Vernieuwen van de tramsporen aan de Oostkust.

Smalspoor, tram en light-rail in België
Slos

Bericht door Slos »

MaiKeg schreef:'t Valt me trouwens nu pas op dat de topictitel niet echt klopt... Onze kust ligt toch in het westen, dacht ik, en niet in het oosten :lol: (of hebben de Limburgers geheimen die we niet mogen weten? :P)... ;)
Bekijk de kustlijn nog eens goed, Blankenberge en Heist liggen bovenaan en meer oostelijk, De Panne daarentegen ligt onderaan en westelijk.
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door Bart »

Hebben jullie ooit Aardrijkskunde gekregen op de schoolbanken??
Daar spreken ze over de Oostkust-Middenkust-Westkust.
Zelf op de weerberichten spreken ze daar regelmatig over.
Oostkust is van Knokke tot Oostende
Middenkust is van Mariakerke tot Middelkerke.
Westkust is van Westende tot De Panne.

De naam Westende en Oostende is trouwens niet gestolen.
Westende=Einde Westkust
Oostende= Einde Oostkust
Middelkerke= Middenkust.
BN-koekje

Bericht door BN-koekje »

Bart schreef:Middelkerke= Middenkust.
Niet echt, middelkerke wou vroeger gewoon betekenen dat de kerk in het midden van het dorp/gebied lag... :)
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Oostende, Westende en Middelkerke lagen vroeger op een zandbank. Aan het Oosten van die zandbank lag het oosten van het ende (Oostende), Aan het westen van die zandbank lag het westen van het ende (Westende) en in het midden van die zandbank lag het midden, Middelkerke.

Ik spreek hier wel van een paar honderden jaren terug.
Laatst gewijzigd door Jonathan op 16 jun 2006, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Ha, op die manier :lol:... Dat is me nu helemaal duidelijk ;)!
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

MaiKeg schreef:'t Valt me trouwens nu pas op dat de topictitel niet echt klopt... Onze kust ligt toch in het westen, dacht ik, en niet in het oosten :lol: (of hebben de Limburgers geheimen die we niet mogen weten? :P)... ;)
Wie weet rijden er ook kusttrams langs de oevers van het Zilvermeer! :lol:
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Het spoor tussen Oostende Duin en Zee en Oostende De Bolle wordt nu aan de zeekant van de Koningklukke baan geplaatst. Dit omdat het autoverkeer teveel hinder ondervond als er een tram afkwam. Ze hebben al twee bruggen verbreed en nu gaan ze daar de sporen opleggen.
nicken

Bericht door nicken »

Jonathan schreef:Het spoor tussen Oostende Duin en Zee en Oostende De Bolle wordt nu aan de zeekant van de Koningklukke baan geplaatst. Dit omdat het autoverkeer teveel hinder ondervond als er een tram afkwam. Ze hebben al twee bruggen verbreed en nu gaan ze daar de sporen opleggen.
Daar kan het druk zijn ja,maar meestal kom ik daar maar de vrijdagavond om naar het clubhuis te gaan van OMS
als je veel drukte wil,kom dan maar zien op 2 en 3 juni 2007
Jonathan,je zal wel weten waarom zeker :D

http://www.ostendmotorsport.be/fotos/ligging.jpg :D
klooier

Bericht door klooier »

Even terug ter zake... als ex-kusttram-bestuurder (maar nog steeds met de nodige connecties) kan ik enkele dingens met zekerheid meedelen:

- de spoorvernieuwingen die momenteel in versneld tempo doorgevoerd worden zijn het resultaat van een jarenlange verkommering van de kustlijn. Er werd weinig of niets gedaan, tot de trams een jaar of twee geleden begonnen te ontsporen (a rato van een stuk of 7-8 per jaar) als gevolg van de slechte staat van de sporen.
- de trams die momenteel reeds zonder koppelblok achteraan rondrijden zijn de 6003, 6041 en sinds kort ook de 6047.
- trams zonder koppeling kunnen nog steeds gekoppeld worden via weinig betrouwbare hulpstukken.
- een gesleepte kusttram is NOOIT geremd. Technisch niet meer mogelijk door diverse aanpassingen.
Laatst gewijzigd door klooier op 29 nov 2006, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Bestuurder op de kusttram is inderdaad niet op het gemak eventjes van Oostende naar De Panne/Knokke en terug rijden! :wink:

Zeker tijdens de zomermaanden moeten de magneetschoenen van de tram gemiddeld om de tien minuten tussenkomen om een noodremming te kunnen geven! :?
klooier

Bericht door klooier »

Inderdaad, de periode rond de zomer is nogal hectisch en 't is zeer goed oppassen geblazen. Maar dat is part of the job, als je bang bent om er opeens per ongeluk ene dood te rijden moet je er niet aan beginnen.

