Tramlijn 3 wordt verlengd naar Beveren-Waas

Smalspoor, tram en light-rail in België
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Tramlijn 3 wordt verlengd naar Beveren-Waas

Bericht door groentje »

Het is nog maar de vraag of de huidige tarieven van De Lijn op iets langere termijn haalbaar blijven. Ik voorzie dat die weleens serieus zouden kunnen stijgen. Om naar Sint-Niklaas te gaan vanuit Antwerpen ben je trouwens echt wel beter met de trein.
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Tramlijn 3 wordt verlengd naar Beveren-Waas

Bericht door apestaart »

Om van Oostende naar Brugge te reizen is het normaal ook beter met de trein (15 minuten)dan
met de bus (lijn 52 doet 1 u 15' over)
Toch zijn er veel reizigers die met de bus het volledige traject afleggen.
Dat zal met tramlijn 3 niet anders zijn, integendeel er zullen veel reizigers zijn die liever met de
tram dan met de bus reizen.
Trouwens de Kusttramlijn Oostende-Knokke of Oostende-De Panne is langer dan de tramlijn 3
Antwerpen-St-Niklaas en daar zijn ook reizigers die zo'n grote afstand leggen niettegenstaande
Oostende-Knokke ook met de trein kan afgelegd worden, weliswaar met overstap in Brugge.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Tramlijn 3 wordt verlengd naar Beveren-Waas

Bericht door groentje »

De kusttram is dan ook een attractie op zich, en de ommetoer via Brugge doet je zodanig veel tijd verliezen dat je geen tijdswinst hebt tegenover de tram, al helemaal niet omwille van de hoge frequentie van die laatste.
Een verlengde tram 3 zal inderdaad wel een beetje verloren gelopen toeristen opvangen, en een paar tramfreaks (ikzelf incluis), maar zal toch vooral voor de tussenliggende bestemmingen aantrekkelijk zijn.
dj_alleé

Re: Tramlijn 3 wordt verlengd naar Beveren-Waas

Bericht door dj_alleé »

de tram wordt idd doorgetrokken tot beveren, maar hoe!...ze gaan een tunnel voorzien voor de tram en bussen en vlak ernaast(kant naft station) een brug....kan er iemand mij een voorbeeld geven in België waar een brug en tunnel vlak naast één liggen voor hetzelfde traject?....dit is volgens mij geld verspilling. De rede van tram een tunnel krijgt is omdat de brug te stijl zou zijn...waarom niet direct investeren in één grotere(als dat al nodig is, sinds het nu ook maar 1 baan per richting is) tunnel?

Als de liefkeshoektunnel voor treinen af is gaat het goederen verkeer dan niet drastich dalen op die treinlijn?
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Tramlijn 3 wordt verlengd naar Beveren-Waas

Bericht door Hobbes »

dj_alleé schreef:de tram wordt idd doorgetrokken tot beveren, maar hoe!...ze gaan een tunnel voorzien voor de tram en bussen en vlak ernaast(kant naft station) een brug....kan er iemand mij een voorbeeld geven in België waar een brug en tunnel vlak naast één liggen voor hetzelfde traject?....dit is volgens mij geld verspilling. De rede van tram een tunnel krijgt is omdat de brug te stijl zou zijn...waarom niet direct investeren in één grotere(als dat al nodig is, sinds het nu ook maar 1 baan per richting is) tunnel?

Als de liefkeshoektunnel voor treinen af is gaat het goederen verkeer dan niet drastich dalen op die treinlijn?
Integendeel, de Liefkeshoektreintunnel dient om treinen naar linkeroever te laten rijden (en omgekeerd natuurlijk) zonder nog te moeten passeren via Berchem en de Kennedytunnel.
Zo kunnen ze via L10 (de lijn waar tram 3 over of onder moet) en L10/1 naar L59 richting Gent en verder.
Heimer

Re: Tramlijn 3 wordt verlengd naar Beveren-Waas

Bericht door Heimer »

Ik denk niet dat deze lijn verder gaat.
Wat met stroomvoorziening op zo een lang traject.
Trammist

Re: Tramlijn 3 wordt verlengd naar Beveren-Waas

Bericht door Trammist »

Heimer schreef:Wat met stroomvoorziening op zo een lang traject.
Een extra onderstation bouwen. Zo gaat dat bij de meeste verlengingen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tramlijn 3 wordt verlengd naar Beveren-Waas

Bericht door Shrek »

Heimer schreef:Ik denk niet dat deze lijn verder gaat.
Wat met stroomvoorziening op zo een lang traject.
De stroomvoorziening voor een tram is niet zo zwaar, dit kan je perfect uit het lokale middenspanningsnet halen. Rond Beveren is dit net naar mijn weten zeer stabiel. Geen enkel probleem dus voor de stroomvoorziening :wink:
Heimer

Re: Tramlijn 3 wordt verlengd naar Beveren-Waas

Bericht door Heimer »

