Vrachttram in Amsterdam

Smalspoor, tram en light-rail in het buitenland
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

Vrachttram in Amsterdam

Bericht door Henk »

Volgens een bericht in Algemeen Dagblad van 1 december wil het bedrijf CityCargo volgend jaar de Amsterdamse tram gebruiken om de binnenstad te bevoorraden. De wethouder (schepen) van milieu steunt het plan omdat daarmee de reductie van fijnstof met 15% verminderd wordt (doordat vrachtwagens uit het centrum blijven). Er zijn wel een paar voorwaarden: er mag alleen overdag gereden worden en de tramreiziger mag geen hinder ondervinden van de vrachttram.
Er is sprake van op termijn 1200 nieuwe jobs, wat mij toch wel veel lijkt.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Bericht door Dieselfreak »

Lijkt me niet zo handig, aangezien:

1) Niet alle winkels aan een tramspoor gelegen zijn

2) Het lossen van een flinke lading aardig wat tijd in beslag neemt, en
ondertussen de vrachttram de doorgang van andere trams belemmert.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

Wat zijn het toch een rare jongens, daar boven de rivieren!
Was dat in Dresden (als ik mij niet vergis) ook al niet mislukt?
RailHopper II

Bericht door RailHopper II »

Ach, gelukkig zijn de mensen van onder de rivieren een stuk normaler, nietwaar? :roll:

Bas
Mike

Bericht door Mike »

RailHopper II schreef:Ach, gelukkig zijn de mensen van onder de rivieren een stuk normaler, nietwaar? :roll:

Bas
sncf-sncb schreef:Wat zijn het toch een rare jongens, daar boven de rivieren!
Was dat in Dresden (als ik mij niet vergis) ook al niet mislukt?
Wat zijn we weer aardig over die mensen DIE ER BOVEN WONEN!!!

Mike
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Achja, onder de rivieren willen ze de Kusttram wel over de sporen van de NMBS naar Brugge sturen... ;)
Bastiaan

Bericht door Bastiaan »

MaiKeg schreef:Achja, onder de rivieren willen ze de Kusttram wel over de sporen van de NMBS naar Brugge sturen... ;)
Hebben wij al 8) RandstadRail. Heeft alleen nog last van wat probleempjes :(
Bastiaan

Bericht door Bastiaan »

Dieselfreak schreef:1) Niet alle winkels aan een tramspoor gelegen zijn
Volgens mij is het plan om de vracht van de tram over te laden op elektrische bestelauto's, die het dan afleveren bij de winkel.
Bovendien stikt Amsterdam van de tramsporen. Er is in het centrum vrijwel geen winkel die niet aan een tramspoor ligt of daar in de buurt.
2) Het lossen van een flinke lading aardig wat tijd in beslag neemt, en ondertussen de vrachttram de doorgang van andere trams belemmert.
Ik dacht dat er plannen zijn om op sommige plekken een zijspoor aan te leggen waar de vracht uitgeladen kan worden.

Ik denk dat er nog heel veel over dit plan nagedacht moet worden, want er rammelt nog best veel aan. Als ze het combineren met het Stadsbox-systeem, hoeft het uit- of overladen niet lang te duren, maar daar heb ik nog niets over gelezen.
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Bastiaan schreef:
MaiKeg schreef:Achja, onder de rivieren willen ze de Kusttram wel over de sporen van de NMBS naar Brugge sturen... ;)
Hebben wij al 8) RandstadRail. Heeft alleen nog last van wat probleempjes :(
Bij ons zouden er ook enkele "kleine" probleempjes zijn... De Kusttram rijdt op smalspoor, de treinen op normaalspoor, de trein rijdt onder 3000V, de tram onder 600V... Maar voor de rest is dat perfect haalbaar! :roll:
nicken

Bericht door nicken »

MaiKeg schreef:Achja, onder de rivieren willen ze de Kusttram wel over de sporen van de NMBS naar Brugge sturen... ;)
Daar wordt idd momenteel nu een studie voor uitgevoerd,maar hoe ze dat kunnen doen weet ik niet,een brug bijplaatsen in St-pieters mss,mensen hun boelke onteigenen,is mss handig voor mensen die Naar het az-sint jan (ziekenhuis) moeten,maar daar rijden al 3 bussen naar ook,denk niet dat het de investering waard is,denk dat ze teveel door een roze bril kijken,da spel zal nooit rendabel zijn
Bastiaan

