MIVB nieuws

Smalspoor, tram en light-rail in België
bobke90

Re: MIVB nieuws

Bericht door bobke90 »

MIVB test twee maanden lang elektrische bus
BRUSSEL - De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB gaat van 10 december tot begin januari een elektrische bus testen in de straten van Brussel. Dat kondigde de MIVB woensdag aan in het bijzijn van Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V). De testritten zonder reizigers moeten een beeld geven van de autonomie van de batterij, de technische aspecten, het kostenplaatje en de nodige infrastructuur.
Op de bus zal meetapparatuur aanwezig zijn. Om toch het gewicht van reizigers te stimuleren, worden zandzakjes gebruikt. De testritten zullen plaatsvinden in een 'typisch Brusselse context', met hellingen, kasseien en verkeersproblemen. Voor zover de batterij het toelaat, rijdt de bus de hele dag. Volgens de fabrikant kan de bus 250 kilometer rijden zonder de batterij te herladen.

'We hebben ons geëngageerd om na 2015 geen dieselbussen meer aan te kopen', zegt CEO van de MIVB Brieuc de Meeûs. 'Daarom onderzoeken we actief alternatieve technologieën.'

'Indien de resultaten positief zijn, kan ik in samenspraak met de MIVB een lastenboek opstellen voor de aankoop van elektrische bussen in het Brussels Gewest', voegt minister Grouwels toe.

De busvloot van de MIVB telt 630 voertuigen. Momenteel loopt er een aanbesteding voor de levering van 172 dieselbussen, die voldoen aan EURO 6, de strengste Europese norm op vlak van uitstoot van CO2 en fijn stof. Daarnaast zullen ook 163 gasbussen aangekocht worden.

De elektrische bus wordt ter beschikking gesteld door de Chinese constructeur BYD (Build Your Dreams), de grootste fabrikant van elektrische bussen ter wereld

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 5_00392223

Een bus op batterijen? Laat me lachen, wat is 250 km voor een bus. Als ze ecologisch (en economisch) zouden willen zijn, moeten ze beginnen met trolleybussen te gebruiken.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: MIVB nieuws

Bericht door Asterix »

Als men op eindpunten van een traject oplaadpunten voorziet, lukt het wellicht probleemloos?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: MIVB nieuws

Bericht door Steve »

Bovendien raak je met 250 km in een stedelijke omgeving al een heel eind, hoor. Van begin tot einde dienst (5.30 u tot iets na middernacht) meedraaien zal ietwat krap worden op een aantal lijnen, maar op de meeste lijnen kun je er prima een groot deel van de dag mee rondkomen. De diensten kunnen ook zo georganiseerd worden dat de bussen nooit langer dan X uur (pakweg 10-15 uur) aan één stuk op het net zijn. Is nu trouwens al het geval op veel lijnen, bussen die van begin tot einde dienst rijden zie je enkel op lijnen die vlakbij een stelplaats passeren en/of van daaruit makkelijk bereikbaar zijn met de metro.

Daar komt nog bij dat de technologie over een paar jaar wellicht nog verder zal staan, en ook die 250 km dus nog wat hoger kan komen te liggen.

Een goed vergelijkingspunt waren de gasbussen die bijna 20 jaar trouw dienst gedaan hebben bij de MIVB: qua autonomie mocht je niet gek veel boven de 150 km gaan, maar ook dat verliep prima. Ook die gasbussen kunnen trouwens een prima alternatief zijn om dieselbussen te vermijden vanaf 2015, temeer daar de autonomie van de huidige generatie gasbussen vergelijkbaar is met die van dieselbussen.
bobke90

Re: MIVB nieuws

Bericht door bobke90 »

MIVB breidt capaciteit uit

30 januari 2013

De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB zet in 2013 vooral in op capaciteit. Het aantal gebruikers van het openbaar vervoer in Brussel stijgt elk jaar. Om daaraan tegemoet te komen, worden de frequenties 's avonds, in het weekend en tijdens de zomer verhoogd.

