Tramverlenging Deurne-Wijnegem naar prullenmand?

Smalspoor, tram en light-rail in België
Gebruikersavatar
Zorba
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 nov 2010, 22:16

Re: Tramverlenging Deurne-Wijnegem naar prullenmand?

Bericht door Zorba »

dentheo schreef:
Robin schreef: iedereen wilt minder auto's
aangezien de autoverkoop zeker niet daalt geloof ik dat niet....
Juist door het gebrek aan OV grijpen we altijd terug naar de wagen. De nieuwe tramlijn is een goede oplossing.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Tramverlenging Deurne-Wijnegem naar prullenmand?

Bericht door overweg13 »

Zorba schreef:
Juist door het gebrek aan OV grijpen we altijd terug naar de wagen. De nieuwe tramlijn is een goede oplossing.
Dat geloof ik nu net niet. Mocht iedereen die binnen de rede gebruik kan maken van het OV, dat ook daadwerkelijk doen, dan was het fileprobleem opgelost. Die onbeschikbaarheid van het OV is - zeker in Vlaanderen - vaker een drogreden dan een valabel argument. Alleen zou er dan een ander probleem opduiken: het gebrek aan capaciteit van het OV. En dat is niet in een paar weken op te lossen. Vandaar dat het aanleggen van een tramlijn wél een goede oplossing is, omdat ze op termijn een degelijke capaciteitsuitbreiding mogelijk maakt. Maar ook dan zullen velen aan het gebruik van de wagen blijven vasthouden.
Met vriendelijke groet

overweg13
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Tramverlenging Deurne-Wijnegem naar prullenmand?

Bericht door Robin »

een beter aansluiting tussen tram - bus - trein zou ook al veel schelen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tramverlenging Deurne-Wijnegem naar prullenmand?

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:
Robin schreef: iedereen wilt minder auto's
aangezien de autoverkoop zeker niet daalt geloof ik dat niet....
Iedereen wilt minder auto's, voor iedereen behalve zichzelf :wink:
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Tramverlenging Deurne-Wijnegem naar prullenmand?

Bericht door kika »

Ik snap de kritiek van mensen hier op de vernietiging van de bouwvergunning niet. De kritiek die ik heb is dat er al zoveel gebouwd is vooraleer er duidelijkheid is of, volgens de eigen regels, wel gebouwd mag worden (de rechtsgang te traag dus, of in dit geval opschorting van het bouwen op z'n plek zou zijn geweest weet ik niet). Het zou maar raar zijn als je geen mogelijkheid hebt op protest tegen initiatieven van de overheid die een directe invloed hebben op je leefomgeving. Als dat nu een proces zou zijn van pakweg een bezorgde burger uit Bastenaken, had ik ook mijn wenkbrauwen gefronst.

Wat is nu de logische vervolgstap? Een MER bestellen en eventueel compensatiemaatregelen uitvoeren en bouwvergunning opnieuw verlenen? Hoeveel tijd gaat er over zoiets?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Tramverlenging Deurne-Wijnegem naar prullenmand?

Bericht door Steven »

Het protest was al twee keer beschouwd als onterecht, de groep is dus blijven procederen tot het einde. Welke gewone burger kan zoiets betalen aan advocaten? het is nu het voor de raad van state kwam dat het toch ontvankelijk werd verklaard en de opschorting kwam van de bouwvergunning. je kan het op zijn minst raar noemen.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Tramverlenging Deurne-Wijnegem naar prullenmand?

Bericht door kika »

Steven schreef:Het protest was al twee keer beschouwd als onterecht, de groep is dus blijven procederen tot het einde. Welke gewone burger kan zoiets betalen aan advocaten? het is nu het voor de raad van state kwam dat het toch ontvankelijk werd verklaard en de opschorting kwam van de bouwvergunning. je kan het op zijn minst raar noemen.
Ik ben het met je eens dat in België het rechtssysteem zo is, dat het de facto heel erg slecht toegankelijk is voor de gewone man. Vind je het raar dat de eerste 2 rechtbanken het onontvankelijk beschouwen voor het is behandelt, of vind je het raar dat er blijkbaar enkele mensen het het waard vinden om hier heel veel tijd, energie en geld in te steken?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Tramverlenging Deurne-Wijnegem naar prullenmand?

Bericht door Steven »

ik vind het gewoon raar dat als je niet tevreden bent met een uitspraak dat je kan blijven doorgaan (indien je de middelen hebt) tot je wel uw mening krijgt of ze nu juist of fout is maakt dan precies nog weinig uit. Je kan hier haast oneindig in beroep blijven gaan in dit landje.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Tramverlenging Deurne-Wijnegem naar prullenmand?

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:ik vind het gewoon raar dat als je niet tevreden bent met een uitspraak dat je kan blijven doorgaan (indien je de middelen hebt) tot je wel uw mening krijgt of ze nu juist of fout is maakt dan precies nog weinig uit. Je kan hier haast oneindig in beroep blijven gaan in dit landje.
"De taak van de Raad van State als bestuurlijk rechtscollege is het schorsen van de tenuitvoerlegging en/of het vernietigen van bestuurshandelingen die strijdig zijn met de geldende hogere rechtsregels.", aldus Wikipedia. Dat is hier ook gebeurd. Blijkbaar kun je tegen een beslissing van de Raad van State ook beroep aantekenen, wat op zich ook niet vreemd is - anders zou er maar 1 instantie zijn.
Als dan het oordeel is dat de procedure niet goed gevolgd is, dan moet het Vlaams Gewest eerst eens in eigen boezem kijken wat er nu fout is gelopen en wat ze daar aan moeten doen.

