Brusselse trams fotograferen

Smalspoor, tram en light-rail in België
doggys2
Berichten: 455
Lid geworden op: 19 sep 2006, 21:41
Locatie: Berchem - Antwerpen
Contacteer:

Brusselse trams fotograferen

Bericht door doggys2 »

In de tweede helft van juni wil ik bij een passage in Brussel (ongeveer tussen 12h. en 17 h.) zoveel mogelijk bovengrondse trams fotograferen.
Ik heb al wat research gedaan en kom tot het volgende : 18 tramlijnen waarvan 4 enkel 's avonds rijden.

Uiteraard zou ik graag alle lijnen hebben maar ik ben niet bekend in Brussel daarom zou ik graag enkele plaatsen weten waar verschillende lijnen komen zoals b.v.b. Montgomery.

Kan iemand mij daar bij helpen of een geschikte route uitstippelen zodat ik er toch zoveel mogelijk kan fotograferen.

Met welk biljet rij ik het beste op die trams als 65+er en waar kan ik dat kopen alleen op de tram of ergens anders?
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
Alain N.

Re: Brusselse trams fotograferen

Bericht door Alain N. »

Op Google Maps kan je zeer gemakkelijk je route uitstippelen voor het Brussel openbaar vervoer (klik hiervoor op het bus-icoontje als je resultaten krijgt:

http://maps.google.be/

Op MIVB.be kun je netkaarten vinden, die je eventueel kan vergelijken met de hierboven vermelde Google Maps-kaarten om een mooi overzicht te krijgen van knooppunten:

http://www.mivb.be/netplan-plan-reseau.html?l=nl

Veel fotografeerplezier!
doggys2
Berichten: 455
Lid geworden op: 19 sep 2006, 21:41
Locatie: Berchem - Antwerpen
Contacteer:

Re: Brusselse trams fotograferen

Bericht door doggys2 »

Bedankt voor de tip en dit ga ik zeker uitproberen, op het eerste zicht vond ik de netkaart van de MIVB nogal onoverzichtelijk maar dat is waarschijnlijk omdat ik Brussel niet ken.
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Brusselse trams fotograferen

Bericht door Steve »

Passeer langs Montgomery, het Zuidstation, Louiza, Rogier en Simonis (allemaal snel en makkelijk bereikbaar met de metro), en je kunt alle tramlijnen doen die overdag rijden. Wil je ze daarentegen allemaal bovengronds hebben, dan zul je wat meer moeten rondrijden.

Opgelet: behalve in Simonis en Louiza stoppen de trams op meerdere plaatsen (ondergronds en bovengronds in Montgomery en Zuidstation, ondergronds op twee niveaus in Rogier).

Als 65+'er kun je voor 5 euro een MOBIB-kaart krijgen bij de MIVB met 65+-abonnement (dat van De Lijn wordt niet meer aanvaard), anders een gewoon ticket (zoals de dagkaart).
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Brusselse trams fotograferen

Bericht door Steve »

Nog een kleine nota voor tram 97: er zijn maar een paar trams per dag die doorrijden tot Louiza (enkel tijdens de spitsuren op weekdagen). Als je er geen tegenkomt (zie de dienstregeling), dan ga je best naar het premetrostation Horta (trams 3, 4 en 51), waar tram 97 de hele dag komt aan de nabijgelegen bovengrondse tramhalte Bareel.
doggys2
Berichten: 455
Lid geworden op: 19 sep 2006, 21:41
Locatie: Berchem - Antwerpen
Contacteer:

Re: Brusselse trams fotograferen

Bericht door doggys2 »

MIVB-reiziger,

Bedankt voor de de beide toelichtingen die ik zeker ter harte zal nemen.
Ik wil vooral bovengronds fotograferen omdat in de metro niet zo makkelijk is zonder flitslicht te gebruiken.
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
Trammist

Re: Brusselse trams fotograferen

Bericht door Trammist »

In de metrostations van de MIVB bestaat er trouwens een fotografieverbod waar ook op toegekeken wordt. Best camera wegsteken onder de grond.
doggys2
Berichten: 455
Lid geworden op: 19 sep 2006, 21:41
Locatie: Berchem - Antwerpen
Contacteer:

Re: Brusselse trams fotograferen

Bericht door doggys2 »

Dus blijft het zoals gepland bovengronds, ik kan dat verbod best begrijpen.
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Brusselse trams fotograferen