Dit jaar wordt de focus gelegd op een hogere frequentie tijdens de avond, het weekend en de zomer. Zo worden de ochtend- en avondspits verlengd op bepaalde bus- en tramlijnen. Tijdens de daluren worden er meer bussen en trams ingezet. De bediening van heel wat lijnen verbetert op zaterdag en zondag. Vorig jaar telde de MIVB 19 miljoen meer ritten dan in 2011, een stijging van bijna 6 procent. Tegen 2016 zou de vervoersmaatschappij 400 miljoen ritten moeten kunnen verzorgen, in 2025 al 550 miljoen. Dat zegt CEO Brieuc de Meeûs. "Dat vraagt verdere investering in het Brussels openbaar vervoer op langere termijn."

Limieten
"De MIVB botst steeds meer aan tegen de limieten van haar capaciteit", zegt Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V). "Het huidige net kan de verwachte stijging vandaag niet opvangen. Om te voorkomen dat de vervoersmaatschappij slachtoffer wordt van haar eigen succes, moet er de komende jaren zwaar geïnvesteerd worden."

Om op lange termijn tegemoet te komen aan de vraag naar grotere capaciteit, zal onder meer tegen 2019 de geautomatiseerde metro rijden op lijnen 1 en 5. Die metro moet de huidige frequentie verdubbelen.

Bron: Het Laatste Nieuws



Brusselse regering kiest tracé voor nieuwe metro

28 februari 2013

De regering van het Brussels gewest heeft een beslissing genomen over de verlenging van de Brusselse metro richting Schaarbeek en Evere. Er is gekozen voor het traject "Schaarbeek dichtbevolkte wijk", meteen ook het kortste en goedkoopste van de drie alternatieven. Aan het project hangt een prijskaartje van 570 miljoen euro. De eerste metro Noord zou in 2022 moeten rijden.

Het gekozen traject is niet alleen het kortste, van alle alternatieven kan het ook het grootste aantal reizigers vervoeren. De nieuwe lijn zal beginnen aan het Noordstation, over het eindpunt is er nog geen duidelijkheid. Het Brussels Gewest gaat nu overleggen met de gemeenten Schaarbeek en Evere over het precieze traject en de inplanting van de stations.

De nieuwe metro moet de groeiende vraag naar openbaar vervoer tussen het centrum van Brussel en het noorden van het gewest opvangen. De lijn zal in het Noordstation ook aansluiten op de bestaande noord-zuidverbinding van de MIVB. De bouw van de nieuwe metrolijn zou in 2018 van start moeten gaan. Het is de bedoeling dat de eerste metrostellen in 2022 langs het nieuwe traject rijden.

4 tramlijnen tot in Vlaanderen
De Brusselse regering zette vandaag ook het licht op groen om vanuit Brussel tramlijnen richting Vlaanderen aan te leggen. Brussel keurt hiermee het voorstel van De Lijn goed. De voorwaarde is wel dat de tramlijnen complementair zijn aan het bestaande MIVB-net en het Gewestelijk Expresnet.

Concreet gaat het om vier tramverbindingen: tot in Boom, Ninove/Gooik, Heist-op-den-Berg en een tangentverbinding van Jette via de Heizel, Vilvoorde, de luchthaven van Zaventem en Kraainem tot Tervuren.

Bron: VRT
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: MIVB nieuws

Bericht door dentheo »

Steve schreef: Daar komt nog bij dat de technologie over een paar jaar wellicht nog verder zal staan, en ook die 250 km dus nog wat hoger kan komen te liggen.
De batterijtechnologie doet echt niet mee.
Ford heeft ooit een electrische auto gebouwd (was makkelijker dan Benzine) die reed volgen mij toen ook al iets meer dan 100km op een lading.

