MIVB nieuws

Smalspoor, tram en light-rail in België
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: MIVB nieuws

Bericht door Steve »

Dietrich schreef:Ter verduidelijking, mijn kaart zit ook in zo'n houder (reeds gekregen in september 2008) en dan ook nog in portefeuille, en dat werkt 7/10 keren ook goed bij die ontwaarders. Maar de overige 3 keren reageren ze soms niet.

In het begin heb ik zelfs een ontwaarder geweten die ipv mijn jaarabonnement (van Quartier Latin) telkens één van mijn 10 enkele ritten ontwaardde. Dat is gelukkig wel al opgelost.
Ik heb het over een speciale houder in hard plastic. Die worden slechts sinds een paar maanden gegeven. Vermoedelijk heb jij het over de klassieke "pochette" in zacht plastic. Zou moeten volstaan bij correct gebruik, maar voor de wildebrassen die hun kaart bij wijze van spreken als ruitenkrabber gebruiken is het harde model een beter idee. :wink:
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: MIVB nieuws

Bericht door bobke »

Toegangsdeuren metro doen inkomsten exploderen

14 september 2010

Brussel - De Brusselse metrostations die sinds kort uitgerust zijn met een toegangssysteem met deuren zien hun inkomsten fors toenemen. Het gaat om een stijging met 70 procent, schrijven La Capitale en Le Soir dinsdag.

In de veertien stations waar de deurtjes al zijn geïnstalleerd, liggen de inkomsten in vergelijking met de zomer van vorig jaar (juli en augustus) bijna twee derde hoger. Ze stegen van 355.000 naar 572.000 euro.

De gemiddelde stijging bedraagt 70 procent, maar in sommige stations gaat het zelfs om een verdubbeling. Dat is het geval voor Weststation, Ossegem en Pannenhuis. Naamsepoort doet het nog beter. De inkomsten gingen daar met 80.000 euro de hoogte in.

De MIVB spreekt van een groot succes en is tevreden met de extra inkomsten (220.000 euro) en de aanpak van het zwartrijden in de stations.

Bron: De Tijd
http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopi ... 9&start=72
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: MIVB nieuws

Bericht door Teach2 »

De MIVB heeft 65 bijkomende Flexity Outlook trams besteld! 46 T3000's en 19 T4000's, te leveren tussen januari 2013 en april 2015. Het totale aantal komt daarmee op 220!

http://www.railwaygazette.com/nc/news/s ... trams.html

http://www.bombardier.com/en/corporate/ ... 0d8013c679

Interessant: volgens het Bombardier-persbericht betekent deze order dat Brussel de grootste vloot trams van één enkel type ter wereld zal hebben!
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: MIVB nieuws

Bericht door bobke »

Stinkende vloerbekleding metro verdwijnt tegen 2015

29 november 2010

Afbeelding
In veel metrostations ligt nog de oude vloerbekleding.


De 'Pirelli'-bekleding in de metrostations, die verantwoordelijk is voor een deel van de geurhinder, moet tegen 2015 verdwenen zijn. In de plaats daarvan komen geurvrije tegels. Afbeelding De vervanging van de 21.000 vierkante meter resterende Pirelli-stof moet tegen 2015 afgerond zijn. Dat zegt het kabinet van Brussels minister voor Verkeer Brigitte Grouwels (CD&V) aan brusselnieuws.be.

'Pirelli'-bekleding is het soort zwarte vynil dat u nog vaak aantreft in metrostations, onder meer in station Beurs. De stof heeft wel een groot nadeel: na een tijd wordt hij poreus en worden geuren erin vastgehouden. Ondergeplaste Pirelli blijft met andere woorden stinken.

De MIVB was al begonnen met het vervangen van de stof in het kader van een aantal renovaties van metrostations. De bekleding werd daarbij vervangen door grijze keramiek, die minder snel verslijt en makkelijker te onderhouden is.

Bron: Brussel Nieuws


Brusselse metro uur plat nadat vrouw geblokkeerd zat tussen deuren metrostel

3 december 2010

Het leven van de vrouw die vanavond geblokkeerd raakte tussen de deuren van een metrostel in het Brusselse Rogierstation is niet in gevaar. Dat is vernomen van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB. Het slachtoffer bleef bij bewustzijn tijdens haar overbrenging naar het ziekenhuis, waar ze aan het hoofd werd gehecht.

