Luxtram

Smalspoor, tram en light-rail in het buitenland
Malista
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Luxtram

Bericht door Malista »

Verzamelonderwerp over alles omtrent Luxtram.

Luxtram is de maatschappij die de moderne stadstram uitbaat in Luxemburg-stad. Er zijn concrete plannen om de tram uit te breiden naar naburige gemeenten en een sneltram naar het zuiden van het land.
Malista
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: Luxtram

Bericht door Malista »

Gisteren is een nieuw stukje geopend van lijn 1 tracé die in de toekomst de nationale luchthaven Findel met het zakendistrict Cloche d'Or verbind. Het traject dat nu geopend is verbind het centraal station met de wijk Bonnevoie. (waar al dan niet toevallig de eerste minister woont :D)

De namen van de twee nieuwe haltes zijn 'Leschte Steiwer/Dernier Sol' en 'Lycée Bouneweg'.

https://today.rtl.lu/news/luxembourg/a/1964788.html
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Luxtram

Bericht door joverwimp »

Uitbreiding richting Howald en Ban de Gasperich ten laatste einde 2023
https://www.luxtram.lu
Malista
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: Luxtram

Bericht door Malista »

Of ze die uitbreiding tijdig gaan klaarkrijgen is een vraag. Één van de stukken grond die nog niet in handen is van Luxtram maar eigendom van het investeringsfonds Olos Fund lijkt een enorm probleem te worden voor de constructie van de tram naar Ban de Gasperich. Indien dit stukje niet verkocht geraakt, dan zal er over een stuk van het traject slechts over één spoor gereden kunnen worden, wat een enorme bottleneck zal betekenen op de capaciteit van het netwerk.

Het gebrek aan capaciteit op de eerste lijn kan deels opgelost worden door de aanleg van de nieuwe lijn via Hollerich en Route d'Esch, maar aangezien dat de ontwikkeling van de lijn nog steeds in de onderzoeksfase zit kan het ook zijn dat deze er nooit zal komen
Malista
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: Luxtram

Bericht door Malista »

Gisteren was er een totaal onwetenschappelijke pijling op de website van RTL Today of de herinvoering van de tram in Luxemburg een goed idee was. Volgens 84% was dit een goed idee, 10% twijfelt en 6% staat negatief tegen de herinvoering van de tram in Luxemburg.

Ondanks dat het totaal onwetenschappelijk was en de eerste tramlijn nog steeds niet af is, zijn dit wel indrukwekkende cijfers. Het is een tendens die we de laatste tientallen jaren zien in Europe. Overal waar men een tram aanlegt komen steden opnieuw tot leven en stijgt de tevredenheid van de bevolking en pendelaars. Jammer dat dit nog niet is doorgedrongen bij onze politiciens.
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Luxtram

Bericht door thejay »

Vandaag was er een persconferentie met het nieuws dat de verlenging (of beter gezegd: de nieuwe interlokale lijn) van de tram ook gebouwd gaat worden. Er zullen hiervoor nieuwe trams nodig zijn van 56 meter lang met een nieuwe stelplaats aan Cloche D'or.
De nieuwe lijn loopt voor een groot deel gebundeld met de snelweg en er wordt ook een fietsostrade aangelegd.

Bronnen:
https://www.rtl.lu/mobiliteit/news/a/2113772.html
https://mmtp.gouvernement.lu/fr/actuali ... modal.html
https://gouvernement.lu/dam-assets/docu ... imodal.pdf
Malista
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: Luxtram

Bericht door Malista »

Er zijn ook meer details bekend omtrent de herinrichting van Belval incusief de integratie van de sneltram.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Luxtram

Bericht door joverwimp »

In mei worden enkele nieuwe haltes geopend. En nog meer uitbreidingen zijn gepland:
https://www.lesfrontaliers.lu/mobilite/ ... a-capitale
luxtram.png
Malista
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: Luxtram

Bericht door Malista »

De artikels m.b.t. de nieuwe haltes, ze verwijzen nog niet concreet naar mei maar naar midden 2024. Blijkbaar hebben ze pas in december het laatste stukje land dat ze nodig hadden om verder te bouwen kunnen verwerven. :shock:
Verder is er zot veel nieuws ivm de Luxemburgse tram.

Er afgelopen weekend een tunnel voor de tram ricthing de luchthaven te brengen gebouwd:
En ten slotte, is het budget goedgekeurd voor de aftakkingen naar Laangfur-Kirchberg en Hollerich. En dit unaniem door het voltallige parlement!
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Luxtram

Bericht door desirootje »

Ik vind het nog steeds zo dom dat ze op batterijen rijden. Ik weet niet of het vanwege NIMBY's is of dat de regering met een beetje extra geld wou smijten, maar ik blijf het dom vinden.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Luxtram

Bericht door groentje »

Waar gaan ze op batterijen rijden? In het centrum? Dat vind ik nog niet zo'n slechte oplossing... Ze hebben genoeg bovenleiding hangen om die terug op te laden, dus dat kunnen wellicht vrij lichte batterijen zijn. Ik zie batterijtrams eigenlijk beter zitten dan batterijbussen...
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Luxtram

Bericht door trainlovertje »

desirootje schreef: 19 feb 2024, 23:09 Ik vind het nog steeds zo dom dat ze op batterijen rijden. Ik weet niet of het vanwege NIMBY's is of dat de regering met een beetje extra geld wou smijten, maar ik blijf het dom vinden.
En waarom is dat dan zo dom? Een hele hoop steden doen dat: Bordeaux, Nice en Sevilla zijn de eerste die in mij opkomen. Dat heeft volgens mij niets met NIMBY'isme te maken, maar eerder het zo min mogelijk verstoren van het uitzicht van de historische stadscentra.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Luxtram

Bericht door groentje »

Gebruikt Bordeaux geen andere technologie om zonder bovenleiding te rijden, of vergis ik mij van stad?
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Luxtram

Bericht door pietje »

groentje schreef: 20 feb 2024, 08:36 Waar gaan ze op batterijen rijden? In het centrum? Dat vind ik nog niet zo'n slechte oplossing... Ze hebben genoeg bovenleiding hangen om die terug op te laden, dus dat kunnen wellicht vrij lichte batterijen zijn. Ik zie batterijtrams eigenlijk beter zitten dan batterijbussen...
Voor zover ik weet, rijden de trams al een stuk zonder bovenleiding, in de binnenstad dus.
Dit is uiteraard duurder, maar wel begrijpelijk aangezien de Luxemburgse begroting wel wat reserve heeft.
groentje schreef: 20 feb 2024, 10:42 Gebruikt Bordeaux geen andere technologie om zonder bovenleiding te rijden, of vergis ik mij van stad?
Er zijn verschillende systemen, telkens van een andere fabrikant.
Meer uitleg vind je vooral op de Franstalige Wikipedia: https://fr.wikipedia.org/wiki/Alimentation_par_le_sol
Sommigen rekenen op zo kort mogelijke stukken zonder stroomvoorziening, terwijl dat bij anderen wel een beetje langer mag zijn.
Die tussenstukken worden dan meestal opgevangen door supercondensatoren, maar dat kan je idd als een soort batterij aanzien.
Het ene systeem heef een soort contactstrip tussen de rails liggen, terwijl het andere met een inductieve overbrenging van het vermogen werkt.
Malista
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: Luxtram

Bericht door Malista »

Over het algemeen gebruikt men dus 750V gelijkstroom bovenleiding dat vrij gangbaar is voor nieuwe tram-netwerken. In Luxemburg is er tussen de Kirchberg kant van de 'rode brug' en het centraal station geen bovenleiding omdat de UNESCO vreesde dat dit de historische binnenstad teveel zou aantasten. In de delen waar geen bovenleiding is gebruiken de trams supercondensators die kunnen opladen tussen de verschillende haltes, hiervoor gebruiken ze het Acumulador de Carga Rápida (ACR) systeem van CAF. In Luxemburg doet men in het stadscentrum de voeding via een contact op de grond tijdens het stoppen aan de haltes. Hierbuiten gebruikt men de bovenleiding. Het nadeel is dat er op dit traject van de tram een 'vendor lock-in' is door deze Spaanse leverancier. Maar indien de afstand tussen haltes gering is en de maximum snelheid beperkt is lijkt dit mij geen slecht systeem en kan men dit met beperkte supercapacitors overbruggen. De nieuwe uitbreidingen zullen allen voorzien zijn van bovenleiding, maar het ACR kan in theorie nog steeds gebruikt worden as energierecupperatie bij het afremmen.
Plaats reactie