Maar laat ze maar proberen.
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: MIVB nieuws

Bericht door dentheo »

Steve schreef:
Ook die gasbussen kunnen trouwens een prima alternatief zijn om dieselbussen te vermijden vanaf 2015, temeer daar de autonomie van de huidige generatie gasbussen vergelijkbaar is met die van dieselbussen.
100% akkoord, een liter vloeibaar gas heeft schat ik zo'n 8 kWh energie.... heel ander koek dan een batterij.
De omzetting is wel veel minder efficiënt, maar dat weegt niet op.
Hoe gaat men die elektrische bus verwarmen in de winter ?
De autonomie van een elektrische wagen zakt dan ook met 20-30%.
Theo
Groeten vanop de Heide
bobke90

Re: MIVB nieuws

Bericht door bobke90 »

Minder gevallen van agressie bij MIVB in 2012
BRUSSEL - Het aantal gevallen van fysieke agressie tegen veiligheidsagenten en reizigers van de MIVB is in 2012 gedaald met respectievelijk 1,4 procent en 9,2 procent vergeleken met 2011. Dat schrijft L'Echo. De Brusselse vervoersmaatschappij heeft momenteel 200 veiligheidsagenten, van wie er 45 vorig jaar werden aangetrokken.

Volgens de MIVB is de daling van het aantal geweldplegingen vooral te danken aan de toegenomen aanwezigheid van agenten, op het netwerk en in de metrostations. Volgens brutocijfers schreef de vervoersmaatschappij vorig jaar pv's voor 208 gevallen van fysiek geweld tegen zijn personeel. In 2011 waren dat nog 211 gevallen (-1,4 pct). Het aantal gevallen van verbale agressie tegen MIVB-agenten daalde met 5 procent, van 942 in 2011 naar 895 in 2012. Het aantal gevallen van fysiek geweld tegen de reizigers nam volgens L'Echo sterk af: 826 gevallen in 2011 tegenover 750 in 2012 (-9,2 pct). Het aantal gevallen van verbale agressie nam wel toe: 184 twee jaar geleden tegenover 194 vorig jaar.

Meer personeel zichtbaar op het terrein

De dalende tendens in de agressiecijfers is volgens de MIVB te verklaren door de installatie van camera's in alle voertuigen (6.800 in het totaal) en meer camera's in de stations (1.800 camera's bewaken stations en MIVB-gebouwen), en door een stijging in het aantal personeelsleden van de veiligheidsdienst.

Sinds de dood van MIVB-supervisor Iliaz Tahiraj, wierf de MIVB 45 extra personeelsleden aan voor veiligheid. Destijds bedroeg het kader 155 medewerkers. Vandaag zijn dat er 200 en tegen eind 2013 zal de MIVB 237 veiligheidsmedewerkers tellen, of 82 extra personeelsleden. Daarbij komen nog 14 mensen die zullen zorgen voor de omkadering, technopreventie en maatschappelijke initiatieven. Daarbij komen nog de 200 politieagenten die instaan voor veiligheid in het openbaar vervoer en een doorgedreven samenwerking tussen politie en MIVB-veiligheidsdienst.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 7_00519919
bobke90

Re: MIVB nieuws

Bericht door bobke90 »

MIVB schaft hybride bussen aan
De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB gaat naast 172 dieselbussen ook 183 hybride bussen kopen. Die rijden half op diesel en half op elektriciteit. Het beheerscomité van de MIVB besliste dinsdagavond over de aankoop . De extra bussen zijn nodig om tegemoet te komen aan het capaciteitsprobleem.

Er waren drie mogelijkheden naast diesel voor de nieuwe bussen. De 183 overige nieuwe bussen zouden kunnen rijden op gas, elektriciteit of op diesel en elektriciteit, wat hybride is.

‘In de toekomst willen we inzetten op volledig elektrische bussen', zegt voorzitter van het beheerscomité Adelheid Byttebier. ‘Maar die kunnen nu nog niet het nodige aantal kilometers afleggen.' Gasbussen kunnen dan weer niet. De hele stad zou daarvoor moeten worden aangepast om de veiligheid te garanderen.

De milieu-impact van hybride bussen is wel vergelijkbaar met die van gasbussen. ‘Hiermee eindigt het tijdperk van 100 procent diesel en fossiele brandstoffen voor het openbaar vervoer in Brussel', aldus Byttebier.

