Alstom tekent contract van 500M Euro in KSA voor Al-' Ula

Smalspoor, tram en light-rail in het buitenland
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Alstom tekent contract van 500M Euro in KSA voor Al-' Ula

Bericht door nighttrain »

Alstom
Laatst gewijzigd door nighttrain op 20 feb 2024, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Alstom tekent contract van 500M Euro in KSA voor Al-' Ula

Bericht door dovaere »

nighttrain schreef: 09 jan 2024, 11:49 Alstom heeft een contract ter waarde van meer dan €500 miljoen getekend met de Koninklijke Commissie voor AlUla (RCU) voor de levering van een batterij-aangedreven tramlijn. Het zal de langste tramlijn worden, +/- 35 Km, op batterijen..
[...]
Het systeem bedient 17 strategisch gelegen stations en zal gemakkelijk toegang bieden tot de vijf belangrijkste historische districten van AlUla, waaronder verschillende UNESCO werelderfgoedlocaties: AlUla Old Town (district 1), Dadan (district 2), Jabal Ikmah (district 3), Nabataean Horizon (district 4) en de historische stad Hegra (district 5).

Het is in een regio die rijk is aan geschiedenis en culturele juwelen," Onder ander de rots die "de olifant "noemt.
Je kan er verblijven in luxe tentenkampen in het midden van de woestijn
Dus ze willen een tramlijn leggen tussen dorpen van 5000 inwoners in zo goed als onbewoond gebied in de woestijn van Saudi-Arabië.
Waarom beginnen ze niet met hun miljoenensteden vol te bouwen met tramlijnen ???
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Alstom tekent contract van 500M Euro in KSA voor Al-' Ula

Bericht door jan_olieslagers »

Omdat de inboorlingen niet vertrouwd zijn met het concept openbaar vervoer, zou ik denken. Deze tram lijkt veeleer bedoeld voor (westerse) toeristen dan voor de plaatselijke bevolking. En ook zal het wel voor een goed deel een prestigeproject zijn - wat doet men zoal aan zinnigs als men op een zak geld zit? - dus ook daarvoor zijn buitenlanders een aantrekkelijker doelpubliek. De verwijzing naar "luxe tentenkampen" duidt in dezelfde richting.

Een zekere parallel met het Arabische Louvre in Abu Dhabi ligt nogal voor de hand. En mij verbaast het volstrekt niet dat in beide verhalen de Westerse inbreng uit Frankrijk komt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Alstom tekent contract van 500M Euro in KSA voor Al-' Ula

Bericht door nighttrain »

dovaere schreef: 16 feb 2024, 18:24
nighttrain schreef: 09 jan 2024, 11:49 Alstom heeft een contract ter waarde van meer dan €500 miljoen getekend met de Koninklijke Commissie voor AlUla (RCU) voor de levering van een batterij-aangedreven tramlijn. Het zal de langste tramlijn worden, +/- 35 Km, op batterijen..
[...]
Het systeem bedient 17 strategisch gelegen stations en zal gemakkelijk toegang bieden tot de vijf belangrijkste historische districten van AlUla, waaronder verschillende UNESCO werelderfgoedlocaties: AlUla Old Town (district 1), Dadan (district 2), Jabal Ikmah (district 3), Nabataean Horizon (district 4) en de historische stad Hegra (district 5).

Het is in een regio die rijk is aan geschiedenis en culturele juwelen," Onder ander de rots die "de olifant "noemt.
Je kan er verblijven in luxe tentenkampen in het midden van de woestijn
Dus ze willen een tramlijn leggen tussen dorpen van 5000 inwoners in zo goed als onbewoond gebied in de woestijn van Saudi-Arabië.
Waarom beginnen ze niet met hun miljoenensteden vol te bouwen met tramlijnen ???
Laatst gewijzigd door nighttrain op 20 feb 2024, 13:49, 2 keer totaal gewijzigd.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Alstom tekent contract van 500M Euro in KSA voor Al-' Ula

Bericht door desirootje »