De deuren van het metrostel sloten toen ze op het laatste moment probeerde in te stappen in metrostation Rogier. De deuren gingen dicht op de vrouw of op een van haar kledingstukken. Het metrostel vertrok en zou de vrouw meegesleurd hebben, waardoor ze op de sporen viel en aan het hoofd gewond raakte. Haar gezondheidstoestand werd niet kritiek bevonden. De metrobestuurder verkeerde in shock.

De beelden van de bewakingscamera's werden in beslag genomen door de federale metropolitie. Het parket van Brussel heeft een onderzoek geopend.

Door het ongeval was er gedurende een uur geen metroverkeer tussen de stations Rogier en Kunst-Wet. De MIVB legde vervangbussen in.

Bron: HLN
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: MIVB nieuws

Bericht door bobke »

Uitbreiding Brusselse metro tot Evere bestudeerd

22 december 2010

BRUSSEL - De raad van bestuur van de MIVB heeft groen licht gegeven voor de ondertekening van een studiecontract voor de uitbreiding van de Brusselse metro naar het noorden van Brussel.

Het studiecontract gaat naar het consortium SM BMN (TVH Grontmij - SM Metro TPFE - Bagon - Amberg Engineering - SM Van Campenhout - Arep). Dit consortium was op 15 december door de federale regering aangewezen in het kader van het samenwerkingsakkoord Beliris. Dat heeft de MIVB gemeld.

Beliris heeft de eerste 10 miljoen euro vrijgemaakt om de studie te starten, die zal gevoerd worden in overleg met het kabinet van Brussels minister van Vervoer, Brigitte Grouwels.

Bordet
De studie slaat op een traject dat vertrekt aan het Noordstation om uit te komen nabij het station Bordet. Het ondergrondse tracé van circa 4 kilometer zou zeven nieuwe stations tellen, die nog te bepalen zijn. Volgens Brusselnieuws gaat het mogelijk om Liedts, Paviljoen, Verboekhoven, Demolder, Riga, Helmet, Vrede en Bordet.

De globale kost van deze uitbreidingswerf wordt door de MIVB op 643 miljoen euro geraamd.

Bron: Het Nieuwsblad
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: MIVB nieuws

Bericht door dentheo »

"uitbreidingswerf" wat is dat ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Dietrich

Re: MIVB nieuws

Bericht door Dietrich »

Dit zijn de kosten van de diensttoegangen, containers, werfmaterieel, e.a. uitrustingen met oog op de uitbreiding te verwezenlijken. :lol:
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: MIVB nieuws

Bericht door dentheo »

Dus soort voorbereiding van het eigenlijke werk ? Het werk zelf zit er NIET in ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Dietrich

Re: MIVB nieuws

Bericht door Dietrich »

Dat is wat ik versta onder dat woord, maar ik denk (hoop) dat men de totale kost bedoelt. :)
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: MIVB nieuws

Bericht door K V B »

bobke schreef: Bordet
De studie slaat op een traject dat vertrekt aan het Noordstation om uit te komen nabij het station Bordet. Het ondergrondse tracé van circa 4 kilometer zou zeven nieuwe stations tellen, die nog te bepalen zijn. Volgens Brusselnieuws gaat het mogelijk om Liedts, Paviljoen, Verboekhoven, Demolder, Riga, Helmet, Vrede en Bordet.
Het beste zou zijn indien me de lijn als premetrolijn bouwt, dus met bovenleiding. Dan kan men er een aansluitende sneltram over de Leopold II laan tot aan de luchthaven aan hangen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: MIVB nieuws

Bericht door Shrek »

K V B schreef:Het beste zou zijn indien me de lijn als premetrolijn bouwt, dus met bovenleiding. Dan kan men er een aansluitende sneltram over de Leopold II laan tot aan de luchthaven aan hangen.
Dat lijkt mij niet zo'n goed idee, de trams in de premetro kunnen de capaciteit nu al niet aan. Een echte metro met boa-stellen is wat daar nodig is :wink:
Die sneltram tot aan de luchthaven lijkt mij ook niet direct nodig. Als je met de GEN-treinen in geen tijd van Noord naar de luchthaven geraakt is dat voor de meeste brusselaars al een zeer mooie oplossing (als de biljetten en tarieven kloppen althans). Voor de mensen die tussen Noord en de luchthaven wonen zijn er nu enkele bussen die zeker nog niet overvol zitten.

