten met zich meebrengen?

Ofwel zou de SNCF met dieseltreintjes een tussen Duinkerke en De Panne kunnen pendelen, ofwel de NMBS, maar dan moet er wel bovenleiding gehangen worden. De IR-treinen staan nu toch een uur stil in De Panne, dus moet het wel mogelijk zijn om met tweespannige AM96 (KVB hebben ze al) een heen- en terugrit naar Duinkerke te doen!

Ik denk dat het verlengen van de kusttramlijn evenveel of zelfs meer zal kosten dan het herinvoeren van de treindienst.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

Ik zie het al gebeuren: "Trein met volle snelheid raast over zandstrand!'
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

groentje schreef: Overigens, zijn het niet vooral de Nederlandse maatschappijen die de grenstrajecten niet meer rijden, en niet zozeer De Lijn? Dat weet ik niet, ik woon niet langs de grens.
Er is, bij mijn weten, slechts 1 mooi voorbeeld meer van een grensoverschrijdende lijn. En dat is de lijn 42 / 2 Brugge - Breskens. Deze lijn wordt in gemengde exploitatie gereden: met bussen van de stelplaats Knokke (De Lijn) en van de stelplaats Axel (Connexxion). De Lijn rijdt hierop met lijnnummer 42, Connexxion met lijnnummer 2. Ongeveer 1 op de 3 ritten worden verzekerd door een bus van De Lijn, de rest door bussen van Connexxion. De verdeling is hier te vinden. Zowel de bussen van De Lijn, als die van Connexxion beschikken over 2 ontwaardingsapparaten: Prodata van De Lijn, en het strippenkaartensysteem van Connexxion. Vervoersbewijzen van beide vervoersmaatschappijen zijn dan ook geldig op de bewuste lijn.

Voor de rest zijn lijnen 18 (Kieldrecht - Hulst) en 19 (Breda - Antwerpen - Hulst) van Connexxion enorm ingeperkt. Vroeger reed de 18 op aanvraag (soort van 'belbus'), wanneer de bus gereserveerd werd en konnen de mensen van Kieldrecht naar Hulst (en dat zelfs met een abonnement van De Lijn). Ook lijn 19 reed vroeger via Stekene over de E34 naar Antwerpen en had onderweg De Lijn-haltes die bediend werden. Wanneer Connexxion deze lijnen door omstandigheden niet kon uitvoeren, werden deze diensten zelfs overgenomen door De Lijn (en dat zit nog steeds in onze Wase filmbeelden). Nu heeft deze 19 slechts twee haltes meer op Belgisch grondgebied, zijnde: Antwerpen Halewijnlaan en Antwerpen Noorderplaats. Ook het De Lijn-abonnement is dus niet meer geldig. En lijn 18 is verleden tijd.

Maar zo heeft De Lijn vorig jaar ook nog gesnoeid in het grensoverschrijdend vervoer in het oosten van Limburg (kanten van Maastricht), dit door zogezegde "probleemlijnen".

Verder is er bij de Gentse Feesten nog één Connexxion-lijn (757 als ik me niet vergis), die een "feestbus" verzekert tussen Gent en Westdorpe (via Sas van Gent, Sluiskil, Terneuzen en Hulst). En een variant naar Oostburg, via Hoek.

Er zijn wellicht nog wel enkele andere voorbeelden, maar dit zijn degene waar ik weet van heb...

Het ligt eigenlijk vooral aan de koppigheid van beide maatschappijen. Grensoverschrijdend vervoer is prachtig, maar men moet wel willen samenwerken, en blijkbaar lukt dat niet in elke entiteit...

Grtz,
Maikel
Laatst gewijzigd door MaiKeg op 15 sep 2006, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie