tram met aanhangwagen voor fietsen

Smalspoor, tram en light-rail in het buitenland
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: tram met aanhangwagen voor fietsen

Bericht door Portbou »

jan_olieslagers schreef: 08 nov 2022, 17:55 Inderdaad een open uitnodiging tot zwartrijden met alle gevolgen en gevaren vandien. In BE enkel denkbaar als de rit sowieso gratis is - en dan nog.
Ik zie nu ook niet direct een plek in België waar dit soort toepassing de mobiliteit zou kunnen dienen.

Maar ik hoop dat eventuele toekomstige ideeën die wel nuttig zouden kunnen zijn nooit van tafel geveegd worden met het argument dat zwartrijden te makkelijk is. Pak dan aub het zwartrijden aan.
arvooke
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:18

Re: tram met aanhangwagen voor fietsen

Bericht door arvooke »

joverwimp schreef: 14 nov 2022, 16:47
arvooke schreef: 14 nov 2022, 15:46
joverwimp schreef: 10 nov 2022, 10:12 Vooraan kan wettelijk niet; achteraan wel. Zoals de fietsbussen in Rheinland-Pfalz (www.radbusse.de) :
Kan perfect maar dan moeten alle chauffeurs hun DE rijbewijs behalen. in tegenstelling tot een gelede bus is dit een DE.
Uit www.cbr.nl/nl/rijbewijs-halen/bus/busri ... ger-de.htm:
met dit motorvoertuig een aanhanger trekken met een toegestane maximummassa van meer dan 750 kg.
Je zit zeer snel aan de 750 kg, een bus aanhanger voor 4 fietsen zit er al aan.
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: tram met aanhangwagen voor fietsen

Bericht door jan_olieslagers »

Portbou schreef: 14 nov 2022, 18:09
jan_olieslagers schreef: 08 nov 2022, 17:55 Inderdaad een open uitnodiging tot zwartrijden met alle gevolgen en gevaren vandien. In BE enkel denkbaar als de rit sowieso gratis is - en dan nog.
Ik zie nu ook niet direct een plek in België waar dit soort toepassing de mobiliteit zou kunnen dienen.

Maar ik hoop dat eventuele toekomstige ideeën die wel nuttig zouden kunnen zijn nooit van tafel geveegd worden met het argument dat zwartrijden te makkelijk is. Pak dan aub het zwartrijden aan.
Excuus, ik heb me onnauwkeurig uitgedrukt. Zwartrijden zal altijd bestaan, er wordt aan gewerkt maar het is natuurlijk nooit voldoende.
Ik wilde eerder wijzen op de open uitnodiging tot bumperjumpen, met zo'n balzaal van een bumper ;)
En, toegegeven, het gratis maken van de rit zal daar niet zoveel aan veranderen, bumperjumpen doet men eerder voor de kick, komt het mij voor.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: tram met aanhangwagen voor fietsen

Bericht door jan_olieslagers »

arvooke schreef: 15 nov 2022, 13:30
joverwimp schreef: 14 nov 2022, 16:47
arvooke schreef: 14 nov 2022, 15:46

Kan perfect maar dan moeten alle chauffeurs hun DE rijbewijs behalen. in tegenstelling tot een gelede bus is dit een DE.
Uit www.cbr.nl/nl/rijbewijs-halen/bus/busri ... ger-de.htm:
met dit motorvoertuig een aanhanger trekken met een toegestane maximummassa van meer dan 750 kg.
Je zit zeer snel aan de 750 kg, een bus aanhanger voor 4 fietsen zit er al aan.
Die berekening wil ik wel eens zien: 4 fietsen @ 100 kg => 400 kg? Nogal ruim, dacht ik. Dan blijft er nog altijd 350 kg over voor de aanhanger zelf, dat wil ik ook nog wel ontwerpen.

Evenzeer is er sowieso een rijbewijs DE nodig, dat was ook het punt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie