Informatie voor passagiers

Smalspoor, tram en light-rail in het buitenland
Plaats reactie
marc224
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 okt 2022, 13:57

Informatie voor passagiers

Bericht door marc224 »

Hallo, het is Marc en ik ben geïnteresseerd in busvervoer en tramvervoer in het buitenland ( Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Zweden, Denemarken, Canada, Japan....).

Eén onderwerp in het bijzonder interesseert me en dat is passagiersinformatie uit het verleden.

Mijn vraag: voordat er automatische halte-aankondigingen waren op bussen en trams, kondigden de chauffeurs de haltes aan of kondigden ze de belangrijkste haltes aan?

Ik kijk uit naar uw antwoorden

Veel groeten

Marc
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door ovspotter_be »

Op de meeste bussen en trams in Vlaanderen zit nog steeds geen automatische halte-aankondiging, en de chauffeur roept niets om.
Je moet zelf weten waar je je bevind en het is ook altijd handig om de naam van de laatste halte voor die van jou te herinneren.
In Brussel zit er op de bussen, trams en metro's wel halte-aankondigingen, zowel via omroep als op schermen, de TEC heeft (in de bussen waar ik al in heb gezeten alvast) enkel schermen hangen die de volgende halte aankondigen.
marc224
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 okt 2022, 13:57

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door marc224 »

Hallo, bedankt voor de informatie.

Ja, ik heb vaak gehoord dat er weinig waarde werd en wordt gehecht aan passagiersinformatie.

Ik heb op verschillende forums gelezen dat het in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Zweden, Nederland, Denemarken... in de jaren 1970-1980-1990 gebruikelijk was dat de chauffeurs de haltes aankondigden.

Ik kijk uit naar meer ervaringen
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door groentje »

Voor Zwitserland kan ik alvast bevestigen voor de Postbuslijn tussen St-Moritz, Maloja (met het grote CM-vakantiecentrum) en Chiavenna dat de buschauffeur op z'n minst de belangrijkste haltes omriep. Ik veronderstel dat dat ook gold op andere lijnen van de Postbus.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door jan_olieslagers »

Vroeger was alles beter... ;)

Vroeger wist je wel waar je wilde afstappen. En als je opstapte en het niet (heel erg zeker) wist, dan vroeg je aan de wattman of aan de buschauffeur om even te verwittigen ten gepasten tijde. Dat heeft keer op keer goed gewerkt voor mij. Het leven kan simpel zijn...

Tegenwoordig maakt men op de treinen een hoop drukte met al die aankondigingen, die voor minstens 90% van de reizigers totaal overbodig zijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
marc224
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 okt 2022, 13:57

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door marc224 »

Hallo, bedankt voor de twee berichten.

Dat kun je niet over de hele linie zeggen. Vroeger werden in sommige steden (landen) haltes aangekondigd door de machinisten of conducteurs, dus dat was een traditie, zelfs vóór de automatische systemen.
Sommige landen maakten er een punt van hun passagiers te informeren en de passagiers waardeerden dat.
Het lijkt erop dat België deze dienst niet had, maar dat betekent niet dat hij nergens bestond.

Ik vind de halte-aankondigingen tegenwoordig ook erg belangrijk, vooral als je naar andere steden/districten reist.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door groentje »

En zeker met grote reizigersstromen is het niet altijd haalbaar om een vraag aan de bestuurder te stellen. Om nog te zwijgen van de onhebbelijke gewoonte om sommige ramen te bedekken met publiciteitsbestickering (het moet niet altijd een laag graffitiverf zijn..) die het moelijk maakt om zich correct te oriënteren, zeker voor mensen die niet vertrouwd zijn met de omgeving, en in het donker.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door overweg13 »

Wat wij vroeger deden - en we gebruikten lijnen overal in het land - was het papieren busboekje meenemen en in de haltelijst volgen. Eigenlijk doen we dat tegenwoordig nog altijd, omdat we de aankondigen in de bussen niet ten volle vertrouwen. In de tijd van de bordjes AUTOBUS was dat alles behalve gemakkelijk. Nu nog is het ene haltebord al wat gemakkelijker te lezen dan het andere, bij de TEC afhankelijk van de regio: soms gebruikt men slecht leesbaar grijs, soms goed leesbaar zwart. Grote spelbreker kan de zon zijn, omdat bij tegenlicht de borden nauwelijks te lezen zijn. En als de bus te snel reist, is het ook niet makkelijk. Tegenwoordig volg ik nog wel eens op maps.me, wat ik vroeger op de stafkaart deed. En de apps van de TEC en De Lijn zijn ook handig, al hapert het systeem soms.
Kortom, we vragen ons tegenwoordig toch wel af hoe we het vroeger uitvlooiden, bijvoorbeeld bij kruispunten met niets anders dan borden zonder verdere vermelding. Het aan de chauffeur vragen, kan helpen als hij niet verstrooid is. Ik moet ook nog tot mijn scha en schande bekennen dat we lang geleden eens naar het Trammuseum in Schepdaal gingen en te laat belden. Ik stapte naar de chauffeur maar die wist alleen te zeggen dat we maar met de auto moesten komen, als we het niet beter wisten. Echt gebeurd. Hij reed met ons door tot de volgende halte en dat was een hele afstand. Ook met bus 9 Beauraing - Alle reden we eens een halte voorbij, én ik had op tijd gebeld, maar de vrouwelijke chauffeur beweerde dat er daar geen halte was en nam ons ook een km ver mee tot de volgende halte. We keerden op onze stappen terug en konden het bewuste haltebord fotograferen.
Kortom, ondanks een duidelijke vooruitgang is er nog erg veel werk aan de winkel...
Met vriendelijke groet

overweg13
marc224
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 okt 2022, 13:57

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door marc224 »

Hallo, ik wil niet tieren over België en zijn bus- en tramdiensten, maar in andere landen werd en wordt meer nadruk gelegd op reizigersinformatie.
Ik heb al wat onderzoek gedaan en ontdekt dat in de jaren 1970-1980-1990 in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Zweden, Nederland, Denemarken, Canada, Japan, Boedapest en Rusland, althans in de grote steden, de chauffeurs ongeveer 70% van de haltes aankondigden,

Tegenwoordig wordt, vooral in Duitsland, Zweden, Zwitserland, Oostenrijk en Denemarken, veel meer waarde gehecht aan passagiersinformatie dan in België.
In de Duitse stad Aken bijvoorbeeld worden sinds 1990 automatisch haltes aangekondigd; daarvoor kondigde de bestuurder de haltes aan.
Op lijn 14 Aken - Eupen rijden ook bussen van de TEC en deze bussen hebben alleen automatische displays sinds hooguit 5, maar geen automatische aankondigingen, zodat je kunt zien dat de Belgische vervoersmaatschappijen hier geen belang aan hechten.


Als iemand iets kan melden, bijvoorbeeld uit Nederland in de periode 1970-1980-1990, dan hoor ik dat graag.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door Steven »

groentje schreef: 21 nov 2022, 14:01 Voor Zwitserland kan ik alvast bevestigen voor de Postbuslijn tussen St-Moritz, Maloja (met het grote CM-vakantiecentrum) en Chiavenna dat de buschauffeur op z'n minst de belangrijkste haltes omriep. Ik veronderstel dat dat ook gold op andere lijnen van de Postbus.
Ondertussen is dat daar al jaren geen CM hotel meer in Maloja. Maar inderdaad de Zwitserse bussen is het ofwel de bestuurder die iets omroept ofwel zijn de bussen al voorzien van displays en automatische omroep.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door groentje »

Weet ik, een 20 jaar geleden werd de Palace verkocht. Maar ik ben er nog wel een paar keer geweest met de CM.
marc224
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 okt 2022, 13:57

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door marc224 »

Ja, Zwitserland heeft altijd een zeer goed lokaal vervoersysteem gehad. er zou ook veel nadruk worden gelegd op reizigersinformatie.
Plaats reactie