Verzamelonderwerp over alles omtrent Luxtram.
Luxtram is de maatschappij die de moderne stadstram uitbaat in Luxemburg-stad. Er zijn concrete plannen om de tram uit te breiden naar naburige gemeenten en een sneltram naar het zuiden van het land.
Luxtram
Re: Luxtram
Gisteren is een nieuw stukje geopend van lijn 1 tracé die in de toekomst de nationale luchthaven Findel met het zakendistrict Cloche d'Or verbind. Het traject dat nu geopend is verbind het centraal station met de wijk Bonnevoie. (waar al dan niet toevallig de eerste minister woont
)
De namen van de twee nieuwe haltes zijn 'Leschte Steiwer/Dernier Sol' en 'Lycée Bouneweg'.
https://today.rtl.lu/news/luxembourg/a/1964788.html

De namen van de twee nieuwe haltes zijn 'Leschte Steiwer/Dernier Sol' en 'Lycée Bouneweg'.
https://today.rtl.lu/news/luxembourg/a/1964788.html
Re: Luxtram
Uitbreiding richting Howald en Ban de Gasperich ten laatste einde 2023
https://www.luxtram.lu
https://www.luxtram.lu
Re: Luxtram
Of ze die uitbreiding tijdig gaan klaarkrijgen is een vraag. Één van de stukken grond die nog niet in handen is van Luxtram maar eigendom van het investeringsfonds Olos Fund lijkt een enorm probleem te worden voor de constructie van de tram naar Ban de Gasperich. Indien dit stukje niet verkocht geraakt, dan zal er over een stuk van het traject slechts over één spoor gereden kunnen worden, wat een enorme bottleneck zal betekenen op de capaciteit van het netwerk.
Het gebrek aan capaciteit op de eerste lijn kan deels opgelost worden door de aanleg van de nieuwe lijn via Hollerich en Route d'Esch, maar aangezien dat de ontwikkeling van de lijn nog steeds in de onderzoeksfase zit kan het ook zijn dat deze er nooit zal komen
Het gebrek aan capaciteit op de eerste lijn kan deels opgelost worden door de aanleg van de nieuwe lijn via Hollerich en Route d'Esch, maar aangezien dat de ontwikkeling van de lijn nog steeds in de onderzoeksfase zit kan het ook zijn dat deze er nooit zal komen
Re: Luxtram
Gisteren was er een totaal onwetenschappelijke pijling op de website van RTL Today of de herinvoering van de tram in Luxemburg een goed idee was. Volgens 84% was dit een goed idee, 10% twijfelt en 6% staat negatief tegen de herinvoering van de tram in Luxemburg.
Ondanks dat het totaal onwetenschappelijk was en de eerste tramlijn nog steeds niet af is, zijn dit wel indrukwekkende cijfers. Het is een tendens die we de laatste tientallen jaren zien in Europe. Overal waar men een tram aanlegt komen steden opnieuw tot leven en stijgt de tevredenheid van de bevolking en pendelaars. Jammer dat dit nog niet is doorgedrongen bij onze politiciens.
Ondanks dat het totaal onwetenschappelijk was en de eerste tramlijn nog steeds niet af is, zijn dit wel indrukwekkende cijfers. Het is een tendens die we de laatste tientallen jaren zien in Europe. Overal waar men een tram aanlegt komen steden opnieuw tot leven en stijgt de tevredenheid van de bevolking en pendelaars. Jammer dat dit nog niet is doorgedrongen bij onze politiciens.
Re: Luxtram
Vandaag was er een persconferentie met het nieuws dat de verlenging (of beter gezegd: de nieuwe interlokale lijn) van de tram ook gebouwd gaat worden. Er zullen hiervoor nieuwe trams nodig zijn van 56 meter lang met een nieuwe stelplaats aan Cloche D'or.
De nieuwe lijn loopt voor een groot deel gebundeld met de snelweg en er wordt ook een fietsostrade aangelegd.
Bronnen:
https://www.rtl.lu/mobiliteit/news/a/2113772.html
https://mmtp.gouvernement.lu/fr/actuali ... modal.html
https://gouvernement.lu/dam-assets/docu ... imodal.pdf
De nieuwe lijn loopt voor een groot deel gebundeld met de snelweg en er wordt ook een fietsostrade aangelegd.
Bronnen:
https://www.rtl.lu/mobiliteit/news/a/2113772.html
https://mmtp.gouvernement.lu/fr/actuali ... modal.html
https://gouvernement.lu/dam-assets/docu ... imodal.pdf
Re: Luxtram
Er zijn ook meer details bekend omtrent de herinrichting van Belval incusief de integratie van de sneltram.