Daarbij, wat ze ook zeggen van "ze moeten maar uitkijken, die domme toeristen" en zo... ben ik niet mee eens. Die mannen zijn gewoon massa's in vakantiestemming en dan heb je uiteraard minder aandacht voor sommige dingens die eigenlijk wel gevaarlijk zijn. Iedereen kan 's een stommiteit uitsteken en jammergenoeg gebeurt dat nogal dikwijls tijdens het weekendje aan zee.

Maar eigenlijk was 't dat niet wat ik bedoelde met lopen op een rotte plankenvloer... dat verwees eerder naar de staat van 't materieel en de sporen. :idea:
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Ik zou eigenlijk ook wel nog eens zoiets zien zitten om eens met de kusttram te rijden! :wink: Naar het schijnt kun je dat als seizoensarbeider doen voor een drietal maanden tijdens de zomer.

Zo een jaartje eens met de tram rijden zou ik wel graag eens doen! :P

Maar ik zou het niet als vast werk willen doen, en ook niet bij de lijn in dienst blijven, maar gewoon ter afwisseling! :wink: Is dit eigenlijk mogelijk? Want ze hebben in de zomermaanden toch dubbel zoveel chauffeurs nodig! :wink:
klooier

Bericht door klooier »

Helaas is het niet meer mogelijk om als seizoensarbeider met de tram te gaan rijden. Maar vroeger hebben ze dat inderdaad gedaan en dat was nog niet eens zo'n slecht systeem. Hoe doen ze 't dan om in de zomer genoeg bestuurders te vinden? Awel, die bestuurders zijn het hele jaar door actief, maar moeten in de winter soms eens bussen of trams kuisen, onkruid wieden, ruiten wassen, zand op een hoopje vagen en nog enkele andere geestverruimende activiteiten uitvoeren. In de zomer halen ze er dan enkele werklieden uit de atelier bij, die dan 's met den tram mogen rijden in de zomer (nogal dikwijls de grootste brokkenpiloten maar ze kunnen 't ook niet helpen, gebrek aan ervaring kan je nu éénmaal niets aan doen en dan knal je jammer genoeg in 't geval van de kusttram wel rapper ergens tegen). Er is voor de andere bestuurders ook bijna geen mogelijkheid om in de zomer verlof te pakken en ze moeten soms eens werken op hun rustdag.
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

klooier schreef:Er is voor de andere bestuurders ook bijna geen mogelijkheid om in de zomer verlof te pakken en ze moeten soms eens werken op hun rustdag.
MOETEN werken op hun rustdag? Daar kiezen ze toch zelf voor?

Wel vrij stom om seizoensarbeid af te schaffen; ik denk dat het in West-Vlaanderen en vooral dan de kuststreek (waar in juli/augustus op vele lijnen meer bussen of trams rijden dan op schooldagen) nuttig kan zijn om zo'n mensen aan te nemen. De opleiding kost natuurlijk telkens wel wat (en ik denk dat het vooral daarom is dat men het afgeschaft heeft), maar als ze met die mensen een contract afsluiten voor enkele jaren ofzo, dan moet dat financieel volgens mij perfect haalbaar zijn.

Grtz,
Maikel
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

MaiKeg schreef:
klooier schreef:Er is voor de andere bestuurders ook bijna geen mogelijkheid om in de zomer verlof te pakken en ze moeten soms eens werken op hun rustdag.
MOETEN werken op hun rustdag? Daar kiezen ze toch zelf voor?

Wel vrij stom om seizoensarbeid af te schaffen; ik denk dat het in West-Vlaanderen en vooral dan de kuststreek (waar in juli/augustus op vele lijnen meer bussen of trams rijden dan op schooldagen) nuttig kan zijn om zo'n mensen aan te nemen. De opleiding kost natuurlijk telkens wel wat (en ik denk dat het vooral daarom is dat men het afgeschaft heeft), maar als ze met die mensen een contract afsluiten voor enkele jaren ofzo, dan moet dat financieel volgens mij perfect haalbaar zijn.

Grtz,
Maikel
Ik denk dat die mensen uit den atelier evenveel opleiding krijgen als andere, ze! :wink:
Plaats reactie