vraagje Antwerpse tram

Smalspoor, tram en light-rail in België
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: vraagje Antwerpse tram

Bericht door Steve »

arvooke schreef:Het hangt ook af van het aantal zones die tram of buslijn heeft, als je betaald voor meer dan 2 zones is de gratis overstaptijd 120min in plaats van 60min. Op de kusttram na zijn er geen lijnen die meer dan 2 zones doorkruisen denk ik.
dank
Arvo
Voor de tramlijnen gaat dat misschien op (alhoewel), maar zéker niet voor de buslijnen hoor. Er zijn lijnen die ettelijke zones doorkruisen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: vraagje Antwerpse tram

Bericht door dentheo »

MIVB-reiziger schreef:
dentheo schreef: Het blijft wel gek, dat ik in twee trams bijna twee uur kan rijden en in één tram slechts één uur.
Dan toch maar even uitstappen en wachten op de volgende na 45 minuten... :?: :?:
Maar nee, in die ene tram mag je ook langer dan een uur blijven zitten hoor. De enige regel is dat je laatste overstap binnen de 60 minuten moet plaatsvinden, vervolgens mag je zo lang je wilt blijven zitten op het laatste voertuig waarop je binnen het uur opgestapt bent.
????? als ik mijn kaartje erin steek , krijg ik steeds 80 cent (1 zone ?), is dus in Antwerpen 60 minuten in eerste tram en indien overstap op min 59 nog 60 minuten in tweede tram ?
dat is de manier om bijna twee uur te rijden op één zone ?? per bijkomende zone krijg ik er slechts 60 minuten bij....

Of heb ik dat weer verkeerd begrepen ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Trammist

Re: vraagje Antwerpse tram

Bericht door Trammist »

arvooke schreef:Het hangt ook af van het aantal zones die tram of buslijn heeft, als je betaald voor meer dan 2 zones is de gratis overstaptijd 120min in plaats van 60min. Op de kusttram na zijn er geen lijnen die meer dan 2 zones doorkruisen denk ik.
dank
Arvo
Alle Antwerpse stadstramlijnen liggen binnen één enkele zone.

En bij de lijn betaal je al jarenlang niet meer via zones. Je hebt 2 tarieven, 'korte afstand' en 'lange afstand'. Lange afstand is geloof ik 3 zones of meer. Je kan bij mijn weten van Oostende naar Hasselt 'bussen' voor maar 1,60 euro...
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: vraagje Antwerpse tram

Bericht door dentheo »

Trammist schreef:
arvooke schreef:Het hangt ook af van het aantal zones die tram of buslijn heeft, als je betaald voor meer dan 2 zones is de gratis overstaptijd 120min in plaats van 60min. Op de kusttram na zijn er geen lijnen die meer dan 2 zones doorkruisen denk ik.
dank
Arvo
Alle Antwerpse stadstramlijnen liggen binnen één enkele zone.

En bij de lijn betaal je al jarenlang niet meer via zones. Je hebt 2 tarieven, 'korte afstand' en 'lange afstand'. Lange afstand is geloof ik 3 zones of meer. Je kan bij mijn weten van Oostende naar Hasselt 'bussen' voor maar 1,60 euro...
Hé nu ben terug bij, al die mooie zeshoekige zones bestaan niet meer ? Het is dus 80 cent of 1,6 euro ( 2 drukken ?) en bollen maar, dwars door Belgie (heu Vlaanderen)
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: vraagje Antwerpse tram

Bericht door Steve »

dentheo schreef:
Trammist schreef:
arvooke schreef:Het hangt ook af van het aantal zones die tram of buslijn heeft, als je betaald voor meer dan 2 zones is de gratis overstaptijd 120min in plaats van 60min. Op de kusttram na zijn er geen lijnen die meer dan 2 zones doorkruisen denk ik.
dank
Arvo
Alle Antwerpse stadstramlijnen liggen binnen één enkele zone.

En bij de lijn betaal je al jarenlang niet meer via zones. Je hebt 2 tarieven, 'korte afstand' en 'lange afstand'. Lange afstand is geloof ik 3 zones of meer. Je kan bij mijn weten van Oostende naar Hasselt 'bussen' voor maar 1,60 euro...
Hé nu ben terug bij, al die mooie zeshoekige zones bestaan niet meer ? Het is dus 80 cent of 1,6 euro ( 2 drukken ?) en bollen maar, dwars door Belgie (heu Vlaanderen)
Die zones bestaan wel nog, maar de specifieke tarifering naargelang het aantal zones is drastisch vereenvoudigd: er is enerzijds een tarief voor een verplaatsing binnen 1 of 2 zones, en anderzijds een tarief voor een verplaatsing binnen 3 of meer zones. Maar de zones zelf zijn dus nog broodnodig om te achterhalen onder welk tarief de verplaatsing valt.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: vraagje Antwerpse tram

Bericht door dentheo »

MIVB-reiziger schreef: en anderzijds een tarief voor een verplaatsing binnen 3 of meer zones. Maar de zones zelf zijn dus nog broodnodig om te achterhalen onder welk tarief de verplaatsing valt.
Ik hoef dus alleen te onthouden 0,80 kort ritje, 1,60 maximum dwars door Vlaanderen...maar altijd tikken en geen retourtje neem ik aan.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: vraagje Antwerpse tram

Bericht door Steve »

dentheo schreef:
MIVB-reiziger schreef: en anderzijds een tarief voor een verplaatsing binnen 3 of meer zones. Maar de zones zelf zijn dus nog broodnodig om te achterhalen onder welk tarief de verplaatsing valt.
Ik hoef dus alleen te onthouden 0,80 kort ritje, 1,60 maximum dwars door Vlaanderen...maar altijd tikken en geen retourtje neem ik aan.
Klopt grotendeels, al gelden die tarieven natuurlijk enkel bij ontwaarding van een Lijnkaart in voorverkoop. Met een Lijnkaart gekocht op de bus of tram zul je meer betalen, en zeker als je een biljet voor een enkele rit koopt (ook daar is er trouwens een verschil voorverkoop/voertuig).

Voor een verplaatsing "lange afstand" is er ook wel een maximumtijd, die (denk ik) slechts beperkt verhoogd wordt als je een overstap maakt voor X aantal extra zones. Dus als je een rit dwars door Vlaanderen maakt, zul je volgens mij op een gegeven moment wel aan je maximumtijd voor een bijkomende overstap zitten. Maar ik ken de precieze overstaptijden die worden toegekend per extra zone niet.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: vraagje Antwerpse tram

Bericht door dentheo »

[quote="MIVB-reiziger"

Voor een verplaatsing "lange afstand" is er ook wel een maximumtijd, die (denk ik) slechts beperkt verhoogd wordt als je een overstap maakt voor X aantal extra zones. Dus als je een rit dwars door Vlaanderen maakt, zul je volgens mij op een gegeven moment wel aan je maximumtijd voor een bijkomende overstap zitten. Maar ik ken de precieze overstaptijden die worden toegekend per extra zone niet.[/quote]

Dus een rondje Kalmthout-Essen-Herentals-Antwerpen-Kalmthout voor 1,6 Euro zit er niet in, nochtans mooie oefening op website de lijn.
Theo
Groeten vanop de Heide
Stijn014

Re: vraagje Antwerpse tram

Bericht door Stijn014 »

Het is trouwens 1,50 EUR voor 3 of meer zones met een lijn kaart niet 1,60 EUR
Plaats reactie