Bericht door groentje »

Barreel is trouwens best een mooi fotopunt, met het gemeentehuis van Sint-Gillis op de achtergrond, bijvoorbeeld. Trams 81 en 97 passeren daar. Een ander mooi punt voor tram 97 is iets lager, aan Rochefort, waar je het park van Vorst mee op de achtergrond kan zetten. Op de Van Volxemlaan, tussen Wiels en Zaman, rijden trams 97 en 82 onder de Platanen, wat ook best mooi is. Aan het gemeentehuis van Vorst (Vorst Centrum) kan je ook wel interessante foto's maken van dezelfde lijnen. In dat deel van Brussel woon ik, trouwens.
Andere mooie fotopunten volgens mij: Sint-Job (tram 92), Poelaert (Justitiepaleis), Koningsplein en Park (trams 92 en 94), nagenoeg de hele bedding van de lijnen 39 en 44, de Delleur en Wiener (tram 94), Ukkel Kalevoet, Hoogte Honderd of Jupiter (tram 51), Van Praet (tram 3 en tram 7), Legrand (tram 94 en tram 7), Flagey (81), De Wand (19, 3 en 7), Heizel, (7 en 51), Bossaert-Basiliek (19), Park Vivès, Sint-Guido en Raad (laatste in Kuregem, tram 81)...
doggys2
Berichten: 455
Lid geworden op: 19 sep 2006, 21:41
Locatie: Berchem - Antwerpen
Contacteer:

Re: Brusselse trams fotograferen

Bericht door doggys2 »

Bedankt groentje, dit is een mooi lijstje en met Google Maps kan ik wel een mooie route uitzetten en dan hopen op goed weer.
Ik ben wel niet aan een datum gebonden maar een weekabonnement loopt natuurlijk door. Duimen maar.
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Brusselse trams fotograferen

Bericht door groentje »

Pas op, het zijn vooral de 'mooie' stukjes van Brussel die ik vernoem, met een park, of mooie gevels, liefst met een beetje ruimte om gemakkelijk een foto te nemen. Als je ook geïnteresseerd bent in het 'echte' Brussel, kan je bijvoorbeeld ook een foto nemen ter hoogte van het Albert I park (tram 81), met euhm, typische sociale appartementsblokken op de achtergrond, of aan de Heizel (opgelet: auteursrecht voor het Atomium), de Jetselaan (tram 19), de Neerstalsesteenweg (97 en 82), maar echt 'mooi' zijn die zelden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Brusselse trams fotograferen

Bericht door Steven »

Dat is door weinig mensen geweten dat er een auteursrecht is op het Atomium, hoe raar dit ook mag klinken.
doggys2
Berichten: 455
Lid geworden op: 19 sep 2006, 21:41
Locatie: Berchem - Antwerpen
Contacteer:

Re: Brusselse trams fotograferen

Bericht door doggys2 »

Ik ben blij met de "mooie" stukjes Brussel, het gaat mij uiteraard om de trams zo goed mogelijk in beeld te hebben maar een mooie omgeving is lekker meegenomen.
Ook bedankt wat betreft de waarschuwing voor het Atomium, had ik niet onmiddellijk aan gedacht en het is inderdaad een belachelijke regel.
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
Alain N.

Re: Brusselse trams fotograferen

Bericht door Alain N. »

Ik heb het Atomium al tientallen keren gefotografeerd, de stewards die daar staan hebben daar nooit een probleem mee gehad.

Waar wél een verbod op staat, is om er commercieel gebruik van te maken. Er zou dus geen bezwaar mogen zijn als je de foto's gewoon op je site zet. Maar er is wel een probleem als die foto's in het Modelspoormagazine komen, aangezien dat een winstgevende publicatie is.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Brusselse trams fotograferen

Bericht door Steven »

Alain N. schreef:Ik heb het Atomium al tientallen keren gefotografeerd, de stewards die daar staan hebben daar nooit een probleem mee gehad.

Waar wél een verbod op staat, is om er commercieel gebruik van te maken. Er zou dus geen bezwaar mogen zijn als je de foto's gewoon op je site zet. Maar er is wel een probleem als die foto's in het Modelspoormagazine komen, aangezien dat een winstgevende publicatie is.
Het probleem is dat de grens tussen commercieel en niet commercieel gebruik soms nogal dun is.
Plaats reactie