Ik ben blij met je jobjes in Saoedi-Arabië, ik wens je het beste toe, maar probeer ons niet te overtuigen van de validiteit van dit project door Neom en Hyperloop op te noemen... Dit zijn projecten gebaseerd op de wil van een dictator, een absolute koning, niet een maatschappij die instaat voor openbaar vervoer. Dit zijn prestigeprojecten om zich beter te voelen dan de andere oliestaten, Dubai heeft mss de hoogste toren, maar wij hebben het langste gebouw. En Qatar en Bahrein spelen dat spelletje ook mee, mss Koeweit ook.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Alstom tekent contract van 500M Euro in KSA voor Al-' Ula

Bericht door nighttrain »

desirootje schreef: 17 feb 2024, 00:35 Ik ben blij met je jobjes in Saoedi-Arabië, ik wens je het beste toe, maar probeer ons niet te overtuigen van de validiteit van dit project door Neom en Hyperloop op te noemen... Dit zijn projecten gebaseerd op de wil van een dictator, een absolute koning, niet een maatschappij die instaat voor openbaar vervoer. Dit zijn prestigeprojecten om zich beter te voelen dan de andere oliestaten, Dubai heeft mss de hoogste toren, maar wij hebben het langste gebouw. En Qatar en Bahrein spelen dat spelletje ook mee, mss Koeweit ook.
Laatst gewijzigd door nighttrain op 20 feb 2024, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Alstom tekent contract van 500M Euro in KSA voor Al-' Ula

Bericht door dovaere »

nighttrain schreef: 16 feb 2024, 23:45
dovaere schreef: 16 feb 2024, 18:24 Dus ze willen een tramlijn leggen tussen dorpen van 5000 inwoners in zo goed als onbewoond gebied in de woestijn van Saudi-Arabië.
Waarom beginnen ze niet met hun miljoenensteden vol te bouwen met tramlijnen ???
[...]
In die regio plannen ze ook de futuristische stad NEOM en een skioord Trojena
Die tramlijn tussen die "dorpen" ligt helemaal niet op wandelafstand van de stad NEOM, zelfs niet in de regio (450 km ver). Een dergelijke tramlijn voldoet niet aan wat ik goed gepland openbaar vervoer noem, kan best wel een (deel van een) toeristische attractie zijn, voor toeristen die daar naar toe vliegen.
Andere voorbeelden zijn KAEC waar ze bezig zijn een hyperloop an het bouwen
Wie begint met het woord hyperloop, zeker in woestijngebied, heeft het wat mij betreft al verkorven met geloofwaardigheid.
Nabij een van de mooiste golfcourts ter wereld https://royalgreens.net/. op 5 min van het HHR railwaystation naar MAKKA of Madina.
Dat begin ik interessant te vinden: een nieuwe hogesnelheidslijn door de woestijn tussen Mekka en Medina. Alleen jammer dat er niet direct iets over passagiersaantallen te vinden is...https://en.wikipedia.org/wiki/Haramain_ ... ed_Railway
Vraagje ,heb je de "tramlijn" van MAKKA al gezien?
Inderdaad de Jeddah metro ligt op zijn poep,maar hier en daar waren ze al begonnen.
En de buslijnen zijn ook operationeel in de grote steden sinds 2020.
Die laatste zinnen lijken al meer op "zinvol openbaar vervoer". Maar zijn investeringen in trams/metro's niet pas zinvol op die plaatsen waar eerst de buslijnen goed uitgebouwd zijn en het niet meer trekken wegens de drukte/comfortproblemen?
Het probleem voor U denk ik is de perceptie. De levenswijze aldaar kan je niet vergelijken met hier.
Leuk voor de mensen in de regio die daar willen skiën (hoelang voor de sneeuw smelt?) en leuk voor de liefhebbers dat een van die drie tussenstations van die hogesnelheidslijn toevallig ligt aan een geïrrigeerd golfterrein in de woestijn bij een nog-niet-bestaande-stad.
Toerisme ontwikkelen dat enkel per vliegtuig bereikbaar is voor een groot publiek is echter niet houdbaar, en het doet me nog meer nadenken om mijn geld uit te geven aan zaken die olie/gas verbruiken...
nighttrain schreef: 17 feb 2024, 08:36 Over politiek wil ik het al helemaal niet hebben,daar ieder zijn mening kan hebben [...]. denk maar eens terug over de COVID periode in Europa. Hoe is iedereen daar verplicht geweest mee te lopen met de wil van "onze" leiders? Nu komt pas de waarrheid aan het licht.
Dat vind ik een heel vreemde opmerking over wat je noemt "verplicht meelopen met de wil van onze leiders in Europa" nadat je je net heel blij getoond hebt met de gezondheidszorg in een ander land. Onze verkozen leiders deden dit enkel uit zorg voor de zwaksten en om onze intensieve zorg/operaties voor andere zieken niet te laten kapseizen. Ze waren dus geen dictators, want die proberen problemen met een uit de hand lopend virus juist te verzwijgen en te minimaliseren voor hun bevolking.
En om terug te komen op Saoedi-Arabië: daar heeft die vermelde hogesnelheidstrein maar liefst een volledig jaar stil gelegen, terwijl ik in Europa zonder problemen met de trein op zomervakantie kon. Dan zal het bij ons nog wel meevallen zeker...
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Alstom tekent contract van 500M Euro in KSA voor Al-' Ula