Natuurlijk is het jammer dat de tramverlenging hierdoor vertraging oploopt, maar de oorzaak daarvoor ligt, aldus de Raad van State, bij het Vlaams Gewest.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Tramverlenging Deurne-Wijnegem naar prullenmand?

Bericht door Steven »

Dus dan maak je er een vierde keer een zaak van en zo blijven we nog even bezig.....
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Tramverlenging Deurne-Wijnegem naar prullenmand?

Bericht door K V B »

Steven schreef:ik vind het gewoon raar dat als je niet tevreden bent met een uitspraak dat je kan blijven doorgaan (indien je de middelen hebt) tot je wel uw mening krijgt of ze nu juist of fout is maakt dan precies nog weinig uit. Je kan hier haast oneindig in beroep blijven gaan in dit landje.
Men kan niet doorgaan tot men wel zijn mening krijgt. Men kan doorgaan tot de hoogste instantie (hier de raad van state). In een rechtstaat is dat nu eenmaal zo.

Wat ik in de kranten gelezen heb is dat de klacht komt van personen die in principe geen probleem hebben met de tramlijn.
De hele discussie draait om de middenberm van de Turnhoutsebaan waar de tram binnenkort zal rijden in de richting van de wat verder gelegen eindhalte nabij het populaire Wijnegem Shopping Center. Annick Clincke, de vrouw van Erik, legt het uit: 'Ter hoogte van onze straat zal je over die berm kunnen rijden. Dat was vroeger niet zo. Daarom zullen heel wat bezoekers van het Wijnegem Shopping Center onze rustige woonstraat misbruiken als sluiproute. Nu al staat de Ganzenweg volgeparkeerd bij solden of andere acties. Onze kinderen zullen na de werken niet meer rustig op straat kunnen spelen.'

'Wij willen helemaal niet dat de werken aan de bijna afgewerkte tramlijn stilgelegd worden. We zijn zelfs voorstander van de nieuwe tramlijn, maar ze hebben bij de opmaak van de plannen nooit naar ons willen luisteren, ondanks de vele bezwaarschriften. We hebben dan in overleg met onze buren in de Ganzenweg een advocaat in de arm genomen en bezwaar ingediend. De procedure schrijft nu eenmaal voor dat je dat individueel moet doen. Een wijkcomité kan dat niet.'
Ik denk dat het probleem inderdaad gewoon is dat men in België niet echt gewoon is om de burger au serieux te nemen. Heeft men met de inwoners van die straat gepraat en naar een oplossing gezocht?

Ik zie hier twee problemen:
- Men heeft zowieso bij de bouw van het shopping centrum in Wijnegem niet genoeg over de gevolgen nagedacht.
- Men moet lui die bezwaar indienen gewoon voor een gesprek uitnodigen, en vragen onder welke voorwaarden ze hun inspraak weer intrekken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Tramverlenging Deurne-Wijnegem naar prullenmand?

Bericht door Steven »

Als je ook de beslissing van de rade van state in twijfel kan trekken door ook daar in beroep te gaan kan het nog wel even duren he.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Tramverlenging Deurne-Wijnegem naar prullenmand?

Bericht door dentheo »

Ach die ganse tramlijn heeft iets van "oplichting" in zich.

Het beschikbare budget werd goedgekeurd samen met de befaamde Oosterweelverbinding (het masterplan).
Alles ging betaald worden uit de tolheffing van de brug.
Toen dat project nogal lang duurde (wat men op voorhand wist) , vroeg men het geld al voor de brug aanbesteed was.
Dat werd na enkele malen vragen toegestaan..........
Drie maand later draaide SPa en P.J. de brug de nek om....

Een voorbeeld van "fairplay" is dit project zeker niet.....
Theo
Groeten vanop de Heide
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Tramverlenging Deurne-Wijnegem naar prullenmand?

Bericht door kika »

K V B schreef:Ik zie hier twee problemen:
- Men heeft zowieso bij de bouw van het shopping centrum in Wijnegem niet genoeg over de gevolgen nagedacht.
- Men moet lui die bezwaar indienen gewoon voor een gesprek uitnodigen, en vragen onder welke voorwaarden ze hun inspraak weer intrekken.
Geef burger geld en zijn achtertuin gaat open. had je zoiets in gedachten voor het tweede probleem?
pietje

Re: Tramverlenging Deurne-Wijnegem naar prullenmand?

Bericht door pietje »

kika schreef:
K V B schreef:Ik zie hier twee problemen:
- Men heeft zowieso bij de bouw van het shopping centrum in Wijnegem niet genoeg over de gevolgen nagedacht.
- Men moet lui die bezwaar indienen gewoon voor een gesprek uitnodigen, en vragen onder welke voorwaarden ze hun inspraak weer intrekken.
Geef burger geld en zijn achtertuin gaat open. had je zoiets in gedachten voor het tweede probleem?
Maar neen, de buren hebben maar 1 ding geëist: een barrière tussen de sporen zodat er geen auto's kunnen gebruikmaken om te keren in de straat.
Heel eenvoudig uit te voeren als het van in het begin voorzien wordt en het had heel wat gezichtsverlies voor De lijn, BAM en de Vlaamse regering vermeden.
Plaats reactie