Ik denk dat de investering best focussen op plaatsen waar er nu al een capaciteitstekort is :)
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: MIVB nieuws

Bericht door groentje »

De trams zijn inderdaad iets te kort, maar dat was meer omdat de Brusselse gemeentebesturen allergisch zijn aan te lange voertuigen. Ze zouden wel eens kunnen volzitten, nietwaar. Want in principe ben ik ook voor een meer vertakkend net, niet voor een concentratie op metro en zware tramassen, ten nadele van het lokale vervoer.
Nu, een metro moet niet noodzakelijk met een 3e rail werken, met bovenleiding kan ook, kijk maar naar Spanje. Het materieel zou dan niet compatibel zijn met de bestaande lijnen, maar wel geschikt gemaakt kunnen worden om bijvoorbeeld ook straattrajecten te rijden, of eventueel als trein tot de luchthaven.
Al vraag ik me wel af of het echt nodig is dat naast de trein ook nog eens de metro naar de luchthaven moet rijden. Zeker vanuit het centrum is de trein niet te kloppen. In het oosten heb je dan weer de lijn 26 die je daar ook voor zou kunnen bezigen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: MIVB nieuws

Bericht door Steve »

groentje schreef:De trams zijn inderdaad iets te kort, maar dat was meer omdat de Brusselse gemeentebesturen allergisch zijn aan te lange voertuigen. Ze zouden wel eens kunnen volzitten, nietwaar. Want in principe ben ik ook voor een meer vertakkend net, niet voor een concentratie op metro en zware tramassen, ten nadele van het lokale vervoer.
Nu, een metro moet niet noodzakelijk met een 3e rail werken, met bovenleiding kan ook, kijk maar naar Spanje. Het materieel zou dan niet compatibel zijn met de bestaande lijnen, maar wel geschikt gemaakt kunnen worden om bijvoorbeeld ook straattrajecten te rijden, of eventueel als trein tot de luchthaven.
Al vraag ik me wel af of het echt nodig is dat naast de trein ook nog eens de metro naar de luchthaven moet rijden. Zeker vanuit het centrum is de trein niet te kloppen. In het oosten heb je dan weer de lijn 26 die je daar ook voor zou kunnen bezigen.
Dat laatste is absoluut voorzien: kijk naar de tunnel tussen L161 (Schuman) en L26 (Meiser) die momenteel volop geboord wordt. Zodra dat in orde is, komt er een rechtstreekse trein van de Europese wijk (Schuman/Luxemburg) naar de luchthaven.

Het is zeker niet uitgesloten dat er ooit trams vanuit Brussel naar de luchthaven rijden, maar dat zal veeleer voor een lokalere bediening zijn. Denk maar aan een eventuele verlening van de tramlijn op de Leopold III-laan (vooral voor de omgeving van de NAVO) of op termijn van tramlijn 94, die vanaf Roodebeek wel eens naar de luchthaven zou kunnen rijden.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: MIVB nieuws

Bericht door groentje »

Voila, dat is wat ik ook denk. Een tramverbinding zou als lokale ontsluiting wel nuttig kunnen zijn, ook om de bedrijventerreinen bij Zaventem beter te ontsluiten. Een metroverbinding bovenop de bestaande en toekomstige treinverbindingen lijkt me echter overdreven.
Dietrich

Re: MIVB nieuws

Bericht door Dietrich »

groentje schreef:De trams zijn inderdaad iets te kort, maar dat was meer omdat de Brusselse gemeentebesturen allergisch zijn aan te lange voertuigen. Ze zouden wel eens kunnen volzitten, nietwaar. Want in principe ben ik ook voor een meer vertakkend net, niet voor een concentratie op metro en zware tramassen, ten nadele van het lokale vervoer.
Nu, een metro moet niet noodzakelijk met een 3e rail werken, met bovenleiding kan ook, kijk maar naar Spanje. Het materieel zou dan niet compatibel zijn met de bestaande lijnen, maar wel geschikt gemaakt kunnen worden om bijvoorbeeld ook straattrajecten te rijden, of eventueel als trein tot de luchthaven.
Al vraag ik me wel af of het echt nodig is dat naast de trein ook nog eens de metro naar de luchthaven moet rijden. Zeker vanuit het centrum is de trein niet te kloppen. In het oosten heb je dan weer de lijn 26 die je daar ook voor zou kunnen bezigen.
In Spanje is de metro wel met een staaf (dus echt derde rail) aan de bovenkant. Ik vrees dan dat op straat rijden lastig zal zijn, tenzij je geen kruisingen meer hebt. :) Want die staven hangen niet echt hoog genoeg denk ik.

Een gewone bovenleiding is dan nog het beste. Maar als je die voertuigen op straat wilt doen rijden kom je automatisch terug bij een (langere) tram.

De grens tussen metro en premetro met tram is soms nogal lastig te onderscheiden. :)
Plaats reactie