Zowel voor de diesel- als voor de hybride bussen komt er nu een Europese aanbestedingsprocedure. Hoeveel de aankoop van de nieuwe bussen zal kosten, is nog niet bekend.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 7_00520156
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: MIVB nieuws

Bericht door groentje »

Vandaag gaat de nieuwe dienstregeling bij de MIVB in, geen grote veranderingen, de frequentie van lijn 50 verhoogt een beetje, de spitsuren (en bijhorende frequentie) worden verlengd, en lijn 94 (Stadion - Trammuseum) is geknipt in een lijn 94 (Louiza - Trammuseum) en een lijn 93 (Stadion - Legrand), die dus overlappen op de Louizalaan. Mijn poging om gisteren nog de volledige lijn 94 af te rijden, is niet gelukt, spijtig genoeg.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: MIVB nieuws

Bericht door bobke »

MIVB lanceert bestek voor automatische metrostellen
My sector > Transport/Logistics13 nov 2013

De Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer Brussel (MIVB) heeft een bestek uitgestuurd voor de levering van negentig nieuwe metrostellen. Bijna de helft van het order omvat de levering van automatische voertuigen. Tegen het einde van het decennium wil het Brusselse vervoerbedrijf immers twee lijnen uitrusten met een gemengde vloot van automatische en klassieke metrostellen. Over tien jaar moet de Brusselse metro een volautomatisch systeem kunnen invoeren. Een tweede lastenboek omvat de levering van een nieuw veiligheidssignalisatie van de automatische lijnen, waardoor in eerste instantie met kortere intervallen kan worden gereden en in een tweede fase op een volautomatisch vervoer kan worden overgeschakeld. De twee contracten, die tegen eind volgend jaar moeten worden toegewezen, zouden de capaciteit op de lijnen moeten verdubbelen. Door het nieuwe veiligheidssysteem zou het interval tussen twee metrostellen uiteindelijk tot twee minuten en later anderhalve minuut worden teruggebracht. (MH)
http://www.express.be/sectors/nl/logist ... 198406.htm
Meltrain

Re: MIVB nieuws

Bericht door Meltrain »

Afgelopen maandag zijn enkele tramlijnen aangepast in Brussel, waarbij het meest opviel dat lijn 62 werd verlengd naar Kerkhof van Jette. Voor OVNL heb ik een pagina aangemaakt op de Wiki, maar weet iemand welk materieel tegenwoordig op lijn 62 rijdt?
Er waren geloof ik klachten van omwonenden over de 2000-serie, dus rijdt er nu ander materieel?
Alvast bedankt. :)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: MIVB nieuws

Bericht door Steve »

Meltrain schreef:Afgelopen maandag zijn enkele tramlijnen aangepast in Brussel, waarbij het meest opviel dat lijn 62 werd verlengd naar Kerkhof van Jette. Voor OVNL heb ik een pagina aangemaakt op de Wiki, maar weet iemand welk materieel tegenwoordig op lijn 62 rijdt?
Er waren geloof ik klachten van omwonenden over de 2000-serie, dus rijdt er nu ander materieel?
Alvast bedankt. :)
Lijn 62 wordt nog steeds hoofdzakelijk door 2000 bediend. 's Morgens heel vroeg,' s avonds en tijdens het weekend zijn het dan weer 3000's (zaterdag overdag beide). Tussen Leopold III en Da Vinci kun je af en toe ook een 4000 vinden - dat zijn trams 3 die via die weg van/naar hun remise rijden (met reizigers).
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: MIVB nieuws

Bericht door groentje »

De MIVB maakt er inderdaad een gewoonte van om op de meeste lege ritten ook reizigers toe te laten. Het kost immers niet veel meer tijd, en je bedient er toch nog een handvol reizigers mee...
Nu nog de NMBS daarvan overtuigen :mrgreen:
Meltrain

Re: MIVB nieuws

Bericht door Meltrain »

Kan iemand me een overzichtje geven van de normale materieelinzet per tramlijn?
Bij voorbaat dank. :D
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: MIVB nieuws

Bericht door groentje »

Uit het hoofd
Lijn 82:T3000
Lijn 3 & 4: T4000, soms T3000
Lijn 97: 7700, soms 7900
Lijn 19: T3000, soms nog 7900
Lijn 51: meestal 7900
Lijn 7: T3000/4000
Lijn 92/93/94: T2000 en 7700, dacht ik.
Lijn 39/44: 7700
Lijn 62: waren T2000, geen idee nu.
Plaats reactie