Pagina 1 van 2

Cargotrams in Amsterdam

Geplaatst: 11 mar 2006, 19:31
door Jonathan
In de beste gazet ter wereld (DE METRO) stond een artikel dat ze de zware vrachtwagens uit de stad willen bannen en er trams met cargo in de plaats zetten :!: Al ze daarmee reizigers kunnen vervoeren, waarom dan geen goederen, zeiden ze.

Geplaatst: 11 mar 2006, 21:08
door Wouter DH
Hallo,

Lijkt mij een goed idee om inderdaad trams in te zetten om goederen te vervoeren.

In Dresden zijn er zo'n aantal trams die rijden voor de fabriek van Volkswagen. De grootste toeleveranciers gebruiken die trams om een pak vrachtwagens te sparen. De trams kunnen overigens binnenrijden tot in de fabriek. :)

Groetjes,

Wouter

Geplaatst: 11 mar 2006, 22:11
door Trainspotterke
Dit zou ik ook een goed idee vinden! :D

Zie je al een tram met containers de Korenmarkt in Gent passeren! :lol:

Geplaatst: 12 mar 2006, 11:16
door Jonathan
Wouter DH schreef:Hallo,

Lijkt mij een goed idee om inderdaad trams in te zetten om goederen te vervoeren.

In Dresden zijn er zo'n aantal trams die rijden voor de fabriek van Volkswagen. De grootste toeleveranciers gebruiken die trams om een pak vrachtwagens te sparen. De trams kunnen overigens binnenrijden tot in de fabriek. :)

Groetjes,

Wouter
Op deze website staan foto's van zo'n trams in Dresden
http://www.strassenbahn-dresden.de/Weit ... ml?lang=de

Geplaatst: 12 mar 2006, 12:54
door Nonkelronnie
voor de mensen die te lui zijn om op die site te gaan zoeken, hier al een voorsmaakje
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Geplaatst: 12 mar 2006, 18:57
door Wover
dat eerste is dan een echt locomotief ofwa?

kan die bovenleiding eigenlijk wel zoveel stroom leveren dan?

Geplaatst: 12 mar 2006, 21:38
door Steven
die tram moet ni snel rijden he :-) is niet aan 120 door de stad he :-) dus beperkt vermogen gelijk gewone tram zeker

Geplaatst: 12 mar 2006, 23:55
door Shrek
Wover schreef:dat eerste is dan een echt locomotief ofwa?

kan die bovenleiding eigenlijk wel zoveel stroom leveren dan?
volgens mij zijn dit een soort motorstellen die je niet zomaar kan splitsen, achter de locomotief kan je precies ook nog wat cargo kwijt :P

Geplaatst: 13 mar 2006, 13:27
door Steven
idd meende ik ook vast te stellen da het hier om vaste samenstellingen gaat

Geplaatst: 13 mar 2006, 22:37
door Jonathan
Nonkelronnie schreef:voor de mensen die te lui zijn om op die site te gaan zoeken, hier al een voorsmaakje
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Ik vindt het mooie trams. Dat blauw past er goed bij. Het zal Amsterdam mooier maken, vindt ik. Misschien ook een ideetje om cargo via de kusttram te transporteren. Maar misschien nog een ideetje: wat dachten jullie van cargometro's :?: Zie je al zoiets passeren in volle spits in de prémetro in Antwerpen en Brussel :?: Of in de echte metro in Brussel :?:

Geplaatst: 13 mar 2006, 22:45
door groentje
In Brussel waren er in elk geval ook stemmen om de metro te gebruiken als goederenverdeler. Maar ik dacht dat ze de resultaten in Amsterdam gingen afwachten...

Geplaatst: 15 mar 2006, 20:38
door Jonathan
Ik zie ze al sleuren met al die pakjes op die roltrappen. Mijn Opa en die zijn broer hebben het nog gedaan om daar benenden zonnewering te gaan hangen waar ze het geld telden. Gelukkig moesten ze de metro niet pakken :!: Maar hoeveel wagons mogen er eigenlijk aan zo'n cargotram? En zou er niet vooral 's nachts gereden worden :?:

Geplaatst: 15 mar 2006, 21:24
door groentje
Niet elke halte ligt ondergronds, en met een goede, ruime lift ben je ook uit de problemen. Ik dacht trouwens dat die cargometro bedoeld was om alleen 's nachts te rijden...

Geplaatst: 15 mar 2006, 21:29
door prahsharp
en welke industrie zou je met de brusselse metro kunnen bedienen?

Geplaatst: 15 mar 2006, 21:35
door groentje
Ik denk vooral aan de distributie, er zijn wel wat winkels en opslagruimtes langs of in de buurt van een metrolijn. Gewoon op paletten, paletten afzwieren in het juiste station (of laadkaai), metro/trein rijdt verder...