Bericht door nighttrain »

dovaere schreef: 18 feb 2024, 16:14
nighttrain schreef: 16 feb 2024, 23:45
dovaere schreef: 16 feb 2024, 18:24 Dus ze willen een tramlijn leggen tussen dorpen van 5000 inwoners in zo goed als onbewoond gebied in de woestijn van Saudi-Arabië.
Waarom beginnen ze niet met hun miljoenensteden vol te bouwen met tramlijnen ???
[...]
Het probleem voor U denk ik is de perceptie. De levenswijze aldaar kan je niet vergelijken met hier.
Leuk voor de mensen in de regio die daar willen skiën (hoelang voor de sneeuw smelt?) en leuk voor de liefhebbers dat een van die drie tussenstations van die hogesnelheidslijn toevallig ligt aan een geïrrigeerd golfterrein in de woestijn bij een nog-niet-bestaande-stad.
Toerisme ontwikkelen dat enkel per vliegtuig bereikbaar is voor een groot publiek is echter niet houdbaar, en het doet me nog meer nadenken om mijn geld uit te geven aan zaken die olie/gas verbruiken...
nighttrain schreef: 17 feb 2024, 08:36 Over politiek wil ik het al helemaal niet hebben,daar ieder zijn mening kan hebben [...]. denk maar eens terug over de COVID periode in Europa. Hoe is iedereen daar verplicht geweest mee te lopen met de wil van "onze" leiders? Nu komt pas de waarrheid aan het licht.
Dat vind ik een heel vreemde opmerking over wat je noemt "verplicht meelopen met de wil van onze leiders in Europa" nadat je je net heel blij getoond hebt met de gezondheidszorg in een ander land. Onze verkozen leiders deden dit enkel uit zorg voor de zwaksten en om onze intensieve zorg/operaties voor andere zieken niet te laten kapseizen. Ze waren dus geen dictators, want die proberen problemen met een uit de hand lopend virus juist te verzwijgen en te minimaliseren voor hun bevolking.
En om terug te komen op Saoedi-Arabië: daar heeft die vermelde hogesnelheidstrein maar liefst een volledig jaar stil gelegen, terwijl ik in Europa zonder problemen met de trein op zomervakantie kon. Dan zal het bij ons nog wel meevallen zeker...
Laatst gewijzigd door nighttrain op 20 feb 2024, 13:51, 2 keer totaal gewijzigd.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Alstom tekent contract van 500M Euro in KSA voor Al-' Ula