Shrek schreef:De stroomvoorziening voor een tram is niet zo zwaar, dit kan je perfect uit het lokale middenspanningsnet halen. Rond Beveren is dit net naar mijn weten zeer stabiel. Geen enkel probleem dus voor de stroomvoorziening :wink:
Dat weet ik zo nog niet bij 600 V = kunnen de Ampères flink de hoogte inschieten en er kan maar links en rechts gevoed worden zoals op de Blancefloerlaan, hoeveel punten voed dat onderstation op de Blancefloerlaan 5 of 6 ?dat kan er makkelijk 9 voedingspunten aan als dat onderstation een beetje centraal ligt.
Bij een trein ligt de bovenleiding spanning hoger en dan kan je langere afstanden voeden en is er minder spanningsval maar dat wisten jullie zelf ook wel.
http://www.platteaubvba.be/popup.php?pa ... tpunt2.jpg

stel ik vervelende vragen of is het forum hier niet voor bedoeld laat het me weten want ik durf nogal eens doorgaan op een onderwerp, ben nieuw hier.
Na even googelen heb ik vernomen dat een onderstaion een tractiestation heet en er ook een afbeelding te vinden is van de binnenzijde.(links op pagina 20)
http://www.artesis.be/campusnoord/docum ... 062010.pdf
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Tramlijn 3 wordt verlengd naar Beveren-Waas

Bericht door Steven »

je kan versteld staan van wat ze soms realiseren om de voeding te garanderen bij openbaar vervoer, al moeten ze daarvoor een eigen voedingspost bijbouwen. Ze gebruiken niet noodzakelijk reeds bestaande posten om grote gebruikers te bedienen en laat een tram zeker geen kleine gebruiker zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tramlijn 3 wordt verlengd naar Beveren-Waas

Bericht door Shrek »

Heimer schreef:
Shrek schreef:De stroomvoorziening voor een tram is niet zo zwaar, dit kan je perfect uit het lokale middenspanningsnet halen. Rond Beveren is dit net naar mijn weten zeer stabiel. Geen enkel probleem dus voor de stroomvoorziening :wink:
Dat weet ik zo nog niet bij 600 V = kunnen de Ampères flink de hoogte inschieten en er kan maar links en rechts gevoed worden zoals op de Blancefloerlaan, hoeveel punten voed dat onderstation op de Blancefloerlaan 5 of 6 ?dat kan er makkelijk 9 voedingspunten aan als dat onderstation een beetje centraal ligt.
Bij een trein ligt de bovenleiding spanning hoger en dan kan je langere afstanden voeden en is er minder spanningsval maar dat wisten jullie zelf ook wel.
http://www.platteaubvba.be/popup.php?pa ... tpunt2.jpg
Natuurlijk lopen de ampères op op 600volt, maar daarom gaan ze ook gewoon een extra onderstation bouwen op het 15000v net, daar is er geen enkel probleem om een tramlijn te voeden. Men kan trouwens overal voeden waar men wil. Een onderstation bijbouwen is niet zo heel moeilijk :wink:
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Tramlijn 3 wordt verlengd naar Beveren-Waas

Bericht door groentje »

Niet moeilijk, maar natuurlijk wel vrij kostelijk. Zo'n onderstation is geen goedkoop niemendalletje.
Trammist

Re: Tramlijn 3 wordt verlengd naar Beveren-Waas

Bericht door Trammist »

Bij zowat iedere tramlijnverlenging in Antwerpen wordt er een of meer extra onderstation(s) gebouwd hoor. Aan de terminus Melsele staat er geloof ik één, in de nieuwe stelplaats Deurne (Makro) komt er één, voor Boechout weet ik het niet, maar ik vermoed dat ze er ook nog één gaan bijbouwen. Bij de verlenging van de Dascottelei vielen er de eerste dagen gedurig trams stil, waarna men een onderstation in containervorm heeft geplaatst op het kruispunt met de Herentalsebaan, dat slechts enkele maanden geleden weggehaald is wegens opening van een nieuw 'echt' onderstation t.h.v. Mestputteke.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tramlijn 3 wordt verlengd naar Beveren-Waas

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Niet moeilijk, maar natuurlijk wel vrij kostelijk. Zo'n onderstation is geen goedkoop niemendalletje.
Natuurlijk niet, maar dat hoort gewoon bij de totale kost van het project. Net zoals je ook dure rails en dure tramstellen nodig zal hebben is een nieuw onderstation meestal onontbeerlijk...
Heimer

Re: Tramlijn 3 wordt verlengd naar Beveren-Waas

Bericht door Heimer »

volgens de aanbestedingen die ik kan vinden steken ze de spoorweg niet over of onder.

indienststellen van het tractiestation TS128 St.-Bernardsesteenweg Hoboken.

uitbreiding van het bestaande tractiestation TS115, Antwerpsestraat Mortsel.

aanpassen van het bestaande tractiestation TS103, stelplaats Hoboken.
Plaats reactie