Bericht door Bastiaan »

Een tram zou in Brugge overigens niet misstaan. Voordat ik er heen was geweest dacht ik nog dat Brugge al een tram had, maar dat bleek uiteindelijk niet zo te zijn.
De tram over het bestaande spoor sturen lijkt me alleen niet zo handig. Om nu de hele boel om te bouwen met strengelspoor - het normale treinverkeer moet dan ook stilgelegd worden - en weer een heel nieuw type tram aan te schaffen dat ook onder 3000 V kan, lijkt me een stuk minder praktisch dan het aanleggen van een hele nieuwe lijn. Met een nieuwe lijn kan je ook nog door de tussenliggende plaatsen heen, waar het bestaande spoor misschien enkele kilometers langs loopt.
nicken

Bericht door nicken »

Bastiaan schreef:Een tram zou in Brugge overigens niet misstaan. Voordat ik er heen was geweest dacht ik nog dat Brugge al een tram had, maar dat bleek uiteindelijk niet zo te zijn.
De tram over het bestaande spoor sturen lijkt me alleen niet zo handig. Om nu de hele boel om te bouwen met strengelspoor - het normale treinverkeer moet dan ook stilgelegd worden - en weer een heel nieuw type tram aan te schaffen dat ook onder 3000 V kan, lijkt me een stuk minder praktisch dan het aanleggen van een hele nieuwe lijn. Met een nieuwe lijn kan je ook nog door de tussenliggende plaatsen heen, waar het bestaande spoor misschien enkele kilometers langs loopt.
We hebben hier in het verleden Trams gehad hoor,zoek maar eens geschiedenisdingen op van de stad Brugge,zo hebben we ook nog ne cafè die tram 5 of 6 ofzo noemt,en die dingen verwijzen daar naar toe in feite,ik heb hier zo een boek liggen van mijn deelgemeente Sint-andries en hier geeft ook nog een tram rondgesnort,ook staan er daar foto's van in.
Je mag niet vergeten dat Brugge enorm gekend staat voor zijn kleine straatjes,en zijn stervormig stratenplan waar de amerikanen zo zot van zijn.Kzie hier al zo'n hermelijn in Brugge rondbollen :lol:
Trams in Brugge is geen plaats voor,vandaar dat men hier met van die stadsbusjes rondvliegt,en da gaat al tamelijk,enkel dat het gans de dag spits is nu.
En voor de haven moeten ze die ook niet leggen,want daar denderen al treinen van de NMBS naar toe,er zijn daar ook scholen trouwens.
Die tram zou veel glitter en glammer zijn,ma rendabel (nee ik denk het niet)Ik ben dan ook van deze streek

Hier bollen al trams genoeg over het zand (da plein aan die terracota bloembak : het concertgebouw waar 80 procent van de bruggelingen zich niet in intresseert),met name op een trailer van een vrachtwagen,die komen van BOMBARDIER in brugge,vanmorgen weer een gezien,een blauwe
Wover

Bericht door Wover »

Het is toch totaal onnuttig de kusttram door te trekken tot brugge. Die bakjes rijden amper 70-80, dus de reistijd zou veel te lang duren en het comfort ondermaats, dus ik denk niet dat er veel mensen hem zouden nemen, bovendien kost het bakken geld en da's het ook niet waard denk ik.
nicken

Bericht door nicken »

Idd,kom naar Brugge met de trein of bus,en geniet van een BRUGSE ZOT :D :lol:
Bastiaan

Bericht door Bastiaan »

nicken schreef:Hier bollen al trams genoeg over het zand (da plein aan die terracota bloembak : het concertgebouw waar 80 procent van de bruggelingen zich niet in intresseert),met name op een trailer van een vrachtwagen,die komen van BOMBARDIER in brugge,vanmorgen weer een gezien,een blauwe
Jammer genoeg niet gezien toen ik in Brugge was. Ik ben wel een stuk of drie keer op Het Zand geweest.
Plaats reactie