Bericht door dovaere »

nighttrain schreef: 18 feb 2024, 19:40 Betreffende de HHR lijn. die heeft niet stil gelegen.
Waarom lees ik dan op Wikipedia dat de hogesnelheidstrein tussen Mekka en Medina was opgeschort vanaf 20 maart 2020, en pas één jaar later (31 maart 2021) de eerste rit tussen Mekka en Medina post-covid was?
Betreffende KAEC, die stad bestaat wel degelijk met huizen ,flats,restaurants, hotels,yachthaven en stranden en golfclub.
Alsook een containerhaven met kranen.
Ofwel droomde ik als er heen ging om te lunchen en zwemmen.
Dat er een badplaats ligt naast dat golfterrein heb ik nooit tegengesproken. Ik heb enkel gezegd dat het (nog?) niet de grote stad is die men er van wil maken.
Het laatste inwonertal dat vermeld wordt op de Engelstalige Wikipedia is 7000 inwoners in 2018, en er wordt verder vermeld dat het niet goed lukt om verdere investeerders te lokken. De Financial Times noemde het project een waarschuwing voor andere megaprojecten in de regio.
Waarom? Omdat de gewoon Arabier (man/vrouw) zich verplaatst met hun auto tot voor het restaurant /winkel/hospitaal waar ze moeten zijn.
En is er daar geen plaats dan gaan ze naar een ander restaurant of winkel. In Jeddah met zijn 5 miljoen inwoners zijn er bv 150 McDo en duizenden andere restaurats,U moet het gezien hebben om te geloven. de keukens bij de mensen zijn de meest moderne met Miele/Samsung maar toch gaan ze elke avond na 9h00 op restaurant....met hun eigen auto en benzine aan 2.18 Sar of 0.50 euro.
Daarbij gaan ze liever naar de mega grote gekoelde shopping malls of de plaatselijke IKEA.
Dat dat zo is, wil ik best geloven, met een oliebel en heel veel lege woestijn. Maar steden die evolueren naar grote parkeerterreinen met hier en daar een winkel of een restaurant ertussen, vind ik niet houdbaar, zeker niet als de stad daardoor blijft uitdijen (urban sprawl) en ze om die problemen op te lossen satellietsteden moeten aanleggen in de grote leegte.
Ik hoop dat U zich kunt voorstellen dat daar geen voetpaden zijn in de steden zoals in Belgie. Dus daar ga je niet naar een parkeergarage en wandel je tot de binnenstad.
Dat maakt het minder geschikt voor wat ik als toerisme beschouw.
Op een van de weinige beelden van Google Streetview (in Mekka) zag ik wel een voetpad, maar in de volle zon. Ik hoop dat ze evolueren naar gebouwen die een overkapping hebben boven bruikbare voetpaden, en doorsteekjes die een voetgangersnetwerk vormen.
Ja dat ze het bij U al verkorven hebben bij het woord "hyperloop" ,ja dat is uw probleem. Het betreft een testcircuit van 35 Km met Virgin.
Dat het een testcircuit betreft, dat had ik wel door, het zal ook verder niet tot iets leiden.
Het vermelden van Virgin doet wel opnieuw mijn skeptische alarmbel afgaan. Is dat niet dat bedrijf dat zelf geen specialist is, maar akkoorden afsluit met andere bedrijven enkel om marketinggewijs iets met "het merk Virgin" te doen?
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Alstom tekent contract van 500M Euro in KSA voor Al-' Ula

Bericht door nighttrain »

dovaere schreef: 19 feb 2024, 10:33
nighttrain schreef: 18 feb 2024, 19:40 Betreffende de HHR lijn. die heeft niet stil gelegen.
Waarom lees ik dan op Wikipedia dat de hogesnelheidstrein tussen Mekka en Medina was opgeschort vanaf 20 maart 2020, en pas één jaar later (31 maart 2021) de eerste rit tussen Mekka en Medina post-covid was?
Betreffende KAEC, die stad bestaat wel degelijk met huizen ,flats,restaurants, hotels,yachthaven en stranden en golfclub.
Alsook een containerhaven met kranen.
Ofwel droomde ik als er heen ging om te lunchen en zwemmen.
Dat er een badplaats ligt naast dat golfterrein heb ik nooit tegengesproken. Ik heb enkel gezegd dat het (nog?) niet de grote stad is die men er van wil maken.
Het laatste inwonertal dat vermeld wordt op de Engelstalige Wikipedia is 7000 inwoners in 2018, en er wordt verder vermeld dat het niet goed lukt om verdere investeerders te lokken. De Financial Times noemde het project een waarschuwing voor andere megaprojecten in de regio.
Waarom? Omdat de gewoon Arabier (man/vrouw) zich verplaatst met hun auto tot voor het restaurant /winkel/hospitaal waar ze moeten zijn.
En is er daar geen plaats dan gaan ze naar een ander restaurant of winkel. In Jeddah met zijn 5 miljoen inwoners zijn er bv 150 McDo en duizenden andere restaurats,U moet het gezien hebben om te geloven. de keukens bij de mensen zijn de meest moderne met Miele/Samsung maar toch gaan ze elke avond na 9h00 op restaurant....met hun eigen auto en benzine aan 2.18 Sar of 0.50 euro.
Daarbij gaan ze liever naar de mega grote gekoelde shopping malls of de plaatselijke IKEA.
Dat dat zo is, wil ik best geloven, met een oliebel en heel veel lege woestijn. Maar steden die evolueren naar grote parkeerterreinen met hier en daar een winkel of een restaurant ertussen, vind ik niet houdbaar, zeker niet als de stad daardoor blijft uitdijen (urban sprawl) en ze om die problemen op te lossen satellietsteden moeten aanleggen in de grote leegte.
Uit nieuwsgierigheid zou ik graag uw CV en ervaringen eens lezen om te evalueren met welke keyboard expert ik te maken heb.
Ik hoop dat U zich kunt voorstellen dat daar geen voetpaden zijn in de steden zoals in Belgie. Dus daar ga je niet naar een parkeergarage en wandel je tot de binnenstad.
Dat maakt het minder geschikt voor wat ik als toerisme beschouw.
Op een van de weinige beelden van Google Streetview (in Mekka) zag ik wel een voetpad, maar in de volle zon. Ik hoop dat ze evolueren naar gebouwen die een overkapping hebben boven bruikbare voetpaden, en doorsteekjes die een voetgangersnetwerk vormen.
Ja dat ze het bij U al verkorven hebben bij het woord "hyperloop" ,ja dat is uw probleem. Het betreft een testcircuit van 35 Km met Virgin.
Dat het een testcircuit betreft, dat had ik wel door, het zal ook verder niet tot iets leiden.
Het vermelden van Virgin doet wel opnieuw mijn skeptische alarmbel afgaan. Is dat niet dat bedrijf dat zelf geen specialist is, maar akkoorden afsluit met andere bedrijven enkel om marketinggewijs iets met "het merk Virgin" te doe
Laatst gewijzigd door nighttrain op 20 feb 2024, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Alstom tekent contract van 500M Euro in KSA voor Al-' Ula

Bericht door trainlovertje »

Deze vernederende toon stoort mij dus mateloos, elke keer opnieuw. Een forum dient toch om discussies te voeren? Niet om mensen de grond in te boren omdat ze een andere visie hebben of iets niet weten.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Alstom tekent contract van 500M Euro in KSA voor Al-' Ula

Bericht door nighttrain »

trainlovertje schreef: 19 feb 2024, 12:35 Deze vernederende toon stoort mij dus mateloos, elke keer opnieuw. Een forum dient toch om discussies te voeren? Niet om mensen de grond in te boren omdat ze een andere visie hebben of iets niet weten.
.
Laatst gewijzigd door nighttrain op 20 feb 2024, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Alstom tekent contract van 500M Euro in KSA voor Al-' Ula

Bericht door trainlovertje »

'Ervaring op het terrein' is een surplus, maar niet altijd zaligmakend. Ook daarmee kan je bvb een foute indruk krijgen, heb ikzelf al genoeg ervaren. Gedraag je daarom niet steeds als koning te rijk - of met andere woorden: de ultieme betweter - en ga in discussie en durf ook je eigen indruk in twijfel te trekken. (Maar het gaat me nog het meest om de vernederende toon die je gebruikt naar anderen toe als ze met je in discussie willen gaan. Er zijn honderdduizend andere manieren om te formuleren wat je wil zeggen.)

Het wereldwijde web bevat tegenwoordig frequent info die accurater is dan om het even welke andere bron van informatie, ook al zullen online bronnen elkaar vaak tegenspreken. Meestal kan je dan alsnog ergens een rode lijn trekken om uit te maken wat wel en niet juist is. Daarom is elke discussie met (onderbouwde) tegenargumenten het waard om gevoerd te worden.
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Alstom tekent contract van 500M Euro in KSA voor Al-' Ula

Bericht door jan_olieslagers »

Er zijn honderdduizend andere manieren om te formuleren wat je wil zeggen.
Ach, ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is... en aan de pluimen kent men de vogel.

Bovenal: laat ons aub het balletje spelen, niet het vrouwtje/mannetje.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Alstom tekent contract van 500M Euro in KSA voor Al-' Ula

Bericht door dovaere »

nighttrain schreef: 19 feb 2024, 11:34 [...]
Ten andere een "all-inclusif type toerist" zoals u zich in gedachten hebt zal daar niet veel kunnen uitoeren.....
Je vergist je hier, ik had helemaal niet de all-inclusive en vliegtuigtoerist in gedachten. Ik had in de eerste plaats aan de lokale bevolking (waarop je al uitgebreid op hebt geantwoord). Ik schreef verder juist dat ik niet geloofde in vliegtoerisme naar verre oorden, maar gun me mijn mening zonder dat je daartegen tekeer moet gaan. Ik snap wel dat dit vanuit de omliggende moslimlanden een topbestemming is, en goed dat je dan meteen het hele land bezoekt als je de reis maakt.
nighttrain schreef: 19 feb 2024, 13:45 Dat is uw probleem.
Mij "stoortt" het "mateloos" als je met objectieve criteria iets aantoond en duiding geeft, bekomen door ervaring ,dat dit niet aanvaard wordt door "beelden van Google Earthe "of ongecontroleerde artikels van Wikipedea.
De heer in kwestie gaat mij zeggen hoe hij "virtueel" een omgeving heeft gezien op "google earth" en als echt aanziet wat hij in het echte leven niet kan zien, want hij mag die stad gewoon niet binnen (Makka).
Je vergist je hier.
Ik ben wel degelijk bereid om een mij onbekend land te leren kennen, een discussie als deze levert daartoe bij maar ik verwacht dan toch wel minimumnormen om naar elkaar te luisteren.
Dat verwijzen naar Wikipedia en naar de plaats op Google Streetview deed ik juist om te kunnen objectiveren.
Ik hoopte dat er bij jou dan een belletje ging rinkelen, jij kunt bijvoorbeeld onjuiste info aanpassen op Wikipedia en er objectieve feiten en betrouwbare bronnen aan toevoegen.
Het is aan jou om dat te doen, jij bent de kenner.
Wikipedia is de som van wat alle kenners ter wereld er samen van maken.
Ik weet niet goed tegen wie je eigenlijk tekeer gaat, want als ik goed lees zeggen we bijna hetzelfde. Ik zeg: "wat een stad zou moeten worden, is nog niet zo groot" en jij zegt: het project voor de stad KAEC is vervangen door een project voor een andere stad wegens een nieuwe koning. Dat is toch geen tegenspraak?
[TOEVOEGING]
Dan ben ik nog zo vrij om mijn skepsis te uiten bij dat nieuwste project voor een nieuwe stad Neom, inclusief een langgerekte stad van 400 kilometer die zogezegd perfect bediend zal worden door openbaar vervoer...
Plaats reactie